با سفر امیر قطر به ایران پس از ۴۰ سال؛

تجارت ایران و قطر چقدر پر بارتر خواهد شد؟ / نقل و انتقال پول، اصلی ترین دغدغه تجار ایران و قطر

با سفر امیر قطر به ایران و تمایل ایران به افزایش مبادلات تجاری گمانه زنی ها برای رقم تجارت ایران موضوع داغ رسانه هاست.

سایه تجارت ایران و قطر چقدر سنگین خواهد بود! به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قطر به عنوان یکی از همسایگان ایران، در خلیج فارس محسوب می شود.
 
صبح روز گذشته امیر قطر به همراه یک هیئت بلند پایه سیاسی و تجاری بعد از ۴۰ سال به ایران سفر کرد. سفری که با درجه اهمیت بالا علاوه بر گفت و گو در حوزه سیاسی به مهم ترین تبادلات تجتری میان این دو کشور هر چند پشت در های بسته پرداخته شد.
 
قطر از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس است که طی سالیان گذشته اقتصاد آن پیشرفت‌های بسیار چشم‌گیری را تجربه کرد. به نحوی که در دهه‌های اخیر بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران مهم دنیا در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
 
سایه تجارت ایران و قطر چقدر سنگین خواهد بود!
 
جالب است بدانید که براساس برآوردهای بانک جهانی در سال ۲۰۱۷ میزان تولید ناخالص داخلی این کشور بیش از ۱۶۷ میلیارد دلار گزارش شده است. قطر را یکی از بزرگترین غول‌های جهان در زمینه صادرات گاز می دانند. اما نکته قابل توجه اینجاست که تنها به امر تجارت انرژی بسنده نکرده است و فرصت اقتصادی زیادی را برای حضور کشورهای همسایه در خود جای داده است.

چرا قطر بازار خوبی برای محصولات ایرانی است؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده تا قطر به بهترین بازار صادراتی ایران تبدیل شود، رابطه سیاسی مناسب این کشور با ایران است. این در حالی است که رابطه آن با کشورهای همسایه عربی خود همواره پرتلاطم بوده است. همسایه جنوبی ایران به علت ویژگی خاص جغرافیایی خود، دسترسی چندان زیادی به خشکی نداشته و از آن به عنوان یک شبه جزیره کوچک نیز یاد می‌کنند. چرا که تنها مرز زمینی آن با کشور عربستان سعودی است و مابقی مرزهای آن به دریا راه دارد. چالش‌های سیاسی این شبه جزیره کوچک با عربستان و امارات باعث شده تا بارها از جانب این کشورها مورد تحریم قرار بگیرد.
 
خوشبختانه در چنین شرایطی ایران همواه پشتوانه سیاسی، امنیتی و اقتصادی خوبی را برای کشور دوست و همسایه خود قطر فراهم کرده است.

دوحه خریدار درجه یک محصولات غذایی ایران / حمایت ایران از قطر فراموش نشدنیست

آخرین مورد از این تحریم به سالیان اخیر برمی‌گردد که کشورهای حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی اقدام به تحریم این کشور کردند. به دنبال این اقدامات تنها راه ارتباطی این کشور با دنیای خارج صرفا به ایران منتهی می‌شد. حتی هواپیماهای قطری نیز صرفا از طریق آسمان ایران مجاز به رفت‌وآمد بودند.
 
همراهی ایران با شبه‌جزیره کوچک خلیج فارس باعث شده تا دولت‌مردان آن در چند سال اخیر به فکر گسترش روابط اقتصادی خود با ایران باشند و به همین دلیل در این سال‌ها میزان کالاهای صادراتی ایران به قطر افزایش بسیار چشم‌گیری داشته و این روند کماکان ادامه دارد.
 
ایران به کشورهای همسایه خود کالاهای مختلفی را صادر می‌کند که بسیاری از آنها را مواد غذایی و کشاورزی، قطعات صنعتی یا قطعات معدنی تشکیل می‌دهند. بررسی آخرین داد‌ه‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران از انواع محصولات صادراتی به ما نشان می‌دهد که کدام کالاهای ایرانی در صدر کالاهای صادراتی به قطر محسوب می‌شوند. این کالاها عمدتا از گمرکات بندر بوشهر، بندر شهید رجایی، بندر لنگه، منطقه ویژه اقتصادی پارس، اصفهان، مشهد، بندر امام خمینی و سایر گمرکات دیگر است. در سال ۹۷ بالغ بر ۲۲۵ میلیون دلار کالا از ایران به این کشور صادر شده که بیشتر آنها از منطقه ویژه بوشهر، منطقه ویژه شهید رجایی و منطقه ویژه معادن و فلزات صادر شده‌اند. 

مواد صادراتی به کشور قطر چیست؟ 

مواد و محصولات غذایی از قبیل خرما، پسته، گوجه فرنگی، هندوانه، کلم، کاهو، خیار و خیارترش، کدو، زعفران و برخی محصولات دیگر 
 
انواع شیشه، سمیان سفید، گچ، آهن و مواد معدنی دیگر 
 
قیرنفت، سنگ گچ، سنگ‌های معدنی مانند سنگ مرمر و تراورتن، انواع رنگ‌ها و همچنین ورقه‌های فلزی
 
صنایع دستی، فرش، گیلم و انواع کف‌پوش 
 
محصولات کشاورزی از قبیل یونجه، کاه، انواع علوفه و خوراک دامی در قالب‌ها و اشکال گوناگون بسته‌بندی شده یا غیر از آن 
 
گوسفند زنده و سایر حیوانات زنده به همراه انواع گوشت 
 
بدنه کامیون و کامیونت، میله‌های گرم از آهن یا فولاد، کف‌پوش‌های غیرمخملی‌ باف، لوله و پروفیل 
 
سایر محصولات مانند بیسکویت، انواع کنسرو، لوازم خانگی

 نقل و انتقال پول، تجار ایرانی دغدغه اصلی تجارت با قطر

عدنان موسی‌پور رئیس اتاق مشترک ایران و قطر در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضع تجارت ایران و قطر اظهار کرد: هم اکنون شرایط تجارت با قطر بسیار سخت شده است. البته ترجیح میدهم که در این خصوص صحبت نکنم.

رئیس اتاق مشترک ایران و قطر ادامه داد: هم اکنون محدودیت‌ها درخصوص تجارت ایران و عراق از جمله محدودیت‌های پولی و بانکی و... در این امر بیشتر شده است که امیدواریم به زودی این موضوع مرتفع شود.


بیشتر بخوانید: امکان توسعه تجارت ایران و قطر از مسیر بورس کالا 


به گفته موسی پور، هم اکنون تحریم‌های موجود در کشور باعث شده که آثار تحریمی را در کشور‌های همسایه شاهد باشیم.

گفتنی است تجارت مدرن در بستر‌های الکترونیکی و شفاف در بازار‌های دنیا رایج است و ما نیز می‌توانیم از بستر و مکانیزم‌های بورس کالا برای تسهیل تجارت با قطر استفاده کنیم.

برای کم اثر کردن فشار تحریم‌ها، ۲ فعالیت باید انجام شود، یکی در داخل کشور و دیگری در خارج از مرزها. در حوزه صادرات و به‌ خصوص در مورد قطر تا زمانی که قید و بند‌ها بیشتر شود و قوانین جدیدی آن هم بدون درک شرایط تحریم اعمال کنیم، مشکلی حل نخواهد. به‌عنوان نمونه می‌توان به «پیمان‌سپاری ارزی» اشاره کرد که هیچ تأثیری در صادرات نداشت و باعث کاهش آن شد.

نکته بسیار حائز اهمیت این است که قطر در چنین روزهایی با در نظر گرفتم شرایط منطقه، دست دوستی و همکاری های گسترده به سوی ایران دراز کرده و به نظر می رسد بهترین راهکاری برای گذر از تحریم ها و افزایش تبادلات تجاری ایجاد پیمان دو جانبه پولی بین دو کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
می شود با قطر معاملات پایاپایی انجام داد.مسئولان بهتر است جهت رفع تحریمها تلاش حداکثری خود را انجام دهند تا مشکل پولی بین کشورهای همسایه و سایر کشورها برطرف شود.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۰۵ ۲۳ دی ۱۳۹۸
به نظر من بیشتر کشورهای حاشیه خلیج با تحریم های ایران و دلالی که برای کالاها و امکانات و جابجایی مبالغ صورت گرفته جان گرفته اند-این کار قطر یعنی یه چیزی مثل عمان منتها به صورت اقتصادی برای ایران-هم برای قطر منفعت داره-هم برای ایران که کم کم زنجیره ی تحریم میشکنه
آخرین اخبار