طرز تهیه خشیل آذری

خشل یکی از غذا‌های سنتی و محلی آذربایجان است که بیشتر در فصول سرد سال و مناسبت‌های خاص همانند شب یلدا رواج دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خشیل از حاصل طبخ آرد گندم و شکر و آب تهیه می‌شود، اما معمولا بطور سنتی از بلغور پخته گندم به همراه آرد گندم و روغن حیوانی و کمی شکر و نمک استفاده می‌کنند. برای سرو این خوراک معمولا از شیر و عسل یا بطور سنتی دوشاب و کره آب‌کرده محلی استفاده می‌نمایند.

طرز تهیه خشیل آذری

مواد لازم: (برای ۴ نفر)

بلغور گندم یک پیمانه
آرد گندم ۴ الی ۶ قاشق سوپ‌خوری
آب سرد ۴ پیمانه (یک لیتر)
شیر به میزان لازم
عسل میزان لازم
کره میزان لازم

 

دستور پخت:

بلغور گندم را خیس کرده و بعد از چند ساعت با آب بپزید تا زمانی که آب بلغور کشیده شود. سپس بگذارید تا کمی سرد شود. حداقل ۴ قاشق آرد را در ۴ پیمانه آب سرد حل کرده، بلغور پخته شده را به آن اضافه و روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا غلیظ‌تر از هلیم (حلیم) شود و بوی خامی آرد از بین برود. در صورت لزوم می‌توان یک الی دو قاشق سوپ‌خوری دیگر آرد اضافه کرد تا به غلظت آن افزوده شود.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه سس اسپانیول

برای سرو کردن خشیل، آن را در ظرف گودی ریخته، وسط آن را گود کرده و شیر و عسل بریزید. اطراف آن را نیز کره‌ی آب شده محلی اضافه کنید، که مقدار کره به میل و سلیقه شما بستگی دارد. بهتر است خشیل را باید شیره یا دوشاب مصرف کرد، چون بدون شیره مزه خوبی نخواهد داشت.

برای اینکه خشیل مقوی‌تری تهیه نمایید بهتر است از آرد گندم کامل استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید خشیل کاملا یکدست شود بعد از پخته شدن بلغور و سرد شدن، آن را در میکسر بریزید تا کاملا یکدست شود. خشیل برای صبحانه بخصوص در روز‌های سرد زمستانی و همچنین برای تقویت بنیه و خون‌سازی بسیار مناسب است.

منبع: فرهنگ غذا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار