همه چیز درباره «محاکمه» ترامپ در مجلس سنای آمریکا

یورو نیوز با توجه به آغاز جدال جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها در سنای آمریکا بر سر استیضاح ترامپ از فردا، به شرح شرایط استیضاح و برکناری وی از قدرت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورو نیوز، جدال جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا بر سر طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور از روز سه شنبه آغاز خواهد شد.

سنا

دونالد ترامپ سومین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده خواهد بود که جلسه استیضاحش در مجلس سنا برگزار می‌شود. در ادبیات سیاسی آمریکا از جلسات بحث بر سر طرح استیضاح رئیس جمهوری در مجلس سنا به عنوان «محاکمه» یاد می‌شود. ریاست این جلسات نیز برعهده جان رابرتز، رئیس دیوان عالی آمریکاست.

هواداران دونالد ترامپ از جمله سناتور‌های جمهوری‌خواه امیدوارند تا بتوانند پیش از روز چهارم فوریه (۱۵ بهمن) با برگزاری رای گیری در مجلس سنا برائت چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا از دو فقره اتهام وارده را اعلام کنند. دونالد ترامپ قرار است روز چهارم فوریه با حضور در برابر اعضای کنگره سخنرانی سالانه خود را ایراد کند.

دموکرات‌ها به چه تعداد رای نیاز دارند؟

جمهوری‌خواهان ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند. این در حالی است که دموکرات‌ها برای برکناری دونالد ترامپ از سمت ریاست جمهوری به رای موافق دو سوم اعضای مجلس سنا نیاز دارند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) به دو ماده طرح استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت داد. «سوءاستفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره» دو ماده طرح استیضاح دونالد ترامپ است.

رای موافق مجلس نمایندگان به طرح استیضاح دونالد ترامپ به طور بالقوه گام نخست در راستای برکناری او از قدرت محسوب می‌شود. کمیته‌های قضایی و اطلاعاتی این مجلس پیش از این با احضار شاهدان و جمع آوری اسناد و مدارک تحقیقات مقدماتی در مورد «تخلفات» دونالد ترامپ را انجام داده است.

تصویب طرح استیضاح رئیس جمهوری در مجلس نمایندگان تنها به رای نصف به علاوه یک اعضای این مجلس نیاز دارد. مجلس نمایندگان با ۲۳۰ و ۲۲۹ رای به مواد طرح استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت داد.

در صورتی که ۶۷ سناتور به دو ماده طرح استیضاح رای مثبت ندهند پرونده استیضاح دونالد ترامپ مختومه محسوب خواهد شد. اتفاقی که پیش از این برای بیل کلینتون و اندرو جانسون، دو رئیس جمهوری پیشین آمریکا افتاد. در مقابل در صورتی که ۶۷ سناتور به یکی از دو ماده طرح استیضاح رای مثبت دهند دونالد ترامپ از سمت خود برکنار خواهد شد. در این صورت مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا بلافاصله به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور این کشور سوگند یاد خواهد کرد.

اختلاف عمیق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان طی روز‌های گذشته در مورد نقش مجلس سنا در روند استیضاح اختلاف نظر عمیقی داشتند. دموکرات‌ها بر احضار شاهدان در روند بررسی طرح استیضاح در مجلس سنا تاکید می‌کنند. این در حالی است که جمهوری‌خواهان در نظر دارند بدون احضار شاهدان جلسات «محاکمه» دونالد ترامپ را سریعتر برگزار کنند.

مجلس نمایندگان در جریان «محاکمه» دونالد ترامپ در مجلس سنا نقش دادستانی را ایفا می‌کند. این مجلس با انتخاب چند نفر از اعضای خود به عنوان «مدیران استیضاح» دلایل خود را برای استیضاح به سناتور‌ها توضیح می‌دهد. در مقابل وکلای مدافع رئیس جمهوری وظیفه دفاع از او را در جریان بررسی طرح استیضاح در مجلس سنا برعهده خواهند داشت.

تصمیم گیری در مورد روند برگزاری جلسات «محاکمه» دونالد ترامپ با مجلس سنا خواهد بود. مجلس سنا پیش از این در جریان «محاکمه» اندرو جانسون تصمیم به احضار شاهدان گرفت. این در حالی است که اعضای مجلس سنا در زمان بررسی طرح استیضاح بیل کلینتون از احضار شاهدان خودداری کردند.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا اعلام کرده که وی و هم حزبی هایش به دنبال احضار شاهدان به جلسات «محاکمه» دونالد ترامپ نیستند.

آیا ترامپ ملزم به حضور در جلسات سناست؟

رئیس جمهور آمریکا مجبور به شرکت در جلسات «محاکمه» خود در مجلس سنا نیست. بیل کلینتون و اندرو جانسون در جلسات بحث و بررسی طرح استیضاح خود در مجلس سنا حضور نداشتند.

جان رابرتز، رئیس دیوان عالی آمریکا نه تنها وظیفه اداره جلسات «محاکمه» دونالد ترامپ در مجلس سنا را برعهده خواهد داشت بلکه در مورد روند برگزاری جلسات نیز تصمیم گیری خواهد کرد. با این حال اکثریت اعضای مجلس سنا می‌توانند با تصمیمات او مخالفت کنند.

هر چند از جلسات بررسی طرح استیضاح در مجلس سنا به عنوان جلسات «محاکمه» یاد می‌شود، اما باید در نظر داشت که این جلسات لزوما مشابه یک جلسه محاکمه قضایی برگزار نخواهد شد. جلسات بررسی طرح استیضاح رئیس جمهور بیش از هر چیز یک رویداد سیاسی است.

احتمال برکناری ترامپ چقدر است؟

برکناری رئیس جمهوری با رای مجلس سنا تاکنون در تاریخ آمریکا روی نداده است. هر چند بسیاری بر این باور هستند که مجلس سنا احتمالا در سال ۱۹۷۴ رای به برکناری ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رئیس جمهوری ایالات متحده می‌داد، اما وی پیش از رای گیری در مجلس نمایندگان از سمت خود استعفا داد و به این ترتیب در عمل مورد استیضاح قرار نگرفت.

دموکرات‌ها هم اکنون ۴۷ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند و بسیار بعید به نظر می‌رسد که آن‌ها بتوانند طی چند هفته آینده ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه را به موافقت با استیضاح مجاب کنند.

سناتور‌های دموکرات برای تغییر موازنه قوا به ارائه شواهد جدید علیه دونالد ترامپ و همراهی بیشتر افکار عمومی با طرح استیضاح نیاز خواهند داشت. تاکنون نشانه‌ای از این امر مشاهده نشده، هرچند فشار دموکرات‌ها برای حضور شاهدان در جلسات «محاکمه» رئیس جمهور را در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
ترامپ یک فرصت است باید حفظ کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
استیضاح ترامپ بیشتر یک فشار و بازی سیاسی است؛ امکان بر کناری این موجود شیطانی و خبیث و نجس از ریاست جمهوری آمریکا بعید می باشد... از الله می خواهم که به زودی حکم برکناری ترامپ جنایت کار را از زندگی امضاء کند... جهان با عدم وجود چهرهای نفرت بار و خشونت انگیزی چون ترامپ بسیار آرام تر و پایدار تر اداره خواهد شد... مهرداد رادمهر --- فرزند کوچک ایران بانو
آخرین اخبار