آیا در کهکشان‏‌های دیگر هم سیاره‌ای مشابه زمین وجود دارد؟

نخستین شناسایی علمی وجود یک سیارهُ فراخورشیدی در سال ۱۹۸۸ انجام شد با این حال، نخستین تأیید در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است اسم‌شان سر زبان‏‌ها افتاده‌است و خیلی درباره‌‏شان صحبت می‎کنند؛ سیارات فراخورشیدی! سیاراتی که دارند دور ستاره ‏ای غیر از خورشید عزیز ما می‌چرخند.

سیاراتی که ورای منظومه شمسی ما در نقاط دیگر کهکشان خودمان یعنی «راه‎شیری» به دور یک ستاره جمع شدند و در دام جاذبه‎اش افتادند، پیش ما زمینی‎ها به فراخورشیدی‎ها معروف‌اند.


بیشتر بخوانید: آدامسی که راز زن عصر حجر را برملا کرد


پس معنای این حرف‎ها این است که هر جایی که یک ستاره بزرگ و پر جرم وجود داشته‌باشد، احتمالا خرده‌سنگ‎ها و کره‎های اطراف را به خودش جذب می‎کند و آن‎ها به مرور در مدار‌های مشخصی به دور آن ستاره شروع به چرخیدن می‏‌کنند بنابراین نه تنها کهکشان راه شیری ما که حتی میلیارد‌ها کهکشان دیگری که در این جهان وجود دارند می‎توانند سیاراتی داشته‌باشند که دور ستاره‎های مشخصی می‏‌چرخند.

شاید به نظر باورنکردنی برسد که فکر کنیم منظومه شمسی ما منحصربه‌فرد نیست و در مسافت‎های بسیار طولانی از ما منظومه‎های خورشیدی دیگری هم وجود دارد که احتمالا سیاراتی شبیه زمین هم دارند. همین چند روز پیش چند اخترشناس از دانشگاه اوکلاهاما توانستند چند شیء فضایی با جرمی بیشتر از زمین را در دو کهکشان دیگر پیدا کنند.

کشف این سیاره‎های خیلی دور شاید به نظر خیلی کاربردی نیاید، ولی به دانشمند‌ها کمک می‏‌کند فرایند‌هایی را که باعث تشکیل سیاره در خارج از کهکشان‏‌ها می‌شوند، بهتر بفهمند و این‌طوری کیهانی را که در آن زندگی می‎کنیم دقیق‌تر بشناسند. همه این نتایج در نوع تفکر ما درباره منظومه شمسی و سیاراتی که بغل گوش‎مان می‎چرخند، تاثیر دارد.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Dinah
۱۷:۵۹ ۲۳ تير ۱۴۰۱
Good
Germany
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
عالیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد رسول کماسی
۱۸:۴۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
بد نیست
آخرین اخبار