چگونه دروغ‌گویی یک فرد را از چشمانش تشخیص دهیم؟

حداقل ۴ روش یا گام برای فهمیدن دروغ‌گویی افراد از روی چشم‌های آن‌ها وجود دارد. هیچ‌یک از این روش‌ها منوط به قاعده کلی نیستند و در انسان‌هایی مستثنی بوده یا حتی برعکس عمل می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هنگامی که در حال دروغ‌گویی هستیم؛ بسیاری از حرکات زبان بدن به طور ناخودآگاه یا ارادی تغییر می‌کنند که نشانه‌دهنده دروغ‌گویی و قصه‌بافی ما هستند. در برخی افراد شانه‌شان شروع به تکان خوردن می‌کند یا فرم چهره‌شان با صحبت‌های عاطفی که در حال گفتن هستند؛ تناسب و تطابق ندارد. معروف است یکی از روش‌های فهمیدن دروغ‌گویی، نگاه کردن به چشمان افراد است.

اگرچه به طور کامل نمی‌توان ادعا کرد حرکات چشم نشانگر دروغ‌گویی است، ولی در بسیاری از افراد، هنگام دروغ‌گویی، نشانه‌هایی در چشم‌ها ظاهر می‌شود و به شما پیام می‌دهند که باید درباره صحت این صحبت‌ها تردید داشته باشید.

چگونه دروغ‌گویی یک فرد را از چشمانش تشخیص دهیم؟

حداقل ۴ روش یا گام برای فهمیدن دروغ‌گویی افراد از روی چشم‌های آن‌ها وجود دارد. هیچ‌یک از این روش‌ها منوط به قاعده کلی نیستند و در انسان‌هایی مستثنی بوده یا حتی برعکس عمل می‌کنند. آشنایی بیشتر شما با افراد مختلف، حالات و حرکات چشم آن‌ها بهترین قاعده برای فهمیدن دروغ‌گویی آن‌ها است.

گام ۱: شناسایی حرکات طبیعی چشم

توجه کنید چشمان یک فرد در حالت عادی چه وضعیتی دارند و کدام حرکات را انجام می‌دهند. آیا سعی می‌کند ارتباط چشمی برقرار کند یا از تماس چشمی فراری است. هنگام یادآوری چیزی یا خاطره‌ای چشمان خود را محکم می‌بندد یا باز نگه می‌دارد. چه هنگامی به اطراف نگاه می‌کند و مردمک‌های چشم باز و بسته می‌شود.

دانستن رفتار‌ها و حرکات معمولی افراد به شما کمک می‌کند در هنگام دروغ‌گویی، با یک نگاه به چهره و چشم‌شان متوجه حرکات غیرعادی و تغییراتی شوید. بسیاری از افراد در هنگام دروغ‌گویی به طور ناخواسته حرکات چشمی جدیدی دارند.

گام ۲: تماس چشمی

همه شنیدیم که به چشم طرف مقابل‌تان زل بزنید تا بفهمید راست می‌گوید یا دروغ. بسیاری از افراد نمی‌توانند همزمان تماس چشمی برقرار کنند و دروغ بگویند. برعکس این قضیه هم صادق است. برخی افراد هنگام دروغ‌گویی سعی می‌کنند مستقیما در چشمان شما زل بزنند تا تاثیرپذیری بیشتری روی شما داشته باشند.

اما غالبا افراد هنگام داستان‌پردازی، یادآوری یک خاطره فراموش شده و روایت کردن چیزی که ساختگی است، به زمین خیره می‌شوند یا روی شی خاصی تمرکز کرده و از تماس چشمی فراری هستند. در واقع، دنبال یک سوژه غیرمتحرک هستند. یکی از بهترین ترفند‌ها برای یافتن راستگویی یا دروغ‌گویی افراد، برقراری تماس و ارتباط چشمی است.

گام ۳: حرکات چشم در جهت‌های مخالف

توجه کنید افراد در حالت عادی و فکر کردن، چشم‌شان به کدام سو می‌چرخد. بسیاری از افراد هنگامی که دارند از نیم‌کره راست خود استفاده می‌کنند؛ به سمت چپ نگاه کرده و برعکس اگر چپ دست هستند و عادت دارند از نیم‌کره چپ مغز خود کار بکشند؛ به سمت راست نگاه می‌کنند.

وقتی روبروی افراد ایستادید؛ توجه کنید این جهت‌ها برعکس می‌شود. همیشه جهت‌یابی جشم‌ها نشان‌دهنده دروغ‌گویی افراد نیست، ولی اگر مدتی با آن‌ها معاشرت داشته باشید؛ به خوبی متوجه می‌شوید الان به سمت چپ خودش نگاه می‌کند؛ یعنی در حال داستان‌سرایی است.

چگونه دروغ‌گویی یک فرد را از چشمانش تشخیص دهیم؟

گام ۴: بررسی مردمک چشم

مردمک‌های غالب مردم در هنگام دروغ‌گویی، از حالت طبیعی خارج می‌شوند و بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از حد طبیعی هستند. مثلا، وقتی دارند دروغ می‌گویند؛ مردمک چشم‌ها بزرگ‌تر می‌شود. این افراد نمی‌توانند تسلطی روی باز و بسته شدن مردمک چشم داشته باشند.

البته، برخی افراد خیلی تلاش می‌کنند مردمک چشم را ثابت نگه دارند، ولی باز از چهره‌شان و وضعیت چشم مشخص می‌شود تحت فشار هستند و دارند چیزی را پنهان می‌کنند. همیشه برای افراد خاصی یک استثنا‌هایی در نظر بگیرید. مثلا، ممکن است برخی افراد به طور طبیعی وقتی تماس چشمی برقرار می‌کنند؛ مردمک چشم‌شان گشادتر شود یا به طور ذاتی مردمک چشم بزرگ‌تری دارند.

منبع: یک پزشک

انتهای پیام/

برچسب ها: روانشناسی ، دروغگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.