برنج کاران بذر را از منابع معتبر تهیه کنند

برنج کاران مازندرانی بذر را از منابع معتبر و یا از کشاورزان پیشرو تهیه کنند.

کربلایی عضو هیات علمی موسسه تخقیقات برنج مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: به برنج کاران استان پیشنهاد می‌کنیم هر ساله بذر خود را از منابع معتبر، از بذر فروشی‌های مجاز و یا از کشاورزان پیشرو تهیه کنند.

او با بیان اینکه بذر خوب باید استاندارد‌هایی داشته باشد، افزود:ما تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد بذر کشاورزان را از بذر‌های گواهی شده تامین کنیم، ولی در هر روستایی کشاورزان پیشرویی هستند که با دقت و توصیه کارشناسان، بذر‌های خوب و مرغوبی را تولید می کنند.

کربلایی گفت: بذر به عنوان پایه و اساس تولید،هم در خالص بودن و کیفیت محصول نقش دارد و هم از لحاظ تجاری اگر بذر خالص باشد محصول خوبی تولید می شود و کشاورزان درآمد بیشتری بدست می‌آورند.

او افزود:نکته مهم بعدی آماده سازی به موقع زمین مخصوصا شخم و شیار زمستانه است که باعث می‌شود کرم‌های ساقه خوار نابود و یا جمعیت آن‌ها به شدت کم شود.

عضو هیات علمی موسسه تخقیقات برنج مازندران گفت:برن کاران اگر به این موارد دقت کنند می‌توانند با کرم ساقه خوار به شدت مبارزه کنند و باعث می‌شود کمتر سم و کود استفاده کنند و محصول سالمی داشته باشند.

کربلایی گفت: بارندگی‌های زمستانی نعمت فراوانی است که اگر کشاورزان از آن استفاده کنند تقریبا ۳۰ درصد در  مصرف آب برای آماده سازی زمین صرفه جویی می شود.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار