دانش آموزان خوزستانی زیر چتر ۵۷۶ مربی بهداشت

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش خوزستان از فعالیت ۵۷۶ مربی بهداشت در مدارس سطح استان خبر داد.

علی بنیادی رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در حال حاضر ۵۷۶ مربی بهداشت در مدارس خوزستان مشغول هستند که از این تعداد، ۱۶۲ نفر از رشته‌های مرتبط و ۴۱۴ نفر از رشته‌های غیر مرتبط جذب شده اند.

او افزود: منظور از رشته‌های تحصیلی مرتبط رشته‌هایی مانند؛ پزشکی، پیراپزشکی، علوم تجربی، تربیت بدنی و زیست شناسی است که از طریق آزمون استخدامی گزینش می‌شوند و با توجه به جمعیت بالای دانش آموزان خوزستانی و اینکه باید به ازای هر ۷۵۰ دانش آموز یک مربی بهداشت وجود داشته باشد، برای جبران این کمبود ناچار به جذب و بکارگیری نیرو‌های غیر مرتبط و غیر متخصص از طریق انجام مصاحبه شده ایم.

بنیادی با اشاره به وظایف مربیان بهداشت مدارس بیان کرد: یک مراقب سلامت باید بر مسائلی همچون؛ بهداشت فردی، بهداشت عمومی، بهداشت محیط، بهداشت تغزیه، بهداشت ایمنی و نیز تقویم اجرایی برنامه‌ها و طرح‌های بهداشتی مدارس تسلط کامل داشته باشد و همچنین در زمینه‌هایی مانند بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، بیماری‌های شایع در مدارس و انجام معاینات و غربالگری دانش آموزان اطلاعات و آشنایی کامل داشته باشد.

این مقام مسئول اظهار داشت: هپاتیت، ایدز، شپش و التور از جمله بیماری‌های واگیر در میان دانش آموزان هستند که مربیان بهداشت مدارس با هماهنگی و همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشتی، موارد مشکوک و دانش آموزان بیمار در صورت نیاز به مراکز درمانی و بهداشتی ارجاع داده می‌شوند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش خوزستان درخصوص دیگر مسئولیت‌های مربیان بهداشت گفت: انجام وارنیش فلورایدتراپی (بهداشت دهان و دندان)، اندزه گیری قد و وزن دانش آموزان، معاینات مربوط به شپش، انتخاب و معرفی دانش آموزان سفیر سلامت و استفاده از ظرفیت این دانش آموزان، نظارت بر بوفه مدارس، بهداشت محیط و ایمنی دانش آموزان و تغزیه دانش آموزان از جمله کارکرد‌ها و فعالیت‌های مربیان بهداشت مدارس است.

علی بنیادی اذعان داشت: از جمله شرح وظایف مربیان بهداشت مدارس این است که در مواقع بحرانی، اضطراری و غیر مترقبه با آرامش و صبوری تدابیر و اقدامات لازم، سریع و اصولی را به هنگام و دقیق انجام دهند.

او تصریح کرد: مراقبان سلامت دانشگاه علوم پزشکی و بهورزان وزارت بهداشت عهده دار پوشش و ارائه خدمات بهداشتی در مدارس مناطق محروم و روستایی هستند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.