پاسخ به سوالات شما؛

ویروس کرونا چگونه به بیماران قلبی آسیب می‌رساند؟

ویروس کرونا برای افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه ایی از جمله بیماری‌های قلبی خطر بیشتری دارد.

حمیدرضا حکمت استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی ابتلای بیماران قلبی به ویروس کرونا گفت: ACE۲ در همه جای بدن وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد آن در بافت ریه‌ها و ۲۰ درصد بقیه در قلب، کلیه و حتی مغز دیده می‌شود. همان مکانیسمی که در ریه‌ها باعث آسیب رساندن به ریه می‌شود، در قلب نیز می‌تواند سبب آسیب شود.

او گفت: کسانی که از قبل فشار خون بالا، بیماری قلبی و نارسایی قلبی داشته اند، ویروس کرونا هم می‌تواند باعث تشدید بیماری قلبی آن‌ها شود و هم می‌تواند مشکل جدیدی برای آن‌ها به وجود آورد.

حکمت افزود: علاوه بر نقش ACE۲، به دنبال هر بیماری ویروسی و میکروبی التهاب به وجود می‌آید، که این التهاب میتواند سبب پاره شدن پلاک چربی در عروق قلبی شود و سبب بروز سکته‌های قلبی شود. از طرف دیگر کاهش اکسیژن رسانی (هیپوکسی) در اثر درگیری ریوی می‌تواند در تشدید وایجاد مشکل جدید قلبی برای این بیماران نقش داشته باشد.

او گفت: بنابراین ACE۲ و التهاب و هیپوکسی ایجاد شده در اثر ویروس کرونا می‌توانند روی قلب تاثیر بگذارند.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ بیماران قلبی و مبتلا به آسم کدام توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند؟


حکمت با اشاره به خطر بیشتر کرونا برای افرادی که دارای بیماری زمینه ایی هستند گفت: در مطالعات نشان داده شده کسانی که دارای بیماری‌های زمینه ایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، فشار خون، بیماری‌های ریوی و دیابت هستندو همچنین کسانی که سن بالاتری (خصوصا بالای ۷۰ سال) دارند ریسک ابتلا و مرگ ومیر بالاتری خواهند داشت؛ بنابراین کسانی که بیماری‌های زمینه ایی دارند باید بسیار بیشتر از سایر افراد احتیاط کنند.

او گفت: کسانی که از قبل بیماری قلبی مانند گرفتگی عروق کرونر، نارسایی قلبی و فشار خون دارند، ویروس کرونا هم می‌تواند این بیماری را در آن‌ها تشدید کرده و هم چنین می‌تواند نارسایی قلبی یا سکته قلبی یا اختلالات ریتم قلبی جدید برای فرد ایجاد کند.

اتونشر عید ۲/// ویروس کرونا چگونه به بیماران قلبی آسیب می‌رساند؟
او افزود: برخی از کسانی که الان به ما مراجعه می‌کنند با علایم قلبی از جمله تپش قلب، درد قفسه سینه و تنگی نفس می‌آیند که این علایم می‌تواند ربطی به ریه آن‌ها نداشته باشد و به بیماری‌های قلبی که افراد از قبل داشته اند یا در اثر بیماری کووید۱۹ برای آن‌ها ایجاد شده مرتبط باشد.

حکمت برای توصیه به بیماران قلبی در این روز‌های شیوع کرونا گفت: کسانی که بیماری قلبی دارند باید دارو‌های خود را مرتب مصرف کرده و هر گاه علامت دار شدند به مراکز درمانی مراجعه کنند.


بیشتر بخوانید: ۸۵ درصد مبتلایان به کرونا متوجه نمی‌شوند و بهبود می‌یابند/ ترس از کرونا، می‌تواند آدم سالم را مبتلا کند


او در پاسخ به این سوال که افراد چه زمانی به مراکز درمانی مراجعه کنند گفت: با توجه به این که ۸۰ درصد کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند، بیماری خفیفی گرفته و با مراقبت‌های خانگی مداوا می‌شوند، ما توصیه می‌کنیم تا زمانی که علائم آن‌ها تشدید نشده به مراکز درمانی مراجعه نکنند؛ چرا که علاوه بر شلوغ شدن مراکز درمانی و کاهش توانایی کادر پزشکی برای رسیدگی به بیماران حاد، ممکن است بیماری آن‌ها چیز دیگری بوده و به اشتباه آن را به کووید-۱۹ نسبت داده باشند و با مراجعه به مراکز درمانی به دلیل تراکم جمعیت به این بیماری نیز مبتلا شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۸:۴۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام من حس بویایی و چشاییم ۲۵ روز پیش رفت الان بهتر شد ولی قلبم درد میاد و حس میکنم نفسم سنگین هستش فک کنم معدم درد میاد ولی سرفه و تب و سردرد ندارم میتونین بگین علتش چیه؟
آخرین اخبار