نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران-شمال برای تردد راحت‌تر مسافران زیر ۵۰ هزار تومان است.

 نرخ عوارض قطعه اول تهران-شمال تعیین شد/ تهران تا چالوس 1ساعت و نیم کوتاه می‌شودخیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قطعه اول آزادراه تهران- شمال در اوایل اسفند به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: هم اکنون این قطعه در حال تمیز کاری و جمع آوری کارگاه‌های حاشیه‌ای است و با توجه به آنکه تردد ماشین سنگین از چند روز آینده در این آزادراه ممنوع می‌شود بنابراین به سرعت در حال جمع‌آوری و خروج تجهیزات و ماشین‌آلات از این آزادراه هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اورژانس و پلیس راهور در حال تجهیز ساختمان‌های خود در این قطعه هستند، گفت: به طور هم زمان تمامی اقدامات از جمله تامین تجهیزات، تمیزکاری و رنگ کاری در این آزادراه در حال انجام است و تا چند روز آینده تمامی این اقدامات به صورت کامل تمام و تا اوایل اسفند به بهره برداری می‌رسد.

او گفت: شرکت ارتباطات هم در حال نصب دکل‌ها برای آنتن دهی شبکه تلفن و موبایل است و سرتاسر این مسیر فن کولرها هم در حال نصب است.
 
خادمی اظهار کرد: در برخی از مسیر‌های این قطعه مشکل برق وجود داشت که با هماهنگی وزارت نیرو مشکل برق و تامین آن در سرتاسر این مسیر برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: بازدید از اتوبان تهران - شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور به نرخ عوارض این آزادراه هم اشاره کرد و گفت: نرخ عوارض مشخص شده و پیشنهاد آزادراه بر اساس برابر هزینه‌ها بوده، اما با توجه به آنکه این آزادراه با هماهنگی بنیاد مستضعفان و دولت ساخته شده در تلاش هستیم که نرخی برای این مسیر تعیین کنیم تا فشار چندانی به مردم و مسافران برای تردد از این آزاد راه ایجاد نشود.

خادمی با اشاره به اینکه اخذ عوارض از این آزادراه به صورت الکترونیکی است، گفت: تمامی دستگاه‌های ITC و دوربین‌های تردد شمار در این آزادراه نصب شده و قبل از بهره برداری به صورت کامل تمامی اقدامات آن انجام می‌شود.

او اظهار کرد: ساخت این قطعه از چند سال گذشته آغاز شده و در بازه‌ای از زمان توسط چینی‌ها ساخته شده بود که پیشرفت چندانی نداشت بنابراین از سال ۹۲ ساخت این پروژه به بنیاد مستضعفان سپرده شد که در طول چند سال گذشته بیش از ۷۶ درصد پیشرفت داشت.
 

قطعه اول آزاد راه تهران_شمال ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه برد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این قطعه هزینه شده که اگر این هزینه‌ها با نرخ‌های امروز انجام می‌شد به ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

خادمی با اشاره به اینکه ساخت این قطعه ۶۵ کیلومتر مسیر تهران تا چالوس را کوتاه کرده و حدود یک ساعت و نیم زمان سیر سفر را کوتاه کرده است، گفت: مصرف سوختی که برای این قطعه ارزیابی شده حدود ۹۰ میلیون لیتر در طول سال است که تقریبا برابر با کل مصرف سوخت کشور در طول روز می‌شود، بنابراین عدد قابل توجهی برای مصرف سوخت کشور به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه جاده قدیمی چالوس یک جاده پر پیچ و خم و خطرناکی به شمار می‌رود، گفت: این آزادراه ۴ خطه که از انتهای اتوبان آزادگان شروع می‌شود تماما توسط متخصصان ایرانی ساخته شده و با روش مهندسی جدید و به صورت رویه‌های بتنی ساخته شده که مقاومت و طول عمر آن را چندین برابر افزایش می‌دهد بنابراین ایمنی این قطعه در مقایسه با سایر مسیر‌های شمالی کشور بسیار بالا بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: استفاده از این آزادراه باعث می‌شود که مسافران با ترافیک‌های شدید کرج مواجه نشوند و مردم از شهرستانک وارد چالوس می‌شوند و مسافران هم در هنگام بازگشت هم وارد ترافیک کرج نمی‌شوند.

خادمی بیان کرد: مسافران در زمان‌های یک سفر بیش از یک ساعت در ترافیک کرج ورودی می‌ماندند، اما با افتتاح این قطعه از انتهای آزدگان و مجاورت دانشگاه علامه وارد آزادراه می‌شوند و به مدت ۲۰ دقیقه به شهرستانک و از آنجا وارد جاده چالوس می‌شوند.

او اظهار کرد: طول این قطعه ۳۲ کیلومتر است که از انتهای آازادگان شروع و در سه راهی شهرستانک به پایان می‌رسد و این قطعه دارای ۴۰ تونل رفت و برگشت است که سعی شده از جدید‌ترین استاندارد‌های ایمنی روز دنیا استفاده شود.

خادمی تصریح کرد: در این آزادراه آب تمیز از پشت تونل وارد می‌شود و در سطح جاده با ۲ زهکشی که صورت گرفته آب تمیز از آب کثیف جدا شده و بزرگترین تونل به طول ۲۰ کیلومتر ساخته شده که ۳ رشته تونل را به یکدیگر متصل می‌کند.

گفتنی است، این قطعه قرار بود سال گذشته به بهره‌برداری برسد که با توجه به برخی از مشکلات ایجاد شده ناشی از تحریم‌ها ساخت آن به تعویق افتاد همچنین اعلام شده بود که این قطعه در دهه فجر به بهره برداری برسد که مجددا اعلام شد این قطعه با حضور رئیس جمهور در اوایل اسفند ماه به بهره‌برداری می‌رسد و روز گذشته هم روحانی هم به وزارت راه و شهرسازی دستور داد که افتتاح آزمایشی این قطعه را از امروز آغاز کند.
 
همچنین با توجه به آنکه در این قطعه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برابر با نرخ امروز سرمایه‌گذاری صورت گرفته و این قطعه با همکاری دولت و بنیاد مستضعفان ساخته شده بنابراین باید بخشی از این هزینه‌ها از طریق اخذ عوارض بازگردد که شنیده‌ها حاکی از آن است نرخ عوارض این قطعه زیر ۵۰ هزار تومان تعیین شده است، اما هنوز به صورت دقیق نرخ آن را اعلام نکرده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۲:۵۸ ۱۹ تير ۱۴۰۱
سلام من دیروزساعت۱۷رفتم جاده چالوس ساعت۰۱.۰۲بامدادامروزبرگشتم رفتنی۳۰تومن کم کرون برگشتنی۴۰تومن برگه عوارضی نداده بهم اومدم توراه دیدم پیامکش اومده۴۰تومن کم کرده
میخوام بدونم به چه دلیلی۴۰تومن کم کرده.احساس زرنگی کرده شانس اوردروشده بودم اگه همون جامیفهمیدم آبروبراش نمیزاشتم دزدای کثیف
Australia
سعید مهرابی
۱۸:۰۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام عوارض ازاد راهی در اسفند ۹۸ گرفته شد در حالی که کرونا بود و ما را از وسط راه به علت کرونا برگشت دادن به تهران ولی ۶۰هزار تومان بابت عوارض ازاد راه ژارژ کردن
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۲۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دیروز تاریخ ۱۰/۸/۹۹
رفتم چالوس و برگشتم که یه هوایی بخورم
۳۰هزارتومن رفت
۳۰هزار تومن برگشت برام آب خورد کلا یکشاعت تو جاده بودم
Iran (Islamic Republic of)
جعفر‌حقیقت
۲۳:۵۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من‌با‌جرثقیل‌اوننجا‌کار‌میکردم‌حالا‌برام‌عوارضاومده‌چرا
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۱۳:۲۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
حالا بزار ساختش تکمیل بشه بعد از ۶۰ سال ...
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۰:۴۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
سلام، من متوجه نمیشم این قسمت آخرش که گفته عوارض خودرو زیر پنجاه هزار تومن ،یعنی چی ؟ یعنی آماده کردن ذهن مردم برای پرداخت همچین عوارضی؟ مگه از طلا ساخته شده که اینجوری روی عوارضش صحبت میکنن؟ یکی نیست بگه شما نساختین و این همه سال بهش خورده چون همه چی گران شده، عوارض اینجا هم باید نامتعارف گران بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
باسلام
با توجه به اینکه ساخت قطعه اول آزاد راه تهران شمال با هزینه مردم توسط دولت صورت پذیرفته ، هزینه عوارض آن هم باید کم وجزئی همانند آزادراه های دیگر باشد.
چنانچه ساخت آزاد راه با هزینه بخش خصوصی ساخته می شد با زهم هزینه عوارض تعیین شده زیاد می باشد.
پیشنهاد می گردد عوارض این آزاد راه با آزاد راه مرزن آباد به چالوس یکسان باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام
خودروهای کم کیفیت چینی و به قیمت خودروهای خوب اروپایی و امریکایی در حال حاضر داره به مردم فروخته میشه امیدواریم با ساخت خودروهای داخلی با کیفیت نیاز مردم در حوزه خودرو بر طرف بشه
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۰:۴۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
سلام، این موضوع که شما عنوان کردید چه ربطی به عنوان گزارش مطروحه داره؟ میشه توضیح بدید؟ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
بعد این همه سال کل مخارج ساخت رو ار مردم میخواهید بگیرید اینطوری باشه هیچ کس تردد نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۳:۴۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
اقا مگه جنگ ۵۰ هزار تومن عوارض میگیرند
United States of America
سام
۱۳:۰۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
خوبه والا جدیدا هر چیو اسمشو خدمت به مردم میزارن ده برابرشو از جیب خود مردم میخوان دربیارن...اخه ۵۰ هزار تومن عوارض با وضعیت اقتصادی مردم جور در میاد..واقعا ک
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۱۲:۵۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام . بنده با ده تومان موافقم. و اگر مبلغ زیاد باشد عده ی زیادی ممکن است از جاده کنونی استفاده کنند و باز همان مشکلاتت را برای دولت ایجاد خواهند نمود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
چرا پول زور میگیرید از مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
میخوان هزینشون رو که از ثروت کشور هستش دوباره از مردم بگیرن اونم تا عید
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۰۳:۲۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
نخواستیم . همون جاده فعلی چالوس خوبه . اتوبان مخصوص پروشه سواراست .
آخرین اخبار