طباطبایی: بسکتبال آسیا دیگر در حد و اندازه ما نیست/ اخذ میزبانی از تیم های ایرانی به ضرر AFC است

رئیس فدراسیون بسکتبال گفت: به هر حال بسکتبال آسیا دیگر در حد و اندازه ما نیست و باید خودمان را به بسکتبال جهان نزدیک کنیم.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال درباره شرایط و برنامه‌های اردویی و تمرینی تیم ملی بسکتبال در آستانه مسابقات المپیک توکیو اظهار کرد: ما مسیر سختی برای المپیک امسال داشتیم به خاطر اینکه مسیر کسب سهمیه المپیک و جام جهانی از سال ۲۰۱۷ تغییر پیدا کرد. فدراسیون بسکتبال جهانی به خاطر اینکه همه کشور‌ها را فعال کند بازی‌های جام جهانی را به صورت رفت و برگشت برگزار کرد. به هر حال ما یک سال و نیم درگیر مسابقات بودیم و ۶ مرحله برای کسب سهمیه جهانی داشتیم که هر مرحله تا مرحله بعد ۶ ماه فاصله داشت و در هر مرحله باید تیم ملی آماده‌ای را روانه مسابقات می‌کردیم و همین موضوع کارمان را سخت‌تر می‌کرد. به هر حال از اواخر سال ۹۶ تا ۶ ماه پیش ۶ مرحله را سپری کردیم و توانستیم به جام جهانی بسکتبال راه یابیم.

طباطبایی: بسکتبال آسیا دیگر در حد و اندازه ما نیست/ اخذ میزبانی از تیم های ایرانی به ضرر AFC است 

او ادامه داد: روند کسب سهمیه المپیک امسال تغییر پیدا کرد و این دوره از جام جهانی بسکتبال چین را به عنوان مبدا کسب سهمیه المپیک قرار دادند و هر تیم آسیایی که در رنکینگ این دوره از جام جهانی بالاتر قرار می‌گرفت در نهایت می‌توانست سهمیه المپیک کسب کند که خوشبختانه ما توانستیم با بازی‌های خوب بازیکنان، به عنوان تیم اول آسیا در این دوره از جام جهانی شناخته شویم و سهمیه المپیک بدست آوریم. در گذشته مسابقات آسیایی برای کسب سهمیه المپیک اهمیت داشت، اما این دوره جام جهانی را مبنا قرار دادند و این باعث شد که تیم ملی بسکتبال کشورمان بتواند با تیم‌های بزرگی بازی کند.  

بسکتبال آسیا در حد و اندازه  ما نیست

طباطبایی درباره اینکه توقعات از تیم ملی بسکتبال زیاد شده است و انتظار دارند که این تیم ملی به مرحله دوم المپیک توکیو هم راه یابد و چه تمهیداتی برای این موضوع اندیشیدید تا حضور قدرتمندانه‌ای در این مسابقات داشته باشیم، گفت: یکی از مسائلی که باعث شد که سهمیه المپیک بدست آوریم تدارکات خوبی بود که برای جام جهانی فراهم کردیم و در ۳ تورنمنت اروپایی شرکت کردیم. به هر حال بسکتبال آسیا دیگر در حد و اندازه ما نیست و باید خودمان را به بسکتبال جهان نزدیک کنیم. ما تیم اول آسیا هستیم که در ۱۰، ۱۵ سال گذشته بین رتبه‌های اول تا سوم آسیا قرار گرفتیم و سطح بسکتبال آسیا از قاره‌های اروپا و آمریکا  پایین‌تر است و ما باید خودمان را به سطح بسکتبال  اروپا و آمریکا برسانیم تا بسکتبال خود را در المپیک نشان بدهیم.

رئیس فدراسیون بسکتبال گفت: تاکنون ۸ تیم بسکتبال به المپیک راه یافتند که ۴ تیم دیگر صعودشان به این رقابت‌ها باقی مانده است که وضعیت این تیم‌ها در تیرماه مشخص می‌شود. همه تیم‌های دنیا سعی می‌کنند به المپیک راه یابند و ما با تدارکات خوبی که برای تیم ملی بسکتبال در نظر گرفتیم سعی می‌کنیم بازی‌های خوبی انجام بدهیم.  

ما می توانیم با تیم های اروپایی و آمریکایی رقابت کنیم 

طباطبایی درباره اینکه تیم ملی بسکتبال ما از تیم ملی چین هم بالاتر است، بیان کرد: ما در بازی‌های آسیایی جاکارتا بعد از تیم ملی چین رتبه دوم را بدست آوردیم، اما در حد و اندازه تیم ملی چین هستیم و شاید بالاتر از این تیم هم باشیم. ما می‌توانیم بهتر بسکتبال خود را نشان بدهیم و با تیم‌های خوب  اروپایی و آمریکایی رقابت کنیم.  

مسابقات کاپ آسیا تدارکات خوبی برای تیم ملی کشورمان است 

او درباره زمان برگزاری اردو‌ها و بازی‌های تیم ملی بسکتبال تصریح کرد: سرمربی تیم ملی بسکتبال  بعد از اینکه سهمیه المپیک توکیو را کسب کردیم برنامه‌ای را ارائه کرد تا مشخص شود که به چه صورت تیم ملی را برای این رقابت‌ها آماده کنیم. طبق برنامه مسابقات انتخابی کاپ آسیا را پیش رو داریم که میزبان این بازی‌ها در اوایل اسفند ماه  هستیم و تیم ملی با حضور در این مسابقات  تدارکات خوبی برای المپیک می‌بیند. علاوه بر این لیگ بسکتبال خوبی داریم که ۱۴ تیم در این لیگ شرکت کردند که این لیگ نسبت به پارسال پویاتر است که ما می‌توانیم بازیکنان را برای المپیک آماده کنیم. بازیکنان ما با انجام ۲ بازی در طول هفته آماده هستند و بلافاصله بعد از پایان لیگ بسکتبال در اوایل اردیبهشت اردو‌های تیم ملی را آغاز می‌کنیم و ۳، ۴ بازی تدارکاتی در خارج از کشور برای تیم ملی در نظر می‌گیریم که ان شاالله با برنامه ریزی مناسب و تشکیل اردو‌ها بتوانیم تیم قدرتمندی را روانه المپیک کنیم. 

میزبانی بسکتبال کشورمان در مسابقات کاپ آسیا پابرجاست 

طباطبایی درباره اینکه بسکتبال کشورمان قرار است که میزبان تیم‌های ملی قطر و سوریه در مسابقات انتخابی بسکتبال باشد و اینکه وضعیت میزبانی بسکتبال همانند فوتبال با مخاطره مواجه نشده است، گفت: تاکنون صحبتی در این باره نکردند و حتی ایمیلی روز گذشته دریافت کردم که داوران مسابقات انتخابی کاپ آسیا را هم مشخص کردند و فیبا و کنفدراسیون آسیا تصمیم جدید برای میزبانی این بازی‌ها نگرفتند و فکر نمی‌کنم تصمیم دیگری بگیرند. من ۲ روز پیش به اجلاس غرب آسیا رفتم و هیچ کدام صحبتی در این باره نکردند و طبق برنامه  این مسابقات برگزار می‌شود و تیم‌های بسکتبال سوریه و قطر به ایران می‌آیند. ما آمادگی برگزاری مسابقات را داریم و فقط در ایمیل ارسال شده اعلام کردند که یکی از داوران این بازی‌ها تغییر کرده است. به هر حال این بازی‌ها در موعد مقرر خود برگزار می‌شود و در اجلاس لبنان هم بیان کردم که ایران امن‌ترین کشور است و آمادگی میزبانی مسابقات داریم و برگزاری چند تورنمنت در کشورمان را به ما پیشنهاد کردند که در حال بررسی این موضوع هستیم.  

طباطبایی: بسکتبال آسیا دیگر در حد و اندازه ما نیست/ اخذ میزبانی از تیم های ایرانی به ضرر AFC است

بازگرداندن میزبانی ایران به نفع کنفدراسیون فوتبال آسیاست 

طباطبایی درباره اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا با گرفتن میزبانی از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا یک اقدام سیاسی علیه ایران انجام می‌دهد، گفت: به نظرم تصمیم درستی نیست و ایران باعث رشد و پیشرفت فوتبال آسیا شده است و تماشاچیان خوبی در اختیار دارد. هیچ کشوری در قاره آسیا مثل تیم‌های ایرانی تماشاچی ندارد که در استادیوم‌ها حاضر شوند و حدود ۶۰ میلیون نفر در کشورمان درگیر بازی‌های تیم‌های استقلال و پرسپولیس  هستند. معتقدم  جفا در حق فوتبال کشورمان است و با رایزنی و دیپلماسی ورزشی باید این میزبانی به کشورمان بازگردانیم. به هر حال بازگرداندن میزبانی به نفع کنفدراسیون فوتبال آسیا است چرا که در هیچ جای دنیا نمی‌توانند چنین جمعیتی را به استادیوم‌ها بیاورند. همچنین هواداران به عنوان شاخص برای جذب اسپانسر و ارتقای فوتبال هستند و فوتبال ما از لحاظ تماشاچی در آسیا و جهان جزء بهترین‌ها است. به هر حال اخذ میزبانی از تیم‌های ایرانی به ضرر AFC تمام می‌شود و باشگاه‌های ما اعلام کردند که اگر میزبانی لیگ قهرمانان آسیا را نداشته باشند در این رقابت‌ها شرکت نمی‌کنند و باید با رایزنی در این چند روز میزبانی را بازگردانیم. خوشبختانه ما در بسکتبال مشکل میزبانی نداریم و داوران مسابقات انتخابی کاپ آسیا هم انتخاب شدند و قرار است به ایران بیایند.  

رئیس فدراسیون بسکتبال درباره اینکه گفته می‌شد ما شانسی به المپیک توکیو صعود کردیم، گفت: به نظرم کم لطفی به بازیکنان تیم ملی است که با زحمت زیاد سهمیه المپیک را بدست آوردند. علاوه بر شایستگی باید شانس هم داشته باشیم و تیم ملی کشورمان با تلاش زیاد توانست به المپیک راه یابد.


بیشتر بخوانید:  طباطبایی: کمیته ملی المپیک حمایت‌های خوبی انجام می‌دهد 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار