با فناوری‌های به‌کاررفته در ۹ خودروی مفهومی جدید کاروان آشنا شوید

در این مطلب می خواهیم فناوری های موجود در خودرو های کاروانی را برای شما بازگو کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت خودرو‌های کاروان در دهه ۲۰۱۰ به موفقیت‌های جدیدی دست یافت و توانست با فروش بهترین خودرو‌های خود به رکود سال‌های گذشته‌اش پایان دهد. این دهه برای خودرو‌های کاروان همچون رنسانسی است که موجب تحولات بسیاری در ساخت و تولید آن‌ها شده است و مفهومی تازه به سبک زندگی متحرک داده است. این روز‌ها برای این نوع زندگی، عبارت‌هایی، چون «زندگی در ون»، «اردوی در سفر» و «زندگی عشایری دیجیتالی» به‌کار می‌برند. اکنون که وارد دهه جدید شده‌ایم، این خودرو‌ها قرار است همچنان تکامل یافته و هوشمند، راحت و شیک‌تر شوند. هرچند فعلا مجوز استفاده از این نوع کاروان‌ها در ایران صادر نمی‌شود و به صورت محدود با کاربرد‌هایی خاص تولید یا به کشور وارد می‌شود. در ادامه ویژگی‌های ۹ نمونه از این خودرو‌ها را که از بهترین خودرو‌های کاروان فعلی در جهان هستند و قرار است در آینده مجهزتر هم بشوند، بررسی می‌کنیم. 

تریلر کاروان سونیک ایکس (Sonic X)
مستقل از شبکه برق
شرکت کی. زد (KZ) تصمیم گرفته است به تولید تریلری که آماده قرار گرفتن در جاده باشد، سرعت بدهد. این تریلر ۹/۷ متری بدون نیاز به شبکه برق، انرژی خود را تامین می‌کند. این خودرو به باتری‌های لیتیومی هزار آمپر در ساعت، هزار وات انرژی خورشیدی و ۳۷۹ لیتر آب متکی است. با استفاده از صفحه‌های خورشیدی روی سقف، برق مورد نیاز خود را تولید می‌کند. همچنین این تریلر به پمپ قدرتمند و سیستم تصفیه آب مجهز است و هنگام سفر با آن می‌توانید آب مورد نیاز خود را از منابعی مانند رودخانه تامین و تصفیه کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کند با خیال راحت کیلومتر‌ها از شهر دور شوید و نگران آب مورد نیازتان نباشید. این تریلر به دلیل استفاده از فیبرکربن در بدنه سبک وزن است و حمل‌ونقل با آن راحت صورت می‌گیرد. در عین حال موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.

 

تریلر اس‌کارابین (sCarabane)
تولید انرژی با استفاده از منابع مختلف
این تریلر زیبا برای سبز شدن، کاری بیش از نصب باتری‌های لیتیومی انجام داده است. در واقع روی سقف آن برای تامین برق مورد نیاز تریلر، سلول‌های خورشیدی قرار گرفته است. این سلول‌های خورشیدی به‌گونه‌ای قرار گرفته‌اند که پیوسته در جهت خورشید حرکت کرده و از تمام نور خورشید برای تولید برق استفاده می‌کنند. سپس برق تولید شده برای گرم‌کردن آب، روشن نگه‌داشتن لامپ‌های تریلر و ... استفاده می‌شود. این تریلر حتی می‌تواند از نیروی باد برای تولید برق استفاده کند.
تریلر اس‌کارابین، در حال حاضر ۹/۷ متر طول و ۲۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد. سازندگان این تریلر قصد دارند با افزودن امکانات رفاهی بیشتر، آن را بیشتر شبیه خانه‌ای دلچسب کنند. البته قرار است سیستم‌های تولید انرژی با استفاده از منابع دیگر مانند آب هم به سیستم تولید انرژی آن اضافه شود.

مارکوپلو (Marco Polo)
رها از هر بند
این ون با قامت متوسط که از تولیدات شرکت مرسدس بنز است، همچون خانه‌ای هوشمند است که آسایش و راحتی بسیاری برای مسافران خود فراهم می‌کند. سقف مارکوپلو به بخشی مجهز شده که با باز شدن آن، فضایی بیشتر به خودرو اضافه می‌شود. به جای شیشه‌های قدیمی و سنگین، در این خودرو شیشه‌های قابل تنظیم و هوشمند به‌کار رفته است. مارکو پلو به سیستم انتقال نیروی پیل سوختی مجهز است که به آن ۱۹۸ اسب بخار قدرت می‌دهد. همچنین مارکوپلو با استفاده از هیدروژن ذخیره شده در باک خود می‌تواند مسافتی معادل ۳۰۰ کیلومتر را بپیماید.
شرکت مرسدس این خودرو را به فرمان‌های صوتی مناسب کابین راننده مجهز و رانندگی با آن را بسیار راحت‌تر کرده است. البته قرار است این خودرو به فناوری‌های دیگر یک خانه هوشمند مجهز شود و آسایش بیشتری برای مسافران خود فراهم کند.

هایمر گالیله (Galileo)
خودرویی دیگر از نوع هایمر
خودروی کاروان گالیله در اندازه‌ای نسبتا بزرگ تولید شده است و با توجه به ظاهر شیک و جذابش می‌توانید امیدوار باشید سفری دلچسب و راحت با آن تجربه خواهید کرد. این خودرو از آن دسته کاروان‌هایی است که به عرشه و حیاط باز و تاشو مجهز است. هر جا اتراق کردید، می‌توانید حیاط آن را باز کنید و صندلی‌تان را روی آن بگذارید و از فضای اطراف لذت ببرید.

خودرو‌های خودران از بزرگ‌ترین فناوری‌های دهه ۲۰۱۰ هستند، اما تولید کاروان‌های خودران کاری بسیار مشکل است. سازندگان این خودرو در تلاش‌اند هایمر گالیله را به سیستم‌های خودران مجهز کنند تا راننده فقط پشت فرمان بنشیند و به مناظر اطراف خودرو خیره شود و سیستم هوش مصنوعی کنترل خودرو را به دست بگیرد. سازندگان امیدوارند این نوع خودرو را تا دهه ۱۴۱۰/ ۲۰۳۰ وارد بازار کنند.

فولکس‌واگن آی‌دی. باز (ID. Buzz)
ون تمام الکتریک
فولکس‌واگن آی‌دی. باز را نمی‌توان در دسته خودرو‌های کاروان قرار داد. اما قبلا شرکت فولکس‌واگن از خودروی مسافرتی الکتریکی خود که به مبلمان ریلی قابل تعویض در کف خودرو، صندلی‌های باز و تاشو، یک میز کنسول قابل جابه‌جایی، صندلی کابین چرخان و کف چوبی مجهز است صحبت کرده بود. در طراحی فعلی خودرو، یک بسته باتری در کف خودرو تعبیه شده است که می‌تواند نیروی مورد نیاز حرکت آن را دست کم تا مسافت ۴۳۵ کیلومتر تامین کند. همچنین این ون کاروان دارای فناوری انتقال نیروی تمام چرخ محرک (AWD) است و فضای داخلی بزرگی دارد.
در آینده قرار است به این فولکس‌واگن سیستم انتقال نیروی الکتریکی اضافه شود که آن را به یک خودروی تمام الکتریکی تبدیل می‌کند. همچنین فضای داخلی این خودرو جادارتر و منعطف‌تر خواهد شد تا بتوان به‌راحتی تمام لوازم مورد نیاز سفر را همراه خود داشت.

خودروی کاروان فریون الیزیوم (Furrion Elysium)
قایقی در جاده
از امکانات رفاهی ابرقایق‌ها می‌توان به قسمت جلوی عرشه و هلی‌پاد‌ها (پد هلیکوپتری) و وان حمام داغ اشاره کرد. اما اگر می‌خواهید با مفهوم وسیله حمل‌ونقل لوکس آشنا شوید، فریون الیزیوم با ۷/۱۳ متر طول عرض اندام می‌کند. این کاروان که در نمایشگاه سالانه سی‌ای‌اس رونمایی شد شبیه قایق‌های تفریحی لوکس ساخته شده و روی سقف آن هلی‌پاد مخصوص فرود یک هلی‌کوپتر رابینسون آر ۲۲ (R۲۲) و وان حمام قرار داده شده است. این خودرو پنج چرخ داشته و کابین راننده دارای تختخواب است. همچنین به آشپزخانه‌ای با امکانات کامل و به سه تلویزیون ۷۵ اینچی اچ‌دی و شومینه مجهز است. قرار است این خودروی کاروان تا اواسط سال
۱۳۹۹/ ۲۰۲۰، بهبود یافته و به امکانات بیشتری مجهز شود تا آن را درست شبیه یک خانه هوشمند کند. خودرویی که قرار است تمام لوازم آن، از شیر آب گرفته تا سرویس بهداشتی و آینه، هوشمند شود. تقریبا در این خودرو وسایل رفاهی یک خودروی لوکس را می‌بینید.

کاراویزیو (Caravisio)
امیدی دوباره
این خودروی کاروان، اولین بار حدود سال ۱۳۵۳/ ۱۹۷۴ تولید شد. اما به دلیل حجیم و سنگین بودن و البته نداشتن ظاهری زیبا، بین مردم چندان موفقیتی کسب نکرد. با این حال اکنون این خودرو توانسته با تغییرات بسیاری میان کاروان‌های فعلی، خودی نشان دهد. جلوی خودرو به صورت V طراحی شده و پوشش بدنه خودرو به‌گونه‌ای است که تمام چرخ‌های خودرو را می‌پوشاند. همچنین بدنه کاراویزیو کاملا صیقلی و آیرودینامیک است. داخل خودرو و در قسمت V شکل آن دو تخت تک نفره که می‌تواند به یک تخت دو نفره تبدیل شود، وجود دارد. اتاق خواب جلو به دلیل داشتن پنجره‌ای بزرگ چشم‌انداز زیبایی برای مسافران خود فراهم می‌کند و فضای گرم و دلنشینی دارد. یک سامانه هوشمند، مصرف آب را در این خودرو مدیریت می‌کند. در‌های شیشه‌ای هوشمند الکتروکروماتیک که حالت کدر و شفاف آن با زدن یک کلید تغییر می‌کند، جلوه خاصی به کاراویزیو داده است. این خودرو قرار است در آینده به امکانات رفاهی بیشتری مجهز شود.

هایمر ویژن ونچر (Hymer VisionVenture)
خودرویی غیر زمینی
 این کاروان می‌تواند بدون نیاز به شبکه برق، نیروی مورد نیاز خود را تامین کند و به یکی از بهترین کاروان‌های بازار امروز تبدیل شود. ویژگی‌هایی، چون برخورداری از فضای هوای باز، سرویس بهداشتی قابل تغییر و پلکانی که می‌توان با آن به طبقه دوم کاروان دست یافت، هایمر را به کاروانی جالب توجه تبدیل کرده است. این خودرو دقیقا شبیه خودرو‌های ماه‌پیماست، اما می‌توانید در آن مانند خانه‌تان راحت باشید. هایمر، نوعی کاروان است که به طول آن اضافه می‌شود. در قسمت عقب خودرو، بخشی تعبیه شده است که باز و بسته می‌شود و به نوعی عرشه یا حیاط خودرو به حساب می‌آید. روی سقف آن هم قسمتی وجود دارد که می‌توان آن را باز کرد و طبقه دوم خودرو را تشکیل داد و آن را به مکانی راحت برای یک خانواده دو نفره تبدیل کرد. قرار است در آینده به این خودرو امکانات بیشتری مناسب زندگی در سفر افزوده شود.


ایی. هوم کوکو (E.home Coco)
تریلر خودران
تاکنون وسایل نقلیه خودران موتوری به موفقیت‌هایی قابل توجه دست یافته‌اند. اما تریلر‌های خودران چیزی است که کسی انتظار آن را نداشت. شرکت دث‌لفس (Dethleffs) آلمان اکنون تریلری خودران ساخته است. اما آیا یک تریلر به سیستم انتقال نیرو لازم دارد؟ این شرکت برای این کار دلایلی قانع‌کننده دارد. آن‌ها با افزودن محور الکتریکی به تریلر، توان یدک کردن آن را برای وسایل نقلیه یدک‌کش بالا برده‌اند. این تریلر به یک جفت موتور ۴۰ کیلوواتی مجهز است که باعث می‌شود خودروی یدک‌کش بتواند به آسانی و بدون زحمت آن را یدک کند. همچنین ایی. هوم کوکو به سلول‌های خورشیدی و یک بسته باتری لیتیومی ۸۰ کیلووات ساعتی مجهز است و می‌تواند تمام نیروی مورد نیاز خود و وسایلی، چون لامپ‌های ال‌ای‌دی، سامانه تهویه هوا، گرمایش و دستگاه‌های برقی آشپزخانه را تامین کند. شرکت دث‌لفس می‌خواهد در آینده این تریلر را به تجهیزات موتوری مجهز کند تا یدک آن آسان‌تر از هر زمان دیگر میسر شود.

منبع: روزنامه جام جم

انتها یپیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار