وزارت بهداشت در شهریور ۹۸؛

از ۲۱۱ مورد تخلف در پذیرش دانشجوی پزشکی تا میزان مصرف داروی ایرانی‌ها

حوزه سلامت در شهریور ۹۸ با اخبار مهمی مواجه بود که به بیان مهمترین آنها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۸ با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش به اتمام رسید، در سال ۹۸ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود و پایان سال با چالش بزرگ مبارزه با ویروس کرونا مواجه شد، در این بسته خبری می‌توانید مهمترین اخبار شهریور ماه سال  ۹۸ را مرور کنید.

۲۱۱ مورد تخلف در انتقال و پذیرش دانشجویان گروه پزشکی شناسایی شد

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به دنبال تشدید تحریم‌ها و تغییرات ناگهانی قیمت ارز و مشکلات بوجود آمده برای دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در خارج از کشور، پارسال تسهیلاتی برای انتقال این گروه از دانشجویان به دانشگاه‌های داخلی صورت پذیرفت که به دنبال آغاز روند اجرایی آن، گزارش‌هایی نیز مبنی بر بروز تخلف در این فرآیند‌ها به وزارت بهداشت واصل شد.

او گفت: بیش از ۸۰ درصد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور در رشته‌های دکترای حرفه‌ای گروه پزشکی تحصیل می‌کردند که بیش از ۶۶۰۰ نفر را شامل می‌شود.

جهانپور ادامه داد: در سال ۹۶، حدود ۶۲۴ نفر متقاضی انتقال از خارج به داخل کشور بودند در حالی که این عدد در سال ۹۷ به دنبال مشکلات پدیدآمده بر سر راه انتقال ارز به ۲ هزار و ۸۲۴ نفر رسید. از این میان یک هزار و ۷۴۱ نفر تا پایان سال ۹۷ مصاحبه شده و با انتقال یک هزار و ۳۶۵ از آن‌ها موافقت شده بود.
 
به گفته او اصل موضوع انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل خارج به داخل موضوع جدیدی نیست لکن از ابتدای سال ۲۰۱۹ امکان انتقال به داخل کشور با اطلاع رسانی قبلی، ممنوع شده است.

سید محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن ، در زمینه تدوین سند حذف بیماری سرخک اظهار کرد: بیماری سرخک در منطقه مدیترانه شرقی بر اساس درخواست سازمان بهداشت جهانی باید تا سال ۲۰۲۰ در ۲۳ کشور عضو باید حذف شود و مطابق این درخواست کشور‌ها تا سال ۲۰۲۰ اقدام به حذف بیماری سرخک کنند.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن ادامه داد: حذف بیماری سرخک بدین معنی است که هیچ موردی از بیماری سرخک و ویروس ناشی از آن در کشور‌ها اتفاق نیفتد و برای رسیدن به این هدف بزرگ کشور‌های عضو مدیترانه شرقی از جمله ایران باید کار‌های مراقبتی خود را ادامه دهند.

او ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در خصوص حذف بیماری سرخک و سرخچه پوشش کامل واکسیناسیون جمعیت است که برای انجام این کار باید بالای ۹۵ درصد افراد کشور تحت پوشش واکسیناسیون بیماری سرخک قرار بگیرند و به افراد واجدالشرایط باید واکسن سرخک و سرخچه در دو نوبت تزریق شود.

ایران رکورددار درمان ایدز در خاورمیانه و شمال آفریقا/ یک سوم مبتلایان شناسایی شده‌اند

مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز در نشست خبری با محوریت بیماری ایدز و چالش‌های دارویی این بیماری اظهار کرد: مرکز تحقیقات، آزمایشگاهی که آزمایش‌های لازم در مورد مقاومت دارویی انجام می‌دهد و همچنین کلینیک ایدز که ماهیانه ٧٠٠ بیمار مبتلا به ایدز دارد، در یک مجموعه کنار هم قرار گرفته‌اند.

رییس مرکز تحقیقات ایدز تاکید کرد: ایران در بین کشور‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر تحقیقات و درمان بیماری ایدز حرف اول را می‌زند.

او ادامه داد: در کشور بیش از ٢٠٠ مرکز مراقبت رفتاری برای ارتباط با بیماران ایدز فعالیت میکنند که در واقع به عنوان بازوی وزارت بهداشت در تحقیقات، برنامه ریزی و سیاستگذاری درمان هستیم.

رییس مرکز تحقیقات ایدز اظهار کرد: باشگاه یاوران مثبت، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری در مرکز تحقیقات ایدز راه اندازی کرده‌ایم.
بر اساس اطلاع منابعی آگاه، از مدتی پیش داروسازان به جمع افراد واجد شرایط برای تصدی پست مدیریت تجهیزات و ملزومات پزشکی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پیوستند، این مسئله موجب اعتراض کارشناسان تجهیزات پزشکی برای این پست تخصصی شده است و حالا با نامه مدیر کل آموزش تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت به رئیس سازمان غذا و دارو این مسئله به تایید رسید.

صفوی در این نامه بر جایگاه کارشناسان تجهیزات پزشکی با توجه به آموزش آکادمیک و دانش و تجربیات مرتبط، در مدیریت تامین، ارتقا کیفیت خدمات و کاهش هزینه های ناشی از تجهیزات و ملزومات پزشکی تاکید داشته و از رئیس سازمان غذا و دارو درخواست کرده است تا در ابلاغیه سطح بندی معاونت غذا و دارو و انتصاب معاونین و مدیران حوزه غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی بازنگری صورت گیرد.

جزییات پرونده «دانشجوی‌جعلی» دانشکده دندانپزشکی!/ دور زدن کنکور شگرد کلاهبرداری

طی چند روز گذشته خبری در رسانه‌ها مبنی بر دستگیری خانم «م.م»دست به دست شد. خانمی که خود را دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معرفی کرد و پایش به  رسانه‌ها برای شرح علت موفقیتش در کسب رتبه ۹۲ کنکور هم باز شد.

ماجرا از این قرار است که این خانم ۲۳ به مدت یک سال سر کلاس‌های درس دندانپزشکی شهید بهشتی حاضر می‌شد و خود را به عنوان دانشجوی نخبه‌ای که رتبه  ۲ رقمی در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور ( علوم پزشکی شهید بهشتی) کسب کرده در صفحات شخصی مجازی‌اش معرفی می‌کرد؛ اما مسئله مهم عدم شرکت او در کنکور بوده است.

خانم "م .م" برای ورود به کلاس بهانه‌هایی از جمله عدم انتخاب رشته را می‌آورده و با همین ترفند دو ترم را سپری کرد. او  در کلاس‌ها حاضر می‌شد و به سایر دانشجویان گفته بود که با پول به دانشگاه راه پیدا کرده و اصلا کنکور نداده است. همین امر باعث اعتراضاتی در بین دانشجویان دندانپزشکی شد و کار را به حراست دانشگاه کشاند. در نهایت  عدم شرکت این نخبه قلابی در کنکور و دانشجو نبودن او بر همگان محرز شد.

تربیت پرسنل «زن» اورژانس برای اولین بار در کشور

سعید نمکی وزیر بهداشت عصر امروز در مراسم روز اورژانس که در سالن همایش های رازی برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه دستاورد‌های خوبی پس از انقلاب اسلامی در حوزه سلامت به ویژه سازمان اورژانس کشور به دست آورده ایم و اورژانس کار خود را با ۴۵ پایگاه شروع کرده است و امروزه یکی از قدرتمندترین اورژانس‌های منطقه را داریم.

او بیان کرد: در پدیده‌ای مانند سیل تمامی کادر بهداشت و درمان کشور عملکرد خوبی داشتند، اما پرسنل اورژانس کشور عملکرد بسیار درخشانی بروز دادند و در هنگام بروز حوادث لحظه‌ای درنگ نکردند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما باید به فکر هوشمند سازی اورژانس کشور باشیم تا سرعت عمل پرسنل اورژانس در خدمت رسانی به مردم سرعت یابد.

افزایش ۲۵ درصدی حقوق دستیاران پزشکی در بیمارستان‌ها

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت  با اشاره به مصوبه هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره حقوق دستیاران پزشکی اظهار کرد: افزایش حقوق دستیاران پزشکی در جلسه هیئت‌های مشترک دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به تصویب رسید.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیئت‌های مشترک دانشگاه‌های علوم پزشکی حقوق دستیاران پزشکی ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به چالش دستیاران پزشکی برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن، اظهار کرد: برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران در تلاش هستند برای بیمه دستیاران پزشکی اقداماتی انجام دهند.

لاریجانی ادامه داد: معاونت آموزشی وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توصیه می‌کند در صورت امکان در زمینه پوشش بیمه‌ای دستیاران پزشکی اقداماتی انجام دهند.

ایرانی ها  سالیانه چند دلار دارو مصرف می کنند؟ 

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو درباره سرانه مصرف دارو در ایران اظهار کرد: سرانه دارویی در ایران ۵۳ دلار است که باید این عدد منطقی شود و شکل مصرف دارو مورد بازنگری قرار گیرد.

او گفت: مردم برخی دارو‌های ضروری را مصرف نمی‌کنند، اما در مقابل، برخی دارو‌ها را بیش از حد مصرف می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: دو میلیون بیمار مبتلا به فشار خون را در طرح ملی بسیج فشار خون شناسایی کردیم که باید دارو مصرف می‌کردند، اما هیچ کدام از آن‌ها تا به حال داروی فشار خون استفاده نکرده بودند؛ همچنین سرانه مصرف دارو‌های کاهنده چربی و قندخون نیز در ایران پایین است.

شانه‌ساز با اشاره به مصرف بالای برخی دارو‌ها در ایران افزود: ایرانیان به میزان زیادی آنتی‌بیوتیک و مسکن مصرف می‌کنند که این میزان مصرف، منطقی نیست.

دانشمند ایرانی اسیر در بند آمریکا چهره برتر بیوتکنولوژی کشور شد

در سومین همایش بین‌المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی اعضای هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی و کادر علمی و اجرایی همایش به پاس تلاش صادقانه علمی در درمان بیماران و پژوهش در حوزه هماتولوژی و تحقیق در حوزه خون و فرآورده‌ها و مشتقات خونی جایزه چهره تاثیرگذار زیست فناوری (جایزه زنده یاد کاظمی آشتیانی) دوره یازدهم را در مراسم اختتامیه این همایش که در روز سه شنبه دوازدهم شهریور ماه از ساعت ۱۶ تا۱۸ در سالن همایش‌های رازی برگزار گردید به دکتر مسعود سلیمانی اهدا نمودند.
 
دکتر مسعود سلیمانی دانشمند و پژوهشگر فرهیخته و برجسته کشورمان از اسفند ماه سال گذشته در بازداشت دولت ایالت متحده آمریکا به سر می‌برد.
 

شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت در نشست خبری معاون درمان وزارت بهداشت درمان هفته دولت اظهار کرد: در حوزه پیوند ۵٠ درصد مسئله فرهنگسازی  مهم است و با پیوند عضو در سخت‌ترین و شکننده‌ترین شرایط برای خانواده‌ها این امکان فراهم خواهد شد تا این لحظه را به خاطره‌ای ماندگار و حیات بخش تبدیل کنیم.

او با اشاره به اینکه همه پیوند‌های دنیا در ایران انجام می‌شود، ادامه داد: خوشبختانه با توجه به رشد اهدای عضو ۵٣ هزار پیوند کلیه داشتیم و علوم پزشکی شیراز ۵ هزارمین پیوند کبد را جشن گرفت که با ٧٠٠ پیوند کبد در جهان، بالاترین تعداد پیوند کبد را در دنیا دارد؛ مرکز بعدی در دنیا در ایالات متحده آمریکا با ۴٠٠ پیوند کبد است و در پیوند قلب از ١٣٠٠ پیوند گذشتیم.

شادنوش بیان کرد: پیوند بافت و نسج در کشور رشد خوبی داشته است و با هر مرگ مغزی امکان پیوند٨ عضو و ۵٣ نسج وجود دارد و باید توجه داشت که پیوند مغز استخوان یکی از بهترین راهکار‌ها در درمان بیماری‌های پیچیده است.

او در پاسخ به سوالی درباره موضوع اهدای عضو از محکومان به اعدام گفت: پیشنهاد قوه قضائیه در مورد اهدای عضو از اعدامی‌ها هم از دستور کار خارج شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار