بیانیه مرکز وکلاء و کارشناسان رسمی قوه قضاییه در محکومیت ترور سردار شهید قاسم سلیمانی

مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران حقوق خانواده قوه قضاییه اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی را محکوم کرد.

بیانیه مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران حقوق خانواده قوه قضاییه در محکومیت ترور شهید قاسم سلیمانیبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران حقوق خانواده قوه قضاییه در بیانیه‌ای نسبت به اقدام تروریستی آمریکا در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی قهرمان بین‌المللی مقاومت واکنش نشان داد.

در متن این بیانیه آمده است:

«اقدام نیرو‌های نظامی دولت امریکا با دستور مستقیم آقای ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ترور سردار سرافراز اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و هیات همراه وی، یک اقدام تروریستی بوده و از مظاهر بارز تروریسم دولتی است. این اقدام دولت آمریکا غیرقانونی و غیر مشروع بوده و اقدامی غیر انسانی و برخلاف اصول و موازین حقوق بین الملل و ناقض صریح حقوق بشر و حقوق بین الملل بشردوستانه است.

با توجه به آن که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و هیات همراه وی در طی سالیان گذشته نماد مبارزه با تروریست‌های جنایتکار موجود در منطقه عراق و سوریه به ویژه گروه تروریستی بین المللی داعش بوده اند، حملات پهبادی آمریکا به خودروی غیرنظامی حامل سردار شهید سلیمانی و هیات همراه عملا به منظور تقویت حرکت جدید تروریستی داعش در عراق و در راستای بازسازی این گروه تروریستی در کشور عراق صورت گرفته است.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به دعوت دولت جمهوری عراق از وی به عنوان مقام رسمی دولت ایران در این کشور حضور داشت، که مورد هدف عملیات نظامی تروریستی دولت امریکا در خاک کشور عراق قرار گرفت. این اقدام نظامی با هر معیار یا بهانه‌ای که صورت گرفته باشد، یک اقدام تروریستی جنایتکارانه بوده و موجبات مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا را فراهم می‌آورد و هرگز در قالب ادعا‌های واهی و بی پایه دولت آمریکا نظیر اقدام به دفاع مشروع و یا انجام عملیات پیش دستانه در اتباع امریکایی در عراق قابل پذیرش نیست. بدون شک، قتل عام افراد بی گناه، بدون آرایش نظامی و بدون آن که در موقعیت مخاصمه مسلحانه باشد، بلکه صرفا در کف خیابان و آن هم در منطقه فرودگاه غیرنظامی بغداد و در اتومبیل غیرنظامی حضور داشته باشند، یک اقدام نظامی تروریستی تلقی شده، و جنایتی نابخشودنی و بزدلانه است.

اقدام تروریستی امریکا علاوه بر آن که موجبات نقض قوانین و مقررات بین المللی را فراهم نموده، ناقض معاهدات فی‌مابین دولتین آمریکا و عراق نیز بوده است. از این رو تمام مقامات عالیرتبه عراق اقدام تروریستی آمریکا را غیرقانونی و ناقض حاکمیت دولت عراق اعلام کرده اند. مقامات مزبور به صراحت اعلام کردند که اقدام آمریکا در حمله تروریستی به کاروان خودرویی سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و هیات همراه بر خلاف اصل احترام به تمامیت سرزمینی عراق، عدم مداخله در امور داخلی این کشور، و ناقض حاکمیت عراق و شروط توافقی فی‌مابین دولتین عراق و آمریکا بوده است.

بنابراین:

 از جامعه بین الملل خواسته می‌شود ضمن الزام دولت آمریکا به احترام به حاکمیت مستقل کشور‌ها و عدم مداخله در کشور‌های آن، صلح و امنیت بین المللی را رعایت کرده، به حقوق بشر و بشردوستانه احترام گذاشته، از استفاده از ابزار‌های حقوقی به صورت استاندارد‌های دوگانه اجتناب ورزیده و رفتار‌های خود را با اصول و موازین حقوق بین الملل منطبق سازد. در غیر این صورت، هر گونه اقدامات ناقض اصول و مقررات حقوق بین الملل به ویژه اقدام تروریستی اخیر دولت آمریکا، مسئولیت‌های سنگین بین المللی را برای آمریکا در جامعه بین المللی ایجاد خواهد کرد.

با توجه به اینکه اقدام تروریستی اخیر آمریکا موجبات افزایش تنش در منطقه را فراهم کرده و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی را به مخاطره انداخته است، شورای امنیت سازمان ملل باید به مسئولیت خود عمل کرده و با توجه به پیامد‌های وخیم این ماجراجویی نظامی و خطرناک آمریکا نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی، این اقدام جنایتکارانه تروریستی دولتی دولت آمریکا را به صراحت محکوم کند؛ بنابراین با توجه به نقض فاحش حقوق بین الملل در حمله تروریستی دولتی اخیر توسط آمریکا، جمهوری اسلامی حق دارد از کلیه حقوق خود بر اساس اصول و موازین بین‌الملل به منظور اتخاذ اقدامات لازم و مقتضی در استیفای حق ذاتی دفاع مشروع خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد استفاده کرده و در این راستا اقدام تلافی جویانه خود را در هر زمان و در هر مکان و به هر نحوی که تشخیص می‌دهد اتخاذ کند.

علاوه بر آن، دولت جمهوری اسلامی ایران، ضمن آن که از حق اقدام متقابل علیه دولت آمریکا برخوردار هستند، می‌توانند در راستای احقاق حقوق خود، اقدام تروریستی اخیر آمریکا را به مراجع ذیصلاح بین المللی به ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر ارجاع دهند.

 نظر به اینکه اقدام تروریستی اخیر آمریکا از مصادیق تروریسم دولتی در ترور یک شهروند ایرانی در کشوری ثالث است که بدعوت دولت عراق در آن کشور حضور رسمی داشته است، این اقدام موجبات نقض قوانین بین المللی و معاهدات فی‌مابین دولت عراق و آمریکا را نیز فراهم کرده است، مسئولان کشور عراق نیز این حق را دارا هستند تا ضمن اقدام متقابل دولت عراق در صیانت از حاکمیت داخلی خود، اقدامات حقوقی خود را در داخل و خارج از کشور و در مراجع ذیصلاح بین المللی با استفاده از ظرفیت وکلای مشترک عراقی و ایرانی پیگیری کنند؛ از جامعه وکلای داخلی، منطقه‌ای و بین المللی به ویژه جامعه حقوقدانان بدون مرز، و سازمان و انجمن‌های غیر دولتی حقوقی و وکالتی آزاد اندیش، بیطرف و مستقل در جامعه بین المللی انتظار می‌رود که در راستای مبارزه با انواع اشکال تروریسم‌های بین المللی دولت آمریکا، با یکدیگر هم اندیشی کرده و بستر‌های لازم را در اجرای بستر عدالت و مجازات تمام مجرمان عملیات تروریستی دولت آمریکا فراهم کنند.

در خاتمه، با توجه به شهادت سردار سپهبد سلیمانی از ایران و ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی عراق و هیات همراه آن‌ها، یعنی قهرمانان مبارزه با داعش، در این حملات تروریستی اخیر امریکا، جامعه وکلای مرکز قوه قضاییه آمادگی لازم را دارد تا مستندا به قوانین و مقررات ذیربط داخلی و بین المللی، از دعاوی قابل طرح بر علیه دولت امریکا در مراجع ذیصلاح داخلی، منطقه‌ای و بین المللی حمایت و پشتیبانی کامل حقوقی کنند:

(۱) طرح دعاوی در محاکم صالحه جمهوری اسلامی ایران، مستندا به قوانین و مقررات آن من جمله قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی، مصوب هفدهم اسفندماه یک هزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن و همچنین قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی، مصوب بیست و هشتم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی

(۲) طرح دعاوی در محاکم صالحه جمهوری عراق، مستندا به قوانین و مقررات کشور جمهوری عراق به ویژه نقض معاهدات فی‌مابین دولت عراق و آمریکا و شروط توافقی حضور نیرو‌های امریکا در این کشور

(۳) طرح دعاوی در محاکم ذیصلاح بین المللی، مستندا به منابع حقوق بین الملل به ویژه کنوانسیون‌ها و معاهدات بین المللی در این خصوص

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار