گزارش/

اولین مافیای خودرو در کشور را بشناسید/ هدف دست‌وپا زدن برخی برای آغاز مجدد واردات خودرو چیست؟

در سال ۶۱ گروهی با ۴ میلیارد دلار وارد کشور شدند و هسته اولیه مافیای صنعت خودرو را شکل دادند.

پشت پرده آشفته بازار صنعت خودرو// مافیای خودروبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تحریم های اقتصادی، افزایش نرخ ارز و مسدود شدن حساب های بانکی کلماتی است که در چرایی صنعت خودرو شنیده ایم اما این تمام ماجرا نیست.

فساد در خودروسازی از جمله معضلاتی است که امروزه با آنها مواجه هستیم، و فقط مربوط به امروز نیستند و خیلی از اتفاقات از یک مکان خاص و در یک زمان خاص و با جمع شدن افراد خاص در سال هایی دور به امروز رسیدند. در سال ۶۱ گروهی با ۴ میلیارد دلار وارد کشور شدند و هسته اولیه مافیای صنعت خودرو را شکل دادند.

فساد در خودروسازی موضوع جدیدی نیست. به گفته یکی از نمایندگان مجلس در دهه ۷۰ که بزرگترین اختلاس تاریخ کشور ۱۲۳ میلیارد بود، برای طراحی سمند، ۱۲۰ میلیارد تومان با ارز ٤٠٠ تومانى، معادل ٣٥٠٠ میلیارد تومان امروز، پرداخت شد تا این طراحى گران که نه جذاب بود نه استاندارد. انجام شود.

به گفته کارشناسان، برخی افراد و گروه ها صنعت خودرو را به انحصار خود در آورده اند. خودروسازان اعتقاد به ساخت خودروی ملی دارند اما کارشناسان معتقد هستند که این توان با وجود مافیای خودرو امکان پذیر نخواهد بود و تنها توان مونتاژ کاری خودرو را داریم.

حال سوالی که به وجود می آید اگر خودروهای داخلی مونتاژکاری است چرا باید تکانه های دلاری قیمت خودرو را نیز افزایش دهد؟ چرا که داخلی سازی مسئله ای است که به آن پرداخته نشده و تولیدات داخلی نداریم.


بیشتر بخوانید: ترکیه از خودروی ملی خود رونمایی کرد + تصاویر


مافیایی که با رانت کار خود را پیش می برند

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما دچار تله بنیان‌گذار شده ایم، مافیای ناخواسته از ابتدا به نحوی جلو بردنمان که در یک تله‌ای افتادیم که تمامش دچار یک شبکه خاص و پیچیده‌ای است که اسمش را مافیا نمی‌شود گذاشت، چرا که اسم آن رانت است.

او بیان کرد: مافیا صد در صد گرفتار رانتی ر‌هاست. مافیا به گروه‌هایی گفته می‌شود که برای رسیدن به اهدافشان از حذف فیزیکی یا مقابله‌های این چنینی استفاده می‌کنند. صنعت خودروسازیمان صد درصد رانتی است، یعنی شما را به دلایلی می‌گذارند مدیر عامل یکی از خودروسازی‌ها، به دلایلی می‌شوند عضو هیئت مدیره یا معاون یکی از خودروسازی‌ها؛ این دلایل تخصصی و شایسته‌گزینی نیست، یک سری دلایل دیگر که خودتان بگذارید سه نقطه!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تشریح کرد: اگر روزی دیدید که درب دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه پلی تکنیک، به روی خودروسازی ها باز است می توان گفت مافیا در این صنعت وجود ندارد.

دادفر گفت: باید از مغز نخبه‌ای که امروز مانند ضربان قلب من و شما می‌زند و ایده‌های نو و جدید مدیریتی، غیر مدیریتی، صنعتی، تولیدی و ... را طراحی می‌کند، استفاده کرد. اگر روزی دیدید نخبگان کشور در صنعت خودروسازی ورود پیدا کرده اند بدانید که یک اتفاق خیلی جدید و درست می‌افتد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه دست پنهان مافیای خودروسازی کشور بر دولت فشار وارد می‌کند تا نتواند واردات را آزاد کند، گفت: اکنون واردات خودرو ممنوع شده است که یکی از عوامل آن را می توان مافیا دانست.

او بیان کرد: دست پنهان مافیای خودروسازی کشور بر دولت فشار وارد می‌کند تا نتواند واردات را آزاد کند و هم کالا‌ها در گمرک انبار شوند تا بتواند از این فضا به نفع خود بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد. سهم واردات خودرو فقط ۵ درصد در بازار و فقط یک درصد از کل ارزش کالا‌های وارداتی در سال ۹۷ بود.

دادفر با بیان اینکه زمانی که واردات خودرو آزاد بود مردم بدون هیچ معطلی می‌توانستند در کمترین زمان خودرو تهیه کنند، گفت: این یک امتیاز مثبت برای واردکنندگان بود. خودروسازان داخلی وقتی توان تحویل به موقع خودرو را نداشته و ندارند از شیوه‌هایی برای در دست گرفتن بازار خودرو و انحصار استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: خودروسازان دولت و مردم را به جایی می‌رسانند که هر امتیازی که می‌خواهند، بگیرند. نهاد‌های نظارتی و امنیتی باید نظارت ریزبینانه‌تری به این موضوع داشته باشند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در خصوص آخرین وضعیت ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک گفت: در فضایی که همه دنیا تلاش می‌کنند به هر شکل ممکنی ایجاد نارضایتی در کشور کنند، چرا ما کالای موجود در گمرک را که به طور کامل پول آن پرداخت شده را معطل می‌کنیم؟

او با بیان اینکه مصوبه هیات دولت ۴ ماه پس از صدور اعتبار دارد، ولی تا به الان به گمرکات در خصوص ترخیص خودرو‌ها ابلاغیه‌ای فرستاده نشده است، افزود: تعطیلات زیادی پیش‌رو داریم و نباید با تعلل در کار سبب انباشت خودرو‌ها در گمرک شویم.

او با بیان اینکه دولت باید مصوبه‌های اثربخش صادر کند، گفت: پیگیر موضوعات از طریق سازمان و ارگان‌های مربوطه هستیم تا این مشکل به زودی حل شود.

دادفر ادامه داد: شرایط واردکنندگان خودرو بسیار نامساعد است، تکلیف بَد بهتر از بلاتکلیفی است. فضا به سمت تعدیل نیروی انسانی و کمتر شدن فعالیت تجاری و بازرگانی پیش می‌رود.

نعمت بخش: من معتقد به وجود مافیا نیستم

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: من معتقد به مافیا نیستم. به نظر من دولت نمی‌تواند به عنوان یک بنگاه دار خوب باشد و باید ساختار صنعت خودرو سازی تغییر کند و خوشبختانه بنا به مصوبه مجلس، دولت باید ظرف ۳ سال سهم خود را به طور کامل به بخش خصوصی واگذار کند.

او بیان کرد: اگر خصوصی سازی به طور کامل انجام شود شاید مافیایی که می‌گویید بر طرف شد، اما من این چنین حسی نداشتم که مافیا وجود داشته باشد.

بازار انحصاری خودرو در دست مافیای خودرو

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، راجع به مافیای خودرو، اینکه در خودروسازی هم مافیا وجود دارند؟، گفت:  اصلا شک نکنید که هسته‌های قدرت ایجاد می‌شود، اسمش را می‌خواهیم بگذارید مافیا یا هر چیز دیگری، وقتی که شما در یک چارچوب اقتصادی برخی ارزش ها را مشخص کنید، معنی آن این است که قصد دارید بازار را در انحصار نگه دارید.

او بیان کرد: بازار انحصاری یعنی یک سری منتفع انحصاری که به آن مافیا میگویند یا هر چیز دیگری، قطعه‌سازانی که وجود دارند و پرقدرت هستند بسیاری از سهام‌داران شرکت‌های خودروسازی حالا این‌ها داخل خود دولت‌اند و قانونی است.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: کسانی که انتظار دارند از حقوق صنایع منباب ارتشاع و فساد، استفاده کنند،  پشت داستان‌هایی مثل اشتغال و ارز‌بری پنهان قایم می‌شوند.

زاوه افزود: کمتر ایرانی پیدا می‌شود که از تولید محصولات ایرانی افتخار کند چرا که  این محصولات را نامرغوب می‌دانند. عامل میلیارد‌ها دلار مصرف انرژی اضافی در کشور است، باعث قتل هزاران نفر در سال می‌شوند مگر جای افتخار دارد؟. زمانی که اصرار دارید این فضا را ادامه دهید قطعا انسانی‌هایی هستند که قدرت دارند و از این قدرتشان سوء استفاده می‌کنند.

او افزود: حالا این قدرت ممکن است اقتصادی یا سیاسی باشد، ولی به هر صورت سوءاستفاده اتفاق می‌افتد که این بازار باز و متوقف نشود، و همیشه هم آنطوری که گفته می‌شود در راستای چرخاندن بازار است، وگرنه تجربیات جهانی نشان می‌دهد که بازار‌های رقابتی نه تنها منجر به از بین رفتن اشتغال نمی شود.

کیفیت پایین خودرو‌هایی داخلی ریشه در مافیای خودرو دارد و انتظار می‌رود که ارگان‌های داخلی به این موضوع اهمیت بیشتری دهند تا هم دست مافیا از این صنعت قطع شود و هم کیفیت خودرو‌ها ارتقا پیدا کند و در کنار آن از نخبگان کشور استفاده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ییی
۲۳:۴۹ ۱۰ دی ۱۴۰۲
مافیای ایران خورو و سایپا رو نمی بخشیم و به امید انتقام سخت از آنها زنده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
درصورتی مافیای نابود میشود که دولتی شود واز خصوصی خارج شود زیرا اینجا ایران است،مانندکشورهای دیگه نیست انسان مردداشته باشه.-،زمانیکه قدرت وثروت دست یکسری افراد می افتد خدارافراموش میکنند حتی حاضرند خانواده وناموسشان رابرای ثروت وقدرت بفروشند زیرااینان بوئی ازانسانیت نبرده اند وازمغولان وحشیترند،،
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۱۳:۲۵ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
خدا از هیچ کدومتون نگذره ،پناه میبرم به خدا از شر شما که از شیطان هم بد تر هستید ،خودتون نمی خواهید جمع کنید این مافیا رو چون دست شما ها توی یه کاسه هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
مثل مافیای هواپیما سازی که متلاشی شد،مافیای خودروسازی را هم اگر نابود کنند،اعتماد مردم بسیار بیشتر و بهتر میشود
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۶:۴۳ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
همه مشکلات کار مافیای خودرو است
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۵۸ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
فساد سیستمی
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۲۲:۰۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
آخه این مافیاها چه زالوهایی هستن که زور هیچ کس در این مملکت به این حرامخورا نمیرسه
Germany
فرهاد
۰۰:۱۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
حاکمیت از چپاول مردم به هر طریقی سود میبره هزینه های حزب الله .حسداشعبی .فاطمیون و...باید از جیب مردم پرداخت بشه به همین دلیل در تمام سطوح مسئولان کشور گوش شنوا وجود نداره پراید ۱۵۰ میلیونی صد میلیون ان به دولت و هزینه ماجراجویی ها مبرسه طرح ازاد سازی واردات خودرو فقط سرگرمی برای ملتی است که معیشت و رفاه انان گروگان گرفته شده
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۲:۲۴ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
این بابانعمت بخش هر روز و هر روز توی تلویزیون بود دم از ضرر خودرو سازها میگفت آخر این کارو کرد.اصرار به آزادسازی قیمت ایشان عاقبت بقول خودش ده درصد حاشیه بازار از کلمات قصار ایشان بود .حالا به مقصودت رسیدی؟قیمتهای فاجعه آمیز انهم خودروهای بی کیفیت وبنجل باقیمتهای نجومی!!!خدا ازتون نگذره وبه زمین گرمتان بزنه که آرزوی خرید پراید ۱۴۰ میایونی برای مردم بدبخت دست نیافتنی شده.
Iran (Islamic Republic of)
محمدمهدی
۱۴:۲۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود
آفرین بر این نظر این کار بهترین است...
شما چندتا کارخونه تولید قطعات خودرو با هزینه بیت المال راه بنداز بعد دو خودروساز بزرگ کشور رو تحریم کن. اونا برای ضربه زدن کارگرارو اخراج میکنن. همین کارگرارو بزار تو این کارخونه ها. اینجوری ورشکست میشن و مجبور میشن کارخونه هارو تحویل بدن. بعد فضای کاملاً رقابتی و قانون شرمن رو اجرایی کن ببینم کی جرأت میکنه هر روز پراید 4 میلیونی رو 70 میلیون بفروشه
Russian Federation
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
شما چندتا کارخونه تولید قطعات خودرو با هزینه بیت المال راه بنداز بعد دو خودروساز بزرگ کشور رو تحریم کن. اونا برای ضربه زدن کارگرارو اخراج میکنن. همین کارگرارو بزار تو این کارخونه ها. اینجوری ورشکست میشن و مجبور میشن کارخونه هارو تحویل بدن. بعد فضای کاملاً رقابتی و قانون شرمن رو اجرایی کن ببینم کی جرأت میکنه هر روز پراید 4 میلیونی رو 70 میلیون بفروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
مسئولان پیگیری کنند و به فکر مردم اقشار مختلف باشند
Iran (Islamic Republic of)
امین الله کریمی
۲۳:۲۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
واردات خودرو باعث عدم احتکار خودرو میشود
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۲۳:۱۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
خداوندا به داد مردم مظلوم کشورم برس.این حق مردم نیست و البته دادرسی هم نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
دست مافیا رو قطع کنید و در دو خودرو سازو تخته کنید واردات خودرو را ازاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
نعمت بخش!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه. خدا به زمین گرم بزندشون.که وضعمون اینجوریه نتونیم ی ماشین ایرانی بخریم حتی
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۲۲:۱۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
منظورتون اینه که فساد تو دولتمون وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
ثبت نام پیش فرو.ش خودرو تحویل اخر سال 1400 این دوسال پیادروی کنید تاسالم بمانی اگرهم از دنیارفتی اصل پول با 15درصد سودبه وارث تعلق میگیره درصورت اثبات نسب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اگر بخواهیم به کشور خدمت کنیم باید بازار خودرو به روی واردات باز شود تا در حضور رقیبان جهانی بتوانیم هم صادرات داشته باشیم هم خودرو ارزان قیمت و مورد پسند مردم را تولید کنیم بدست آوردن بازار جهانی خیلی بهتر از فروش داخلی است و باید مردم حق انتخاب داشته باشند وگرنه تقریبا فروش با این سبک استعماری صحیح نیست
Iran (Islamic Republic of)
شیرامینی
۲۱:۱۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
بزرگترین مافیا و حامیه مافیا دولت و اعضای دولت هستن ک این گاری سازها زیر نظرشون دارن دم عیدی خون مردمو بشیشه میگیرن،،، فقط و فقط باید جلوی واردات بازکنن تا پراید برگرده ب قیمت واقعیش ن ک۴۰میلیون گرونتر بفرشان ب قشر ضعیف و کم درامد ضعیف و کارگر
Iran (Islamic Republic of)
نصیروندزاده
۲۰:۴۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام.خود این نعمت بخش فقط یکی از مافیاهاست که در مدت کوتاه بیش از شش برابر خودرو را گران کرد و به مردم فشار زیاد وارد شد.انشاالله روزی که همه مافیاها سر عقل بیاند و اگه نیاند خدا نابودشان کنند.باتشکر.از مغان گرمی.
Iran (Islamic Republic of)
نصیروندزاده
۲۰:۲۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام.لعنت خدا بر مافیا،دلالان و محتکرین خودروسازها
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۰:۱۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
با سلام....مافیای خودرو در کنار ما مردمی که مافیا گونه عمل میکنیم سال ها عمر میکنه....تا زمانی که مردم خرید خودروهای صفر کیلومتر رو تحریم نکنن این دوستان با پر کردن صفوف پیش خرید های خودروهای پرطرفدار بازارشون رو داغ نگه میدارن....همین میشه که سایت ایرانخودرو پیش فروش دنا میزاره تحویل ابان ماه 1400 سریع هم تکمیل ظرفیت میشه...اگر یک دوره مردم عادی خودرو پیش خرید نکنن و چند وقتی هم سراغ خرید خودروی صفر کیلومتر نریم این آقایون به زانو درمیان.
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۲۰:۱۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
یک ماشینی تو خارج هست که اگر بخری یک سفر خارج از کشور هدیه می گیری و تو ایران اگر پراید بخری می روی پیش خدا!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
چطوره مردم این سری بجای رای به نماینده مجلس و رئیس جمهور به دلال ومافیا رای بدیم حالا که اونا ایقدرقدرت دارن هر چه گرون میشه میگن دلال
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۹:۴۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
من بیش از ۲ ساله که ماشین ثبت نام کردم که هنوز هم تحویل ندادن(پارس خودرو) پس اگر به این وضع راضی باشم حتما رای خواهم داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اولین مافیا بسته بودن خودروسازی است و دست بسته خریداران .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
کاملا درست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مرگ بر مافیای خودرو.مرگ بر اختلاس گر.مرگ بر گران فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مردم با انتخاب شایسته نمایندگان می‌توانند دست مافیا را از صنعت خودروسازی کوتاه کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
فردشایسته کاندید نمی شود وبرای خودش دردسردرست نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
hamid
۲۰:۴۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
یعنی تو ۴۰ سال گذشته هر چی نماینده رفته تو مجلس ادمهای صالحی نبودن اما کسانی که الان میخوان برن خوبن .تو خوبی.......
Iran (Islamic Republic of)
راد
۲۰:۵۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
دقیقا همین هست .ما مردم اگر با تحقیق کامل به یک شخص سالم و متدین و عالم رای بدیم ، افراد ناباب که با ظاهری فریبنده و با پول خرج کردن زیاد ، وارد مجلس نخواهند شد .ما مردم هستیم که انتخاب میکنیم .این نماینده که از مریخ نمیاد ، رای ما سرنوشت 4 سال آینده ما را رقم میزند .پس خواهشا با تحقیق رای بدهیم ، شانسی و به خاطر شام و نهار و... رای خودمان را حرام نکنیم .ابتدا ما باید بدانیم که این رای من و شما خیلی ارزشمند هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
لطفا دوتا شایسته نام ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
فریاد رسی نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
نه واقعا نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
فیلم بازی نکنید خودرو دست یه عده رده بالایی هستش چطور یه نماینده مجلس میتونه به راحتی خودرو از سایپا بخره اونم یکی دوتا نه هزارتایی ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
کاملا درسته همینه که صداشون درنمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام یه گزارش برای پراید۱۳۱ // ۶۰،۰۰۰۰،۰۰۰ تومانی بنویسید
که آیا واقعا ارزش خرید دارد
چون وقتی تقاضا نباشه قیمت عرضه هم پایین میاد

من نمیدونم چرا کسی چیزی نمیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
پس این قوه قضاییه کجاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
این همه انتقاد ، همه دلخوش کنه ،گو گوش شنوا .چه کسی هست به درد و دل این مردم برسه ؟
Iran (Islamic Republic of)
بی غم
۱۳:۴۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
زیاد گول این ها را نخورید مافیای واردات با مافیای خودرو سازان داخلی درگیر و دار منافع خود هستند
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۳:۲۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام همین الان در شهر فسا سه میلیون می گیرند ثبت نام خودرو می کنند یک ماهه تحویل است اگر سایت بسته است اینها چطور ثبت نام می کنند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
فقط اینو مشخص نکردین که مردم باید جلوی مافیارو میگرفتن یا قوه قضائیه؟!؟!؟چرا ورود نمیکنن؟!؟!؟!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
کل کشور بدست مافیای خودرو،دارو، ووووووواداره می شود
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۳۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
در ماجرای خوروسازی وقیمت گذاری من به این نتیجه رسیدم که : دولت محترم رفیق غافله هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
غافله اشتباهه دوست عزیز ، قافله درسته
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۱۲:۲۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مافیا بی وجدان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
خودروسازی قبل از سال 57 فعالتر وسالمتر ومفیدتر از الان بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
ای کاش در این خودرو سازای ایرانی بسته میشد و فقط به دادن حقوق کارگراش حتی بدون حضور در محل کار اکتفا میشد که در این صورت منافعش برا مردم (مردم نه غیر مردم)بیشتر بود.آخه حمایت و انحصار یه سال دوسال 5 سال 10 سال نه چهل سال و ادامش بی وجدانا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
آی گُل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
گلستان
۱۱:۵۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
چه بحال مردم اومده با این قیمتا پراید شده ۶۵ م دولتمردان کجان!واقعا مردم بیچاره شدن قیمتا شده لحظه ای ...ثبت نام ماشین میزارین دو دقیقه نشده ظرفیت تموم میشه.... نظارتی بر قیمت خودرو نیس دلال ها و افراد سودجو مردمو بدبخت کردن...اهای مسولین به داد مردم برسین...مافیا داخلی رو بگیرین ...قوه قضاییه اقای رئیسی لطفا رسیدگی کنین ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
در جواب کسایی که می گفتند موشک خوب میسازیم اما ماشین خوب نداریم این مافیا و زالو هارا کنار بزنید پروژه را بسپارید به دانشجوهای نخبه تا خودروی ملی با بالاترین کیفیت بسازند.چطور ذهن ایرانی تونسته موشک نقطه زن بسازه ولی نمیتونه خودروی با کیفیت بسازه؟ جواب دقیقا همین جاست که دست از سر صنعت خودرو برنمیدارند.
عوض فراری دادن نخبه ها که برند دهات های یخ زده خارج کشور آباد کنند فرصت بدید بهشون تا نتیجشو ببینید .مگر توی همین شاهین شهر دانشگاه مالک اشتر هلی کوپتر های خوبی نمیساخت مگر دولت نیومد پروژه را تعطیل کرد؟
دست از سر صنعت خودرو بردارید
Iran (Islamic Republic of)
راد
۲۱:۱۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
توی این دولت امید ، امید نداشته باشید .از حالا به فکر انتخاب باشیم اول انتخابات مجلس ، انتخاب یک نماینده شایسته ، آنهم با چشم باز .دوم برای دوره بعدی ریاست جمهوری فکر کنیم که به چه شخصی قرار هست رای بدهیم .کسی که خطش ، خط ولایت باشد .فقط و فقط این خط ، نجات بخش هست .به کی بگم که کشور ما بیش از 1300 حزب و گروه داریم!!! کدامش منطبق با راه امام هست ؟ البته به اسم نه ، در عمل .
Iraq
نا شناس
۱۱:۴۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
فقط با خصوصی سازی همه چیز حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
نمیشه کدام صنعت خصوصی کارآمد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مثلِ خصوصی سازیِ هپکو ؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۱۴:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
پدر مردم رو خصوسی سازی یا همان آقازاده سازی‌ها درآورده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۳۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
40 سال است مردم را وادار کرده اند آشغالترین و بیکیفیت ترین خودروها را سوار شوند وبه اسم جمایت از تولید داخل مردم را از رفاه و ایمنی و خودرو ارزان ایمن و با کیفیت محروم کرده اید معلوم نیست از حمایت از خودرو سازان داخلی چه بهره ای میبرید که آسایش وایمنی و جان80 میلیون جمعیت را فدای منفعت عده ای از خدا بیخبر و سودجوی خودروساز میکنید
Iran (Islamic Republic of)
حمید فدایی ایران
۱۱:۲۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
بالاخره تولیدپرایدعاکی جمع میشه وتولیدتیبا کی شروع وثبت نام سال قبل همین موقع راکی میدن پراید۷۰تیبا۷۵ ساینا۸۰ پراید۱۱۱۶۸ چقدرعالین قیمتها .لذت بردیم
-
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اگه واردات آزاد بشه خود به خود قیمت ماشین پایین میاد .
مردم خودشون حق انتخاب دارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مایی که از پس دو خودروساز (فرغون ساز) داخلی نمیتونیم برآییم چطور ادعای مدیریت جهانی داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
بازم به اینجا رسیدیم که با چند تا حرف خوشمزه و اینکه فهمیده ایم کی به کی است موضوع گرانی خودرو را فتیله پیچ کنند وگرنه کو عمل کو قوه قضاییه کو .....وکو......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اگر مافیا حقیقت دارد چرا مستند مافیا خودروسازی اکران نشد چرا خودروسازان اینقدر نفوذ دارند،چرا کسی از سران ومسعولان ایران پاسخگو نیست دل مردم راازاین نظام ناامید نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
آقای رئیسی این خبر رامیداند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
حداقل خودرو ارزان قیمت تولید کنید تا قشر ضعیف جامعه هم بتوانند خودرو بخرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
وقتی که ایران خودرو سایپا از مردم پول میگیرن وبه تعهداتشون عمل نمیکنن
شما دنبال مافیا می گردید!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اگر این گروه مافیایی شناخته شده هستند ،تو مملکت و دولت و قوه قضائیه آیا کسی توان برخورد با آنها را ندارد؟وای بر ما
Netherlands
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
هیچ کجای دنیا اینطوری خودرو نمیفروشن که کارخونه و بازار این همه اختلاف داشته باشن
چرا کسی جلوش رو نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۲۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اقای نعمت بخش بس کن دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مافیا تو مسکن مافیا تو خودرو مافیا تو همه چی اسم ایتالیا بد در رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
خوب کی باید جلشونو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
دانشجوودانشجوواقعا
۱۰:۱۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
واقعا متاسفم از صمیم قلبم متاسفم که همچین افرادی تو این مملکت داریم.قوه قضاییه کجاس
Germany
محمد
۱۰:۳۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
سهمش رو میگیره و حرف نمیزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
بابا عامل گرونی خود خودروسازان، یه عده ادم رو کردند، موقع ثبت نام فوری فقط اوناند،که میتونند ثبت نام کنند، کسی هم زورشوت بهشون نمی رسه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
خب مردم چکار باید بکنند ایا مردم باید دست اینها را رو کنند و مجازاتشان کنند یا قوه قضائیه و دولت و نمایندگان مردم و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مردم بایددرصحنه باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
چرا کسی جلوی مافیا رو نمی‌گیره
Iran (Islamic Republic of)
کلثوم کرمیان
۱۲:۲۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
جلو مافیا رو گرفتن یعنی اگاهی مردم از مافیا اصلاحات که ندارن زیاد یا از ترس کاری نمیتونن بکنن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اگر مافیای خودرو شناسایی و نابود شود بخش مهمی از نارضایتی مردمی که از دست این صنعت است از بین می‌رود.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۴۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
آنکه باید جلوی مافیا را بگیرد خودش و اقوامش ذینفعند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
تکلیف این همه پولی که به جیب مافیارفته چی میشه، این همه خونی که به علت بی کیفیتی خودرو ریخته چی میشه؟
Russian Federation
بيرانوند
۰۹:۲۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اگه بزارن خودرو وارد بشه لااقل قيمتها پايين مياد واين خودروى داخلى كه سه هزار دلار هم نمى ارزه نميسه يكصدو پنجاه ميليون تومان ، قيمت يك خودروى صفر اسپورتيج ٢٠١٩١٧ هزاردلاره در خارج از ايران، بخدا كشورمان عاليه ولى مسئولان نالایقی مدیریت صنعت خودروسازی را در دست گرفتند
Iran (Islamic Republic of)
خوزستان
۰۹:۲۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
خدا کنه سازمان اطلاعات کشور در زمینه خودرو ورود کند و جانِ مردم را از دست خودروسازان نجات دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
این گروه خاص چه کسانی هستند؟همش میگید فلان نفر ،اسم ببرید و بگید کجا مشغول هستند.اسامی آنها رسانه ای کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
زمانی که تقاضا به دلیل گرانی کم می‌شود و شرکت‌ها ی خودرو سازی باید قیمت را پاین بیاورند متاسفانه دولت از آنها حمایت می‌کند و به شرکت‌های خودرو سازی وام میدهد تا همچنان یک‌سویه عمل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اونای که دم از عدالت می زنند پس کجایند ، چرا جلو این مافیا را نمی گیرند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مافیا خودروسازی سایپا و ایران خودرو هستند که با ایجاد انحصار و عدم پیشرفت کیفیت خودرو هاشون مردم رو به کشتن دادن
Iran (Islamic Republic of)
R A M I N
۰۹:۲۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
متاسفانه وقتی صنعت خودرو در انحصار دو شرکت ایران خودرو و سایپا باشه مشخصه که فساد بوجود میاد، چون رقابت از بین میره
Iran (Islamic Republic of)
حبیب
۰۹:۱۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
با سلام و تشکر، شک نکنید که صنعت خودرو در انحصار گروه خاصی قرار دارد و چندین دهه بلای جان و مال مردم شده است.
بنده خودم به عنوان یک نخبه و صنعتگر مدت محدودی با دو کمپانی بزرگ خودروسازی کار کرده ام. فساد حاکم در آنجا اصلا میدان کار به من و امثال من نمی دهد. چه در زمینه طراحی خودرو و قطعات و چه در زمینه طراحی خطوط تولید و افزایش کیفیت.
نکته قابل تامل این است که تعداد کشته های تصادفات در چند سال اخیر، از تعداد شاغلین مستقیم در خودرورسازی بیشتر است! و جالبتر اینکه هر سال هزاران میلیارد خسارت از بیت المال به آنها پرداخت میشود!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۱۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اقا خودروی نو رو گران کردید ورشکسته نشن ایرادی نداره چرا بنزین گران شد باز خودرو بیشتر گران شد نمی ارزه این قیمتا مسولین بیارید پایین نظارت کجاست رو خودروی دست دوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
تو همه کشورها هرکشور یه مافیا بیشتر نداره که اونهم عمدتا تویکار موادمخدر وپول این جور کارهاست ولی خدا روشکر ما مافیا کم نداریم تو هرچی که بگی مافیا داریم الحمد لله رب العالمین چیزی کم نداریم، کشور ماشده مهد مافیافکشورهای دیگه بیان ازما یاد بگیرن والله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
غرب‌زدگی تا چه حد؟ چرا هر کجا مولد وامکان پیشرفت وتولید وجود دارد ان را بدون صرفه اقتصادی(شاید برای خود وهم پالگیهایشان) میبینند مانند عدم ساخت پالایشگاه وصادرات نفت خام وهر کجا ایجاد بازار برای محصولات غربی است جلوتر از انها می دوند ومیشوند دایه برای فریب تجارت ازاد جهانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
صنعتی که انحصاری باشه سرشار از فساده ..... اقای رئیسی لطفا ورود کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
ایراد وارد کردن خودرو مگه چیه.اونایی که مخالف هستند خودشون جزئ از مافیا هستند خبرنگار عزیز البته به نوعی دیگر.مثلآ المان واردات ماشین نداره یا کره جنوبی و دیگر سازندگان خودرو.تولید بحث دیگه ایه نه این کلاهبرداری که خودروسازهای ما میکنند.
France
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
معلومه
سایپا،ایران خودرو
و در درجه اول دلال های خودرو که با اینا همکاری میکنند
و دولت که ساکت مینشیند و نظاره میکنه
با اون قرار دادهای که مشتری مجبور قبول کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
آقای نعمت بخش چرا هیچی نمی گوید
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۰۹:۰۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
زمانی که بازار خودرو بسته ودر اختیار یه عده به اصطلاح خودرو ساز قرار میگیره ومیبینن دولت واردات رو ممنوع کرده بهتراز این نمیشه چرا واردات خودرو معمولی .206 ...ممنوع شده چرا انحصار خودرو دست یه عده خودرو سازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
واقعا چقدر باید شاهد این فسادها باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
فایده این اخبار چیه؟؟وقتی پیگیری نمیشود وتاثری ندارد همان بهتر که ندانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
قبول دارید قیمت کنونی خودرو خیلی ارتباط باتحریم ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
قبول دارید قیمت کنونی خودرو خیلی ارتباط باتحریم ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مافیا تنها مختص به خودرو نیست مسئولان قضایی برای احقاق حقوق مردم آستین بالا بزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
با قیمت کنونی خودرو نمیشه دیگه ماشین خرید آخه این چه وضعیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
قطعات بی کیفیت و قیمت بالا
مسئولان باید برای رسیدگی به مشکلات مردم در حوزه خودرو پیش قدم شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
جدا از تحریم این مافیا هستند که بر قیمت خودرو اثر گذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مافیا خودرو عامل گرانی و بی‌کیفیتی خودرو هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
چرا قو ه قضائیه به خود رو سازی ورود نمی کند اقای ریسی این درخواست همه مردم از شماست پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
بخدا من پارس سال باقیمت۷۸تومن خریدم که قیمت هنگفتی هم هست الان در بازار۱۱۱میلیون شده وخودروهای دیگر هم همینطور بخدا راضیم همون پارس بشه ۴۰تومن من ضرر کنم ولی ماشین ارزون بشه آخه چه وضعشه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۴۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
واردات خورو در مناطق آزاد باید انجام شود و در سرزمین اصلی به صورت کنترل شده انجام گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
چرا قوه قضائیه بصورت فوری به مسئله قیمت خودرو که به شکل فضایی داره افزایش پیدا میکنه رسیدگی نمیکنه واقعا ؟؟؟
از آقای رئیسی خواهش میکنم خیلی خیلی خیلی فوری به این معضل رسیدگی کنن و این مافیا که دیگه بلای جان مردم شده(به خصوص قشر متوسط و ضعیف جامعه) رو ریشه کن کنه.
باشگاه خبرنگاران جوان : لطفا انتقال بدید و پیگیری کنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
خود شما اعتراف میکنید که خودروسازی مافیای کثیف ومفسدی دارد، درسته؟مردم سالهاست گلایه دارند درسته؟پس چرا دستگاه قضا حرفی نمیزند وپیگیری نمیکند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
چهار ميليارد دلار پول آوردن ريختن تو مملكت ؟
اگه اينجور باشه اينا قهرمان ملي ما هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
همه میدونن که مافیا تو کاره .. ولی مگه کسی جرات داره که باهاشون مقابله کنه
Germany
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مافیای خودرو تنها مافیای کشور نیست
Iran (Islamic Republic of)
بی غم
۰۸:۲۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مافیای واردات هم این داستان ها را سر هم می کند تا ماشین های دپو شده در کشور های حاشیه خلیج فارس را وارد کرده و هزاران نانخور این صنعت را بیکار کند و الا دلش برای مردم نمی سوزد.
۱۲
آخرین اخبار