گزارش/

فریاد بی آبی روستاهای جنوب کشور/ لوله کشی های آب چقدر مقاوم در برابر سیل؟

سالهاست علی رغم آب رسانی وزارت نیرو به شهرها، روستاییان جنوب کشور همچنان در نبود آب شرب زندگی می کنند.

فریاد بی آبی روستاهای جنوب کشور/لوله کشی های آب چقدر مقاوم در برابر سیل؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه کشور ایران یکی از کشور‌های سیل خیز در جهان است که در صورت بارش‌های شدید می تواند بسیار مخرب و خطرناک باشد. این مساله در تحقیقات مختلفی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است؛ بنابراین باید خطر سیل را بسیار جدی بگیریم و هر چه زودتر اقدامات پیشگیرانه را شروع کنیم.

در کشور ما بسیاری از خانه‌های قدیمی بافتی فرسوده دارند و ساخت و ساز‌های مدرن نیز اغلب غیراستاندارد هستند. می توان با اقدامات پیشگیرانه در رودخانه‌های سیل خیز و مقاوم سازی ساختمان‌های در معرض سیل تا حد زیادی از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد.

اوایل روزهای سال ۹۸ بود، روزهایی که جنب و جوش شهرها و کوچه ها نوید سالی جدید را می داد. همه مردم خود را برای سال جدید آماده می کردند اما کمتر کسی به هشدارها و اطلاعیه های هواشناسی توجه می کرد به طوری که بر اثر بارندگی‌های شدید در استان‌های شمالی و جنوبی ایران، این سیل‌ها موجب خسارت‌های مالی برای ساکنین این استان‌ها و همچنین فوت چندین نفر از هموطنانمان شد.

این درحالی است که متاسفانه در بروز سیل زیر ساخت های  از جمله لوله کشی آب ها به ویژه در مناطق  گرفتار سیل به شدت تخریب و باعث مشکلاتی برای استان های درگیر سیل می شود به طوری که در بارندگی و سیلاب اوایل فروردین  سال گذشته ۹۸ دست کم پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ۱۵۰ متر از خط لوله انتقال آبرسانی آلولک به ایوانکی گرمسار خسارت وارد کرده بود.

این درحالی است که هنوز که هنوز یکسال از سیل شدید سال گذشته کشور می گذرد مسئولان کشور گویا درسی نگرفته و هنوز در برخی از نقاط سیل زده، زیرساختها از بین رفته و خرابی بسیاری در بخشهای مختلف از جمله نبود لوله کشی آب شاهد هستیم.

 

در این باره قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفا وزیر نیرو در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: آن چیزی که دولت  برای انتقال آب هزینه و انجام می دهد برای آب شرب است. 

او ادامه داد: متاسفانه پدیده سیل یک امری غیرقابل پیش بینی است  و کسی هم نمی تواند آن را پیش بینی کند به طوری که خسارت بارترین حادثه نیز سیل است. 

خامسی تصریح کرد: تلاش ما این است تا با تدابیر و جلسات بحران بتوانیم جلوی این خسارت سنگین و مالک را بگیریم به طوری که با تدابیر و مدیریت سال گذشته جلوی خسارت های ناگهانی را گرفته ایم. 

معاون وزیر نیرو در ادامه مبنی براین که خسارت سیل سال گذشته خوزستان تا چه میزان بود و آیا خسارتی به شبکه فاضلاب منطقه وارد شده است یا خیر؟ گفت: متاسفانه در سیل خوزستان ۷۰ کیلومتر خطوط فاضلاب اهواز از رده خارج شده که از این میزان۵۰ درصد آن ترمیم شده است و برای بازسازی آن ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

خامسی در ادامه افزود: خوشبختانه در کشور مشکلی و یا کمبودی مبنی بر لوله های انتقال آب نداریم به طوری که تجهیزات بروز و. کامل در اختیار پیمانکاران در این زمینه قرار دارد. 

حال باتوجه به این که سازمان هواشناسی از روزها قبل از بروز سیل در کشور هشدار صادر می‌کند اما برخی از مسئولین براین باورند که سیل یک پدیده غیر قابل پیش بینی است و گویا آمادگی لازم برای بروز این گونه از حوادث و بلایای طبیعی را ندارند. 

مقاوم سازی و ارتقای ایمنی در پروژه های آب و فاضلاب کشور 

سازمان ها ازهرنوع که باشند، به طور روزافزون علاقمند به دستیابی و اثبات عملکرد صحیح ایمنی از طریق کنترل ریسک با توجه به خط مشی و اهداف ایمنی خود هستند . در پروژه های آب و فاضلاب که یکی از شریانهای حیاتی و مهم می باشد نیز بایستی اقدامات ایمن سازی و پیشگیری از بحرانهای بعدی به نحو احسن صورت گیرد.

تامین آب شرب از آب های سطحی

در این باره محمد رضا بختیاری مدیرعامل شرکت آبفا استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: تمام تلاش وزارت نیرو  این است که تأمین آب شهرها و روستاها از آب‌های سطحی افزایش پیدا کند، بنابراین به این سمت رفته‌ایم که تأمین آب شهرها و روستاها از آب‌های زیرزمینی کاهش و آب‌های سطحی افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: در حال حاضر هدف اصلی مقاوم  و یکپارچه سازی شبکه آب کشور وبخصوص لوله های آب چه در استان تهران و چه در کل کشور یکی از برنامه های مهم ما در وزارت نیرو است.

مدیر عامل شرکت آبفا استان تهران آب و فاضلاب کشور با اشاره به تلاش دولت برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی روستایی گفت: ۱۵۰ میلیون یورو پیشنهاد شده که برای پروژه‌های آبرسانی روستایی در سال ۹۸ اختصاص یافت که هنوز این مهم انجام نشده است.

 درخصوص تخصیص منابع در زمینه رفع تنش‌های آبی گفت: اعتباری که برای امسال  برای رفع تنش‌های آبی در نظر گرفته شده 50 میلیون یورو است که البته در کمیسیون عمران مجلس پیشنهادی مطرح شده که این رقم دو برابر شود اما هنوز منتظر تصویب این ردیف اعتبار برای سال ۹۹ هستیم.

آب پاک و سالم یکی از اساسی‌ترین منابع انسان‌ها برای زندگی بر روی کره زمین است یکی از روش‌های دست‌یابی به آب سالم تصفیه فاضلاب است، فاضلاب‌ها امروزه یکی از منابع با ارزش و ضروری تامین آب به شمار می‌آیند.

در گذشته فاضلاب‌ها به دلایل مختلف به عنوان زباله‌های به درد نخور و بی ارزش شمرده می‌شدند. یکی از راه‌های تصفیه فاضلاب استفاده از شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب‌‌ها است.

حال با وجود سیلاب های  بهاری در کشور آیا وقت آن نرسیده که مسئولین فکری برای شرایط بحران بخصوص شکستگی انتقال لوله آب در نقاط سیل زده باشند؟

به طوری در سیل دی سال ۹۸ در سیستان و بلوچستان در استان سیستان و بلوچستان حدود ۲۰۰ روستا بر اثر وقوع سیل دچار قطعی آب شده که برخی از آنها دارای مشکل کدورت منابع آبی و برخی شکستگی خطوط انتقال و خروج از مدار بوده است.

تهران در حال حاضر چیزی بالغ بر ۹۰۰ هزار کیلومتر سیستم لوله کشی آب دارد که چیزی بالغ بر۴۵ درصد این لوله های خطوط انتقال آب در تهران بالای ۵۰ سال عمر دارند.

یکی از کارهایی که در حال انجام می باشد این است که ۸۰۰ کیلومتر لوله جدید انتقال آب را در استان تهران تعویض و بروزرسانی می کنیم که قرار است طی ۵ سال آینده تمامی خطوط انتقال فرسوده آب تهران نوسازی شود. 

بختیاری در سوالی مبنی براینکه لوله های آب از ضخامت بالایی برخوردار هستند گفت:خوشبختانه لوله های انتقال آب از ضخامت بالایی برخوردار هستند و تمامی لوله های آب در تهران ساخته می شود و هیچ کمبودی به لحاظ کمبود لوله در کشور نداریم. 

روستایی که لوله کشی‌شده، اما آب ندارد

متاسفانه برخی از شهرهای کشور فاقد لوله کشی آب هستند که این تدابیر مسئولین کشور می طلبد تا کجا پای کا هستند و به وعده خود عمل می کنند.

در این باره رضا اردکانیان وزیر نیرو پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه چه تعداد از شهرهای کشور فاقد لوله کشی آب هستند، گفت: در اوایل انقلاب اسلامی هفتادو چهار و شش دهم درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه آبرسانی بوده است. یعنی حدود ۲۵ درصد جمعیت شهری دسترسی به آب با کیفیت و شبکه آبرسانی نداشتند و امروز ۹۹.۵ درصد جمعیت شهری از این نعمت برخوردارند.

او ادامه داد:در۴۰ سال گذشته  ۱۲ درصد جمعیت روستایی از آب آشامیدنی شبکه ای برخوردار بودند که این رقم در زمان حاضر به ۷۵ درصد رسیده است، به طوری که در دوره دولت تدبیرو امید و با پشیبانیی  رهبری و اجازه معظم اله در استفاده از صندوق توسعه ملی در این خصوص، ۶میلیون نفر جمعیت روستای از این امکان بهره مند شدند.

ه هرحال هرسال در این روز‌های پایانی سال سرانه مصرف آب در کشور به دلیل خانه تکانی افزایش می‌یابد، اما امسال علاوه بر این با همه گیر شدن بیماری ویروسی جدید، در برخی نقاط مصرف آب آشامیدنی افزایش یافته است.

حال به گفته وزیر نیرو در دولت تدبیر و امید، ۱۰ هزار و ۳۰۰ روستا به شبکه آب سالم متصل شده و به تبع آن، ۶ میلیون و ۸۵۶ هزار نفر از جمعیت روستایی کشور از آب سالم برخوردارشده‌اند که تا پایان فعالیت دولت فعلی، این تعداد به ۱۰ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

 از دیدگاهی دیگر می‌توان به سیل به جای تهدید از دید فرصت پرداخته شود می‌توان با ذخیره بخش زیادی از بارش که تبدیل به سیل می‌شود در ذخیره سدها، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، و پر کردن آب بند‌ها استفاده کنیم، شیوه‌های سنتی نظیر استفاده از کانال‌ها و آب بند‌ها کم کم رو به فراموشی می‌رود.  

حال باید دید که آیا مسئولین، سیل  در کشور را جدی می‌گیرند یا خیر؟  

انتهای پیام/

برچسب ها: جهش تولید ، نوروز 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
روستای تیس در منطقه آزاد چابهار هست ولی هنوز آب لوله کشی ندارد الان به تازگی 100متر لوله انداختن جهت گول زدن مردم در صورتی است که مردم تیس از مشکل بی آبی آنهم در منطقه آزاد در عذاب هستن شما را به خدا قسم بدادم ما برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
مسوولا اب سیلاب و باران و برفا رو جمع کنن و تصفیه کنن وگرنه کارو به کاردان ها بسپارن
Germany
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
این بدبختی ها همش تقصیر آمریکاس !
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۱۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
.با سلام وقت بخیر
من خودم اهل جنوبم اهل یه شهر با جمعیت حدود ۷ الی ۸ هزار نفری در استان هرمزگان .
شهری با این جمعیت هر ۱۵ روز ۲ روز اب داریم فقط
حالا قضاوت کنید خودتون
واقعا اب نیس با این همه بارون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
آب خیلی مهمه
باید همه مردم از آب بهداشتی بهره مند باشند
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۴۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
آبهای سیلهای جاری را مدیریت کنید تسویه کنید بفرستید برای روستاییان جنوب کشور یا دستگاهای بزرگ آب شیرین کن در کنار دریای خلیج فارس کار بگذاریدو آب شور دریا رو تسویه کنید و بفرستید برای نیازمندان به آب در کشور توسط لوله کشی . والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار