همت برای تولید، خودکفایی برای کشور؛

خودکفایی در تولید لوله و ۳۰ نوع مواد اولیه در کرمان

شرکت تولیدی در شهر کرمان با ۱۱۰ نفر نیروی انسانی، ۳۰ نوع مواد اولیه و تولید انواع لوله ، برگ‌های زرینی برای کشور به ارمغان آورده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، زیاد شنیدیم که کارگاه یا مجموعه‌ای به خاطر نبود مواد اولیه، تولیدش را راکد یا متوقف کرده؛ اما آیا باید با وجود تحریم‌های ظالمانه تسلیم شد و فقط تماشاچی تعطیلی کارخانه‌های تولیدی کشورمان و به تبع آن بیکاری نیروی انسانیمان باشیم؟! همت نیرو‌های ایرانی ثابت کرده که فشار تحریم ها، صدف وجودی آن‌ها را به مروارید رونق تولید و خودکفایی تبدیل می‌کند.

در شهرک صنعتی خضرای کرمان با شرکتی آشنا شدیم که صدای گوش نواز تولید ۳۰ نوع مواد اولیه برای صنایع مختلف، تولید لوله‌هایی که رونق بخش صنعت کشاورزی و آبیاری و گرمابخش خانه ها، کارگاه‌ها و ... می‌شدند و تحقیقاتی که نام دانش بنیان را برای این شرکت به ارمغان آورده، به گوش می‌خورد.

فعالیت شرکت های دانش بنیان در تولید 

حسین افرازی مدیرعامل و رییس هیئت مدیره شرکت گفت: شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ با تولید مواد اولیه پلیمری مورد نیاز برای صنایع مختلف، از جمله صنعت تولید لوله‌های پلی اتیلن، صنعت کابل سازی و تولید قطعات خودرو شروع کرد.

او با بیان اینکه شرکت از سال ۱۳۹۴ بعد از بررسی‌های انجام شده به عنوان یک شرکت دانش بنیان معرفی شد، افزود: در مدت ۱۸ سال با تمرکز بر کار‌های تحقیقاتی و پروژه‌هایی که در داخل شرکت تعریف شده است، موفق شدیم نزدیک به ۳۰ نوع مواد اولیه برای صنایع مختلف تولید شود که چند نوع از این محصولات برای اولین بار در ایران تولید شدند و همچنان در دو نوع از محصولات، تنها تولید کننده داخل کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت با بیان اینکه این مجموعه، شامل سه سالن تولید مجزا با عناوین F۱، F۲ و F۳ است، بیان داشت: در واحد F۱ مستربچ کربن بلک ویژه لوله‌های آبیاری تحت فشار، در واحد F۲ انواع آمیزه‌های پلیمری و در واحد F۳ لوله‌های پلی اتیلن به خصوص، لوله‌های گاز تولید می‌شوند.

خودکفایی محصول لوله و تولید ۳۰ نوع مواد اولیه در کرمان / همت برای تولید، خودکفایی برای کشور

در واحد F۱ به علت سیاهی بالای مجموعه، اجازه ورود به ما داده نشد؛ اما، این واحد با ظرفیت تولید سالانه ۶ هزار تن مستربچ کربن بلک (حاوی ۴۰ درصد دوده) ویژه لوله‌های آبیاری تحت فشار از رو سفیدی نیرو‌های داخلی در رونق تولید محصولات ایرانی حکایت می‌کند.

در واحد F۲ نیز سالانه ۳۰ هزار تن انواع پلیمر‌های مهندسی و آمیزه‌های پلیمری تولید می‌شود و تاکنون این مجموعه، موفق به طراحی، تولید و تجاری سازی بیش از ۳۰ نوع محصول شده است که از مهم‌ترین این محصولات می‌توان به محصولاتی چون: پلی اتیلن گرید PE۱۰۰ مشکی، ویژه تولید لوله‌های گازررسانی و آب رسانی و پلی اتیلن گرید PE۱۰۰ زردرنگ ویژه ایجاد خط نشانه لوله‌های گازرسانی اشاره کرد.

ایران بهشت پتروشیمی

افزاری با اشاره به وجود منابع غنی نفت و گاز در کشور و نامیدن ایران به بهشت پتروشیمی، بیان داشت: در پتروشیمی، پلیمر‌هایی با ارزش افزوده کم در توناژ خیلی بالا تولید می‌شود؛ اما، در شرکت‌هایی مثل ما، ارزش افزوده بالاتری به محصولات تولیدی پتروشیمی داده می‌شود.

او با بیان اینکه در واحد کامپان سازی که مواد اولیه پلیمری را تولید می‌کند، تقریبا ۹۹ درصد مواد اولیه از داخل کشور تأمین می‌شود، تصریح کرد: مواد پلیمری را از پتروشیمی‌های داخل تهیه و با درصد بسیار ناچیز اگه تیو‌های که از خارج کشور وارد می‌کنیم، شاید کمتر از یک در صد، مخلوط و آن‌ها را به منابع اولیه با ارزش افزوده بالا که در صنایع مختلف، از جمله: خودروسازی، کابل سازی و تولید لوله‌های پلی اتیلن کاربرد دارند، تبدیل می‌کنیم.

اما، در واحد F۳ این مجموعه تولیدی، همت‌ها ثمرات بیشتری دارند و صد درصد مواد اولیه محصولات آن داخل همین شرکت تولید و غرور بی نیازی کشور از واردات به چشم می‌خورد. در این سالن انواع لوله‌های پلی اتیلن از سایز ۱۶ تا ۴۰۰ میلیمتر، ویژه آبیاری جانبی و آبرسانی و لوله‌های گاز رسانی از سایز ۲۵ تا ۲۲۵ میلیمتر با ظرفیت سالانه ۱۴ هزار تن در سال تولید می‌شود.

خودکفایی محصول لوله و تولید ۳۰ نوع مواد اولیه در کرمان / همت برای تولید، خودکفایی برای کشور

افرازی با بیان اینکه لوله‌های پلی اتیلن معمولاً برای آبیاری تحت فشار در صنعت کشاورزی، آب و فاضلاب و همچنین در انتقال گاز برای گاز کشی روستا‌ها و شهر‌های مختلف مورد استفاده است، گفت: مواد اولیه لوله‌هایی که مربوط به بخش کشاورزی است، قبلا از سوی پتروشیمی‌های داخل کشور تولید می‌شد؛ اما، مواد اولیه بخشی که مربوط به انتقال گاز است از ۵ کشور خارجی از جمله: کره‌جنوبی، فرانسه یا عربستان وارد می‌شد که یکی از محصولات را در سال ۹۱ برای اولین بار در کشور تولید کردیم و سال ۹۳، صد درصد مواد اولیه لوله‌های گاز داخل این مجموعه برای اولین بار تولید شد و ادامه دارد.

صدیقی کارشناس صمت استان کرمان گفت: این مجموعه، اولین واحد تولیدی در استان کرمان است که فعالیت خودش را از سال ۸۰ با هدف تولید انواع آمیزه‌های پلیمری، مختص تولید روکش سیم و کابل مخابراتی و محصولات پلاستیکی خودرو آغاز کرد و در سال ۸۲ برای اولین بار در ایران، موفق به تولید محصولاتی، مورد استفاده در تولید لوله‌های آبیاری قطره‌ای شد.

او افزود: این مجموعه با فعالیت پژوهشی در سال۹۰، موفق به تولید PE۱۰۰ زرد رنگ گرید لوله‌های گاز شد که مورد تأیید شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت و تنها تولیدکننده این محصول در ایران است که به طور کامل وابستگی ایران به واردات این ماده اولیه را از بین برد.

صدیقی با بیان اینکه این واحد تولیدی عمدتا محصول وارداتی ندارد و عمده محصولاتش نیاز تولیدات داخلی را تأمین می‌کند، بیان داشت: سایر واحد‌ها کثراً صنایع دستی پتروشیمی هستند؛ ولی، محصولاتی که تولید می‌کنند، ماده اولیه آن‌ها را این شرکت تأمین می‌کند.

او با بیان اینکه این واحد تولیدی به سمت خودکفایی پیش می‌رود و اخیراً به سمت بازاریابی در بازار‌های صادراتی که مخصوصاً در شمال ایران قرار دارند، رفته است. افزود: این واحد تولیدی از سال ۸۸ تا امروز ۱۲ مرتبه به عنوان واحد تولیدی نمونه استان و واحد تحقیق و توسعه و رعایت حقوق مصرف کننده نمونه استان انتخاب شده است.

کارشناس صمت استان کرمان با بیان اینکه برای این واحد تولیدی، علاوه بر سهمیه مواد اولیه از طریق سازمان وزارت صنعت، هرسال تسهیلات ریالی و ارزی برای استمرار فرآیند تولید در صورت نیاز مقرر شده است، بیان داشت: امسال براساس درخواست، برای این واحد از ۲ محل، تسهیلات موضوع تبصره ۱۸ و رونق تولید، تسهیلاتی در نظر گرفته شده و در کارگروه‌های استانی مصوب و به بانک‌های عامل معرفی شده است.

او تصریح کرد: در صورتی که دیگر واحد‌ها نیز شرایط را داشته باشند، این تسهیلات بری آن‌ها هم قابل پرداخت است.

خودکفایی محصول لوله و تولید ۳۰ نوع مواد اولیه در کرمان / همت برای تولید، خودکفایی برای کشور

مجهزترین آزمایشگاه آزمون‌های پلیمری در جنوب شرق کشور

در این مجموعه واحدی به چشم می‌خورد که هم اکنون با فعالیت‌های تحقیقاتی خود، زمینه توسعه بیشتر شرکت را فراهم کرده است. واحد تحقیق و توسعه شرکت، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرد و در سال ۱۳۹۱ در راستای توسعه محصولات جدید، رفع تنگنا‌های تولید، مدیریت بهره وری، رفع مشکلات عملیاتی، بهینه سازی مصرف مواد و انرژی، اقدام به افزایش فضا، امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی خود کرد.

شبنم شفیعی مسئول کنترل کیفیت و مدیر کیفی شرکت با بیان اینکه در واحد آزمایشگاه و کنترل کیفیت  شرکت، آزمون‌های محصولات شرکت و همکار اداره استاندارد استان صورت می‌گیرد، گفت: برای آزمون‌ها در زمینه لوله‌های پلی اتیلن، PVC و PP با اداره استاندارد و سایر نهادها، مثل: جهاد‌های کشاورزی همکاری داریم.

او با بیان اینکه واحد آزمایشگاه هسته مرکزی واحد تحقیق و توسعه شرکت است، افزود: این واحد در زمینه پروژه‌های تحقیقی و توسعه شرکت و کار‌های تحقیق و توسعه و پروژه‌هایی که مربوط به مراکز دانشگاهی یا سایر شرکت‌های صنعتی است با پتروشیمی ها، دانشگاه‌ها و سایر نهاد‌ها همکاری می‌کند.

شفیعی با اشاره به اینکه استاندارد ISO ۱۷۰۲۵ در این آزمایشگاه پیاده سازی شده است، بیان داشت: اینجا مجهزترین آزمایشگاه در زمینه آزمون‌های پلیمری، شامل: پلی اتیلن، PVC و PP در جنوب شرق کشور است و در چند ماه اخیر، جزء شبکه آزمایشگاهی نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.

خودکفایی محصول لوله و تولید ۳۰ نوع مواد اولیه در کرمان / همت برای تولید، خودکفایی برای کشور

صادرات یک و نیم میلیون دلار در ۶ ماه / جلوگیری از خروج ارز از کشور

حسین افرازی مدیرعامل و رییس هیئت مدیره شرکت با اشاره به اعمال تحریم‌ها گفت: از پارسال، تصمیم به صادرات محصولات گرفتیم که طی این فرصت، مراکزی در خارج از کشور ایجاد و عموما اقدام به فروش محصولات دانش‌بنیان کردیم و از ابتدای امسال، موفق به توسعه در این بخش شدیم و بخش قابل توجهی از محصولاتمان را به خارج از کشور صادر کردیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به امکانات محدود، سعی کردیم از کشور‌های همسایه، مخصوصاً کشور‌های حوزه C.I. S شروع کنیم و عموما به آن کشور‌ها صادر کنیم، افزود: در بحث صادرات، ظرف شش ماه گذشته، تقریباً یک و نیم میلیون دلار محصولات دانش‌بنیان را به این کشور‌ها صادر کردیم.

افرازی تصریح کرد: بخشی از محصولات را برای تأمین نیاز داخل کشور عرضه می‌کنیم که این موضوع نیز باعث رفع نیاز داخل و جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود.

او به این موضوع که این شرکت با توجه به امکاناتش قادر به توسعه حجم تولیداتش است، پرداخت و افزود: در این مسیر قدم‌هایی برداشته شده که امیدواریم ظرف چند ماه آینده محقق شود.

خودکفایی محصول لوله و تولید ۳۰ نوع مواد اولیه در کرمان / همت برای تولید، خودکفایی برای کشور

اشتغال ۱۱۰ نفر نیروی کار

سید مجتبی فریزنی کارگری که ۱۸ سال در این مجموعه مشغول به کار است و اکنون به عنوان مدیر تولید کارخانه تولید مستربچ و کامپان سازی فعال است با بیان اینکه در این واحد ۲۲ نفر مشغول به کارند و در آن انواع کامپان‌های پلیمری برای تولید لوله‌های پلی اتیلن تولید می‌شود، گفت: در بخش اول، مواد اولیه طبق دستور، ترکیب و وارد خط تولید می‌شوند و فرآیند‌های کامپان انجام و غربال، بسته بندی و رطوبت گیری صورت می‌گیرد.

مرد جوان دیگری نیز با بیان اینکه از سال ۹۱ در این مجموعه مشغولم و در حال حاضر مدیر کنترل کیفیت و مسئول فنی آزمایشگاه هستم، گفت: مجموعه کنترل کیفیت شرکت به صورت ۳ شیفت و ۲۴ ساعته در خط حضور دارند و فرآیند کنترل کیفیت با ورود مواد اولیه به شرکت آغاز می‌شود و تا پایان تولید ادامه دارد.

شاهرخ حسین زاده مدیر تولیدکارخانه لوله پلی اتیلن شرکت نیز بزرگ‌ترین مزیت و وجه تمایز این شرکت را دانش بنیان بودن آن عنوان کرد و افزود: این موضوع به همراه دانش فنی و تکنولوژی که در اختیار شرکت قرار دارد، سبب شده ما در تمامی تولیدات بتوانیم از مواد تولید خودمان استفاده کنیم و تمامی تولیدات را به سمت تولیدات علمی و استاندارد، سوق بدهیم.

او با بیان اینکه تعداد شرکت ها‌ی تولید لوله‌های گاز در لیست شرکت گاز به واسطه حساسیت و مباحث ایمنی، حدود ۲۰ عدد و شاید کم‌تر از این میزان در کشور هستند و سالانه پایش می‌شوند، افزود: این شرکت هم جزء آن شرکت هاست و گرید آن A است.

رییس هیئت مدیره شرکت با بیان اینکه هم اکنون، حدود ۱۱۰ نفر در سه شیفت کاری در این شرکت مشغول کارند، بیان داشت: برنامه‌هایی برای توسعه در آینده داریم و پیش‌بینی می‌کنیم برای ۱۹۰ نفر دیگر اشتغالزایی کنیم و در مجموع ۳۰۰ نفر بتوانند در این مجموعه مشغول به کار شوند.

همت برای رونق تولید در هر محصولی، تفاوتی ندارد، مهم عزتمندی است که برای کشور به ارمغان می‌آید؛ پس به فرموده رهبری باید به تولیدکننده به عنوان یک مجاهد اقتصادی نگاه کرد و برای پیروزی او در جنگ اقتصادی، او را در همه زمینه‌ها یاری کرد.

گزارش از معصومه یحیی زاده

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار