وزير آموزش و پرورش مطرح کرد؛

فعالیت آموزش و پرورش در توسعه فرهنگ قرآنی کشور

حاجی میرزایی گفت: برای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، در آموزش و پرورش کارهای زیادی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،محسن حاجی میرزایی، وزير آموزش و پرورش در جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم که بعدازظهر امروز در دفتر وزیر آموزش و پرورش برگزار شد ضمن تشکر برای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار كرد: برای توسعه فرهنگ قرآنی در کشور، در آموزش و پرورش کارهای زیادی انجام شده است. قرار بود این کمیسیون با آموزش و پرورش مرتبط شود این کار انجام شده و مستقیما این مسئولیت در حوزه وزارتخانه انجام می شود.

او ادامه داد: مهدی نوید ادهم که از بزرگان آموزش و پرورش است و سابقه خوبی دارد؛ مسئولیت این کمیسیون و دبیرخانه آن را برعهده می گیرد؛ امیدوارم شاهد نتایج بهتر و مناسب تری در حوزه قرآن در آینده باشیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: این بدین معنی نیست که بحث قرآن و آموزش عمومی آن، از حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی خارج می شود اما یک سطح دیگر را اضافه کردیم تا با قوت کارها پیش رود.

حاجی میرزایی در ادامه و در جمع بندی مصوبات جلسه، با تبریک ایام دهه فجر و ۲۲ بهمن بيان كرد: باید در دبیرخانه وقت بگذاریم و خروجی را ارزیابی کنیم تا انگیزه همکاران برای شرکت در نشست ها بیشتر و جلسات مشترکی در کمیسیون برگزار شود. یکی از افت هایی که بزرگ است، این است که باهم خوب ترکیب نمی شویم.

او با تاکید بر تمرین ترکیب شدن و هم‌راستا شدن ماموریت ها ادامه داد: وقتی مسئولیت ها توزیع می شود، اگر باهم خوب ترکیب شویم خروجی کار مفید خواهد بود. ماموریت ما ساختن یک عمارتی است که مصالح و نقشه ای می خواهد. این مسایل بايد در یک جا جمع شود تا عمارت ساخته شود.

حاجی میرزایی یادآورى كرد: ما مدیون قرآن هستیم در راه توسعه فرهنگ آن نیز تلاش می کنیم و نیازمند قدرت فکری دوستان و همکاران هستیم.

گام بعدی سند راهبردی آموزش عمومی، قرآن است

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم اظهار کرد: مهم‌ترین اقدامات این کمیسیون استقرار دبیرخانه بود. در ۵۲ جلسه ۲۳۰ مصوبه در بخش‌های مختلف داشتیم که از مهم‌ترین دستاورد‌های این کمیسیون تهیه و تصویب اهداف آموزش عمومی قرآن در قالب ۹ هدف است که در کتابچه‌ای این اهداف در سطح کشور گنجانده شد.

او ادامه داد:گام بعدی سند راهبردی آموزش عمومی، قرآن است که این سند از مهم‌ترین دستاورد‌های کمیسیون بود. تامین فضا، راهبرد مدیریت کلان، استقرار و توسعه برنامه درسی ملی، تربیت معلم و تامین منابع انسانی، تامین منابع، پژوهش و سازوکار ارزیابی از جمله این راهبردهاست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: مهم‌ترین اقدام بعد از تصویب سند، تشکیل حدود ۷ کارگروه برای تبیین سند با ۲۰۰ جلسه کاری بود و سپس در کمیته تخصصی کمیسیون ۴ کارگروه تخصصی شکل گرفت.

او ادامه داد: برای ۵۲ اقدام ملی، شناسنامه تهیه کردیم و اولویت بندی اقدامات را انجام دادیم این اقدامات را بین ۴ کارگروه تقسیم و در جلسه قبل برای هر کارگروه شرح وظیفه صادر کردیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: این کارگروه‌ها باید اقدامات ملی را با شناسنامه‌ها بررسی و در صورت نیاز بازنگری کنند و امروز یکی از دستورکار ما ارایه گزارش یکی از کارگروه‌ها است.

کاظمی اضافه کرد: اقدام دیگری که باید انجام داد، این کمیسیون را به لحاظ اهمیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن به عنوان زیربنایی‌ترین و اساسی‌ترین کمیسیون باید در استان‌ها تشکیل دهیم که تحت عنوان کارگروه آموزش عمومی قرآن با مسئولیت مدیران کل شکل گیرد. در این مسئله همه مسئولان قرآنی گردهم می‌آیند که تا کنون ۲۰۰ جلسه با ۲۵۰ مصوبه داشته است.

او ادامه داد: تمام آنچه تا الان انجام شده را در قالب یک بسته آماده خواهیم کرد. یکی از تکالیف کمیسیون ذیل سند این است که دبیرخانه آن تحت نظر مقام عالی وزارت شکل بگیرد که خوشبختانه این موضوع هم رقم خورده است.

کاظمی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز در نهضت ملی حفظ قرآن شرکت کردند، گفت: یکی از بسته‌های تربیتی که تدوین می‌شود حفظ جز سی قرآن است که می‌تواند تقاضا را در بدنه جامعه ایجاد کند.

نام گذاری یک دارالقرآن در هر استان به نام سردار شهید سلیمانی

مسیب زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار كرد: با تصمیمی که در بخش حوزه فعالیت های قرآنی آموزش و پرورش گرفته شد نام گذاری یک دارالقرآن در هر استان به نام سردار شهید سلیمانی و برگزاری محافل انس در بیش از ۶۰ هزار مدرسه در دهه فجر همچنین دیدار جامعه قرآنی با خانواده سلیمانی صورت گرفت.

در ادامه مهدی نوید ادهم دبیر جدید کمیسیون با تاکید بر اینکه این کمیسیون مسئولیت خطیری برعهده دارد، گفت: باید این ظرفیت باشد تا تمام دستگاه ها بسیج شوند و یک حرکت اصلی و پایدار قرآنی در سطح جامعه رقم بخورد.

نوید ادهم مطرح كرد: قطعا بهترین مخاطب ما دانش آموزان و جوانان هستند که باید محور فعالیت های ما باشند و سایر مخاطبان هم نباید مورد غفلت واقع شوند.

دبیر جدید کمیسیون يادآورى كرد: امیدوارم از ظرفیت معاونت پرورشی هم استفاده کنیم. در آموزش و پرورش سند تحول حاکم است که روح حاکم بر آن بسط تربیت قرآنی است و در مبانی نظری سند سعی شده بر معارف قرآنی  توجه شود.

کمیسیون، یک نهاد ملی راهبری قرآن است

حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون یک نهاد ملی راهبری قرآن است به پیامی از رهبر اشاره کرد و گفت: اهداف و مهارت های ۹گانه آموزش عمومی قرآن مورد اهمیت است كه چشم انداز و رسالت کمیسیون ، نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن و تربیت ١٠ میلیون حافظ همچنین ایجاد توانایی خواندن همراه با فهم و تدبر در قرآن و بهره گیری مردم از تعالیم آن در زندگی است.

او تصریح کرد: ۵۰ درصد آموزش ها عمومی، ۱۰ درصد عالی، ۷ درصد پژوهشی و ۳۳ درصد ترویجی است. زیرساخت تعلیم و تربیت رسمی عمومی قرآن در آموزش و پرورش است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار