شخم زمستانه اراضی کشاورزی و تاثیرآن در افزایش محصول برنج

گیلان ۲۳۸ هزار هکتار زمین زراعی دارد که سالانه حدود ۷۵۰ هزار تن برنج سفید استحصال و به بازار مصرف عرضه می‌شود که با این میزان تولید این استان جایگاه اول تا سوم تولید برنج کشور است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، با توجه به اینکه برنج فقط در گیلان و مازندران کشت شود و با توجه به نیاز جامعه به این محصول ارزشمند یکی از راه‌های بهر وری بیشتر از زمین زراعی در زمینه تولید برنج بیشتر و با کیفت‌تر است.

همواره کارشناسان مرکز تحقیقات برنج کشور در استان گیلان و همچنین کارشناس کشاورزی تلاش کرده اند تا با بهره گیری از علم نوین و دانش بنیان محصولات بیشتر و با کیفیتی تولید و به بازار مصرف عرضه کنند .

شخم زمستانه اراضی کشاورزی گیلان و تاثیرآن در افزایش محصول برنج، حاصل خیزی خاک و کاهش مصرف آب

یکی از راه‌های افزایش و کیفیت محصول برنج علاوه بر استفاده از بذر جدید و کود‌های حیوانی، شخم زمستانه است که باعث حاصل خیزی خاک وافزایش بهروری محصول برنج می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان هم خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،گفت: باتوجه به اینکه کشت برنج به استان‌های گیلان و مازندران اختصاص یافته است این امر وظیفه ما را سنگین‌تر کرده و در این راستا باید از دانش بیشتری در ارتقای کیفی و کمی تولید محصول بهره ببریم.


شخم زمستانه اراضی کشاورزی گیلان و تاثیرآن در افزایش محصول برنج، حاصل خیزی خاک و کاهش مصرف آب

علی درجانی با اشاره به اینکه کشاورزان همه ساله ۷۵ درصد شالیزارهایشان را با استفاده از آب باران و برف شخم اول می‌زنند، افزود: شخم زمستانه اولین گام در کشت علمی برنج است و مصرف بهینه و به موقع از آب‌های سطحی، بهره گیری از نزولات جوی در خارج از فصل زراعی، مدیریت مصرف و از بین رفتن کانون‌های زادآوری آفات گیاهی به ویژه کرم ساقه خوار برنج از مزایای شخم زمستانه شالیزار‌ها است.

او  با بیان اینکه امسال افزایش ۱۰۰۰ هکتاری شالیزار‌های برنج در گیلان را به دلیل افزایش قیمت محصول برنج برخی از کشاورزان زمین‌های خود را که در سال‌های گذشته رها کرده بودند کشت کرده اند افزود: موسسه تحقیقاتی در استان در تلاش هستند بهره گیری یک کار عمده را در حوزه تحقیق پیشران باشد تا کشاورزان نقش و حضور محققین را در حوزه کار خود ببینند تا افزایش محصول و بهر وری بیشتر و محصول با کیفت‌تر از زمین زراعی داشته باشند، که یکی از راه‌های افزایش محصول و کاهش هزینه تولید و کاهش آب مصرفی شخم زمستانه است.

شخم زمستانه اراضی کشاورزی گیلان و تاثیرآن در افزایش محصول برنج، حاصل خیزی خاک و کاهش مصرف آب

درجانی اظهار داشت: در سال جاری۵۰ پهنه از آب بندان‌ها استان برای ذخیره آب بازسازی شده اندکه شخم زمستانه نقش مهمی را در کاهش آب مصرفی دارد

رئیس جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: انجام شخم اولیه زمستانی با توجه به محدودیت‌های چند ساله در منابع آبی و مصرف بهینه و به موقع از منابع آب سطحی، بهره‌گیری از نزولات جوی در خارج از فصل زراعی برای مدیریت مصرف همواره مورد تاکید ما است که کشاورزان باید در این انجام این کار اهتمام ورزند.

شخم زمستانه اراضی کشاورزی گیلان و تاثیرآن در افزایش محصول برنج، حاصل خیزی خاک و کاهش مصرف آب


کردی کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان رشت هم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،گفت: مزایای شخم زمستانه، شخم زدن زمین با استفاده از نزولات جوی استفاده از آب‌های سطحی با توجه به بارش باران مدام باران در استان گیلان است .

شخم زمستانه اراضی کشاورزی گیلان و تاثیرآن در افزایش محصول برنج، حاصل خیزی خاک و کاهش مصرف آبهمچنین بارش برف باران و فعالیت برخی از کرم‌ها و حشرات موجود در خاک باعث حاصل خیزی خاک می‌شود علاوه بر آن ساقه خوار‌ها و کرم‌های که در زیر خاک زندگی می‌کنند و به برنج در فصل بهار و تابستان ضربه می‌زنند با انجام شخم زمستانه به روی خاک آمده و توسط پرندگان شکار می‌شوندیا بر اثر شرایط جوی از بین می‌روند همچنین با انجام شخم زمستانه سم‌های آفت کش در مزرع برنج کم میشوند و باعث با کیفیت شدن محصول می‌شود.

شخم زمستانه اراضی کشاورزی گیلان و تاثیرآن در افزایش محصول برنج، حاصل خیزی خاک و کاهش مصرف آب

با توجه به اینکه ۸۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان تجهیز و یکپارچه سازی شده و ۶۰ درصد ازاراضی به صورت مکانیزه کاشت، داشت و برداشت محصول انجام می‌شود لذا انجام شخم زمستانه با توجه به گذشته که به صورت سنتی وبا گاو یا اسب انجام می‌شود بدور از انتظار نیست و به راحتی در کمترین زمان بوسیله ماشین آلات به روز و مدرن با صرف کمترین هزینه و کمترین زمان مصرف شده قابل انجام است و این انجام این کار بالاترین بهره وری را درافزایش تولیدبرنج، حاصلخیزی خاک، کاهش مصرف آب و از بین رفتن آفات کشاورزی خواهد داشت .


گزارش: علی کاظمی

انتهای پیام

برچسب ها: آب و هوا ، کشت برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.