بازار کارکرده‌ها جایی است که خریداران می‌توانند بازی خودروسازان را به هم بزنند و دلخواه‌ترین انتخاب را با سطح مناسبی از پرداخت و قدرت خرید داشته باشند، فقط این وسط باید کمی از سخت‌گیری‌های همیشگی دست بکشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خرید خودرو را با انتخاب پزشک معالج که حتما باید در بهترین و بالاترین سطح دانش و تجربه باشد اشتباه نگیرید. اینجا را نبینید که برای خرید خودرو صف می‌بندند! خرید خودرو همه جای جهان مثل انتخاب نوع نان برای صبحانه یا چیزی مثل خرید پنیر از بین انبوهی گزینه است. با کمی سبک‌خیالی و بی‌توجهی به توصیه‌های ایمنی، این کار را در ایران هم می‌توان انجام داد و با ورود به بازار کارکرده‌ها دامنه انتخاب را تا سطحی غیرقابل تصور گسترش داد و علاوه بر صرفه‌جویی، کلی از این تغییر لذت برد.


بیشتربخوانید: قیمت انواع خودرو‌های داخلی و وارداتی


چنین کاری نه تنها کمک به حفظ قدرت مالی است انتخاب راهی برخلاف وضعیتی است که در ایران به خریداران تحمیل می‌شود. موردی که حتی ممکن است به کاهش سطح قیمت خودر‌های صفر کیلومتر در بازار هم منجر شود. سالهاست مصرف کنندگان برای انتخاب خودرو، مجبور به خرید از تنها فروشندگان محصولات صفر کیلومتر یعنی خودروسازان دولتی هستند. وضعیتی که در نهایت با پول بیشتر کیفیتی کمتر از انتظار را عاید آنان می‌کند.

بازار کارکرده‌ها جایی است که خریداران می‌توانند بازی خودروسازان را به هم بزنند و دلخواه‌ترین انتخاب را با سطح مناسبی از پرداخت و قدرت خرید داشته باشند، فقط این وسط باید کمی از سخت‌گیری‌های همیشگی دست بکشند. الان که بهترین وقت برای خرید خودرو‌های کارکرده است، یک ده گانه ردیف کرده‌ایم برای افرادی با کمترین قدرت خرید که شرح آن در ادامه می‌آید:

۱. فولکس‌واگن گل مونتاژی

قیمت: ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان

خودروی کارکرده بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون، چی بخریم؟

با حدود ۴۰ میلیون تومان قابل خرید است و از هر نظر خودرو قابل اعتمادی است. گل که در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ با همکاری شاخه برزیلی فولکس واگن، در کرمان مونتاژ شد، امروزه قیمتی ۳۵ تا ۶۰ میلیون تومانی در بازار خودرو دارد، ولی با پرداختی ۴۰ میلیونی می‌توان یک نسخه سرحال از آن را خرید.

این خودرو دورگه موتوری ۱۰۰ اسبی دارد که ۱۵۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید کرده و با حجم ۱۸۰۰ سی‌سی خیلی نرم و آرام و جالب کار می‌کند. گل که ابعادش درست در میانه پژو ۲۰۶ و رنو ساندرو قرار دارد، پنج صندلی پارچه‌ای بادوام و نسبتا نرم دارد که در کنار فنربندی اسپرت، اما متعادل، یک سواری خوب شهری را عاید خریداران می‌کند. گل البته برخلاف ساندرو ابدا رانندگی بی‌حالی ندارد و بیشتر شبیه ۲۰۶ تیپ ۵ است با این حال کیفیت ساخت ۲۰۶‌های امروزی ابدا با گل قابل مقایسه نیست.


۲. مرسدس بنز E۲۳۰ مدل ۱۹۹۱

قیمت: ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان

خودروی کارکرده بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون، چی بخریم؟

بی‌شک خاص‌ترین عضو گروه همین بنز کپل است که توسط یکی از بهترین طراحان تاریخ صنعت خودرو یعنی برونو ساکو است و ظاهر بی‌مرگی دارد. خودرو با داشتن طولی معادل ۴.۷۵ متر، یک صندوق بار بزرگ و جادار دارد. پنج صندلی نرم و یک شاسی ضربه‌گیر هم حین مسافرت به شما سرویس می‌دهند چیزی که پس از سه دهه هنوز طعم بنز می‌دهد! این مهم به لطف سیستم فورماتیک در برخی مدل‌ها، پایداری بسیار بالا را هم به مجموعه توانمندی‌های کپل افزوده، حاصل شده است. این سری از بنز E بهایی بالای ۱۰۰ میلیون دارد، ولی احتمالا در نسخه‌های قدیمی‌تر با کارکرد ۳۰۰ هزار کیلومتر قیمتی نزدیک به ۴۰ میلیون تومان دارد.


۳. پروتون ویرا

قیمت: ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان

خودروی کارکرده بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون، چی بخریم؟

با قیمت ۳۲ میلیونی می‌توانید این سدان کوچک شرقی را بخرید و تحت لوای پروتون از کیفیت برجسته خودرو‌های میتسوبیشی لذت ببرید. ویرا که نمونه مورد بحث مدل ۱۳۸۷ است پس از حدود ۱۲ سال فعالیت مداوم، کارکردی نزدیک به ۲۰۰ هزار کیلومتر داشته و کیفیت خوبی را از خود بروز می‌دهد. با اینکه اتاق قطعات تزیینی چندانی ندارد، اما تریم پارچه رودری ها، قطعات چوبی و براق داشبورد و یا پلاستیک به کار رفته در اتاق همگی کیفیت خود را در حدی معقول حفظ کرده و برای نمونه همچون خودرو‌های چینی، دچار رنگ و رو رفتگی، خوردگی یا پوسیدگی نشده‌اند. موتور و مجموعه فنی هم بی‌عیب کار می‌کنند.


۴. فیات سیه‌نا

قیمت: ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان

خودروی کارکرده بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون، چی بخریم؟

سیه‌نا خودرو بدنامی است نه به خاطر اینکه کارایی پایینی دارد یا خیلی زشت است. اغلب تقصیر شکست بزرگ فیات سیه نا در ایران به گردن قیمت‌گذاری اشتباهی است که فیات برای این محصول در نظر گرفت و در نهایت هم موجب شد تا نتواند با رقبای محبوب، اما قدیمی حاضر در بازار ایران رقابت کند. سیه‌نا، اما حالا بعد از حدود ۱۰ سال کار دیگر حاشیه‌نشین شده و از خودنمایی اولیه اش چیزی نمانده است.

این خودرو ایتالیایی که همه مشخصاتش به خودرو‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت بازار می‌خورد، در نسخه‌های با کارکرد ۲۵۰ هزار کیلومتر بهایی ۳۰ تا ۳۵ میلیونی دارد و با ابعادی که حد فاصل یک ساینا و یک پژو ۴۰۵ است، به خریداران این رده خدماتی در حد همین دو محصول را با کیفیتی که خاص محصولات ایتالیایی است، ارائه می‌کند. سیه‌نا برای استفاده شهری محصول قابل اعتمادی است و برخلاف شایعات چندان هم دردسر فنی ایجاد نمی‌کند. در این سطح پرداخت خرید یک نمونه سالم از این محصول اروپایی شاید یکی از جالب‌ترین کار‌ها باشد.


۵. اوپل کورسا مدل ۱۹۹۵

قیمت: ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان

خودروی کارکرده بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون، چی بخریم؟

محبوبه دهه نودی اوپل در بازار ایران هنوز هم از بسیاری خودرو‌های امروزی در کلاس سوپرمینی‌های ایران ویژگی‌های بهتری دارد. ما هنوز هم اوپل را فیلم بیادماندنی لیلا اثر داریوش مهرجویی به یاد می‌آوریم. محصولی که در کسری از زمان به یکی از نماد‌های نوسازی و مدرنیته در دهه ۷۰ خورشیدی در ایران بدل شد و تا امروز اعتبار خود را به عنوان هاچ‌بکی خوش‌دست و کم‌هزینه حفظ کرده است. کورسا که کمی در شهر مصرفش زیاد است، موتوری ۱۲۰۰ سی سی با ۶۰ اسب بخاری دارد و خیلی نرم و بی حاشیه کار می‌کند.


۶. تویوتا کریسیدا GL

قیمت: ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومانخودروی کارکرده بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون، چی بخریم؟

قبول داریم که نگهداری خودرو‌های دهه نودی سخت است، اما کریسیدا مدلی استثنایی است که دیدن کابین سرخ رنگش یا زوزه‌اش در جاده یا تجربه کابین بی‌صدایش حال خریداران را خوب می‌کند. این خودرو که در نمونه‌های سرپا بهای نزدیک به ۲۵ میلیون دارد، در کنار پاور ویندوز و ترمز‌های دیسکی در چهار چرخ، امکانات خوبی مثل آینه و پنجره‌های برقی، دنده اتومات و روکش چرم و پارچه هم دارد.


۷. دوو سیه‌لو 

قیمت: ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان

خودروی کارکرده بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون، چی بخریم؟

کماکان ظاهر موقر خود را حفظ کرده ضمن اینکه کماکان از اقتصادی‌ترین خودرو‌های بازار در بخش کارکرده هاست. سیه‌لو که با کمتر از ۲۵ میلیون تومان قابلیت سوار شدن به شکلی پیوسته را دارد، مثل فولکس گل یا هیوندای ورنا بی‌حاشیه کار می‌کند و به جز برخی قطعات، اغلب خریداران را دچار دردسر نمی‌کند. با اینکه سیه‌لو محصولی است کاملا اقتصادی، اما سواری آن نرم و راحت است و در سطحی بالاتر از خودرو‌های نظیر پراید قرار دارد. سیه‌لو در شهرستان‌ها کمی مشکل قطعه دارد، ولی این موضوع در حدی نیست که بحرانی شود و تنها اندکی اضافه پرداخت را به مالکان تحمیل می‌کند.


۸. دوو ماتیز 

قیمت: ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان

خودروی کارکرده بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون، چی بخریم؟


سوپرمینی سربه‌زیر شرقی خودرویی است به یادماندنی. محصولی که هنوز هم الگوی بهترین نمونه‌های این کلاس در بازار جهانی است و به کم‌مصرف بودن، دوام بالا و طرح متفاوت بدنه مشهور است. ماتیز که در مدل‌های ۸۱ تا ۸۴ در بازار موجود است، اگر موتور و گیربکسش به راه باشد و اتاقش سالم، گزینه قابل تاملی برای سفر‌های شهری است. مدلی که علیرغم گذشت بیش از ۱۵ سال کماکان کیفیت شایسته و درخور توجهی دارد. شاید باور نکنید، اما یک نسخه سالم از ماتیز آنقدر خوش‌ساخت است که از ام‌وی‌ام ۱۱۰ هم عملکرد بهتری به شما می‌دهد.


۹. رنو پی‌کی

قیمت: ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان

خودروی کارکرده بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون، چی بخریم؟

با تزریق قوای فنی پراید، رنو ۵ اصلاح شد. کاری که بسیاری از کارشناسان آن را نسخه ایرانیزه شده سوپرمینی رنو می‌دانند. در واقع با همان استخوان‌بندی پراید، یک رنو می‌خرید که قابل تعمیر، قابل استفاده و قابل قبول است. این خودرو که به نسبت سپند و رنو ۵‌های قدیمی خودرو کاراتری است، برای ۴ نفر جا داشته و کار همان ماتیز را با کیفیت و قیمت پایین‌تر انجام می‌دهد. پی‌کی که به لطف مشابهت فنی با پراید هزینه نگهداری پایینی دارد، در زمینه استهلاک خودرو به نسبت قابل قبولی است، اما ابدا راحت نیست و ایمنی جندانی ندارد بنابراین با آن نباید خیلی تند رانندگی کرد!


۱۰. پژو RD روآ

قیمت: ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان

خودروی کارکرده بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون، چی بخریم؟

روا، آردی یا پیکان پژویی تلفیق اولین خودرو تولید انبوه ایران ناسیونال با پژو ۴۰۵ آنهم از طریق متدولوژی خاص یک خودروساز دولتی است که حاصل آن ارابه‌ای کند، اما مقاوم، جادار با ظاهری آبرومند و مصرفی بالاست. سری RD پژو که همان مشخص اتاق ۴۰۵ را دارد، در زمینه سواری و فنی بیشتر به پیکان شبیه بوده و خشک، محکم و اندکی پرمصرف است. از آنجا که قطعات مشترک بسیاری با دو خودرو دارد، هزینه پایینی به مالک برای تعمیر و نگهداری تحمیل می‌کند ضمن اینکه فرم صندوق بار جاداری داشته و اتاقش راحت‌تر از پیکان است. شاید باور نکنید، ولی نسخه‌های سرحال روآ و آر-دی برای خریدارانی که در پایین‌ترین بخش بازار گیر افتاده‌اند یک نعمت است.

منبع:برترین ها

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۴
باسلام واحترام خدمت شما منم ماشین شماره 1 رو درخواست میکنم ازتون
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه پورهدایت
۲۲:۰۱ ۰۹ اسفند ۱۴۰۳
سلام عرض ادب من پول نقددارم لازم ماشین هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۸ ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
اونی که ماشین میزاره شمارش هم روی ماشین مینویسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
سلام این خودروها عالی است ولی حیف بودجه نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
واقعا هنوز قیمت ها همینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
من سی تومن دارم ماشین فیات سیه نا می خوام
Iran (Islamic Republic of)
سمیه عبدی
۱۸:۲۳ ۰۵ دی ۱۴۰۰
س. من من ۳۰ تومن پول دا رم یه ماشین می خوام
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۱:۴۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
ارزوی ماشین خریدن رو باید به گور ببریم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۵۰ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
این قیمتها مال قبل این هست که امریکا از برجام خارج شد.الان یک ماشین مثلا پراید که دوگانه سوز هم باشه که بهش برسی اذیتت نکنه.لااقل 65تا باید براش پول بدی
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۳۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
الان با ۴۰ ۵۰ میلیون فقط میشه یه پراید مدل ۸۶خرید
Iran (Islamic Republic of)
اروس
۲۰:۲۷ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
دوستان این مقاله چاپ سال 96 زمانی که همه چیز آروم بود ،الان دیگه چرخ این ماشینارو به این قیمت نمیدن ،یه کارینا ۴۰ ساله زوار در رفته رو میگه ۷۰ تومن
India
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۹
الان با35میلیون چی میشه خرید.تروخداکمک من مسیره کارش دوره.20سال مستاجرم.پول پیش خونم 2میلیونه.والله والله.وام گرفتم مردم دلشون سوخت همسایه‌ها ضامن شدن.20سال کارگرم مستاجرم دخترم دانشگاه قبول شد رشت.خرجشو دانشگاه رو چکنم مردم.بچم زرنگه معدلش عالیه.من چکنم من توکارخونه شالی کوبی برنج گونی جو برنج کول میکنم.بعدتموم شدبادوم میارن حقوقش زیادنیست.انعام میدن.یکم خوبه.بگین باوام 35تومن چی بخرم.تورو خدابه گدابودنم نخندید.عمرم دستم بودامشب پایان زندگیم بود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۱۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
من خیلی بوبختم.بخاطر بی پولی مجبور شدم به جای اون لکسوس خوشگله سانتافه بخرم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
من رواسال ۸۹ دارم موتور ۱۷۰۰ کپی اریسان بسیار ماشین خوبی است صداموترش در حد تیوفایواست از۴۰۵ glx کمتره صداش بالبته ماشین من تازه تعمیروتغییراتی توی هوارسانی وجرقه شمعش دادم
Iran (Islamic Republic of)
رضاخزایی
۰۱:۲۳ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
من میخواستم ماشین پژو روا قیمت ۱۰ میلیون بخرم ولی پیدا نمیکنم.برای کار لازم دارم