حذف آبونمان؛ به نفع مردم یا به کام شرکت‌های سرویس‌دهنده

پس از ابطال آبونمان از قبوض تلفن و جایگزین شدن حق اشتراک برای برطرف کردن خسارت ۷۰۰ میلیاردی به سازمان مخابرات، همچنان مردم از آن بی‌اطلاع هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از حذف آبونمان از قبوض تلفن ثابت، تا حدودی باعث جلب رضایت از مشتریان این شبکه مخابراتی کشور شد، رضایتی که از بعد از حذف آبونمان قرار بود دیگر شاهد تغییر روی مبالغ تلفن ثابت نباشیم.

در همین راستا دیوان محاسبات درخواست ابطال مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شد، مصوبه‌ای که بعد از ابلاغیه دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف آبونمان از روی قبوض تلفن تابت، شرکت مخابرات مدعی خسارتسالانه ۷۰۰ میلیاردی شد، خسارتی که چندی پس از حذف آبونمان شرکت مخابرات حق اشتراک ماهیانه را برای جبران خسارتش جایگزین آبونمان کرد.

در همان روزهای نخست سید مجید صدری مدیر عامل شرکت مخابرات گفته بود که کاهش تعرفه به صلاح شرکت مخابرات نیست و با چنین تعرفه‌ای که دریافت می‌کنیم نمی‌توانیم توسعه داشته باشیم. توسعه‌ای که گویا قرار است هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت شود، اما با عنوانی دیگر.


بیشتر بخوانید: لزوم تقویت شفاف‌سازی و فضای رقابتی در مناقصات مخابرات


پرداخت حق اشتراک مثل خرید حق اشتراک مجله و روزنامه است

حسین مقصودی یکی از مشترکین شرکت مخابرات، در گفتگو با خبرنگار ما، بیان کرد: تا ماه‎‌های اردیبهشت و خرداد مبلغ آبونمان روی قبض‌های تلفن درج می‌شد، اما بعد از مدتی که قبوض کاغذی جمع شد و هزینه تلفن پیامک می‌شود، دیگر اطلاع ندارم آبونمان ادامه دارد، یا حق اشتراک آمده! فقط مبلغ تلفن و شناسه پرداخت در پیامک‌های ارسالی درج شده است. 

حذف آبونمان؛ به نفع مردم یا به کام شرکت‌های سرویس دهنده

وی با اشاره به اینکه آبونمان هزینه آنچنانی نداشت، افزود: آبونمان رقم چشمگیری نداشت، اما روی هزاران قبض به حتم رقم بالایی را برای شرکت مخابرات داشت. حذف آبونمان برای من که باید قبض تلفن خانه و مغازه را پرداخت کنم، خوب بود، ولی جایگزین شدن حق اشتراک به نظرم تاحدودی دست بردن به جیب مردم است. 

این مشترک شرکت مخابرات یادآور شد: پرداخت حق اشتراک مثل حق اشتراک مجله و روزنامه است. البته تو دنیای امرو ز روزنامه و مجله هم اینترنتی شده و حق اشتراک آن به همان میزان کاهش پیدا کرده و قیمت‎ها به صورت شفاف روی سایت‌‌هایشان مندرج شده است، اما من هیچ اطلاعی از نوع محاسبه و معیارهای مخابرات متاسفانه اطلاعی ندارم.

همچنین یکی از مشترکین تلفن ثابت، اکرم متقی با اشاره به درآمد چند میلیاردی شرکت مخابرات از دریافت حق اشتراک، به خبرنگار ما گفت: در یکی از برنامه‌های صبحگاهی رادیو از جایگزین شدن حق اشتراک به جای آبونمان گفتند. اما سوال اینجاست که مگر قرار نبود با حذف آبونمان تا حدی از مبالغ قبض تلفن کم شود؟! البته کارشناسی که داشت در این باره صحبت می‌کرد به مصوبه دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت حذف آبونمان حکم دیوان بود که ادامه آن فکر کنم کاری غیرقانونی باشد. 

این مشترک شرکت مخابرات، ادامه داد: اگر قرار باشد حق اشتراکی از جانب من مشترک پرداخت شود، حداقل خواسته‌ام این است که بدانم چقدر هزینه حق اشتراک پرداخت می‌کنم، چراکه تا امروز نه روی قبض تلفن و نه در پیامک های ارسالی از سمت شرکت مخابرات دیده‌ام.


بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت رسیدگی به درخواست‌ها و شکایات مشترکان مخابرات


پس از پیگیری‌های خبرنگار ما از سازمان تنظیم مقررات، این نهاد رسمی بیان کرد که ما تابع قانون هستیم و جایگزین حق اشتراک به جای آبونمان تصمیم شرکت مخابرات است و اگر قراری به برخورد باشد دیوان عدالت اداری کشور باید ورود کند و از وظایف ما خارج است.

البته باید در نظر داشت که پرداخت حق اشتراک اگر تخلف محسوب شود، مصداق گرانفروشی بوده و جدای از اجرای احکام ویژه در دیوان عدالت، سازمان تعزیرات حکومتی را هم درگیر خود می‌کند.

حذف آبونمان به نفع مردم است یا به کام شرکت مخابرات؟

بیدخام: حق اشتراک جایگزین آبونمان نیست، هزینه نگهداری خطوط تلفن است

به همین منظور محمد رضا بیدخام مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  وجود حق اشتراک و چگونگی محاسبه آن بیان کرد: حق اشتراک جایگزین آبونمان نیست، بلکه براساس قانون و طبق ماده ۴ تحت مخابرات ایران و مصوبه مجمع، حق الاشتراک مبلغی در قبال نگهداری خطوط تلفن در نقاط مختلف کشور است.

وی با تاکید بر اینکه پس از دستور دیوان عدالت اداری هیچ مبلغی با عنوان آبونمان دریافت نشده است، گفت: از تاریخ ابلاغ دیوان عدالت اداری تا قطعی شدن حذف آبونمان زمانی برای روند فنی این جریان لازم بود، که مردم در آن بازه زمانی با عنوان آبونمان مواجه شدند. درواقع پس از ابطال آبونمان از سوی دیوان عدالت اداری تا امروز هیچ مبلغی با عنوان آبونمان از مشترکین دریافت نشده است، اگر هم در ماه‌های ابتدایی سال ۹۸ اخد شده، تمامی آن را طبق تعرفه به مشتریان بازگرداندیم و پس از آن دریافتی اخذ نشده است. 

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات، درباره تعرفه حق اشتراک در مناطق مختف ایران، افزود: طبق قانون و ماده ۴ تحت مخابرات ایران، حق تعرفه برای روستاییان ۱۰۰۰ تومان، برای شهرنشینان ۱۷۰۰، شهرستان‌ها ۱۰۰۰، مراکز استان‌ها ۱۲۰۰، کلانشهر‌ها ۱۵۰۰ و تهران ۲۰۰۰ تومان است.

بیدخام، با بیان اینکه امروز ۹۹ درصد پرداخت‌های مردم به صورت الکترونیکی است، اظهار کرد: بسیاری از پرداخت‌های ما امروز به صورت غیرحضوری انجام می‌شود، ولی یکسری از افراد نیاز دارند از ریز مکالمات و زیر هزینه‌های خود آگاه شوند، به همین منظور مشترکین تلفن ثابت می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت مخابرات و همچنین کلیک روی لینکی که برایشان پیامک می‌شود وارد سامانه «مخابرات من» شوند و جزئیات قبض تلفن خود را مشاهده کنند. البته مشترکین می‌توانند درصورت عدم دسترسی به اینترنت، با شماره گیری ۲۰۲۱، از جزئیات تلفن ثابت و داده‌های اینترنتی خود آگاه شوند.

حذف آبونمان به نفع مردم است یا به کام شرکت مخابرات؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر علی اول
۲۰:۲۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام
تا کی قراره مردم زیر بار این ظلم و دزدی ادارات بمونن؟چرا کسی پاسخگو نیست؟
کشور که تو هرج و مرج نیست هرکس چراغ خاموش برای خودش قانون درست میکنه
قبض تلفن و گاز و برق و آب همشون به یه طریقی بعد از پیامکی شدن چراغ خاموش و بی سر و صدا از سادگی مردم سواستفاده میکنن و هزینه های اضافی فاکتور میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
در زمان خرید سیم کارت ثبت نامی مبلغی به عنوان ودیعه از ما اخذ شد تحت عنوان اینکه اگر مبلغ تلفن همراه دایمی تا این حد باشد مبلغ موخذه 500هزار تومان بوده که در ان زمان سکه صد هزار تومان بود بعدها دولت گفت به افرادی که ودیعه دادند سهام داده میشود که این حرف تحقق پیدا نکرد و من متوجه شدم که رقم ودیعه کاهش پیدا کرده
قبض پیشتر ها دو ماه یک بار ارسال میشد ودرصورت عدم پرداخت در پایان دودوره قبض قطع میشد
اما حالا با تصویب سازمان تنظیم مقرراتقانون قبلی که ما سیم کارت را با ان قانون خریداری کردیم کنسل شد وقانون جدید یعنی هر ماه یک بار ارسال میشود ودر پایان ماه دو م را پایان دو دوره میدانند قطع میشود
یعنی 4 ماه دو دوره شده دو ما دو دوره و طریقه محاسبه اینترنت سایت ایرانی و سایت خارجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
چرا درباره افزایش قیمت برق بصورت چراغ خاموش گزارش تهیه نمی کنید
اره مرغ همسایه غازه__ کسبه و اصناف اگه افزایش قیمت داشته باشن گناه اما اگه دولت تصمیم بگیره یه شبه چیزی رو گران کنه اشکالی نداره واقعا متاسفم میشم اینطور مسایل رو میبینم
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۱۹:۳۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
پيش از ابطال مصوبه در ديوان از خطوط کم کارکرد هم آبونمان گرفته مي‌شد و هم حداقل کارکرد. رأي ديوان ابطال از تاريخ تصويب بود که مخابرات بايد حداقل کارکرد دريافتي همهء خطوط را بازگرداند که تاکنون نپرداخته است. از امسال مبلغ حق اشتراک که از آبونمان گذشته بيشتر است جايگزين شده که دهن کجي شرکت مخابرات با پشتوانهء دولت به رأي ديوان است. پس مردم را فريب ندهيد که کاهش داشته است.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۹:۲۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
اینکار دورزدن وکلاه برداری بار اولی نیست که شرکت مخابرات انجام بدهد تجربه خوبی دراین دراینمورد دارد قبلا قرار بود پول زیادی که برای تلفن همراه گرفته بودن پس بدهند یا سهام حساب شود که هیچ کدام انجام ندادند شاید برای ان هم توجیه انجام دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
اگر مردم ایران منظورتونه که هیچ کاری به نفعشون مسؤلان کاری نمی‌کنند اما اگر منظورتان مردم دیگر کشورها است بله به نفعشان است
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۷:۲۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
مگه آبونمان قرار بوده از سال 96 حذف بشه از سال 98 حذف شده و قرار بوده مبالغی که از مردم اخذ شده بوده بهشون برگردانده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
بجای یکروز رایگان اگر به هر ایرانی سه ماه رایگان هم بدن باز مخابرات ضرر نمی کنه چون ودیعه سال 82 800هزار تومان تا امروز سودش رو حساب کنی می بینی که ضرری در کار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
.....و با چنین تعرفه‌ای که دریافت می‌کنیم نمی‌توانیم توسعه داشته باشیم

الان در یزد توسعه دادند چطور؟ بسیاری از تلفنهای عمومی در سطح شهر یزد رو بجای رایگان کردن کلا جمع کردند.
پیگیری کردم برای رایگان شدنش گفتند تو با اصلاحات مخالفی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
کاغذ هر قبض نصف یک A4 هم نمی شود. قیمت عمده این کاغذ شاید ورقی 20 تومن هم نباشد. حالا با توجه به متوسط مبالغ قبضها که شاید 30000 تومان باشد آیا عنوان کاهش هزینه بهانه خوبی برای حذف قبض است؟! هرکس می خواهد هرجور که سر بقیه کلاه گذاشت طرف حتی اجازه و مجوز و کاغذ پی گیری هم نداشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
ما که دیگه قبض نداریم هرچی بخوان میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
الان فهمیدیم که هدف از حذف قبوض این بود که مردم نفهمند چه مبلغی را اضافه پرداخت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
اصلا کاری کرده اند که دیگر اصلا معلوم نباشد چه کار می کنند و مردم دیگر حتی حق بررسی کار اینها را ندارند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
بیدخام: حق اشتراک جایگزین آبونمان نیست، هزینه نگهداری خطوط تلفن است
یعنی اگر خواربارفروش و... برای بردن سود به شما جنس می فروشند علاوه بر آن می توانند برای "هزینه نگهداری محل فروش شان " از مردم حق اشتراک بگیرند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
دولت باید جلوی چنین کاری رو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
دولت؟ دولتتتت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
پوله الکی میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۲:۳۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
مگر قرار است هزینه نگهداری تجهیزات مخابرات را مردم بپردازند،اگر اینطور است که هر سازمان و بخش خصوصی ودولتی باید راه بیفتد واز جیب مردم هزینه های خود ،تجهیزات و...را بگیرند
نه اینطور نیست
هر سازمانی وشرکتی وچه خصوصی بابت آن خدمتی که ارائه می دهد هزینه دریافت میکند نه اینکه هم هزینه خدمت را از مردم بگیرید و هم کلاه سر مردم بگذارید و هزینه های نگهداری تجهیزاتتان را هم از مردم بگیرید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
نه تنها در تلفن ثابت بلکه در تمام اشتراکات، اگر قبض کاغذی صادر می شد و هزینه آن از مشترک دریافت می شد خیلی بهتر بود هرچند در آن زمان هم به عناوین مختلف از مردم میگرفتید، ولی لااقل من می دانستم چقدر از من اضافه دریافت می کنند، بیشتر از هر چیز دیگری هدف از حذف قبوض این بود که مردم نفهمند چه مبلغی را اضافه پرداخت می کنند، واز طرفی حداقل 90. درصد مردم روستایی بی سواد و پیر هستند در زمان صدور قبوض کاغذی لااقل آن را به فرد با سوادی می داد تا جزئیات آن را برایش تشریح کند ولی حالا از آمدن پیامک هم بی اطلاع است تا روزی که اشتراک یا انشعابات خانه اش قطع شده و با مراجعه وهزینه کرایه و هزینه قطع و وصل مجدد بتواند از امکانات استفاده کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
با سلام
کاشکی حساب شرکت گاز رو هم چک می کردید
هزینه گازرسانی به روستا را هم به قبض های شهری اضافه کرده و مبلغ خوبی هم کم می کنه از 4000 تومن به بالاست.
قبلاً برای شهروند خبرنگار ارسال کردم.
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضامخابراتی
۱۲:۰۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
یک مطلبی هم بزنیددرمورد تعرفه های مربوط به ده سال پیش مخابرات که هنوز تغییرنکرده و مخابرات در بسیاری از استانها متحمل زیان میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
مخابرات و زیان؟!!
پسرجان اون موقع که مخابرات بایت سیم کارت موبایل میلیون تومان از مردم می گرفت در ترکیه سیم کارت رایگان می دادند
الان از سال 82 بابت سیم کارت هر نفر 800هزار تومان آن زمان به عنوان ودیعه گرفتند حساب کن اگر پفک هم می فروختی الان میلیاردر بودی ببین چه مبلغ سرسام آوری به اسم ودیعه از مردم گرفته تازه ودیعه یعنی امانت الان شما برو بگو سیم کارت رونمی خواهم ببین از شما پس می گیرند؟!! ببین به قیمت روز 800 هزار تومان شما رو پس می دن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
این ده سال حرف شماست سندیت ندارد. آیا مبلغ قبوض الان با ده سال قبل یکی است؟!
Iran (Islamic Republic of)
milad
۰۷:۳۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
تنها شرکت خدماتی که سالها افزایش قیمت نداشته و همچنان با تعرفه های گذشته عمل میکند شرکت مخابرات ایران است
همچنین تعرفه قبوض اب برق و گاز که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد هر 6 ماه افزایش پیدا میکند و هیچ کس پاسخگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
دقیقاهیچ دیواری کوتاهترازمخابرات نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
حجم اینترنت هدر رفته مشتری و پولهای گزاف فروش سیم کارت و ..... رو حساب کنی خیلی چیزها روشن میشه
آخرین اخبار