ابن صیرفی؛ مورخی از دیار مصر

نورالدین علی بن داوود بن ابراهیم معروف به «ابن صیرفی» یا «جوهری»، فقیه و مورخ قرن هشتم و نهم هجری است.

ابن صیرفی؛ مورخی از دیار مصربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بار‌ها شنیده‌ایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ، روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی می‌انجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل تلاش صد‌ها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرن‌ها پیش خشت به خشت این بنای سترگ را روی هم گذاشته‌اند.

با شما مخاطب گرامی قراری گذاشته‌ایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان می‌دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره‌ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.

نورالدین علی بن داوود بن ابراهیم (۸۱۹-۹۰۰ق)، معروف به «ابن داود» یا «جوهری»، فقیه و مورخ قرن هشتم و نهم هجری است.

وی در مصر و در ۱۴ جمادی‌الآخر به دنیا آمد. در آن زمان ممالیک بَرجَیه بر مصر حکومت می‌کردند. چون پدرش صراف بود، به «ابن صیرفی» یا «جوهری» معروف شد.

ابن صیرفی مقدمات علوم را از زراتیتی و ابن دیری فرا گرفت و شیخ تقی‌الدین شمنی شرح نقایة و شرح نخبة را به او آموخت. ابن صیرفی در حلقه درس و املای ابن حجر شرکت می‌کرد و مدت زیادی ملازم و مصاحب او بود. ابن حجر نیز توجه ویژه‌ای به او داشت، تا جایی که پشت سر او نماز می‌گزارد.

شیخ بدرالدین عینی، قاضی‌القضات محب‌الدین بن شحنه، شهاب‌الدین احمد آمِدی نحوی و محیی‌الدین کافیجی از دیگر استادان ابن صیرفی بودند.

ابن صیرفی برای تکمیل دانش خود در زمینه فقه و تاریخ مدتی از محضر محمد بن ابراهیم شروانی شافعی بهره برد و شرح‌العمدة را نزد او خواند.. وی، علاوه بر فقه، به فراگیری نحو و اصول و عروض نیز پرداخت و قرآن و برخی کتب مشهور مانند الفیه ابن مالک و خزرجیه را حفظ کرد.

ابن صیرفی یک بار به زیارت خانه خدا مشرف شد و از آنجا به بیت‌المقدس و سپس به دمیاط رفت و در مدرسه صوفیه بیبرسیه و برقوقیه ساکن و در آنجا به تدریس مشغول شد.

وی پس از مرگ پدرش در ۸۵۳ق، به جواهرفروشی پرداخت، اما همان‌طور که خود در یکی از کتاب‌هایش اشاره کرده، زندگی‌اش با فقر و تنگدستی توأم بوده است و ناچار برای امرار معاش از کتب با ارزشی، چون آثار ابن حجر، ابن تغری بردی، سخاوی و ابن کثیر نسخه‌برداری می‌کرده است. ابن شحنه همواره سعی می‌کرد تا به ابن صیرفی برای دست‌یابی به منصب یاری رساند؛ بنابراین در ۱۴۶۷م نیابت قضا را بر عهده او گذاشت.

ابن صیرفی، پس از فراگیری فقه و اصول و علوم دیگر، به تاریخ روی آورد. وی با استفاده از منابعی که در اختیار داشت، چند رساله تاریخی نوشت و در این زمینه با مورخان زمان خود، چون ابن تغری بردی، رقابت و حتی از آن‌ها انتقاد نیز می‌کرد. ابن صیرفی با ابوطیب انصاری، شاعر شافعی‌مذهب، ارتباط داشت.

آثار ابن صیرفی بدین قرارند:

۱. انباء الهصر بابناء العصر، که در آن برخی از رویداد‌های مصر، بین سال‌های ۸۷۳ تا ۸۸۶ق، شرح داده شده است. در این زمان مصر شاهد حوادث ناگواری، چون جنگ‌های داخلی و خارجی، قحطی، فقر، مفاسد اجتماعی و بیدادگری سلاطین بوده است؛ اما مؤلف که خود شاهد این وقایع بوده، از شرح آن‌ها خودداری کرده و به مسائل جزئی و حاشیه‌ای پرداخته است. با اینکه وی سعی داشته کار‌های سلطان و حکام او را موجه جلوه دهد، در مواردی ناخواسته به برخی از خوش‌گذرانی‌ها و بی‌عدالتی‌های حکام و مفاسد اجتماعی اشاره کرده است. این اثر در ۱۹۷۰ به کوشش حسن حبشی چاپ شده است.

۲. نزهة‌النفوس و الابدان فی تواریخ‌الزمان، در این کتاب تاریخی رخداد‌های سال‌های ۷۸۴ تا ۸۵۰ق، یعنی از ابتدای حکومت سلطان برفوق تا اواخر حکومت سلطان برقوق تا اواخر حکومت سلطان جقمق، شرح داده شده است. ابن صیرفی منابع خود را به جز چند مورد، ذکر نکرده و به همین سبب مورخان معاصر وی به او شدیداً انتقاد کرده‌اند. او حوادث تاریخی را بر حسب روز و ماه و سال تقسیم‌بندی کرده و درگذشتگان هر سال را در پایان آن سال آورده است. ذکر برخی اخبار خرافه‌آمیز نیز از نکات ناپسند این اثر است. این کتاب، به شکلی ناقص، در قاهره به چاپ رسیده است.

۳. الجوهریة، کتابی درباره تاریخ اسلام و سیره نبوی است. نسخه‌ای از این کتاب در کتابخانه رضا در رامپور هند محفوظ است

۴. الدر المنظوم فیما ورد فی مصر و اهل‌ها من موجود و معدوم؛

۵. سیرة‌الاشرف قایتبای، نسخه‌ای از آن در موزه بریتانیا نگه‌داری می‌شود.

منبع: آنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار