کاهش خطر ابتلا به تب کریمه کنگو با استفاده از گوشت‌های ذبح شده در مراکز مجاز

آیا می‌دانید کشتار غیر مجاز دام می‌تواند باعث ابتلای انسان به تب خونریزی دهنده «کریمه کنگو» شود؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سعید آهنگران کارشناس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: تب خون ریزی دهنده «کریمه کنگو» یکی از بیماری‌های خطرناک قابل انتقال بین انسان و دام است که از راه گزش «کنه» آلوده و یا از راه لِه کردن کنه آلوده در دست و یا روی بدن و یا در اثر تماس مستقیم با گوشت، جگر، خون، ترشحات و دیگر بافت‌های دام آلوده و یا تماس با ترشحات، خون و تنفس افراد مبتلا به این بیماری ایجاد می‌شود.

توصیه‌های بهداشتی در رابطه با تب خون ریزی دهنده «کریمه کنگو»

۱- گوشت قرمز مصرفی را از مراکز مجاز عرضه تهیه کرده و هنگام خرید به مُهر دامپزشکی ممهور بر گوشت دقت شود.

۲- از کشتار غیرمجاز دام خارج از کشتارگاه خودداری شود.

۳- گوشت دام تازه ذبح شده به مدت ۲۴ ساعت و جگر به مدت ۴۸ ساعت در یخچال و دمای ۴ درجه سانتی گراد، نگهداری شود، زیرا تغییرات شیمیایی که در طول این مدت در گوشت رُخ می‌دهد، سبب از بین رفتن ویروس می‌شود، اما «انجماد» سبب از بین رفتن ویروس نمی‌شود.

۴-رعایت اصول ایمنی کار برای جلوگیری از ایجاد زخم و خراش‌های پوستی بر روی دست و استفاده از دستکش هنگام خُرد کردن و شستشوی گوشت لازم است.

۵-از مصرف گوشت، جگر، دل و قلوه به صورت خام و نیم پز، خودداری شود.

۶-در صورت مراجعه به مناطق روستایی و داشتن سابقه تماس با دام زنده یا ترشحات و بافت‌های دام پس از کشتار و یا کنه گزیدگی، در صورت مشاهده نشانه‌هایی نظیر تب ناگهانی، خستگی، گرفتگی و درد عضلانی، سردرد، درد در پشت حدقه چشم، تهوع، استفراغ، ترس از نور، بی اشتهایی، دل درد و خون ریزی زیر جلدی، به سرعت به مراکز بهداشت درمان مراجعه شود.

۷-شستشو، سم پاشی و ضدعفونی وسیله‌های نقلیه که برای حمل و نقل دام زنده و پوست و بقایای آن استفاده می‌شوند، الزامی است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار