گزارش/

یک بام و دو هوای وزارت صمت برای واردات خودرو/ فشار بخش خصوصی برای باز شدن مسیر واردات خودروهای لوکس!

مدتی قبل خبر آزاد شدن واردات خودرو به صورت غیر رسمی در رسانه‌ها پیچید که این خبر با تقدیم بودجه به شورای نگهبان رسمی شد.

یک بام و دو هوای وزارت صمت برای واردات خودرو/ راهکاری برای کاهش 50 درصدی واردات خودروبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اواسط بهمن بود که خبر آزاد شدن واردات خودرو به صورت غیر رسمی در رسانه‌ها پیچید، شنیده‌ها حاکی از آن بود نوسانات و افزایش قیمت خودرو، دو موضوع آزاد شدن واردات و اعمال مالیات بر خودروها را به میان آورد؛ به عبارتی ساده تر درهای واردات به روی خودروهای خارجی باز شده و خودروها هم با ساختاری شبیه به اعمال مالیات بر مسکن در دستور کار نهادهای ذی ربط قرار خواهند گرفت.

اگر چه هیچ خبر رسمی از این موضوع به فضای رسانه‌ای نشت پیدا نکرد، اما با این وجود بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند این موضوع تصویب شده و بازار خودرو را در روزهای آخر سال کاملا تحت تاثیر قرار دهد. برای بسته بودن و باز بودن مرزهای واردات خودرو دلایل منطقی و مناسبی وجود دارد؛ هیچ کس نمی‌تواند به طور قطعی تعیین کند که مرزهای واردات خودرو باز یا بسته باشد.

باز شدن درهای بازار کشور برای واردات خودرو می‌تواند افزایش رونق و بهبود چشمگیر بازار و تولیدات خودرو را به همراه داشته باشد اما از طرفی محدودیت‌های ما برای اختصاص ارز شرایط را متفاوت کرده است؛ محدودیت‌های ارزی ممکن است باعث شود بخش عمده‌ای از ارز  به این موضوع اختصاص پیدا کرده و مجدد نوسانات ارزی دامن گیر صرافی ها شود.


بیشتر بخوانید: انتظار بی‌نتیجه یک‌ساله برای تنظیم بازار خودرو/ عده‌ای نمی‌خواهند خودرو ارزان شود


سکوت وزارت صمت در برابر سوال آزاد شدن واردات خودرو!

مهدی صادقی نیارکی سرپرست معاونت صنعت وزارت صمت در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره آزاد شدن مجدد واردات خودرو اظهار کرد: ما هم از مدتی قبل خبر آزاد شدن واردات خودرو را از طریق سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف شنیدیم اما هنوز صحبتی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره این موضوع اعلام نشده است.

او بیان کرد: برای ماشین‌های هیبریدی و برقی تصمیماتی در بودجه قید شده است اما برنامه‌ای برای آزاد کردن واردات خودروهای لوکس وحتی خودروهای ارزان قیمت نداریم و فعلا چنین خبری از هیچ یک از مسئولان وزارت صمت تایید نشده است.

صادقی نیارکی با تاکید بر این که خبر آزاد شدن واردات خودرو را نه تایید و نه تکذیب می‌کند، گفت: در شرایط فعلی تصمیم گیری برای چنبن موضوعی نیاز به ارزیابی و بررسی مناسب دارد، به محض تصمیم گیری درباره این موضوع آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

یک بام و دو هوای وزارت صمت برای واردات خودرو/ راهکاری برای کاهش 50 درصدی واردات خودرو

بدون شک آزاد شدن واردات خودرو تاثیر شگفتی بر بهبود بازار و کاهش قیمت‌ها خواهد داشت. ورود خودروهای برندهای معروف می‌تواند تولید کنندگان کشورمان را به سمت تولید در سطح محصولات جهانی هدایت کند. در گذشته نه چندان دور چنین شرایطی بر کشور حاکم بود که بسیاری از کارشناسان آن را تایید می‌کنند.

دادفر: خودرو وارد کنیم، بازار شفاف می شود!

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر توقف واردات خودرو بر بازار این محصول گفت: خیلی شفاف می‌توان گفت که اگر دولت به دنبال بازار شفاف و غیر انحصاری و کاهش هزینه مصرف کننده‌‌ها باشد، باید واردات خودرو  مجدد آزاد شود. خودرو در کشور ما نقش یک کالای سرمایه‌ای را دارد نه یک کالای مصرفی، پس بستن مرز‌ها برای واردات آن تنها ایجاد رانت و انحصار را به همراه دارد.

او بیان کرد: دولت به راحتی می‌تواند با مصوبه آزاد سازی خودرو برای همه مردم صنعت خودرو را به صنعتی پویا و فعال تبدیل کند. منظور از آزاد شدن واردات خودرو، قرار گرفتن بازار در دست عده‌ای محدود نیست، متاسفانه در گذشته ما هم انحصار وارد کننده و هم انحصار تولید کننده‌های خودرو را تجربه کردیم اما امروز انحصار تولید بر همه این موارد چیره شده است.

دادفر با تاکید بر این که راهکارهای بسیاری برای بهبود وضعیت بازار خودرو کشور وجود دارد، تصریح کرد: باید تعرفه معقول با پایه‌های محاسبات ریاضی برای بازار واردات در نظر گرفته شود و هر کسی در صورت علاقه‌مندی بتواند خودرو مورد علاقه خود را طبق قوانین وارد کشور کند. متاسفانه اغلب تعرفه‌های اعمال شده در این حوزه رنگ و بوی سیاسی  دارد. در شرایط فعلی سهام مدیریتی شرکت‌های تولید کننده در اختیار دولت  قرار دارد و این باعث شده تا تصمیم گیری‌ها در این صنعت رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو تاکید کرد: به محض اتخاد چنین تصمیمی ۵۰ درصد قیمت خودرو اُفت خواهد کرد. با در نظر گرفتن تعرفه معقول به راحتی می‌توان فضایی ایجاد کرد که محصولات وارداتی با تولید داخل فاصله قیمتی داشته باشند و لطمه‌ای به بازار محصولات داخلی وارد نشود. در این شرایط دولت می‌تواند مالیات خودروسازها را کم کند تا مورد حمایت قرار بگیرند. مشکل دولت ما حمایت از خودروسازها از جیب مردم است.

خودروسازهای داخلی تلاش کافی نمی کنند

او با تاکید بر این که خودروساز‌های داخلی ما به اندازه کافی تلاش نمی‌کنند، گفت: مدیران خودروسازها سرمایه‌ای برای احداث شرکت در میان نگذاشته اند و اطمینان دارند که در نهایت دولت از آن‌ حمایت خواهد کرد، این موضوع باعث شده است تا تولیدکنندگان تلاش کافی برای بهبود تولیدات داخلی را نداشته باشند. اگر تجارت، تولید و بازرگانی دست مردم باشد، هیچ دواتی نمی‌تواند مردم کشوری را تحریم کند. هدف خودروسازها رضایت مردم نیست.

یک بام و دو هوای وزارت صمت برای واردات خودرو/ راهکاری برای کاهش 50 درصدی واردات خودرو

نمی‌توان تاثیر شگفتی را که آزاد شدن واردات خودرو می‌تواند بر کشور داشته باشد انکار کرد، بدون شک این موضوع می‌تواند به عامل مهمی برای ارتقا خودروسازی در کشور تبدیل شود اما شرایط امروز کشور ما باعث شده تا دغدغه مهمی برای تامین ارز در واردات هر محصولی از جمله خودرو‌ها داشته باشیم.

واردات خودرو به نفع خودروسازان نیست

میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اگر تنها از منظر صنعت خودرو به ماجرا نگاه کنیم واردات اثر منفی ندارد و می‌تواند به کنترل قیمت‌ها کمک کند؛ با توجه به این که خودرو‌های پر فروش بازار فاصله قیمتی زیادی با خودروهای وارداتی دارند، باز شدن مرزهای واردات تاثیر چندانی بر بازارهای خودروسازهای داخلی هم نخواهد داشت.

او تاکید کرد: نکته حائز اهمیت محل تامین ارز این واردات است، در شرایط فعلی درآمد ارزی ما در هاله ای از ابهام قرار گرفته  و نمی‌توان برای بلند مدت روی میزان این درامد ارزی حساب کرد، با آزاد شدن واردات خودرو ما در اصل به میزان تقاضا ارزی اضافه می‌کنیم و این افزایش تقاضا در شرایطی است که ارز کافی در کشور موجود نیست.

بیگی تصریح کرد: باید فضای شفاف و روشنی درباره ارز وجود داشته باشد تا اگر درآمد ارزی به سطح قابل قبولی رسید موضوع واردات خودرو به جریان بیفتد اما در حال حاضر چنین شرایطی وجود ندارد؛ پیش بینی ناپذیر شدن اقتصاد کشور، اتفاق ناخوشایندی است که سرمایه گذاری و فعالیت در بازار را کاهش می‌دهد.

زمان تعیین خواهد کرد که بازار خودرو در انحصار خودروسازان داخلی باقی خواهند ماند یا مسئولان کشور فکری به حال تامین ارز برای نیاز بازار کشور خواهند کرد؛ هر دو کفه تراو خوبی ها و بدی های خودش را دارد اما شرایط کشور درباره این موضوع تعین تکلیف خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
اقا آزاد كنيد قيمت ماشين بياد پايين ديگه الان يك دويست شش شده ١٠٠ خورده اي ميليون اين اصلا منطقيه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
شلم شولبای بازار خودرو! سودهای آنچنانی واردکنندگان و دلالان خودرو! چرت طولانی صمت!!!! بنازم به مدیریتتان!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
پس بشین تا واردات آزاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
تو این شرایط که مردم با بیماری و بیپولی دست و پنجه نرم میکنند ما دیگه تحمل نداریم فرزندانمون و تمام دلخوشیه زندگیمون به سربازی بروند و با بی احترامی با آنها رفتار کنند
ما از رهبر خواهش میکنیم به عنوان عیدی یا یک اتفاق خوش بعد از این همه درد و رنج لا اقل سربازان اعزامی بعد از عید را معاف کنند ، بخشش باعث جلب محبت خداوند خواهد بود
از yjc تقاضا داریم پیگیر این قضیه باشد
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
يعني مملكت بي سرباز بمونه؟
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
واردات خودرهای لوکس نه تنها هیچ دردی از مشکل نقل و انتقال و تردد و خرید قشر مستضعف را حل نمی کند بلکه باعث خروج ارز بیشتر، مصرف بنزین بیشتر و دوردور بسشتر مرفه نشین ها می شود ولا غیر .
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۱۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
با سلام: اگر واردات به تعداد معقول خودروهای هیبریدی قیمت متوسط آزاد شود برای مردم و محیط زیست خوب میشود .ولی بشرطی که این کار را به افراد سودجو و نالایق نسپاریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
تورو قرآن واسه عموم آزاد کنین... حسرت یه ماشین کوچولو ارزون تو دلم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
با این وضع دلار و قدرت خرید مردم تنها راهی که باعث کاهش قیمت خودرو میشود واردات خودروی دست دوم است.
-
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
واردات را آزاد کنین تا آثار اون تو جامعه معلوم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
خودرو وارد بشه دیگه کسی این ماشین های بدرد نخور داخل نمیخره
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۲:۱۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
آیا دولت توان تامین ارز برای واردات خودرو را دارد ؟ قشر ثروتمند جامعه خودروی میلیاردی وارد میکند نه خودروی در حد پنجاه تا صد میلیون تومان .در نهایت باز هم قشر متوسط و پایین جامعه ضرر میبیند .چون تقاضا برای ارز بالا میرود و سبب افزایش قیمت ارز و در نتیجه تمام چیزها گرانتر میشود .دولت خوب این مسئله را میداند .اما رقابت ، کدوم رقابت .قیمت خودروهای وارداتی میلیارد هست ، چه اثری روی خودروی چند میلیونی داخلی دارد .تنها راه حل اجازه تولید خودرو به شرکتهای جدید هست که میتواند رقابت ایجاد کند .دولت باید بتواند برنامه ریزی نماید تا سرمایه های سرگردان مردم را به سمت ایجاد این شرکت ها سوق دهد ، تا خودروی صدرصد ایرانی و با کیفیت تولید نمایند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
تشکر تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
لیاقت مردم با انتخاب این دولت بیشتر از این نیست . حتی پراید هم برای ایرانی به سرش هم زیاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
برای تو موتور سیکلتم زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۱:۴۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
جنس خوب واردکن ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۴۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
بعضی استانا تعویض پلاک تعطیل کردن بنظرم تعطیلی فقط برضرر هست باید نکات بهداشتی رعایت بشه و با فاصله و کارها هم انجام بشه مردم معطل نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۱:۳۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
مسئولان کشورم سوار خودروهای لوکس مثل تویوتا لندکروز ۸۰ هزار دلاری میشن و مردم کشورم حتی نمیتونن یه خودرو ایمن ۲۰ تا ۳۰ هزار دلاری اقتصادی سوار بشن.
کل فوتی های کرونا اندازه یه هفته تصادفات رانندگی نیست
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی گلی
۱۱:۳۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
این آقای کارشناس مسئول که میگه واردات خودرو به ضرر خودروسازان داخلیه چرا نمیگه مگه خودروسازان داخلی در این چندین سال که واردات خودرو آزاد نبود چه گلی به سر مردم زدند؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
خونه مردمه که داره پول میشه واسشون
Iran (Islamic Republic of)
ابومحمد
۱۱:۳۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
باواردات خودرو ازاد بشه تا توازن درقیمت خودروهای داخلی ایجاد شود کمی به فکر مردم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
سلام، لطفا پیگیری کنید سربازهای اعزامی بعد از عید معاف بشن تا انشااللاه هم باعث شادی جوانان، خانواده هایشان و مردم شریف ایران شود و هم باعث نزول خیر و برکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
انشااللاه که انجام بشه دله ملیون ها نفر خوش میشه
ماهم از رهبر معظم تقاضا میکنیم که به در خواستشان رسیدگی کنند
Iran (Islamic Republic of)
امیر اقامحمدی
۱۱:۰۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
بازار خودرو یجوری شده که رسانه ملی (صدای مردم!!!) هم زورش نمیرسه تحت فشار بزارتش..
Germany
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
چراواردات خودروی ارزان قیمت ممنوع هست تا مافیای خودروسازان به راحتی به کارخودشان ادامه بدن کجای دنیا شده پراید شیش ملیونی بشه 70ملیون تمان مسئولین توخواب کرونا رفتن وکسی نیست که جلوی مافیای خودر رابگیره
Switzerland
سیدفروزان
۱۰:۳۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
نفت بشکه‌ای ۳۱دلار و تحریم خرید آن ، تبدیل بشود به ماشین خارجی ،خجالت دارد
صعنت خودرو باید سپرده شود دست سپاه یا ارتش
France
جانباز جنگ تحمیلی
۱۰:۰۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
مافیای خودرو یا سلطان خودرو
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۵۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
بنظر من برای کشیدن ترمز قیمتهای خودروهای داخلی و افزایش کیفیت محصولات سایپا و ایران خودرو بد نیست تا خودروهای وارداتی داشته باشیم البته بنده با ورود خودروهای لوکس واقعا مخالفم ولی حق مردم هست که خودروهای با کیفیت و در حد قیمت متعادل برای قشر متوسط جامعه را بتوانند از خارج وارد کنند تا این کارخانجات بی کیفیت داخلی از خواب بیدار بشوند و مهمتر از همه از بازار انحصاری هم خارج شوند انوقت کسی دنبال خودروی داخلی نمی رود و قیمتها سیر صعودی خواهند داشت - در این خصوص مونتاز هم می تواند نظیر گذشته به کمک خودروهای خارجی بیاید . دیگه مجبور نشیم به پراید 15 میلیونی 60 میلیون بدهیم و تازه تو نوبت و صف و سایت و هزار دلالی و حقه بازی هم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
واردات خودرو به نفع خودروسازان نیست پس به ضرر مردم هستش درسته؟ به اینا اینقدر فرصت دادید کاری نکردن وبا جون قشر آسیب پذیر بازی کردن و جیب دلالان شاسی بلند سوار را پر کردن وقیمت محصولات بد کیفیت مثل پراید را دلالها مشخص میکنن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
واردات خودرو ربطي به خودرو ساز داخلي نداره مگه قيمتهاي اينا با هم برابري ميكنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
همون اول گفتم آزاد کنین مرز ها رو . خسته شدیم پراید لگن دو میلیون تومنی شد هفتاد میلیون تومان . واقعا جای تأسف داره برای سیاسیون ما که حتی نمیتونن جلو قیمت ها رو بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
الی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
باید مقداری واردات انجام بشه تا قیمت ها و صف های خرید خودرو شکسته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
باید انحصار این دو خودروساز داخلی که مثل زالو شده اند، شکسته شود، با واردات خودرو با عوارضی پله پله به سمت صفر درصد، این خودرو سازان که بیشتر نقش قاتلین اجتماعی را بازی می کنند به فکر می افتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
به جهنم که آزادسازی ورود خودرو به نفع خودروسازان نیست. باید وارد کردن خودرو آزاد شود‌
France
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
با آزاد شدن واردات خودرو به کشور نان خیلی از رانت خواران دزدان و مفت خوران در کشور آجر خواهد شد مافیای خودرو در داخل به هیچ وجه اجازه آزاد شدن واردات خودرو را نخواهد داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
پول ماسک نداریم
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۰۸:۴۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
می دانم قیمت بعضی از خودروها به اندازه قیمت یک خانه در شهرستان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
سلام، لطفا پیگیری کنید سربازهای اعزامی بعد از عید معاف بشن تا انشااللاه هم باعث شادی جوانان، خانواده هایشان و مردم شریف ایران شود و هم باعث نزول خیر و برکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
وزیر تپه ودارودسته اش میخوان باواردکردن خودرو های لوکس جیباشون پرکنن این جماعت به فکر مردم نیستن خودرو های بدردنخور داخلی با قیمت خودروی باکیفیت خارجی با فشار انحصار به مردم میفروشن خودروهای خارجی راهم صد برابر قیمت به مرفهین بی درد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
البته مرفهین هم پول صد برابرو از جیب ملت بدبخت بیرون می کشن مظلوم از همه طرف مورد ظلم قرار میگیره کاش مسولین ما از سردار سلیمانی وشهدا خجالت می کشیدن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
باید باز بشه حتی خودرو دست دوم صحنه رقابتو خالی دیدن هرکاری دوس دارن میکنن هیچ پیشرفتی هم نمیکنه خودرو سازی ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
حق مردم هست خودروی خوب سوار بشن . خودرو وارد بشه قیمت خودوری داخلی هم پایین میاد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۱۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
واردات خودرو به نفع خودرو سازان نیست.
مردم که مهم نیستند اصلا.
در ضمن بابت ارز واردات هم ایرانی هایی هستند خارج از کشور که میخوان از طریق واردات خودرو منابع مالیشون رو که اونطرف گیر هست از این طریق بیارند داخل .
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۰۸:۰۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
آزاد کنید تا مردم بتونن سوار ماشین بشن یعنی چی که پراید رو ۷۰میلیون میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
واردات خودروبا برداشتن تعرفه وواردکردن خودروهایی که لوکس وتجملی نیستند وقیمت آن ها پایین تر از قیمت خودروهای داخلی باشد می تواند درکاهش قیمت خودروتاثیرداشته باشد وگرنه تاثیری نخواهد گذاشت
البته کاهش قیمت خودروبدون واردات هم بسیار راحت است
Iran (Islamic Republic of)
...
۰۷:۴۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
براش سودداره که میخوادواردکنه....
آخرین اخبار