رقابت سالم انتخابات در گرو رعایت منشور اخلاقی

هر کاندیدا به صورت درست، منطقی و با رعایت اخلاق انتخاباتی و رفتار اسلامی خودش را معرفی کند.

رقابت سالم انتخابات در گرو رعایت منشور اخلاقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، انتخابات مظهر تجلی حضور مردم در نظام اسلامی و بستری است که در آن رقابت سیاسی با هدف خدمت به مردم و در چارچوب قانون و در پرتو اخلاق اسلامی معنا و مشروعیت می یابد.

واقعیت آن است که انتخاب بین چندین نفر که بر سر رسیدن به کرسی‌های سبز مجلس شورای اسلامی رقابت دارند، در صورتی به درستی انجام می‌شود و مردم می‌توانند بهترین را برگزینند که هر کاندیدا به صورت درست، منطقی و با رعایت اخلاق انتخاباتی و رفتار اسلامی خودش را معرفی کند.

رعایت اخلاق انتخاباتی و ایجاد فضای دور از تشنج از طرف کاندیدا‌های انتخاباتی و طرفدارانشان به برگزاری انتخاباتی سالم کمک می‌کند.

شایعه پراکنی، تهمت زنی و تخریب کردن بیشترین آسیب را به نامزد‌ها و فضای انتخابات وارد می‌کند و سبب خدشه دار شدن اعتماد عمومی می‌شود.

همه در انتخابات باید با کرامت رفتار کنند چه آن‌هایی که نامزد می‌شوند، چه آن‌هایی که طرفدار آن‌ها هستند وچه آن‌هایی که مخالف با بعضی از نامزد‌ها هستند. جناح‌های مختلف کشور، بداخلاقی، بدگویی، اهانت، تهمت و این حرف‌ها را مطلقاً راه ندهند این ها مواردی هستند که اگر پیش بیاید، موجب خوشنودی دشمنان کشور می‌شود. این جملات گزیده‌ای از سخنان آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری درباره رعایت اخلاق در عرصه رقابت انتخاباتی است.

انتخابات  در عرصه رقابت سیاسی است که نتایج آن حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی، ورزشی و ... را در برمی گیرد که اهمیت بسزایی در سرنوشت کشور دارد و نمایانگر مطالبات مردمی و خواست اجتماعی است. به همین منظور نامزد‌های انتخاباتی به این مهم توجه ویژه‌ای دارند و می‌کوشند با ارائه برنامه‌ها و سیاست‌های خود، آرای عمومی را جذب کنند و بر مناصب گوناگون تکیه زنند.

در این میان مراعات اصول اخلاقی و آداب اسلامی از جمله موارد مهمی است که نامزد‌ها و طرفداران آن‌ها همواره باید به آن پایبند باشند و در تبلیغات، این موضوع را سرلوحه کار‌های خویش قرار دهند. بی گمان بیان مسائل دور از واقعیت می‌تواند بدترین شیوه عمل تبلیغاتی باشد. تنها باید به امور و خواسته‌هایی توجه داشت که درچارچوب اصول اسلامی، عقلانی و عقلایی است و از واقعیت برخوردار باشد.

برگزاری یک انتخابات سالم بر پایه اصول اخلاقی در گرو رعایت اخلاق انتخاباتی از طرف تمامی نامزد‌ها و هواداران آنان است، زیرا اگر انتخابات اخلاقی نباشد نمی‌توان امید داشت که جامعه به طرف کمال حرکت کند و در مسیر هنجار‌های اجتماعی و اخلاقی گام بردارد.
با توجه به اهمیت این موضوع با چند نفر از همشهریان همدانی هم صحبت شدیم.


رقابت سالم انتخابات در گرو رعایت منشور اخلاقی
آقای رحمانی یکی از همشهریان همدانی نظر خود را در این خصوص اینگونه گفت: واضح و روشن است که کمک به برگزاری انتخابات سالم، قانونی و ارائه یک الگوی مناسب انتخاباتی منطبق با ارزش‌ها و اخلاق اسلامی به منظور فرهنگسازی و سوق دادن فضای مسابقه قدرت به مسابقه خدمت به مردم و افزایش مشارکت عمومی و تقویت وحدت ملی مهمترین هدف در اخلاق انتخاباتی است.

آقای رحمانی که یکی از دانشجویان علوم سیاسی است در ادامه می‌گوید: اجتناب از تخریب، تهمت، تحقیر و افشای اسرار مخفی نامزد‌های انتخاباتی در رسانه‌های گروهی، سایت‌های اینترنتی و مجالس، پرهیز از تبلیغات رنگین و پرهزینه، پرهیز از انتشار تصاویر فریبنده، پرهیز از وعده‌های غیرمنطبق با وظایف و اختیارات قانونی نمایندگان از جمله طرح‌های عمرانی، یکی از ارکان اصلی واخلاقی است که نامزد‌های انتخاباتی باید در رقابت رعایت کنند.

او گفت:نامزد‌های انتخاباتی باید  در عرصه انتخابات اخلاق اسلامی توجه ویژه‌ای داشته باشند و بیشتر هدفشان خدمت به مردم باشد.

به سراغ خانم سعیدی نیز رفتیم و این شهروند همدانی هم در این باره گفت: از آنجایی که مقام معظم رهبری هم بر رعایت اخلاق انتخاباتی تاکید کردند و یکی از شرایط نمایندگی در مجلس التزام به ولایت مطلقه فقیه است همه کاندیدا‌ها شرعا و قانونا باید اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند.

این آموزگار گفت: کاندیدا‌ها باید فقط به خودشان و برنامه هایشان اشاره کنند و از تخریب رقبا دیگرخودداری نمایند همچنین باید مردم را نیز به رعایت اخلاق انتخاباتی تشویق نمایند تا در انتخابات شرکت نمایند به دلیل اینکه کشور شرایط ویژه‌ای دارد و بیگانگان چشم انتظارند تا ببینند مردم درانتخابات چه می‌کنند.

با رئیس ستاد انتخابات استان همدان در این زمینه هم صحبت شدیم.

رقابت سالم انتخابات در گرو رعایت منشور اخلاقی

رعایت اخلاق، مهمترین اصل در انتخابات

مصطفی آزاد بخت در این خصوص و با تاکید صحبت‌های همشهریان با اشاره به اینکه رعایت اخلاق، یکی از مهمترین اصول در انتخابات محسوب می‌شود گفت: مهمترین نکته این است که اخلاق اسلامی مبنای کار در انتخابات قرار گیرد، زیرا در هر توفیقی اخلاق و فرهنگ اسلامی به عنوان پایه و ستون مطرح است واگر به آن بی توجهی شود نمی‌توانیم ثمره شیرین اقدامات را شاهد باشیم.

او با بیان اینکه رقابت در تمام موارد بخصوص کار‌های سیاسی باید مطابق با مکتب اسلامی و اخلاق باشد، افزود: یکی از مشکلاتی که در رقابت‌های انتخاباتی به وجود می‌آید این است که برخی دستورات دین را فراموش می‌کنند.

آزاد بخت مجلس شورای اسلامی را پایه گذار یکی از ارکان مهم سیاسی و حکومتی خواند و تاکید کرد: داوطلبان نمایندگی انتخابات بیشترین نقش را در اجرای منشور اخلاق انتخاباتی دارند، زیرا که اخلاص و تواضع آنان می‌تواند زمینه را برای انتخاباتی با شکوه فراهم کند واین مسئولیت بسیار سنگینی است.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان محور دوم اجرای منشور اخلاق انتخابات را مردم دانست و اظهار داشت: مردم ضامن این منشور و اخلاق اسلامی در فضای انتخاباتی هستند برای اینکه پرهیز از مشکلات قومی و قبیله‌ای یکی از موارد رعایت این منشور تلقی می‌شود.

معاون امنیتی و سیاسی استانداری استان همدان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالارانه دینی است و این ساختار اقتضا می‌کند که در همه شئون آن بر مبنای دین و اخلاق عمل شود بیان کرد: بر همین اساس، دروغ، افتراء و تهمت درجریان رقابت‌های انتخاباتی هیچ جایگاهی در نظام سیاسی ما ندارد.

با رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان همدان نیزبه گفتگو نشستیم.

رقابت سالم انتخابات در گرو رعایت منشور اخلاقی

نمایندگان مجلس باید نمایندگانی انقلابی باشند

حجت‌الاسلام کیانی با اشاره به یکی از اهداف پیامبر اسلام (ص) تکمیل اخلاق کریمه بود و منظور از اخلاق کریمه این است که انسان با ادب و اخلاق مدار باشد، گفت: باید پیامبر اسلام را الگو خود در همه زندگی قرار دهیم که این شامل حال رقبای انتخاباتی هم می‌شود و باید در این باره احساس تکلیف کنند.

او افزود: کاندیدا‌ها باید از تخریب رقبا خودداری کنند و شخصیت دیگران را زیر سوال نبرند و فقط با بیان برنامه ها، اهداف و ویژگی‌هایی که دارند مردم را برای حضور حداکثری در انتخابات تشویق کنند و با تکیه بر رفتار و اخلاق اسلامی به مردم کمک می‌کنند تا در انتخاب افراد اصلح موفق‌تر باشند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان همدان اظهار داشت: مجلسی کارآمد است که در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی گام بردارد، قوانین و مقرراتی را وضع کند که در جهت خدمت به مردم کشور بوده و برای حفظ هویت ایرانی باشد و در مقابل تهدیدات و فشار‌های بیگانگان مقاومت کند.

حجت الاسلام کیانی اضافه کرد : نامزد‌های انتخاباتی باید اخلاق اسلامی داشته باشند و از شجاعت، صداقت و کرامت انسانی برخوردار باشند و در راه اعتلای آرمان‌های اسلام و انقلاب تلاش کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس باید نمایندگانی انقلابی باشند اظهار داشت: قلب نماینده انقلابی برای انقلاب می‌تپد و نفاق و دروغگویی با روحیه انقلابی سازگار نیست.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان همدان در ادامه گفت: نماینده انقلابی تقوای سیاسی و تقوای اخلاقی دارد و زمانی که  بر این کرسی تکیه می‌زند باید در حفظ تقوای خود نیز بیشتر بکوشد.

و، اما کلام اخر؛ آنان که در صدد ورود به عرصه انتخابات هستند و قصد نامزدی و تصدی پست‌های مهم در نظام اسلامی را دارند لازم است معیار‌هایی را در وجود خود جستجو کنند و در صورت وجود چنین ملاک‌ها و صفاتی وارد عرصه انتخابات گردند. برگزاری یک انتخابات سالم بر پایه اصول اخلاقی در گرو رعایت اخلاق انتخاباتی از طرف تمامی نامزد‌ها و هواداران آنان است، زیرا اگر انتخابات اخلاقی نباشد نمی‌توان امید داشت که جامعه به طرف کمال حرکت کند و در مسیر هنجار‌های اجتماعی و اخلاقی گام بردارد.

گزارش از زهرا جعفرپور ایروانی

انتهای پیام/ج


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.