یک کارشناس صنعت خودرو در خصوص افزایش قیمت پراید به بیان نکاتی پرداخت.

قضیه پراید ۷۰ میلیونی حقیقت دارد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دولت در راستای رفع مشکلات خودرو‌های موجود در گمرک‌های استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان مصوب کرد که واردات خودرو‌های سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۷ دارای ثبت سفارش و قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری هستند، بدون انتقال ارز یا از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز و تأیید بانک مرکزی بلامانع است.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو پراید در بازار تهران + جدول


همچنین خودرو‌هایی که تا تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۷، دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز شده‌اند، با پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با همان ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند.

مدیرعامل اسبق سایپا پاسخ می‌دهد؛ چرا پراید ۶۵ میلیون تومان شد؟

تاثیر مصوبه دولت بر کاهش قیمت خودرو

سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو  با اشاره به اینکه مصوبه دولت درباره ترخیص خودرو‌های دپو شده درگمرک، قیمت‌ها را در بازار با کاهش روبرو می‌کند، گفت: این مصوبه به دوشکل می‌تواند عمل کند، اول در مورد بازار خودرو‌های خارجی و وارداتی است، با عرضه این خودرو‌ها که بیش از یک سال و نیم است که در گمرک معطل مانده‌اند، عرضه وارداتی‌ها دوباره جریان پیدا می‌کند و این امر قیمت‌ها را با کاهش روبرو خواهد کرد.

وی افزود:، اما در مورد در مورد بازار داخلی نیز تاثیر این مصوبه به صورت روانی خواهد بود، چرا که هر موقع قیمت‌ها در بازار وارداتی‌ها با کاهش روبروشود، این امر نیز بر روی بازار داخل نیز تاثیرگذار است و قیمت‌ها را در مسیر کم شدن قرار می‌دهد، اما نکته مهم این است که این اثرگذاری به صورت موقت خواهد بود و نباید این انتظار داشت باعرضه ۵ هزار خودروی وارداتی، بازار به طور کامل آرام بگیرد، در این باره برای از بین بردن تنش در بازار خودرو باید تصمیمات اساسی اتخاد شود، تا دیگر شاهد این نوسانات نباشیم.

قیمت پراید از ۶۵ میلیون تومان هم گذشت!

مدنی با اشاره به اینکه بازار خودرو امروز به یک بازار مکاره تبدیل شده است، اظهار داشت: روز پنج‌شنبه  در بازار آزاد قیمت پراید را ۶۵ میلیون تومان اعلام کردند، در حالیکه به هیچ عنوان این اعداد در واقعیت حقیقت ندارد چرا که اصلا معامله‌ای صورت نمی‌گیرد، بلکه این دلالان هستند که با اعلام معاملات صوری در ابتدای صبح به صورت لفظی نرخ اعلام می‌کنند، هدف آن‌ها نیز این است که هر روز نرخ‌ها را بالا ببرند تا سود‌های باد آورده بیشتری نصیب آن‌ها شود.

مدیرعامل اسبق شرکت سایپا در مورد راهکار ساماندهی بازار خودرو نیز بیان داشت: این امر تنها یک راه دارد و آن هم قیمت‌گذاری در حاشیه بازاراست، تا زمانیکه این امر محقق نشود، بازار خودرو به همین وضعیت خواهد بود، در حال حاضر سود این فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه به جیب دلالان می‌رود که این امر یک بازی باخت-باخت هم برای مصرف کننده و هم برای خودروساز است، از یک طرف این مابه‌التفاوت قیمت به جیب خودروساز نمی‌رود و از سوی دیگر نیز مصرف کننده خودرو را به قیمت بیشتری می‌خرد.

قضیه پراید ۷۰ میلیونی حقیقت دارد؟

قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو

وی اضافه کرد: در حال حاضر نه قیمت پراید ۶۰، ۶۵ میلیون تومان است نه ۳۷ میلیونی که کارخانه می‌فروشد، باید قیمت را به مکانیزم عرضه و تقاضا سپرد تا قیمت‌ها مشخص شود، تجربه این کار هم در ابتدای دهه ۷۰ وجود دارد که موفقیت آمیز بود و هم در سال ۹۱ بنده این کار را در مورد قیمت پراید انجام دادم که بسیارموفقیت‌آمیز بود،  بنابراین تا زمانیکه این امرکه بسیارساده است  اجرایی نشود، بازار خودرو به سوی آرامش حرکت نخواهد کرد.

مدنی با تاکید بر اینکه خودروسازان در حال حاضر محصولات خود را با زیان‌دهی تولید و به بازار عرضه می‌کنند، اذعان داشت: به دلیل سرکوب قیمتی که در این صنعت وجود دارد، خودروساز برای هر خودرو بیش از ۵ میلیون تومان هزینه مالی را متحمل می‌شود، یعنی در پایان سال صنعت خودرو بین ۸ تا ۹ هزارمیلیارد تومان فقط هزینه مالی تحمیلی را می‌پردازند که این رقم در صورت‌های مالی آن‌ها به صورت زیان خود را نشان می‌دهد.

این مدیر صنعت خودرو با اشاره به اینکه، دریافت تسهیلات از سوی خودروسازان آن‌ها را بدهکارتر می‌کند، گفت: با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار قرار است آن‌ها بعد از افزایش سرمایه‌ای که انجام می‌دهند وخروج از شمولیت ماد ۱۴۱ قانون تجارت، تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی درمجموع دریافت کنند، که این منابع نیز قرار است به قطعه سازان در قبال مطالبات آن‌ها پرداخت شود، به بیان دیگر این تسهیلات صرف پرداخت بدهی‌های ایران خودرو وسایپا می‌شود و عملا خودروسازان نمی‌توانند توسعه محصولی را انجام دهند.

مدنی با بیان اینکه باید خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود، اظهار داشت: تا زمانیکه خرید خودرو به قصد کسب سود باشد نمی‌توان انتظار داشت که بازار خودرو سروسامان پیدا کند، بنابراین باید اقداماتی را که بنده به آن‌ها اشاره کردم به کار گرفت تا وضعیت بازار خودرو اصلاح شود.

منبع: فرارو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
اگ ضررتولیدنکن چراازجیب مردم مایع میزارین،توی این چندسال نشون دادین تنهاکاری ک انجام میدن باصطلاح خودتون تولید ،چراغهای ماشین عوض میکنی ب خداتومن ب مردم میندازین فقط ب فکرخودتونین ،خجالت اور این قیمت هاواس این ماشینها ی باکیفیت شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
واقعا خسته شدیم از این گرونی ها واقعا تو این دولت به این بزرگی کسی نمی تونه اوضاع خودرو رو کنترل کنه مگه میشه؟؟؟ به نظر کسی نمی خواد که کنترل کنه وگرنه کار نشد نداره.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۰۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
واردات آزاد کنین
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۳:۵۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
واردات آزاد کنید بعد هر قیمتی خو استین بفروشن این ماشینای کاغذیتون
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۳:۴۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
گمرگ آزاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
ما که هیچ. خدا هم راضی نیست شما شر کت های خودرو ساز ضرر کنینین. و به زحمت بیافتین. در این شر کت ها رو ببندین و برید خونه لا لا واردات خودرو آزاد کنین ما به این هم راضی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
گمرک آزاد کنین
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۸:۱۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
سلام
اگه خودرو قطره چکانی عرضه نشه اونقدر قوی بودیم که خودرو تولید کنیم ومسول های کشور جهادی بودن ماالان صادر کننده خودرو بودیم نه اینکه برا مصرف داخلی موندیم .
درواقع دشمن اصلی خود خودروساز هست که کم کاری میکنه سیاسی کاری میکنه رانت خواری میکنه تاقیمت بالابره بعد بگه اگه خودرو حاشیه بازار فروخته میشد الان گران نمی شد الانم شما دارین حاشیه بازار خودرو می فروشین .فقط رسمی نیست
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۸:۰۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
هر زمانی کارخانه ها خواستن قیمت خودرو را افزایش دهند شرایط اینگونه شد قیمت حاشیه بازار از کجا درآمد و دلال کجا بود دلال کیه ماشین سر تایم تحویل بده همین حلبی و یا ارابه مرگ را ببین قیمت ها چگونه میشه باید خجالت بکشید همین قطعه سازان و کارخانه ها که شدید دلار جان مردم و اقتصاد نظام برخورد نمیشه میشه این چه وضعییت هست اخه بس کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
هیچ مصرف کننده ای پراید ۷۰ میلیونی نخریده اینو مطمنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خدا وکیلی دست بردارید..پرایدو کردید ۴۰ تومن مردم ریختند بیشتر خریدند الان حدود ۷۰ بازم میخرند...از ماست ک بر ماست..دمتون گرم ما مردم ایران چند تا جوک میسازیم و بهش عادت میکنیم.شما خیالتون راحت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
چرا همیشه ما دنبال رو عملکرد دلالها هستیم نکنه خدای نکرده دلال خود ماییم این همه حاشیه سازی در صنعت خودرو واین همه عجز وناله پس از بالا بردن قیمتها از طرف خودرو سازها بعنوان حمایت از تولید داخلی وبه اصطلاح حمایت از مصرف کننده چه دلیلی دارد مردم در این وسط چه تقصیری دارند مردم باید از دست دلالها به خودروسازها پناه ببرند یا از دست خودروسازها به دلالها .شاید هم از دست این دو جماعت فقط باید بخدا پناه بردچون هیچ نشانی از تعهد وانصاف و........‌.دراین دوقشر نسبت به مردم نیست .
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۶:۰۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
ضرر؟!!!!کدوم ضرر؟شرکت بنز خودرو میده با چند درصد سود دست مردم اونم نه به اندازه شما ضرر نمیکنه بعد خودروسازهای ما با سودهای نجومی ضرر میکنند؟
Denmark
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
سلام اقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
جوک نگید بابا. مگر وقتی سمند از 34تومن قرار شد بشه 45 تومن که شد، ولی به بهانه حاشیه بازار بردن 65که بازم تحویل نمیدن. یعنی اصلا کسی به سمند45تومنی فکر می کنه. اینا همش بازی خودشونه. از پارسال حاشیه بازار اجرا شد آیا قیمت ها پایین اومد
آخرین اخبار