در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تعرفه کارشناسان ماما ۷۵ درصد پزشک عمومی است

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی گفت: تربیت ماما ویژه بخش‌های مراقبت از نوزادان بلامانع و تعرفه این افراد ۷۵ درصد یک پزشک عمومی است.

 

ناهید خداکرمی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کارگیری نیرو‌های مامایی در بخش‌های مراقبت ویژه از نوزادان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اظهار کرد: به طور کلی مامایی رشته‌ای است که سلامت باروری، بیماری‌های زنان، مراقبت‌های دوران بارداری و انجام زایمان در این دوره آموزش داده می‌شود و کارشناسان ماما وظیفه مراقبت از نوزادان به مدت ۴۰ روز بعد از بارداری را دارند.

او ادامه داد: کارشناسان مامایی به نوزادانی که به صورت طبیعی متولد می شوند خدمات خوبی در بیمارستان‌ها ارائه می‌دهند؛ زیرا آن‌ها آموزش‌های لازم را در دوران تحصیل‌شان دیده‌اند.

خداکرمی تأکید کرد: به کارگیری کارشناسان مامایی در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان هیچ اشکالی را در نظام ارائه خدمت در حوزه سلامت ایجاد نمی‌کند، زیرا این افراد تسلط کافی بر فیزیولوژی مربوط به نوزادان را دارند، هرچند که پرستاران در زمینه مراقبت از بیمار تخصص بهتری دارند. اما می‌توان با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت ویژه کارشناسان ماماها اطلاعات آن‌ها را افزایش داد. 

کاهش دغدغه پرستاران با بکارگیری نیروهای ماما در بخش مراقبت های ویژه

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی بیان کرد: امروزه در بخش خصوصی کارشناسان ماما در قسمت مراقبت‌های ویژه نوزادان به کار گرفته می‌شوند و این کار سبب شده تا دغدغه پرستاران کاهش پیدا کند.

او افزود: ما این توانایی را داریم که کارشناسان مامایی را ویژه بخش مراقبت از نوزادان تربیت کنیم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

خداکرمی گفت: بر اساس قانون، تعیین تعرفه خدمات ماماها یکی از وظایف نظام پزشکی است که متأسفانه یک قانون دیگر این موضوع را به وزارت بهداشت سپرده است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: اگر تعرفه‌ها واقعی باشد به نفع مردم و حتی سازمان‌های بیمه‌گر است.


بیشتر بخوانید: کار پزشکی بازنشستگی ندارد


او افزود: اگر قیمت تعرفه‌ها واقعی باشد میزان تقاضا‌های القایی کاهش پیدا می‌کند و خدمات غیر ضروری نیز کم می‌شود.

خداکرمی گفت: در حال حاضر تعرفه کارشناسان مامایی ۷۵ درصد یک پزشک عمومی بوده اما تجهیزاتی که ماما لازم دارد بسیار بیشتر است. امیدوارم با واقعی شدن تعرفه‌ها مشکل نظام سلامت و صندوق‌های بیمه‌گر برطرف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.