بسته آموزش آشپزی؛

از طرز تهیه ته‌چین کدو حلوایی تا نحوه پخت نخود بندری

در گزارش زیر طرز تهیه 4 نوع غذای خوشمزه و مقوی را به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ما اغلب ته‌چین گوشت یا مرغ را امتحان کردیم؛ اما ته چین کدو حلوایی با آن‌ها فرق دارد و پیشنهاد می‌شود که یک‌بار هم که شده این غذای دلپذیر را بر سر سفره‌هایمان داشته باشیم. گاهی اوقات از همه طعم‌‎ها خسته می‌شویم و دیگر نهار و شام را می‌خوریم تا سیر شویم نه اینکه لذت ببریم. نه هوس غذایی را می‌کنیم و غذایی ما را وجد می‌آورد؛ در این صورت «ایرنا زندگی» برای شما دستور پخت ته‌چین کدو حلوایی را آورده تا در مهمانی‌های عید، خالق طعم جدیدی در سفره‌هایتان باشید.

طرز تهیه ته‌چین کدو حلوایی، باب دندان همه افراد خانواده

مواد لازم:

نصف یک عدد کدو حلوایی
۳ پیمانه برنج
۴۰۰ گرم مرغ
روغن به میزان لازم
۵ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ
۲ عدد پیاز
۱ قاشق مربا خوری زردچوبه
نمک به میزان لازم
۱ لیوان ماست کم چرب
۴ عدد زرده تخم مرغ
۳ پیمانه برنج

طرز تهیه ته‌چین کدو حلوایی، باب دندان همه افراد خانواده

طرز تهیه و دستور پخت:

۱. برنج را همراه مقداری نمک ۴ ساعت بخیسانید. ۱ عدد پیاز را پوست بگیرید و بشویید.

۲. قابلمه مناسبی انتخاب کنید ۱عددپیاز، مرغ‌های شسته شده، نمک، زردچوبه و مقداری آب درون آن بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید با حرارت بالا به جوش بیاید و سپس حرارت را کم کنید تا مرغ پخته شود.

۳. بعد از پخت مرغ را خرد کنید و کنار بگذارید.

۴. پوست کدو را بگیرید و بشویید و سپس مکعبی خرد کنید. (نه خیلی ریز و نه خیلی درشت)

۵. یک عدد پیاز دیگر را پوست بگیرید، بشویید و نگینی خرد کنید. قابلمه مناسبی انتخاب کنید پیاز را به آن اضافه کنید و همراه ۴ قاشق غذاخوری روغن سرخ کنید.

۶. سپس کدو‌های خرد شده را اضافه کرده و مقداری تفت دهید. مراقب باشید که له نشود. بعد از یکی دو دقیقه شعله راخاموش کنید و مرغ خرد شده را به آن اضافه کنید.

۷. قابلمه مناسبی انتخاب کنید و همراه مقداری آب روی حرارت بگذارید بعد از جوش آمدن، برنج خیس خورده را در آن بریزید، صبرکنید تا بجوشد و برنج مقداری نرم شود وسپس آنرا آبکش کنیم. (برنج را زنده‌تر از حالت معمول آبکش کنید.)

۸. زرده‌های تخم و ماست را به همراه کمی نمک با همزن دستی خوب هم بزنید تا مایع یک‌دستی حاصل شود.

۹. برنج آبکش شده را به مایع تخم مرغ اضافه و هم بزنید.

۱۰. قابلمه نچسبی انتخاب کنید. ۵ قاشق غذاخوری روغن، نصف مایه تخم مرغی و پلو را درون قابلمه بریزید و با پشت قاشق سطح پلو را مقدار کمی فشرده و صاف کنید.

۱۱. شعله پخش کن را روی حرارت بگذارید و قابلمه را روی آن بگذارید.

۱۲. ابتدا حرارت را زیاد کنید تا پلو مقداری بخار کند و سپس شعله را کم کنید و روی قابلمه دم کنی بگذارید.

۱۳. یک ساعت زمان بدهید تا ته چین با حرارت ملایم دم بکشد.

پلو لیموزین؛ پلوی خوش عطر ایرانی

پلو لیموزین نام یک پلو جدید و مخلوط است که با مخلوط کردن انواع مواد می‌توان آن را تهیه کرد. این پلو را می‌توانید به تنهایی و یا با چاشنی‌ها و یا به همراه خورش‌هایی که باب میل افراد است در وعده‌های ناهار و یا شام نوش جان کنید. این پلو که از تمام گروه‌های مواد غذایی در دستور پخت خود دارد شبیه به رنگین پلو ایرانی می‌باشد.

طرز تهیه ته‌چین کدو حلوایی، باب دندان همه افراد خانواده

استفاده از نخودفرنگی و هویج از نقاط خوب و ارزشمند تهیه این پلو می‌باشد. نخودفرنگی و هویجی که در پلو لیموزین استفاده می‌شود جدای از بحث طعم و ارزش غذایی که دارند، ترکیب رنگ جالبی به پلو می‌دهد و اشتهای افراد را بر می‌انگیزند. افراد علاقه‌مند به تهیه این پلو خوشمزه می‌توانند با کمترین امکانات و در مدت زمان مناسبی با هر ادویه‌ای که دوست دارند این پلو خوشمزه را تهیه کنند.

هل که از معطرترین ادویه‌های غذایی به ویژه در کشور ما است، در این پلو به کار رفته و عطر آن را چند برابر کرده است. هل از میوه‌های ریز و از خانواده زنجبیل می‌باشد، در بیشتر خورش‌ها و پلو‌ها به صورت آسیاب شده به کار می‌رود و همچنین در مواردی از جمله تقویت کنندگی قلب و عروق، برطرف کردن زخم ها، آرام بخش بودن و… شمرده می‌شود.

هل آن هم به صورت پودر شده علاوه بر موارد ذکر شده به جهت خوشبو کردن دهان و تسکین درد‌های گوش نیز پر فایده دانسته شده است. علاوه بر مصرف هل در غذاها، افراد بسیاری که تمایل به مصرف آن دارند از آن در تهیه دمنوش‌ها و چای‌های خوش عطر استفاده می‌کنند. از انواع پلو‌های مشابه می‌توان به کاری پلو، مرصع پلو، پلو یونانی، قیمه نثار و… اشاره کرد.

مواد لازم

مرغ: ۱ کیلوگرم
برنج: ۵ پیمانه
هویج خرد شده: ۳ عدد
نخود فرنگی پخته شده:۱ پیمانه
کشمش پخته: ۱ پیمانه
پیاز: ۲ عدد (اسمال دایس شده)
هل آسیاب شده: ۱ قاشق چای خوری
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق سوپ خوری
روغن: به مقدار لازم
کره: ۱۰۰ گرم
نمک: به مقدار لازم
فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه ته‌چین کدو حلوایی، باب دندان همه افراد خانواده

مراحل پخت

۱. در اولین مرحله مرغ را شسته و در ابعاد مناسب خرد کنید.

۲. سپس آن‌ها را در قابلمه‌ای بریزید و همراه با کره به خوبی تفت دهید.

۳. بعد از گذشت ۵ الی ۱۰ دقیقه که مرغ‌ها تفت خوردند می‌توانید یک یا دو پیمانه آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید مرغ‌ها روی حرارت ملایم پخته شوند.

۴. در یک تابه دیگر مشغول سرخ کردن پیاز‌ها شوید.

۵. بعد از طلایی شدن پیاز‌ها ادویه‌های لازم مانند نمک، فلفل و رب را به تابه اضافه کنید.

۶. سپس نخودفرنگی پخته شده، هل و هویج را نیز به مواد بیافزایید و آن‌ها را به خوبی هم زده و با یک دیگر تفت دهید.

۷. در این مرحله در تابه دیگری نیز کشمش‌ها را تفت دهید (بهتر است در این مرحله کشمش را همراه با کره تفت دهید تا به خوبی پف کرده و خوش طعم شوند).

۸. سپس کشمش را به مواد هویج و پیاز اضافه کنید.

۹. برنج را آبکشی کرده و هنگام ریختن آن در قابلمه به این صورت عمل کنید، لایه اول: برنج را در قابلمه بریزید، لایه دوم:روی آن را با مواد پیاز و هویج بپوشانید و لایه سوم: مرغ را اضافه کنید. به این ترتیب عمل کنید.

۱۰. بعد از ۴۰ الی ۴۵ دقیقه دم کشیدن پلو می‌توانید آن را همراه خورش‌های مورد نظرتان نوش جان کنید.

طرز تهیه نخود آب + خواص نخود

نخود دارای طبع گرم و خشک است و برای تقویت بنیه یکی از بهترین حبوباتی است که در غذا‌های مختلف و متنوع سفره‌ی ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد و مصرف آن برای همه سنین توصیه می‌شود. یکی از اشکال تهیه غذا از نخود، غذایی است که به نخودآب معروف است.

طرز تهیه ته‌چین کدو حلوایی، باب دندان همه افراد خانواده

بسیاری از اعراب و جنوبی‌های کشورمان در فصول سرد سال به مصرف غذا‌های خاصی همچون نخودآب روی می‌آورند که البته برخی عرب زبانان به آن لب لبی می‌گویند.

این غذای مقوی، مغذی و لذیذ اغلب در سفره خانه‌های سنتی یا در کنار خیابان روی چرخ دستی پخته و عرضه می‌شود و مصرف آن به خصوص در روز‌های سرد سال تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و پیشگیری کننده از ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی به ویژه سرماخوردگی است و برای کسانی که بیماری‌های خودایمنی همچون ام اس دارند، بسیار توصیه می‌شود.

با ورود غذا‌های فرنگی به سفره ما ایرانیان، مصرف غذا‌های حاوی حبوبات کاهش یافته است درحالیکه همین نخود‌آب که همراه پیاز و ادویه پخته می‌شود، آنقدر خواص تغذیه‌ای دارد که اگر سایر استان‌ها به ارزش غذایی و درمانی آن پی ببرند، حتما آن را تهیه می‌کنند.

نخود را بهتر بشناسید

نخود نه فقط یک غذا، بلکه یک دارو به حساب می‌آید و چنان که در طب سنتی بر مصرف آن توصیه شده، درباره هیچ یک از حبوبات دیگر تاکید نشده است. نخود طبعی گرم و خشک دارد و نخود‌آب بهترین غذا در روز‌های سرد سال است که به تعدیل مزاج بدن کمک می‌کند.

خواص نخود آب:

نخود دارای طبع گرم و خشک است و برای تقویت بنیه یکی از بهترین حبوباتی است که در غذا‌های مختلف و متنوعی در سفره‌های سنتی ایران جایگاه ویژه‌ای داشته است در و برای همه سنین سفارش می‌گردد.

برای تقویت نیروی جنسی و رفع ناباروری‌ها نیز مصرف نخود به اشکال مختلف توصیه می‌شود به طور مثال به این افراد توصیه می‌شود روزی یک لیوان آب نخود تهیه و میل کنند. برای اینکار نخود را شب در آب خیس کنند و صبح آب آنرا صاف نموده و آن آب را با کمی عسل شیرین کرده و میل کنند. خود نخود را نیز پس از خیس خوردن می‌توانید خام یا پخته میل نمایید.

نخود ضمن تثبیت کلسیم استخوان‌ها به واسطه داشتن منیزیم، سبب تقویت عضلات و رفع اسپاسم می‌شود و به دلیل داشتن فسفر، تقویت کننده سلول‌های عصبی و مغزی است و اسید‌فولیک و آهن آن البته نه به اندازه گوشت، در رفع کم‌خونی موثر است.

این غذا به دلیل فیبر زیادی که دارد، ملین است و در پاکسازی و تخلیه روده‌ها دخالت مستقیم دارد و از ایجاد یبوست پیشگیری می‌کند. همچنین، چون سرشار از ویتامین‌های گروه B است، به رفع خستگی و سستی کمک می‌کند و مصرف مستمر آن به مدت چند ماه برای رفع ریزش مو بسیار مفید است.

همچنین آب نخود پخته مُدر (ادرار آور) و برای التیام سرفه و عفونت ریوی مفید و درمان کننده گرفتگی صداست و به کاهش تورم لثه‌ها کمک می‌کند و پژوهش‌ها نشان داده است، ضدعفونی کننده مجاری ادرار است.

در کل برای بیماری‌های ناشی از بلغم و سودا و باد مفید است.

برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مغزی ناشی از سردی و برای بیماران مالیخولیایی مفید است.

برای بیماری‌های کلیه و مثانه مفید است.

نخود سه نوع سفید، سیاه و وحشی دارد که سفید آن بیشتر از وحشی مصرف می‌شود و نخود سیاه خاصیت درمانی بیشتری دارد. نخود سیاه شکل و شمایلی همچون نخود سفید دارد، اما کمی ریزتر و قوی‌تر از نخود سفید است. نخود سیاه شکننده سنگ‌ها و دفع‌کننده سموم بدن از طریق ادرار است و به عملکرد کبد کمک می‌کند. استفاده موضعی از آب نخود سیاه برای رفع سردرد و التیام خارش و بی حسی اندام‌ها و تقویت مو موثر است.

تنها نقطه ضعف نخود‌آب، نفاخ بودن آن است که برای کاهش این مشکل این غذا را باید به‌تدریج و نه یکباره در برنامه غذایی وارد کنید، ضمن این که خیس کردن نخود و خوب پختن آن بهترین روش برای کاهش حالت نفاخی است. زیره و گلپر نیز بهترین راه برای رفع نفخ نخود آب است.

مواد لازم برای نخود آب:
نخود ۴۰۰ گرم
پیاز متوسط ۳ عدد
روغن ۷۵ گرم
آرد گندم سبوس دار ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه نخود آب:
نخود را از شب قبل خیس می‌کنیم و صاف می‌کنیم پیاز‌ها را خرد می‌کنیم با روغن سرخ می‌کنیم تا طلایی شود.

نخود‌ها را به پیاز داغ اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم نمک و فلفل و زردچوبه و ۴ لیوان آب را اضافه می‌کنیم. شعله را کم کرده و با حرارت ملایم نخود‌ها را می‌پزیم در آخر که نخود‌ها خوب پخته شد آرد را در نصف استکان آب سرد مخلوط به نخود اضافه می‌کنیم. بعد از اینکه چند جوش خورد شعله را خاموش می‌کنیم. این غذا را می‌توانید همراه با آبغوره و یا سرکه میل کنید.

طرز تهیه ته‌چین کدو حلوایی، باب دندان همه افراد خانواده

طرز تهیه شوربا نخود آب

مواد لازم برای شوربا نخود:
نخود ۴۰۰ گرم
پیاز متوسط ۳ عدد
روغن ۷۵ گرم
آرد گندم سبوسدار ۱ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم
فلفل قلمی خشک قرمز ۲-۳ عدد
زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری سرپر
پودر لیمو عمانی به مقدار لازم
آب ۴ لیوان

طرز تهیه شوربا نخود:

نخود را از شب قبل خیس کنید، اگر برای وعده غذایی نهار یا عصرانه می‌خواهید، باید چند بار آب آن را عوض کنید.

پیاز‌ها را ریز خرد کنید، (ترجیحا می‌توانید رنده کنید) داخل قابلمه بریزید و روغن اضافه کنید، سرخ کنید تا طلایی شود.

نخود‌ها را آبکش کنید و به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت بدهید، سپس زردچوبه، فلفل قلمی سرخ و پودر لیمو‌عمانی به مقدار کافی، و ۴ لیوان آب را اضافه کنید.

نمک در مرحله آخر که خوب پخته شد اضافه کنید.

شعله گاز را کم کنید و با حرارت ملایم نخود‌ها را بپزید، در آخر نخود‌ها که خوب پخته شد، آرد را در نصف استکان آب سرد مخلوط کنید و به نخود اضافه کنید.

سپس نمک را اضافه کنید، چند جوش خورد، شعله گاز را خاموش کنید. این غذا را داخل ظرف کشیده و می‌توانید همراه با آبغوره یا سرکه یا لیمو میل کنید.

نکته:

* اگر دوست داشتید در مدت زمان کمتر این غذا بپزد، می‌توانید داخل آرام پز مواد بعد از سرخ شدن داخل پیاز، داخل آرام پز بپزید، ولی نمک را اضافه نکنید، چون باعث می‌شود نخود در حین پخت اصلا نپزد.

* بعد از پخت کامل داخل قابلمه که ریختید در مرحله آخر نمک اضافه بکنید.

* «شوربا نخود آب» را با لیمو تازه میل کنید.

طرز تهیه نخود بندری

مواد لازم برای نخودآب بندری:
نخود ۲ لیوان
جوپرک ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل قرمز به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
سرکه ۲ قاشق غذاخوری
پودر آویشن به مقدار لازم

طرز پخت نخود بندری:

برای پختن نخود بندری کافی است دو لیوان نخود را دو روز قبل خیس کنید و در طول این زمان مرتب آب آن را عوض کنید.

زودپز را روی گاز بگذارید نخود‌ها را آبکش کنید و مجدد بشویید. داخل آن آب بریزید به اندازه دو بند انگشت آب روی آن باشد.

نمک و فلفل قرمز و نصف قاشق چایخوری زردچوبه و دو قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. درب زودپز را ببندید و به مدت یک ساعت قرار بدهید تا کاملا بپزد.

سپس در زودپز را باز کنید اگر کاملا نرم و پخته شده که هیچ اگر کمی سفت بود باز هم بگذارید نیم ساعت دیگر بپزد.

بعد از پختن یک قاشق غذاخوری سر پر جوپرک به آن اضافه کنید و باز هم بگذارید نیم ساعت دیگر بپزد. البته نباید در زودپز را ببندید.

در زودپز نیمه بسته باشد تا نخود لعاب بیندازد و جو بپزد. نخود داغ را با کمی سرکه و پودر آویشن میل کنید.

نکته:

* نخود نباید له شود، اما باید حسابی نرم و پخته شود.

* برای طرز تهیه نخودآب بهتر است از نخود درشت استفاده کنید.

آموزش طرز تهیه سینی فینگر فود ژامبون و پنیر و سیب زمینی

طرز تهیه ته‌چین کدو حلوایی، باب دندان همه افراد خانواده

مدت زمان پخت: ۱۰ دقیقه

مواد لازم

پنیر ورقه‌ای: ۱۴ تکه

ژامبون با طعم دلخواه: ۱۴ تکه

سیب زمینی آب پز له شده: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

تخم مرغ: ۱ عدد درشت

نمک: ۱ و ½ قاشق چایخوری

فلفل: ۱ و ½ قاشق چایخوری

تخم مرغ هم زده درشت: ۴ عدد

مواد لازم برای سوخاری

آرد سفید: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آرد سوخاری: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه

یک فینگر فود ساده و کم هزینه که در عرض ۱۰ دقیقه تهیه می‌شود. برای درست کردن این فینگر فود خوشمزه و مقوی ابتدا سیب زمینی‌ها را آبپز کنید. سپس رنده ریز یا با غذاساز پوره کنید. نمک، فلفل و یک عدد تخم مرغ را با سیب زمینی‌ها مخلوط کنید.

تمام ورقه‌های ژامبون و پنیر را روی هم بگذارید و به صورتی مربعی به اندازه دلخواه برش بزنید.

از سیب زمینی پوره شده به اندازه یک نارنگی بردارید، کف دست مقداری آن را باز کنید و تکه‌های مربعی ژامبون و پنیر را وسط آن بگذارید و سیب زمینی را به صورت توپک یا مربعی شکل دهید و ببندید.

تمام فینگر فود‌ها را در یک سینی بچینید و به مدت ۲ ساعت در فریزر قرار دهید تا خودشان را خوب بگیرند. در این فاصله تخم مرغ‌ها را بشکنید و هم بزنید.

سینی فینگر فود را از فریزر بیرون بیاورید و به ترتیب ابتدا در آرد سفید، سپس در تخم مرغ زده شده و در آخر در پودر سوخاری خوب بغلتانید.

فینگر فود‌ها را در روغن داغ داغ سرخ کنید و سپس روی دستمال آشپزخانه تمیز بگذارید تا روغن اضافی گرفته شود.

توجه داشته باشید که مقدار روغن کم نباشد، چون در این صورت فینگر فود خیلی روغن به خودش می‌گیرد.

 

منابع: ایرنا، وب‌سایت غذالند، بیتوته، مجله کوروش

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
خیلی ممنون عالی بود
آخرین اخبار