سفری مجازی به قلعه گنج و مشاهده نخستین هتل کپری جهان

شهر تاریخی قلعه گنج با داشتن جاذبه‌های گردشگری بسیار و دارا بودن نخستین هتل کپری جهان یکی از مقاصد هرساله گردشگران به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، قلعه‌گنج از شهرستان‌های جنوبی استان کرمان است که در جنوب شرقی ایران قرار دارد، فاصله این شهر تا مرکز استان، ۴۲۰ کیلومتر است.  

سفر به قلعه گنج و اقامت در نخستین هتل کپری جهان

تاریخچه

کنکاو یین تاریخ و قدمت این شهر کاری بس دشوار و شگرف است، تاریخ آن به قبل از اسلام و میلاد مسیح می‌رسد که در حال حاضر در جای جای تاریخ، شواهدی از اقوام ساکن در این شهرستان بدست می‌آید، آثار بدست آمده از تمدن این منطقه، نشانگر قدمت بیش از ۵ هزار سال را نشان می‌دهد.  

وجه تسمیه  

از آنجایی که قلعه گنج در گذشته به کلات گنج معروف بوده و بعضی از طوایف این منطقه به کلات گنجی معروف هستند، می‌توان چنین پنداشت که مردمان این نواحی در گذشته صاحب قنات‌ها، گنج‌ها، نعمت‌ها و آبادانی‌های فراوان بوده‌اند؛ بنابراین همان‌طور که از اسمش پیداست سرزمین حاصلخیز و پردرآمدیست که در آن کشت انواع محصولات گرمسیری متداول است.

سفر به قلعه گنج و اقامت در نخستین هتل کپری جهان

عبدالرضا جهانگیری، نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شهرستان قلعه گنج در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: شهرستان قلعه گنج به لحاظ وجود نخستین هتل کپری جهان و همچنین برخورداری از پیشینه تاریخی، تفریحگاه، زیارتگاه، جاذبه‌های گردشگری، آب و هوای مطلوب و متنوع، تا پیش از شیوع کرونا در فصل بهار و ایام تعطیلات نوروز تبدیل به یک منطقه متنوع گردشگری می شد و هر ساله در این ایام تعداد زیادی از مسافران نوروزی و گردشگران خارجی جذب این منطقه تاریخی در جنوب کرمان می‌شدند که امسال به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا نتوانستیم میزبان گردشگران زیادی باشیم. 

او افزود: گستردگی منطقه قلعه گنج، خشکسالی‌های اخیر و خشک شدن تالاب جازموریان سبب شده است که همگان این منطقه را به عنوان یک دشت بدون آبادی تصور کنند، این درحالیست که وجود آبشار ها، رود‌ها و دره‌های سر سبز سبب شده است، این شهرستان راز‌هایی را در دل خود جای دهد و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند.

سفر به قلعه گنج و اقامت در نخستین هتل کپری جهان

جهانگیری با اشاره به اینکه قلعه گنج با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، دارای روستا‌های گرمسیر و سردسیری زیادی است، تصریح کرد: در این شهرستان دریک زمان مشخص شرایط آب وهوای متفاوتی را شاهد هستیم و همین سبب شده است، بعضی از این روستا‌ها به مکان‌های زیبا تبدیل شوند و سال های گذشته گردشگران داخلی و خارجی زیادی با سفر به این شهرستان احساس رضایت و لذت کرده اند.

مهمترین جاذبه‌های تفریحی، تاریخی و گردشگری شهرستان قلعه گنج به شرح زیر است:

چشمه آب گرم

سفر به قلعه گنج و اقامت در نخستین هتل کپری جهان

وجود چشمه آبگرم با رنگ قرمز در دل کویر جازموریان می‌تواند یک جاذبه بسیار منحصر بفرد در دل تالاب جازموریان باشد، دل این کویر خشک و سوزان حیات را در این قسمت از جازموریان حفظ کرده است.

این چشمه‌ی آب گرم در فاصله حدود صد کیلومتری شهرستان قلعه گنج در بخش چاه دادخداد و در فاصله‌ی کمتر از سی کیلومتری روستای توریگ ۳ واقع شده است که به دلایل متعدد تاکنون برای گردشگران و مشتاقان طبیعت گردی ناشناخته مانده و کمتر کسی پا به این منطقه بکر گذاشته است.

روستای شهکهان

سفر به قلعه گنج و اقامت در نخستین هتل کپری جهان

با سفر به شهرستان قلعه گنج می‌توانید در بلندای روستای شهکهان که به عنوان دروازه ورودی بندر جاسک به استان کرمان به شمار می‌رود، با مشاهده‌ی هتل کپری آن، زندگی نوین را در کنار زندگی سنتی نظار گر باشید.

شهر نهرندگان  

با توجه به اینکه قدمت شهرستان قلعه گنج به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد، گردشگرانی که به تاریخ قبل از اسلام یا تاریخ دوران اسلامی علاقه دارند می‌توانند با سفر به شهر هزار هکتاری نهرندگان و مشاهده‌ی نقاشی‌های قدیمی بر روی سنگ در رودخانه مارز، تپه‌های باستانی تم‌سرخ، گنج‌آباد، چهل‌منی، عباس‌آباد، زیارت‌بچه، چاه‌باغ و ... تجربه هزاران سال قبل را احساس کنند.

سفر به شهر هزار هکتاری نهرندگان با قدمت بیش از شش هزارسال در شهرستان قلعه گنج و مشاهده بنا‌های سنگی که هنوز هم استوار مانده اند و یا تجربه کوهنوردی در کوه‌های زیر دامنه مارز و مشاهده مناطق بکر و دست نخوره "شیبکوه" را کمتر می‌توان تجربه کرد.

سازه‌های سنتی توپ

سفر به قلعه گنج و اقامت در نخستین هتل کپری جهان

وجود سازه‌های سنتی "توپ" در قلعه گنج به عنوان یک بخش جدا نشدنی از فرهنگ مردمان این منطقه است و حفظ فرهنگ کپر نشینی که سبک زندگی روستاییان و اقوام بزرگ ایرانیست و روی نیاوردن به سازه‌های مدرن دنیا از جذابیت و زیبایی‌هایی است که مردم این منطقه با حفظ فرهنگ خود و نوع زندگی سنتی شان، آن را در معرض دید مردم و علاقه‌مندان قرار داده اند.

سفر به قلعه گنج و اقامت در نخستین هتل کپری جهان

روستای چاه نصیر

با سفر به روستای چاه نصیر و سایر روستا‌های کویری قلعه گنج شامل: چهلمنی ریگ متین ریگ آباد، سولان و توریگ از مناطق کویری شهرستان قلعه گنج فرصت‌های متفاوتی را برای خلق لحظاتی خوش با حرکت بر روی ریگ‌های روان، ریگ درمانی و تجربه شتر سواری خواهید داشت.

اگر خودرو دو دیفرانسیل دارید و عشق شما آفرود در مناطق کویریست می‌توانید تعطیلات عید خود را در مناطق کویری چاه نصیر، چهلمنی ریگ متین ریگ آباد، سولان، روستای توریگ و … بگذرانید و تجربه هیجان انگیزی را با رانندگی در مناطق کویری قلعه گنج داشته باشید.

شبی بیاد ماندنی با تماشای ستارگان در آسمان جازموریان

سفر به قلعه گنج و اقامت در نخستین هتل کپری جهان

با توجه به گسترش شهر‌ها و آلودگی‌های نوری تماشای ستارگان آسمان در هر مکانی امکان پذیر نیست اگر به به آسمان صاف، کهکشان وستاره‌ها علاقه دارید تالاب جازموریان از جمله مکانهایست که در کنار طبیعت زیبا و سر سبز خود داری آسمان صاف با کمترین آلودگی نوری است که پس از غروب آفتاب هزاران ستاره در آسمان جازموریان می‌درخشد که بدون هیچ وسیله‌ای می‌توان از این تجربه لذت ببرید.

بقعه متبرکه شاهزاده ابوالقاسم

سفر به قلعه گنج و اقامت در نخستین هتل کپری جهان

بقعه متبرکه شاهزاده ابوالقاسم (معروف به زیارت بچه) یکی دیگر از شاخص‌ترین مکان‌های گردشگری شهرستان قلعه گنج است که همه ساله به دلیل وجود امکانات رفاهی، پارک بازی کودکان، کشتارگاه برای ذبح دام، وجود آلاچیق‌های سنتی و ... میهمانان زیادی در فصل‌های مختلف از جمله بهار و ایام نوروز برای گذراندن اوقات فراغت خود به این مکان معنوی سفر می‌کنند.

رودخانه‌های زلال مناطق کوهستانی قلعه گنج

سفر به قلعه گنج و اقامت در نخستین هتل کپری جهان

رودخانه‌های زلال مناطق کوهستانی شهرستان قلعه گنج، این روز‌ها به یکی دیگر از مکان‌های گردشگری این شهرستان تبدیل شده اند، اگر بعد از ایام کرونا برای گذراندن اوقات فراغت خود، قصد سفر به یک مکان سرسبز همراه با طبیعت شادی بخش و آرام را دارید به منطقه مارز، دستجرد، درباغ و کشیت در قلعه گنج سفر کنید، هر ساله ایام عید میهمانان و گردشگران زیادی رودخانه‌های بنگرو، تنگ سُمسیلی، تنگ گریشگ، دستجرد، منطقه گردشگری کشیت، رودخانه رمشک، درباغ و ... را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده و جذب این رود‌های فصلی که تنها تعدادی از رودخانه‌های معروف و زیبای شهرستان قلعه گنج هستند، می‌شوند.

سوغات و صنایع دستی

سفر به قلعه گنج و اقامت در نخستین هتل کپری جهان

اگر جزو آن دسته از افراد خوش ذوق هستید که علاقه به فرهنگ و پوشش لباس مردم در نقاط مختلف ایران و آداب ورسوم آن‌ها دارید، می‌توان گفت، قلعه گنج از جمله شهرستان‌هایی است که داری پوشش لباس متفاوت و همچنین صنایع دستی متنوعی است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سواس (کفشی که با برگ درخت نخل درست می‌شود)، قندان، جالیوانی، سبد، پریگ‌های بافته شده از برگ درخت خرما، حصیر، شلوار‌های خوسی و ... اشاره کرد.

سفر به قلعه گنج و اقامت در نخستین هتل کپری جهان

علاوه بر آن مستوک به عنوان سوغات این منطقه است که از خرمای مضافتی منطقه تهیه می‌شود. برای تهیه مستوک، هسته خرما را از آن جدا کرده و کاملا چرخ می‌کنند، سپس آن را ورز می‌دهند تا به صورت خمیر در آید و در پایان با اضافه کردن زیره به اندازه‌های ۲۵۰ گرمی قالب زده و دور آن را با برگ درخت خرما می‌بافند.

شهرستان قلعه گنج در جنوب استان کرمان همچنان منتظر ریشه کنی کروناست تا مانند گذشته پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

گزارش از  عبدالواحد کرمی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار