کارشناس عراقی: ۱۹۲۰ انگلیس را اخراج کردیم، ۲۰۲۰ هم آمریکا را اخراج می‌کنیم

مدیر خبرگزاری النخیل عراق با تاکید بر اینکه آمریکا باید از منطقه جمع کند و برود، گفت: ملت عراق سال ۱۹۲۰ انگلیسی‌ها را با چماق اخراج کرد و ان‌شاءالله سال ۲۰۲۰ هم آمریکایی‌ها را اخراج می‌کنند.

۱۹۲۰ انگلیس را اخراج کردیم، ۲۰۲۰ هم آمریکا را اخراج می‌کنیمبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی حکیم، مدیر خبرگزاری النخیل عراق می‌گوید بیانات رهبر انقلاب در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوانی داشته است.

او می‌گوید مردم عراق در سال ۱۹۲۰ انگلیسی‌ها را با چماق از کشور بیرون کردند و در سال ۲۰۲۰ هم با آمریکایی‌ها چنین خواهند کرد. متن گفتگو با این کارشناس عراقی درباره خطبه عربی رهبر انقلاب را در ادامه می‌خوانید.

رهبر انقلاب بخشی از خطبه‌های نمازجمعه را به زبان عربی بیان فرمودند. شما به‌عنوان یک مدیر رسانه‌ای و کاشناس عراقی این بیانات را چطور ارزیابی می‌کنید و کدام بخش کلام رهبری از اهمیت بیشتری برخوردار بود؟

تک‌تک کلمات ایشان باید خوانده و اجرا شود. اینکه ایشان پس از هشت‌سال امامت نمازجمعه را برعهده گرفتند، نشان می‌دهد که حرف‌های مهمی قرار است شنیده شود.

اینکه بعد از این همه سال، بخشی از سخنان‌شان را به زبان عربی به‌طور خاص برای عراق ولی درواقع برای همه کشورهای عربی بیان می‌کنند، نشان می‌دهد این پیام مهمی است که قرار است به کشورهای اسلامی مخابره شود. مضمون خطبه رهبری به زبان عربی این است که مقاومت در مقابل استکبار و روی پای خود ایستادن، بهتر از گدایی امنیت از آمریکایی‌هاست. برای من به‌عنوان یک عراقی، تمام خطبه عربی رهبری برجسته بود و نمی‌توانم بگویم کدام بخش از بقیه مهم‌تر است.

رهبر انقلاب اشاره کردند که رسانه‌های دشمن، ایران را به جنگ‌های نیابتی متهم می‌کنند، در حالی که این دروغی بزرگ است و ملت‌های منطقه بیدار شده‌اند. نظر شما در این باره چیست؟

واقعیت این است که منطقه دیگر آگاه شده است و اوضاع مثل سابق نیست که ذلت و خواری استعمار را قبول کنند. استعمار در عراق و افغانستان به نوامیس مسلمانان تجاوز و عراقی‌ها را ذلیل کرد. اما این ملت توسط فتوای مرجع عالیقدر و بزرگ جهان آقای سیستانی آگاه شد و گفت تا کی باید زیر ذلت استعمار باشیم؟ آمریکا به خاطر چشم سیاه ما به عراق نیامده، بلکه اهداف و منافعی دارد. چرا عین‌الاسد را انتخاب کرد؟ گاز موجود در آنجا، دوبرابر گاز موجود در روسیه و قطر است. آمریکا آنجا را انتخاب کرد چون می‌خواهد ذخایر زیرزمینی منطقه را در دست داشته باشد.

روند بیداری از چهاردهه پیش با انقلاب اسلامی ایران آغاز شد. اولین کشوری که ملت‌ها را بیدار کرد، انقلاب اسلامی بود. ایران هم در زمان شاه جزء تابعان آمریکا و استعمار بود. بعد از بیداری ملت‌ها، دیگر آمریکایی‌ها جایی در منطقه ندارند و شاید اگر به ماندن اصرار کنند، ناچار می‌شوند افقی برگردند.

بازتاب سخنان رهبری در رسانه‌های عربی در چند ساعت ابتدایی چگونه بود؟

بخش عربی خطبه‌ها بازتاب زیادی در رسانه‌های عربی داشت. بسیاری از رسانه‌ها این سخنان را به‌طور مستقیم پوشش دادند. العربیه سعودی هم این مراسم را به‌صورت زنده پخش کرد. آنها از خوشحالی این کار را نمی‌کنند و غضب دارند ولی مجبورند این سخنان را پوشش بدهند. در شبکه‌های اجتماعی نیز سخنان رهبری بازتاب ویژه‌ای داشت.

این بازتاب کمتر از حوادث مهم عراق نبود. شاید بتوانم بگویم در بعضی شبکه‌های اجتماعی بازتاب سخنان رهبری کمتر از فتوای آقای سیستانی نبوده است. خیلی‌ها عقیده دارند که رهبر ایران، مختص ایران نیستند و رهبر مستضعفان کل جهان هستند.

خیلی‌ها می‌گویند شما تابع ایران هستید ولی خوب است بدانید رهبر یا حاج قاسم تنها برای ایران نیستند. دلیلش هم اینکه گروه‌های مقاومت گفتند ما کاری نداریم که ایران پاسخ آمریکا را می‌دهد یا نمی‌دهد، ما خودمان پاسخ آمریکا را جداگانه می‌دهیم.حاج قاسم همه‌جا بود. فلسطین هم بود. در برخی کشورها از محور مقاومت بپرسید، طرف نمی‌داند چه می‌گویی ولی بگویی حاج قاسم سلیمانی، می‌شناسد.

رهبر انقلاب خواستار کنار زدن عوامل تفرقه از جهان اسلام شدند و بر ارتباط بازارهای اسلامی برای خارج کردن اقتصاد این کشورها از سلطه کمپانی‌های غارتگر و حتی هماهنگی رسانه‌های اسلامی برای اصلاح ریشه‌ای فرهنگ عمومی گفتند. نظر شما در این باره چیست؟

ما از نظر رسانه‌ای ضعیف عمل کرده‌ایم. ایران برای وحدت مسلمان سال‌ها فعالیت کرده است. یکی از نمونه‌هایش مجمع تقریب مذاهب است. ما باید طبق توصیه‌های رهبری جلو برویم، چراکه ایشان دور‌ها را می‌بینند. وقتی رهبری از اتحاد می‌گویند مطمئن باشید کسی نمی‌تواند جلوی این اتحاد بایستد، چون ما نفت و عقیده داریم. اتحاد بین مسلمین شکل بگیرد، آمریکا باید از منطقه جمع کند و برود. ملت عراق سال ۱۹۲۰ انگلیسی‌ها را با چماق اخراج کرد و ان‌شاءالله سال ۲۰۲۰ هم آمریکایی‌ها را اخراج می‌کنند.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.