چه کسانی بازیگران اصلی سقوط قیمت نفت هستند؟

کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، بازار‌های ایران و جهان را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روز دوشنبه بازار جهانی نفت شاهد یک روز تاریخی بود به طوری که قیمت نفت بیش از ۱۰ دلار معادل ۳۰ درصد سقوط کرد که بیشترین کاهش قیمت در سه دهه اخیر محسوب می‌شود. سقوط قیمت نفت دو دلیل اصلی دارد: عدم توافق اوپک و روسیه درباره کاهش تولید و جنگ قیمتی عربستان با روسیه در بازار نفت. پس از آن که روسیه در جلسه اخیر با اعضای اوپک، با پیشنهاد عربستان برای کاهش تولید نفت مخالفت کرد و توافق نفتی چندساله روسیه - اوپک پایان پذیرفت، عربستان برای آن که روسیه را به میز مذاکره برگرداند نسبت به ارائه تخفیف وحشتناک برای فروش نفت خود اقدام کرد. به این ترتیب طی یک روز قیمت نفت به هر بشکه ۳۰ دلار سقوط کرد، در حالی که عربستان تا هشت دلار زیر همین قیمت، نفت خود را به فروش گذاشته است.

شکست جلسه اوپک
جمعه گذشته جلسه کشور‌های تولیدکننده نفت شامل اعضای اوپک و روسیه، برای کاهش تولید در جهت مقابله با آثار بیماری کرونا، برخلاف انتظارات، به شکست انجامید. علت برگزاری این جلسه، افت ۳۰ درصدی قیمت نفت پس از شیوع بیماری کرونا بود و اعضای اوپک امیدوار بودند با کسب توافق روسیه، حدود ۵/۱ میلیون بشکه در روز از مجموع تولیدات خود را کاهش دهند تا مانع کاهش بیشتر قیمت نفت شوند؛ اما این جلسه به نتیجه نرسید. پس از آن، روسیه و عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان وارد جنگ قیمتی شدند. این تحولات موجب کاهش قیمت نفت شد. به‌طوری‌که روز دوشنبه قیمت نفت بیشترین افت از سال ۱۹۹۱ به بعد را به ثبت رساند.

قیمت هر بشکه نفت برنت اروپا روز دوشنبه با ۱۴ دلار کاهش معادل ۳۱ درصد به ۳۱ دلار رسید. این بیشتریندرصد افت قیمت نفت برنت طی یک روز از زمان آغاز جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ به‌شمار می‌رود. قیمت نفت برنت دیروز به پایین‌ترین رقم از ۱۲ فوریه ۲۰۱۶ رسید.

قیمت نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت آمریکا هم با ۱۱ دلار کاهش معادل ۲۷ درصد افت به ۳۰ دلار در هر بشکه رسید. این بیشترین افت قیمت نفت خام آمریکا از زمان آغاز جنگ اول خلیج فارس است و پایین‌ترین رقم ثبت‌شده برای این شاخص نفتی از ۲۰۱۶ به شمار می‌رود.

جنگ نفتی عربستان و روسیه
تحلیلگران بازار نفت می‌گویند عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان در تلاش است روسیه، دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان را که روز جمعه با پیشنهاد اوپک مبنی بر کاهش بیشتر تولید نفت مخالفت کرد تنبیه کند. عربستان قصد دارد تولید نفت خود را در ماه آوریل به بالای ده میلیون بشکه برساند. از سوی دیگر، این کشور قیمت نفت صادراتی خود به مشتریانش را با تخفیف بیشتری ارائه کرد.

این کشور از روز شنبه یعنی کمتر از ۲۴ ساعت پس از نشست ناموفق نمایندگان اوپک، ارائه تخفیف‌های چشمگیر به مشتریان نفت خود را آغاز کرده است؛ تخفیف‌هایی که در بیش از ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده‌اند. شرکت «سعودی آرامکو» غول نفتی عربستان تخفیف‌های وسوسه‌انگیزی را برای پالایشگاه‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی در نظر گرفته است تا آن‌ها را به خرید نفت عربستان ترغیب کند.

کارشناسان مطلع از سیاست‌های نفتی عربستان می‌گویند تولید نفت این کشور که در حال حاضر ۷/۹ میلیون بشکه در روز است، احتمالا از ماه آینده میلادی به رقمی بین ده تا ۱۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. با توجه به کاهش تقاضای جهانی کالا‌های خام در پی شیوع ویروس کرونا، باز کردن شیر‌های نفت در عربستان می‌تواند بازار نفت را در وضعیت بغرنجی گرفتار کند.
در واقع در حالی که روسیه مهر بطلان را بر توافق کاهش تولید زد، عربستان نیز قیمت محموله‌های نفتی خود را کاهش داد تا پازل سقوط قیمت نفت تکمیل شود. گرچه شرکت سعودی آرامکو پیش از این نیز تخفیف‌هایی از چند سنت تا چند دلار در هر بشکه را برای مشتریان خود در نظر می‌گرفت، اما اکنون این شرکت اعلام کرده است که برای هر بشکه نفت بین چهار تا هشت دلار به مشتریان خود در اقصی نقاط جهان تخفیف خواهد داد؛ تخفیف بسیار قابل‌توجهی که البته دامنه آن به خارج از عربستان نیز کشیده خواهد شد. درواقع ارائه چنین تخفیف‌هایی از سوی شرکت سعودی آرامکو، مستقیماً قیمت ۱۴ میلیون بشکه نفت صادراتی از منطقه خلیج‌فارس را تحت تأثیر قرار خواهد داد، زیرا کشور‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس در قیمت‌گذاری نفت خود از سیاست‌های عربستان پیروی می‌کنند. فعالان بازار نفت می‌گویند اقدام جدید سعودی‌ها یک حمله مستقیم به شرکت‌های نفتی روسی برای محدود کردن فروش نفت آن‌ها در اروپاست.

این سقوط قیمت در حالی اتفاق افتاده که اغلب کشور‌های تولیدکننده نفت برای مقابله با کسری بودجه نیازمند قیمت‌هایی به مراتب بالاتر هستند. به نظر می‌رسد هدف عربستان از این کار، وادار کردن روسیه برای پذیرش توافق کاهش تولید نفت است.

زیان نفتی آمریکا
یکی از بزرگ‌ترین بازنده‌های کاهش شدید قیمت نفت، نفت شیل آمریکاست که با توجه به این قیمت‌ها تولید آن دیگر اقتصادی نخواهد بود و می‌تواند تولید ۸/۶ میلیون بشکه‌ای آمریکا را با خطر جدی مواجه کند.

گفته می‌شود هزینه تمام شده نفت شیل آمریکا هر بشکه بالاتر از ۴۰ دلار است. با تداوم نفت ۳۰ دلاری، صنعت نفت آمریکا هم آسیب خواهد دید.

نفت ۲۰ دلاری چقدر جدی است
برخی تحلیلگران قیمت‌های پایین‌تری را برای نفت پیش‌بینی می‌کنند و هشدار می‌دهند احتمالا شاهد پایین‌ترین قیمت نفت در ۲۰ سال اخیر خواهیم بود. در اواخر سال ۱۹۹۸ قیمت هر بشکه نفت برنت در بازار‌های جهانی به کمتر از ده دلار در هر بشکه رسید. در آن زمان نیز عربستان سعودی یک جنگ قیمتی بزرگ که در چهار دهه قبل از آن بی‌سابقه بود را آغاز کرده بود. اکنون فعالان بازار از تکرار تاریخ نگرانند. بانک معتبر گلدمن ساچ دیروز هشدار داد جنگ قیمتی که اوپک و روسیه به راه انداخته‌اند، می‌تواند قیمت نفت را بین ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر بشکه پایین بیاورد.

نفت و کرونا به جان بازار‌های جهان افتادند
شاخص‌های بورسی جهان دوشنبه از آمریکا تا آسیا شدیدترین افت را تجربه کردند. نفت به پایین‌ترین قیمت خود در ۲۸ سال اخیر رسید. بورس‌های جهانی سقوط کردند و طلا رکورد تاریخی زد. شاخص داوجونز در بورس آمریکا بیش از ۱۲۰۰ واحد یا چیزی حدود ۷ درصد در معاملات روز دوشنبه فروریخت. شاخص نزدک نیز ۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

در دیگر نقاط دنیا اوضاع بورسی به همین شکل بود. شاخص نیکی بورس ژاپن ۵ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک سال اخیر رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی نیز ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد که بزرگ​ترین زیان آن از اکتبر سال ۲۰۱۸ بود.

شاخص هنگ‌سنگ در هنگ‌کنگ، ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد که بیشترین کاهش آن در یک سال اخیر بود. همچنین شاخص بورس یورو استاکس اروپا ۶درصد و شاخص داکس آلمان ۶ درصد سقوط کردند.

افزایش نرخ ارز و طلا
در شرایط سقوط قیمت نفت و شاخص‌های بورسی، طبق قاعده مرسوم، پناهگاه‌های امن سرمایه‌گذاری در جهان یعنی بازار ارز و طلا رشد کردند. روز دوشنبه در بازار‌های جهانی، طلا بیشترین رکورد را زد و به قیمت ۱۷۰۰ دلار در هر اونس رسید که بالاترین قیمت هفت سال اخیر به حساب می‌آید.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.