کد خبر: ۷۲۲۲۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
کد خبر : ۷۲۲۲۱۶۰

خار پاشنه، یک زائده استخوانی در پاشنه پا است که در اثر التهاب فاسیای کف پا (یک نوع رباط) ایجاد می‌شود. التهاب طولانی مدت فاسیا باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا می‌شود. این امر ضمن ایجاد مشکلاتی در راه رفتن، همراه با درد است.

درمان خار پاشنه پا، با راهکاری طلاییبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، درد خار پاشنه، مبهم است، اما گاهی به صورت درد تیز نیز حس می‌شود؛ محل احساس درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن است. شدت این درد در ابتدای صبح، پس از بیدار شدن و پس از استراحت، بیشتر است و با راه رفتن کم می‌شود. همچنین راه رفتن روی سطوح سخت و ناهموار و حمل اشیای سنگین نیز منجر به افزایش درد می‌شود.

اضافه وزن، افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری، صاف بودن کف پا، پوشیدن کفش نامناسب با پاشنه خیلی بلند و تنگ یا کفش بدون پاشنه و صاف، التهاب مفاصل و همچنین ناهنجاری‌هایی که منجر به راه رفتن غیر عادی می‌شود، از مهمترین علل التهاب فاسیای کف پا و علت خار پاشنه است.

اغلب فرد هنگام راه رفتن بر اثر درد سعی می‌کند فشار زیادی به پای مبتلا وارد نکند، در نتیجه لنگان لنگان راه می‌رود. این امر به مرور زمان در صورت مداوا نشدن این عارضه، ناراحتی‌هایی در قسمت تحتانی کمر و زانو ایجاد می‌کند بنابراین باید خارپاشنه درمان شود و به منظور پیشگیری از تشدید عوارض آن باید افراد از پرداختن به فعالیت‌هایی که باعث وارد آمدن فشار‌های پیاپی به پا می‌شود، خوداری و از کفش‌های طبی با کفی مخصوص پا استفاده کنند.

راهکار‌های درمانی

- از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

- وزن خود را کاهش دهید؛ مصرف چربی‌ها را کمتر و ویتامین C را بیشتر کنید.

- از پد مخصوص خار پاشنه در کفش تان استفاده کنید. پد، باعث کاهش فشار روی پاشنه و بهبود درد پا می‌شود.

ـ کفی ویژه خارپاشنه پا در کفش تان بگذارید تا از فشار پا روی پاشنه کاسته شود.

- یک باند پهن در کف پا و زیر انگشتان پایتان قرار دهید و دو سر آن را در دست بگیرید و بکشید (انگشتان پا به صورت نزدیک شوند). این وضعیت را سی ثانیه نگه دارید. این کار را هفت یا هشت مرتبه در روز تکرار کنید.

- یک پا را جلوتر از پای دیگرتان قرار دهید، پای جلویی را از زانو خم کنید (تماس کف هیچ یک از پا‌ها نباید با زمین قطع شود). در این حالت باید در پشت ساق پایتان، احساس کشش کنید. این وضعیت را به مدت سی ثانیه نگه دارید و هفت یا هشت مرتبه در روز انجام دهید.

- با انگشت بزرگ پا، حروف الفبا را در هوا بنویسید. این کار را سه مرتبه در روز برای هر پا، انجام دهید.

- یک خودکار را روی زمین قرار دهید و با پا‌ها آن را از زمین بردارید (تمامی انگشتان پا باید اطراف خودکار را بگیرد). برای پنج ثانیه خودکار را به همین حالت نگه دارید. انجام این کار، سه یا چهار مرتبه در روز کافی است.

- هر روز عصر یا صبح به مدت پانزده دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید، سپس پای خود را خشک کرده و به مدت پنج تا ده دقیقه با گوشتکوب، آرام به روی پاشنه پایتان بکوبید (ضربه هایتان نباید محکم باشند).

- مقداری آب در یک لیوان بستی بریزید و آن را در فریزر قرار دهید. پس از گذشت نیم ساعت، یک چوب بستنی در لیوان قرار دهید و بگذارید کاملا یخ ببندد، چوب بستنی را در دست بگیرید و به صورت دایره‌های هم پوشان روی پاشنه پا بکشید، به طوری که هر دایره، نصف دایره قبل را بپوشاند.

منبع: سیناپرس

انتهای پیام/

 

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر