نیویورک تایمز: امارات و ایران در بحبوحه افزایش تنش‌ها در منطقه مذاکراتی مخفیانه داشته‌اند

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی مدعی شد در بحبوحه افزایش تنش بین آمریکا و ایران، امارات و تهران به صورت محرمانه مذاکراتی را برای کاهش تنش‌ها صورت داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، امارات متحده عربی در اواخر ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ مذاکرات مخفیانه‌ای را با ایران درباره عادی‌سازی اوضاع در منطقه و برقرار ثبات انجام داده است. این مطلب را روزنامه نیویورک تایمز با استناد به مقامات معرفی نشده دولت آمریکا و دیگر کشور‌های غربی اعلام کرده است.

این روزنامه مدعی شد این رویداد در بحبوحه افزایش ۹ ماهه تنش بین آمریکا و ایران، که با تشدید تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن همراه بود، آغاز شد.

به نوشته نیویورک تایمز، پس از این که ابوظبی به این نتیجه رسید که می‌تواند نقش منحصربفردی را در کاهش تنش در منطقه داشته باشد، امارات نیز به نوبه خود، مذاکرات پنهانی را با ایران آغاز کرد. در همین زمان، مذاکرات مستقیم با طرف ایرانی به بخشی از استراتژی منطقه‌ای گسترده‌تر امارات تبدیل شده بود.

این روزنامه آمریکا در ادامه نوشت: علاوه بر این، مقامات امارات متحده عربی اعتماد چندانی به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ندارند و از برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، که موضع سختی علیه ایران داشت، شوکه شده بودند.

با این حال، نشست نمایندگان امارات و ایران، که بدون اطلاع واشنگتن برگزارشد، موجب نگرانی آمریکا شد، مخصوصاً که دولت امارات متحده عربی یک متحد قدرتمند آمریکا تلقی می‌شد که پایبند به رویکردی تهاجمی نسبت به تهران محسوب می‌گردید. در نتیجه، شورای امنیت ملی آمریکا جلسه‌ای را برای گفت‌وگو در مورد این تحولات تشکیل داد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، عربستان سعودی نیز با میانجیگری عراق و پاکستان سعی در دستیابی به «موفقیت دیپلماتیک» در روابط با تهران داشته است.

این روزنامه همچنین مدعی شد: «بر اساس اطلاعات چندین دیپلمات ایرانی و همچنین اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپهبد سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ایران در مذاکرات با عربستان سعودی و امارات نقش پشت پرده داشته است.»

روزنامه نیویورک تایمز به این نتیچه می‌رسد بنابراین، «اتحاد ضدایرانی که دولت ترامپ سعی در ساختن آن داشت، متزلزل شده است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
سردارمردمذاکره صلح ومیدان جنگ
آخرین اخبار