کشاورزان و دامداران مراقب باشند

 رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به ورود سامانه هوای سرد به کشور از دامداران و کشاورزان خواست با رعایت توصیه‌ها از بروز خسارت جلوگیری کنند.

کشاورزان و دامداران مراقب باشندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد تاراسی ، اظهار کرد: باتوجه به نقشه‌های هواشناسی از روز جمعه با نفوذ سامانه سرد و بارشی به منطقه، روند کاهش دما و بارش برف مورد انتظار است.

وی با بیان اینکه باغداران باید نسبت به ایجاد موانع فیزیکی همچنین استفاده از تله‌های آماده، جهت جلوگیری و کاهش خسارت موش صحرایی به درختان اقدام کنند، افزود: همچنین صاحبان گلخانه‌ها باید نسبت به تنظیم دمای داخل سالن اقدام کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، به احتیاط در عبور و مرور دام‌ها خصوصاً در حاشیه رودخانه‌ها اشاره و عنوان کرد: انجام اقداماتی جهت جلوگیری از سرمازدگی گلخانه‌ها، انهدام زیتون‌های آلوده پایه درختان به‌صورت یک روز در میان و نگهداری نکردن و انتقال میوه‌های آلوده به اماکن غیرآلوده الزامی است.

تاراسی با بیان اینکه تزریق واکسن تیلریوز به همه دام‌های سبک و سنگین، ذخیره خوراک دام و تامین علوفه با توجه به کاهش محسوس دما اقدامی مهم و جدی محسوب می‌شود، ادامه داد: تنظیم و تهویه دما در دامداری‌ها خصوصاً برای گوساله‌ها در اوایل، هفته امری ضروری به شمار می‌رود.

وی افزود: کشاورزان از استفاده دام از آب یخ‌زده در آبشخورها در شرایط یخبندان جهت جلوگیری از استرس و بیماری‌های گوارشی به ویژه در دام‌های آبستن ممانعت کنند.

این مسئول با بیان اینکه افزایش بخش انرژی جیره غذایی دام با توجه به کاهش دما و همچنین تزریق واکسن لمپی‌اسکین به همه دام‌های سنگین اقدامی مثمرثمر خواهد بود، تصریح کرد: شیر دوشیده شده در حداقل زمان ممکن به ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر انتقال داده شود.

منبع:‌ایسنا

انتهای پیام/

برچسب ها: بارش برف ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار