شرایط ثبت نام داوطلبان پسر در کنکور ۹۹

داوطلبان پسر، باید برای شرکت در آزمون سراسری ۹۹ شرایط ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانند در کنکور شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت در کنکور دارای شرایط و ضوابط خاصی است که این شرایط برای برخی از گروه‌ها از جمله داوطلبان اتباع، داوطلبان خارج از کشور، داوطلبان انصرافی متفاوت است. این شرایط برای دانش آموزان پسر با توجه به پیش رو داشتن خدمت وظیفه عمومی خاص‌تر است.

این دانش آموزان باید دارای شرایطی باشند تا بتوانند در کنکور شرکت کنند و در صورت نداشتن این شرایط حتی در صورت قبولی در کنکور از ادامه تحصیل منع می‌شوند. با توجه به این شرایط به تمام دانش آموزان پسر توصیه می‌شود قبل از ثبت نام در کنکور سراسری ۹۹ حتما شرایط لازم را که در ادامه این گزارش می‌آید، مطالعه کنند.

براساس اعلام رسمی سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، داوطلبان «مرد» برای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ لازم است یکی از شرایط زیر را دارا بوده و کد مربوط را در بند ۴۵ فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی درج کنند.


بیشتر بخوانید: نحوه شرکت دانشجویان انصرافی در کنکور سراسری ۹۹


کد ۱: دارا بودن کارت پایان خدمت هوشمند

کد ۲: دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص).

کد ۳: مشمولان دارای برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی، کفالت و سایر...) در مدت اعتبار آن.

کد ۴: متولدین سال ۱۳۵۴ و قبل از آن، این قبیل مشمولان باید پس از اعلام قبولی و در زمان ثبت نام کارت معافیت دائم هوشمند (معافیت سنی عنایت مقام معظم رهبری) را ارائه کنند.

کد ۵: دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه یا پیش دانشگاهی که به صورت حضوری و پیوسته مشغول به تحصیل بوده و تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ در سنوات مجاز تحصیلی (حداکثر ۲۰ سالگی تمام)، فارغ التحصیل می‌شوند.

شرایط ثبت نام مشمولان سربازی در کنکور سراسری ۹۹

کد ۶: کدفارغ التحصیلان مقطع متوسطه (نظام جدید ۳-۳-۶ و یا دارای مدرک پیش دانشگاهی) به شرط اتمام تحصیل حداکثر تا ۲۰ سالگی به صورت پیوسته و حضوری (مدارس روزانه، بزرگسالان و آموزش از راه دور) و درصورتیکه وارد غیبت نشده باشند.

تبصره: دانش آموزانی که دوره متوسطه (سال اول متوسطه) را از مهر ۹۱ آغاز کرده باشند، سقف مجاز سنوات تحصیلی آنان حداکثر تا پایان ۲۰ سالگی خواهد بود.

کد ۷: دانش آموزانی که قبل از سن مشمولیت (قبل از ۱۸ سالگی تمام) موفق به اخذ مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم نظام جدید ۳-۳-۶ شده باشند، به شرط نداشتن غیبت.

توضیح: دانش آموزانی که در سن ۱۷ سالگی و قبل از سن مشمولیت موفق به دریافت دیپلم یا پیش دانشگاهی می‌شوند، چنانچه حداکثر تا شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت (۱۸ سالگی تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصیل هستند؛ در غیر این صورت به دلیل ورود به غیبت، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود. مگر اینکه در مهلت شش ماه معرفی، خود را از طریق یکی از دفاتر پلیس+۱۰ به وظیفه عمومی معرفی کرده و در هنگام پذیرش در دانشگاه دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند.

تبصره: افرادی که تاریخ اعزام به خدمت آنان قبل از اعلام قبولی یا پذیرش در دانشگاه است، لازم است برابر ضوابط مربوط نسبت به تمدید موعد اعزام خود اقدام کنند. در غیر این صورت به دلیل ورود به غیبت، شرایط ادامه تحصیل را از دست خواهند داد.

در ضمن افرادی که در موعد اعزام (مندرج در برگ آماده به خدمت) به خدمت اعزام می‌شوند در صورت پذیرش در مقطع کارشناسی و بالاتر، جهت ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد.

کد ۸: کارکنان وظیفه (سربازان در حال خدمت) بدون غیبت اولیه دارای مدرک پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام جدید ۳-۳-۶ حضوری و پیوسته (دانش آموز رسمی) به شرطی که در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند.

کد ۹: کارکنان وظیفه‌ای که خدمت دوره ضرورت آنان تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ به پایان می‌رسد. (این دسته از افراد باید به هنگام ثبت نام در دانشگاه، گواهی یا کارت پایان خدمت ارائه کنند)

کد ۱۰: طلاب علوم دینی دارنده مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی دارای معافیت تحصیلی حوزه؛ به شرطی که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه یا مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان یا اصفهان تأیید کنند که طلبه قادر است ضمن اشتغال به تحصیل در حوزه به موازات آن در دانشگاه نیز تحصیل کند، با همان معافیت تحصیلی حوزه، اشتغال به تحصیل وی در دانشگاه بلامانع است.

شرایط ثبت نام مشمولان سربازی در کنکور سراسری ۹۹

بدیهی است هر موقع که حوزه علمیه معافیت تحصیلی طلب‌های را خاتمه یافته اعلام کند، ادامه تحصیل در دانشگاه منوط به اجازه سازمان وظیفه عمومی و صدور معافیت تحصیلی دانشگاهی است. اینگونه دانشجویان برای ثبت نام در هر ترم تحصیلی باید موافقتنامه حوزه علمیه مربوط را ارائه کنند.

کد ۱۱: کارکنان پایور شاغل در نیرو‌های مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از سازمان مربوط برای ادامه تحصیل.

کد ۱۲: دانشجویان انصرافی درصورتیکه در سقف سنوات تحصیلی اولیه، موضوع تبصره ۱ ماده ۳۳ قانون، انصراف داده و همچنین از تاریخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید بیش ازیک سال سپری نشده باشد. مضافا مشروط به اینکه قبلا ( از تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۰ به بعد) از امتیاز یک بار انصراف استفاده نکرده باشند.


بیشتر بخوانید:  شرایط و ضوابط ثبت نام داوطلبان غیرایرانی در کنکور ۹۹


تذکرات مهم

۱. مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در آن معافیت تحصیلی برای آنان صادر نگردیده و دانشگاه‌ها مجاز به ثبت نام از آن‌ها نیستند.

۲. دانشجویان اخراجی دانشگاه‌ها تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم مجاز به ادامه تحصیل نیستند مگر افرادی که قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده‌اند.

۳. مشمولانی که در مقطع کاردانی فارغ التحصیل شده اند مجاز به شرکت در آزمون سراسری نیستند. این افراد فقط می‌توانند در مقطع کارشناسی ناپیوسته (کاردانی به کارشناسی ناپیوسته) تحصیل خود را ادامه دهند.

۴. معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یکبار صادر می‌شود بنابراین فارغ التحصیلان هر مقطع مجاز به تحصیل مجدد در همان مقطع نیستند. ضمنا تاکید می‌شود فارغ التحصیلان مشمول مقطع کاردانی مجاز به شروع به تحصیل در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته نیستند و نیز فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مشمول مجاز به شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی نیستند.

مجاز بودن ترخیص سرباز حین خدمت صرفا در مقطع کارشناسی و بالاتر

۵. ترخیص سربازان حین خدمت صرفا جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و بالاتر مجاز بوده و ترخیص آنان جهت تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نیست.

۶. دانشجویانی که تمایل به انصراف و شروع به تحصیل مجدد دارند، در طول تحصیلات دانشگاهی (از دیپلم تا دکتری) فقط یک بار مجاز به انصراف هستند، مشروط به اینکه در سنوات اولیه تحصیلی انصراف داده و از زمان انصراف تا شروع به تحصیل مجدد بیش از یک سال سپری نشده باشد.

۷. دانشجویان مقاطع کارشناسی و بالاتر پیوسته که با دریافت مدرک مقطع پایین‌تر از ادامه تحصیل انصراف و یا اخراج می‌شوند، تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نیستند. مگر با رعایت تبصره ۱ ماده ۷ آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی مشروط به رعایت سقف مجاز سنوات تحصیلی اولیه مقطع فارغ التحصیل شده، مجاز به ادامه تحصیل در مقطع بالاتر شناخته شوند. (یعنی مقطع معادل کاردانی را حداکثر در ۲ و نیم سال فارغ التحصیل شده باشند).

۸. کارکنان وظیفه (سربازان حین خدمت) مجاز به تحصیل هم زمان با انجام خدمت نیستند. این افراد در صورت قبولی در دانشگاه و داشتن شرایط ادامه تحصیل، از خدمت ترخیص خواهند شد.

۹. دانش آموزانی که در سقف مجاز سنوات تحصیلی، پس از ورود به سال مشمولیت در ماه‌های خرداد یا شهریور هر سال به عنوان دانش آموز رسمی فارغ التحصیل می‌شوند، چنانچه تا پایان شهریور سال آینده در دانشگاه پذیرفته شوند، فاقد غیبت بوده و از معافیت تحصیلی استفاده خواهند کرد.

شرایط ثبت نام مشمولان سربازی در کنکور سراسری ۹۹

مثال: دانش آموز متولد ۱۳۸۰ و قبل از آن که در خرداد یا شهریور ۱۳۹۸ در مقطع دیپلم یا پیش دانشگاهی طی سنوات مجاز تحصیلی (یعنی حداکثر تا ۲۰ سالگی تمام) فارغ التحصیل حضوری می‌شود، آخرین معلت معرفی تا پایان شهریور سال ۱۳۹۹ است.

۱۰. تمامی پذیرفته شدگان آزمون سراسری سال ۹۹ ملزم هستند جهت دریافت مجوز ثبت نام در دانشگاه، از طریق دفاتر پلیس +۱۰ شهرستان محل قبولی دانشگاه، نسبت به اخذ معافیت تحصیلی اقدام کنند. در غیر این صورت از ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل خواهد آمد.

۱۱. سنوات مجاز تحصیل برای مشمولان در مقاطع: کاردانی ۵/ ۲ سال، کارشناسی پیوسته ۵ سال، کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال و دکترای پیوسته ۸ سال است.

داوطلبان اتباع مشمول قانون نظام وظیفه نیستند

نکته مهم: دانشجویان غیر ایرانی به دلیل تابعیت غیر ایرانی مشمول قانون نظام وظیفه نیستند. حداکثر طول مدت تحصیل مجاز در مقطع کارشناسی برای دانشجویان مشمول خدمت وظیفه عمومی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند ۵ سال است. داوطلبان مرد باید وضعیت نظام وظیفه خود را به صورت عددی در فرم ثبت نام اعلام کنند.

لازم ذکر است ثبت نام در کنکور سراسری  سال ۹۹ از روز چهارشنبه، ۱۶ بهمن آغاز شده است و تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه، ۲۷  بهمن ادامه دارد. کارت ورود به جلسه رشته‌های با آزمون کنکور سراسری از ۹ تیر ۹۹ بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و داوطلبان تا ۱۱ تیر فرصت دارند نسبت به دریافت پرینت کارت ورود جلسه و برگ راهنمای مربوطه اقدام کنند.

 آزمون سراسری سال ۹۹ در روز‌های دوازدهم و سیزدهم تیر ۹۹ در حوزه‌های امتحانی مربوطه در سراسر کشور برگزار می‌شود و کارنامه اولیه این آزمون دهه دوم مرداد منتشر خواهد شد. داوطلبان می‌توانند به صورت اینترنتی نسبت به انتخاب رشته‌های مورد نظر خود اقدام کنند.

نتیجه نهایی کنکور سراسری سال  ۹۹ در دهه دوم شهریور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانه www.sanjesh.org اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار