انتقال ۴۱۵ بیمار از طریق اورژانس هوایی در کرمان

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان راه اندازی اورژانس هوایی را از دستاورد‌های حوزه سلامت دانست و گفت: از زمان راه اندازی اورژانس هوایی در این دانشگاه تاکنون ۴۱۵ بیمار از این طریق به بیمارستان‌ها اعزام شدند.

انتقال ۴۱۵ بیمار از طریق اورژانس هوایی در کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حمید رشیدی نژاد، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در جمع خبرنگاران درباره عملکرد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در طول انقلاب اسلامی با بیان اینکه ارزوئیه، بافـت، بردسـیر، رابر، راور، زرند، شـهربابک، کرمان و کوهبنان ۹ شهرستان استان با جمعیت حدود یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۲۰۴ نفر هستند که امور مربوط به بهداشت و درمان آن‌ها بر عهده دانشگاه علوم پزشـکی کرمـان است گفت: این دانشگاه دارای ۲۲ بیمارســتان با ۲۹۴۳ تخت فعال است که ۱۲ بیمارستان آن دانشگاهی، چهار بیمارستان خصوصی، یک بیمارستان خیریه و پنج بیمارستان مربـــوط بـــه ســـایر نهاد‌ها و ارگان‌ها است.

او با بیان اینکه در سال ۹۷ در مجموع در این بیمارسـتان‌ها به ۲۱۹ هزار و ۷۹۳ بیمار بستری و ۳ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۸۹۵ بیمار سرپایی ارائه خدمات شده است افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان در منطقه جنوب شرق کشور به عنوان دانشگاه قطب شناخته می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۷۰۰ تخت بستری در سطح استان کرمان وجود داشت، که اکنون فقط در سطح دانشگاه علوم پزشکی دو هزار و ۹۴۳ تخت بستری فعال وجود دارد تصریح کرد: اکنون در سطح شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۲۲ بیمارستان وجود دارد ضمن آنکه در سطح دانشگاه نیز ۳۹۵ تخت بستری ویژه در بخش‌های سی سی یو، آی سی یو، آی سی یو نوزادان و آی سی یو اطفال در بیمارستان دانشگاهی و غیر دانشگاهی فعال است.

اوبا بیان اینکه اکنون در دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۱۲۷ تخت دیالیز وجود دارد، افزود: در بخش سرپایی شیمی درمانی در حال حاضر ۴۸ تخت در کلینیک فوق تخصصی جواد الائمه، ۶ تخت در بیمارستان افضلی پور و ۷ تخت در بیمارستان باهنر و در بخش بستری شیمی درمانی ۴۸ تخت آنکولوژی در بخش آنکولوژی بالغین بیمارستان باهنر و ۱۹ تخت آنکولوژی در بخش آنکولوژی اطفال بیمارستان افضلی پور فعال است.

رشیدی نژاد یکی از فعالیت‌های درمانی در دانشگاه علوم پزشکی را انجام پیوند عضو عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پیوند مغز استخوان از نوع اتولوگ، پیوند کبد، قرنیه و کلیه صورت می‌گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، استان کرمان را یکی از قطب‌های پیوند کبد عنوان کردکه تاکنون ۶۴ عمل پیوند کبد در کرمان انجام شده است تصریح کرد: ۱۱۳۴ پیوند کلیه از سال ۸۳ از زمانی که پیوند در کرمان راه اندازی شد، انجام شده است ضمن آنکه در این مدت ۳۲۵ مورد پیوند مغز استخوان، ۶۷۷ مورد پیوند قرنیه انجام و برای ۴۱۰۰ نفر کارت اهدای اعضا نیز صادر شده است.

او در ادامه با اشاره به سند ۱۴۰۴ و چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این سند گفت: پیش بینی شده در سال ۱۴۰۴ تعداد تخت‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ۳ هزار به ۵هزار تخت برسد که ۳۰ درصد به بخش خصوصی و ۷۰ درصد به بخش دولتی افزوده می‌شود ضمن آنکه در کل استان کرمان پیش بینی ۱۰ هزار تخت بستری در بخش درمان در نظر گرفته شده است.

رشیدی نژاد با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و انجام نوسازی و بازسازی جدی در تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها گفت: بیش از ۶۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد بیمارستان‌ها شده که هم در تشخیص و درمان بیماران و هم آموزش کمک می‌کند.

رشیدی نژاد ضمن مقایسه تعداد رشته‌های تحصیلی این دانشگاه در قبل و بعد از انقلاب گفت: اکنون تعداد رشته‌های تحصیلی این دانشگاه از سه رشته در قبل از انقلاب نزدیک به ۱۰۰ رشته تحصیلی افزایش یافته است.

او بیمارستان‌های شهید باهنر، افضلی پور، شفا و شهید بهشتی را چهار بیمارستان آموزشی این دانشگاه در شهر کرمان عنوان کرد و گفت: از زمان تاسیس دانشگاه تاکنون حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر از این دانشگاه دانش آموخته شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به اجرای طرح تحول در حوزه آموزش و بسته‌ها این طرح از جمله آموزش مجازی، بین المللی سازی، اخلاق در آموزش و... اشاره کرد و گفت: در اجرایی شدن بسته‌های تحول پیشرو هستیم.

رشیدی نژاد از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال‌های اخیر را گام برداشتن به سوی دانشگاه‌های نسل سه و چهار (دانشگاه‌های کارآفرین و فناور) عنوان کرد و گفت: در این زمینه دانشگاه رتبه‌هایی را در زمینه کار آفرینی کسب کرده است.

رشیدی نژاد در زمینه دستاورد‌های این دانشگاه در حوزه پژوهشی، تحقیقات و فناوری گفت: با راه اندازی ۴۱ هسته فناور و شرکت دانش بنیان، ۲۷ محصول در حال تجاری سازی در مرکز رشد و فناوری‌های دانشگاه است.

او با اشاره به وجود ۲۴ مرکز تحقیقاتی و ۳ پژوهشکده مصوب در دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: این دانشگاه موفق شد رتبه اول کار آفرینی و رتبه ۹ فناوری را در بین ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی در سال ۹۷ کسب کند.

او گفت: در سه سال اخیر مرکز جامع سلول درمانی و پزشکی بازساختی و مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی راه اندازی شده به گونه‌ای که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این دو مورد بیش از ۵ میلیارد تومان به این دانشگاه اعتبار تخصیص داده است.

رشیدی نژاد در بخش دیگری از این صحبت‌های خود با بیان اینکه تعـداد داروخانه‌های حـــوزه دانشــگاه علوم پزشکی کرمان ۱۸۰ عدد اســـت کـــه ۱۴ داروخانه دانشگاهی، ۱۵۸ داروخانه خصوصی، یک داروخانه خیریه و هفت داروخانه مربوط به سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها است اظهار کرد: همچنین ۴۶ شرکت توزیع دارو در استان کرمان داریم این در حالی است اگر تا قبل از پیروزی انقلاب امکانات درمانی و دارویی برای بیماران خاص و صعب العلاج کم بود اکنون شرایطی فراهم شده تا خدمات مناسبی به این بیماران ارائه می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن بیان دستاورد‌های حوزه سلامت در بخش بهداشت گفت: ایجاد شبکه‌های بهداشت از ابتکارات و انتظارات نظام سلامت است.

رشیدی نژاد کنترل برخی بیماری‌ها را از دیگر دستاورد‌های حوزه سلامت در این دانشگاه عنوان کرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب شاهد همه گیری برخی از بیماری‌ها مثل سرخک، فلج اطفال، مالاریا و یا بیماری‌های تنفسی اسهالی با مرگ و میر و یا ناتوانی بالا بودیم، اکنون با اقدامات انجام شده این بیماری‌ها کنترل شده است ضمن آنکه با پوشش واکسیناسیون کامل در حوزه بهداشت از سطح خانه‌های بهداشت تا مراکز بهداشتی شهری و روستایی درصد مرگ و میر‌ها و ناتوانی‌ها کمتر شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به بروز برخی از بیماری‌های نوپدید مانند HIV اشاره کرد و گفت: در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم راستا با برنامه‌های کشوری وظایف خود را انجام داده و می‌دهد.

رشیدی نژاد با بیان اینکه در زمینه شناسایی و غربالگری برخی سرطان‌های شایع در زنان و مردان، امکانات لازم وجود دارد گفت: خوشبختانه در استان کرمان و بویژه در دانشگاه علوم پزشکی کرمان به لحاظ نیروی انسانی متخصص کمبود جدی نداریم.

او در ادامه با اشاره به رشد قابل توجه پایگاه‌های اورژانس در کرمان گفت: پایگاه‌های ۱۱۵ در دانشگاه علوم پزشکی کرمان پس از انقلاب رشد قابل توجهی داشته است به طوری که در سطح دانشگاه علوم پزشکی کرمان حدود ۷۲ پایگاه وجود دارد که ۲۸ پایگاه شهری و مابقی جاده‌ای است و مدت زمان رسیدن آمبولانس‌های اورژانس به محل حادثه در شهر‌ها کمتر از ۷ دقیقه و در جاده‌ها کمتر از ۱۳ دقیقه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان راه اندازی اورژانس هوایی را از دستاورد‌های حوزه سلامت دانست و گفت: از زمان راه اندازی اورژانس هوایی در این دانشگاه تاکنون ۴۱۵ بیمار از این طریق به بیمارستان‌ها اعزام شدند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار