شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد؛

کنفرانس صلح لیبی بدون حضور طرف‌های اصلی بحران برگزار شد!

روز گذشته در حالی کنفرانس بررسی نقشه راه سیاسی در لیبی برگزار شد که طرف‌های اصلی این بحران در این نشست حضور نداشتند.

کنفرانس برلین در غیاب طرف‌های اصلی بحران لیبی برگزار شد!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، کنفرانس برلین روز گذشته در غیاب طرف‌های اصلی بحران لیبی برگزار شد و شرکت‌کنندگان به توافقاتی برای حل بحران دست پیدا کردند.

کنفرانس برلین درباره بحران لیبی در غیاب فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی و خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته لیبیایی و با حضور روسای جمهور شماری از کشور‌ها و نیز روسای برخی سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برگزار شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد توافقی درباره نقشه راه سیاسی در لیبی به دست آمد. وی تاکید کرد هیچ شانسی برای حل نظامی وجود ندارد و چنین راه حلی مشکلات مردم لیبی را افزایش می‌دهد.

گزارشگر العالم تاکید کرد: با توجه به این که موضوع لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی ابعاد بین‌المللی به خود گرفته است، برگزاری نشست قدرت‌های جهانی در آلمان برای دستیابی به توافقی جهت پایان دادن به بحران این کشور بین نیرو‌های خلیفه حفتر و نیرو‌های دولت وفاق ملی نکته عجیبی نیست. صدراعظم آلمان تلاش کرد دستاوردی کسب کند که دیگران از دستیابی به آن عاجز مانده بودند.

در بیانیه پایانی این کنفرانس آمده است همه طرف‌ها متعهد شدند در درگیری‌های لیبی مداخله نکنند و اقداماتی متقابل بین حفتر و دولت وفاق ملی انجام شود که با آتش بس بین آن‌ها آغاز خواهد شد.

در بیانیه پایانی کنفرانس برلین همچنین بر جلوگیری از تعرض به تاسیسات نفتی تاکید شده است. این در حالی است که نیرو‌های وابسته به حفتر برخی میدان‌های نفتی از جمله الشراره را بسته‌اند که شرکت ملی نفت تحت اداره دولت وفاق به ریاست فائز السراج را وادار کرد توقف صادرات نفت و کاهش تولید به بیش از نصف را اعلام کند. ناظران بستن میدان‌های نفتی را تلاش حفتر برای اعمال فشار بر شرکت کنندگان در کنفرانس برلین دانستند.

از زمان سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ در لیبی دو قدرت پدید آمده است. دولت وفاق ملی که در طرابلس، پایتخت این کشور مستقر است و از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود و مورد حمایت ترکیه است و دیگری نیرو‌های خلیفه حفتر که در شرق این کشور مستقر هستند و از سوی روسیه، عربستان، امارات و مصر حمایت می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار