خزان ارغوان؛ روایت تأثیرگذار جوانان مستعد از زندگی امّ ابیها (س)

نمایش «خزان ارغوان» این شب‌ها در فرهنگسرای ابن سینا اجرا می‌شود و زوایای زندگی حضرت زهرا (س) را روایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ایام فاطمیه حال و هوای شهر را عوض می‌کند و هر کسی دوست دارد به گونه‌ای ارادت خود را به اهل بیت (ع) برساند. هنرمندان هم با اجرای نمایش‌های آیینی دین خود را به اهل بیت (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) نشان می‌دهند. در حال حاضر گروه‌های مختلفی در شب‌های فاطمیه اجرای نمایش دارند که یکی از آن‌ها گروه نمایش «خزان ارغوان» است.

قبل از شروع نمایش به سالن اجرا رفتیم؛ در لحظات پایانی قبل از اجرا تنها چیزی که بسیار نظر ما را به خود جلب کرد تلاش بی‌وقفه گروه بود. شنیده بودیم که این نمایش از بهترین نمایش‌هایی است که در این شب‌ها اجرا می‌شود، اما انتظار گروهی بسیار جوان را نداشتیم که با تلاشی بسیار و عشقی سرشار به اهل بیت علیهم السلام چنین نمایشی را روی صحنه ببرند. در چشمان هر کدام از این جوانان و نوجوانان عشق اهل بیت علیهم السلام و خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها موج می‌زند.

زمانی که درب ورود تماشاگران به سالن نمایش باز شد، مردمی از اقشار مختلف جامعه را می‌دیدیم که برای تماشای نمایش آمده بودند و سالن بسیار سریع پر شد.

نمایش «خزان ارغوان» با بازیگران جوان خود به اجرا پرداخت که باید گفت هر کدامشان بسیار خوب نقش‌ها را ایفا می‌کردند. در حین اجرای نمایش دیالوگ‌ها و صحنه‌هایی اجرا می‌شد که حس بسیاری را به مخاطبان منتقل می‌کرد و مخاطبان با صحنه‌هایی که روایتگر ظلم به اهل بیت علیهم السلام و خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها بود، همدردی می‌کردند.

این نکته بسیار قابل توجه است که گروهی جوان و کم تجربه روایتگر این مظلومیت‌ها هستند و به گونه‌ای نمایش را اجرا می‌کنند که بهترین حس را به مخاطب منتقل می‌کنند. این احساسات تا پایان نمایش کم نشد و این بهترین و درست‌ترین نکته ای بوده که کارگردان به آن توجه داشته است.

بهراد رحمانی کارگردان نمایش «خزان ارغوان» در خصوص اجرای این نمایش به ما گفت: امسال سومین سال اجرای «خزان ارغوان» است. پیشینه گروه نمایش از سال ۱۳۹۲ شکل گرفت. در ابتدا نمایش «مصیبت نامه» و سپس نمایش «اشک شب» را اجرا کردیم. تمرکز گروه نمایشی ما بر نمایش‌های آیینی خصوصاً نمایش‌هایی مطابق با ایام فاطمیه است. از سال ۱۳۹۲ تا امسال نمایش‌هایی با موضوع ایام فاطمیه را بر روی صحنه برده و  در کنار نمایش‌های آیینی، نمایش‌هایی با موضوع دفاع مقدس را نیز اجرا کرده ایم.

وی افزود: «خزان ارغوان» هشت پرده نمایشی دارد که به روایت زندگی حضرت زهرا (س) می‌پردازد. این نمایش در دو سانس ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱ روی صحنه می‌رود. ما در مجتمع آموزشی امام صادق علیه‌السلام درس می‌خواندیم و تصمیم گرفتیم نمایش مصیبت نامه را اجرا کنیم. در حال حاضر اکثر عوامل نمایش «خزان ارغوان» فارغ‌التحصیلان مجتمع آموزشی امام صادق علیه‌السلام هستند. در واقع این گروه، گروهی دانش آموزی و مدرسه‌ای بود که در سال ۹۲ اولین اجرای خارج از مدرسه را به صحنه می‌برد.

رحمانی با اشاره به لطف اهل بیت علیهم السلام در اجرای نمایش «خزان ارغوان» بیان کرد: ما همیشه از افراد با تجربه در کارهایمان استفاده کردیم و در حاشیه امن بزرگ تر‌ها نمایش‌ها را ساختیم. بخش عمده‌ای از بازیگران هر سال و در هر اجرا حضور دارند، اما هر سال برای تمامی بخش‌ها فراخوان داریم و بعد از مصاحبه، دعوت به همکاری می‌کنیم.

رحمانی درخصوص استقبال مخاطبان از نمایش گفت: استقبال بسیار خوبی از نمایش شده است و از شب سوم نمایش سالن بدون ظرفیت خالی است.

رحمانی در خصوص سفارشی بودن نمایش‌های آیینی گفت: این برچسب برای برخی نمایش‌ها وجود دارد، اما نمایش «خزان ارغوان» گیشه فروش بلیت ندارد و بلیت نمایش به صورت رایگان از سایت‌ها قابل رزرو است. تکیه گاه گروه کمک‌های نقدی مردم است و همین نشان می‌دهد که کار ما اسپانسر ندارد و فرهنگسرای ابن سینا و سازمان رسانه‌ای اوج به صورت معنوی از گروه حمایت می‌کنند.

او ادامه داد: شش ماه پیش نگارش متن نمایشنامه را شروع کردیم، ولی تا یک هفته قبل از شروع مشغول مجوز‌های ارشاد بودیم. تلاش می کنیم تا برای ایام غدیر کار بعدی را روی صحنه ببریم.

گفتنی است نمایش «خزان ارغوان» تا ۱۰ بهمن ماه هر شب ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱ در فرهنگسرای ابن سینا به اجرا می‌پردازد.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۳۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
فیلم بسیار جالب و دیدنی بود، خدا یاری گر این گروه توانمند باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
السلام علیک یا ام ابیها
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
آخرین اخبار