معاون اسبق آموزش متوسطه مطرح کرد؛

فاصله کیفیت آموزش مدارس خاص با مدارس دولتی زیاد است

زرافشان گفت: نخبگانی که می‌توانند عامل محرک پیشرفت باشند، به جای مدارس دولتی در مدارس خاص تحصیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی زرافشان معاون اسبق آموزش متوسطه در پنل مبارزه با فقر آموزشی در همایش فقر پژوهی که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: نتایج تحقیقات رابطه دو سویه فقر و آموزش در حوزه بین المللی نشان می‌دهد در کشور‌های فقیر سه درصد جمعیت وارد دانشگاه شدند، اما در کشور‌هایی با درآمد بالا این نسبت بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است؛  این یعنی آموزش در خدمت توسعه فقر قرار گرفته است.

او با اشاره به دو نکته مربوط به عرضه و تقاضا گفت: یک نگاه این است که آموزش، باید توسعه یابد و عرضه شود چراکه رشد آموزش منجر به رفع فقر می‌شود. در نگاه دوم معتقدند که نباید آموزش را عرضه کنیم بلکه باید مبتنی بر تقاضا باشد، اما بنده معتقدم بین عرضه و تقاضا باید تعامل برقرار شود.

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با دغدغه تنوع مدارس و جداسازی دانش آموزان مواجه هستیم، تاکید کرد: در واقع به جز مسائل آموزشی این تنوع چالش برانگیز شده و در سال جاری شاهد به راه افتادن یک جنجال رسانه‌ای و اجتماعی درباره توزیع رتبه‌های برتر کنکور در مدارس خاص بودیم.

زرافشان با انتقاد از جداسازی گسترده دانش‌آموزان گفت: نخبگانی که می‌توانند عامل محرک پیشرفت باشند تفکیک شده و به جای مدارس دولتی در مدارس خاص تحصیل می کنند. شرایط به گونه‌ای پیش‌ می‌رود که رتبه‌های برتر کنکور ۲۳ سال است که متعلق به دانش آموزان یک استان خاص است و ۴۰ درصد دانش آموزان این استان در مدارس خاص درس می‌خوانند. فاصله کیفیت آموزش مدارس خاص با مدارس دولتی زیاد است.

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره مهارت خواندن در دانش‌آموزان گفت: براساس یافته‌های انجام شده ۵۳ درصد دانش آموزان در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط و ۸۰ درصد در کشور‌های فقیر توانایی خواندن یک متن ساده را ندارند؛ در واقع فقر یادگیری مسئله فرا آموزشی است که رفع آن با اقدامات فرابخشی و مشارکتی امکان پذیر است، ایران هم می‌تواند وارد این پروژه شود تا بودجه دولت صرف این بخش اثربخش هزینه شود.

بی‌سوادی گسترده‌ای را در کشور شاهد هستیم

در ادامه مهدی بهلولی کارشناس مسائل آموزش و پرورش اظهار کرد: در جامعه با فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه هستیم که در مواردی از ترجمه یک پاراگراف به زبان انگلیسی ناتوان هستند، بنابراین باید نگاه به آموزش تغییر کند؛ چرا که بی‌سوادی گسترده‌ای را شاهد هستیم و فقط محدود به ناعدالتی در استان سیستان و بلوچستان نمی‌شود.

او ادامه داد: در ایران آمار‌های متفاوتی در مورد نظام تعلیم و تربیت داریم به عنوان مثال آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل یک درصد اعلام می‌شود در حالی که رقم آن بالاتر است، در بررسی لایحه بودجه ۹۹ در بخش آموزش وپرورش تعداد بازماندگان از تحصیل بیش از ۶۹۶ هزار نفر و آمار ترک تحصیل‌کنندگان بیش از ۲۳۷ هزار نفر اعلام می‌شود. از طرفی آمار‌هایی در حد دو یا سه میلیون بازمانده از تحصیل از سوی وزارت کار شنیده می‌شود که با آمار ۱۴۰ هزاری اعلام شده از طرف آموزش و‌پرورش تناقض دارد.

کارشناس مسائل آموزش و پرورش به آمار بی‌سوادی هم اشاره و اظهار کرد: ۹ میلیون بی‌سواد و حدود ۱۰ میلیون کم سواد داریم.

بهلولی به نتایج آزمون تیمز و پرلز هم اشاره و بیان کرد: در آزمون‌های جهانی تیمز و پرلز که هر ۴ سال برگزار می‌شود ایران عملکرد مناسبی نداشته است؛ به همین دلیل باید در آموزش و پرورش جدی‌تر عمل کنیم چراکه فقر آموزشی عیان است.

او با انتقاد از سایه سنگین ایدئولوزی بر نظام آموزشی گفت: این عامل اجازه کار تخصصی توسط کارشناسان و متخصصان را نمی‌دهد از سویی دیگر آموزش و پرورش ما به دنبال تفکر انتقادی و خلاقیت نیست و در نهایت بچه‌ها را برای کنکور آماده می‌کنند، در حالی که ضرورت آموزش و پرورش تربیت شهروند شایسته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.