ساخت نانوذراتی که پلاکت‌های خونی را می‌خورد

برای حذف پلاکت‌های خون، نانوذراتی طراحی و ساخته شده است که می‌تواند این پلاکت‌ها را بخورد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سکته قلبی یک بیماری شایع در کشور ما و سایر نقاط جهان است. این بیماری سالیانه جان صدها نفر را می گیرد. سکته قلبی ناشی از انسداد رگ های خونی و تولد پلاکت  است که باعث می شود جریان منطم خون از کار بیفتند و فرد سکته کند.

دانشمندان ابزاری اختراع کردند که می‌تواند پلاکت‌های مسبب بیماری‌های قلبی را بخورد. یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی میشیگان و دانشگاه استنفورد به تازگی روش درمانی جدیدی را برای بیماران قلبی ارائه کردند که در آن از نانوذرات برای حذف پلاکت‌های موجود در رگ‌های خونی استفاده می‌شود. با این کار خطر حمله قلبی کاهش می‌یابد.

حمله قلبی

نانوذرات با ابعاد کمتر از صد نانومتر می‌توانند در زیست‌شناسی و دیگر رشته مهندسی استفاده شوند. محققان در این پروژه از نانوذرات برای هدف قرار دادن پلاکت‌ها استفاده کردند، پلاکت‌هایی که می‌توانند رگ‌های خونی را مسدود کنند، وضعیتی که به آن آترواسکلروز گفته می‌شود.


بیشتر بخوانید:  تشخیص تومور‌های سرطانی با استفاده از نانوذرات طلا


درصورت عدم درمان، آترواسکلروز می‌تواند منجر به مشکلات قلبی مانند حمله قلبی یا نارسایی قلبی شود. این نانوذرات که همانند اسب تراوا عمل می‌کنند با به صفر رساندن سلول‌های ایمنی درون پلاکت‌ها، می‌توانند حمله به این پلاکت‌ها را تسهیل کنند.

برایان اسمیت، استادیار رشته مهندسی زیست‌پزشکی دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما دریافتیم که می‌توانیم ماکروفاژ‌ها را به سمت انتخاب سلول‌های مرده و در حال مرگ تحریک کنیم، سلول‌هایی که یکی از عوامل بروز سکته هستند. ما می‌توانیم یک مولکول بسیار کوچک را درون ماکروفاژ قرار دهیم و به آن‌ها بگوییم مجددا شروع به خوردن کنند.

احتمال بروز سکته قلبی با فناوری نانو به حداقل می رسد

اسمیت می‌افزاید: عوارض جانبی داروی نانوذرات به دلیل انتخاب‌گری آن، به حداقل می‌رسد.

این انتخابگری بخشی از چیزی است که باعث می‌شود درمان با نانوذرات در پزشکی بسیار جالب توجه باشد. دانشمندان در حال مطالعه چگونگی به‌کارگیری فناوری‌نانو در انواع مشکلات سلامتی از آسیب‌های نخاعی گرفته تا باکتری‌های مقاوم به دارو هستند. در این مورد درمان جدید، هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا بتوان این دارو را به مرحله تجاری‌سازی رساند. بنابراین، انجام کارآزمایی‌های بالینی و تست‌های حیوانی برای این نانوذرات ضروری بوده تا ایمنی و کارایی این روش اثبات شود.

اسمیت نسبت به آینده این فناوری خوش‌بین است، او و همکارانش ثبت اولیه اختراع این فناوری را انجام داده‌اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار