گزارش/

کره جنوبی چگونه کرونا ویروس را شکست داد؟

در حالی که کره جنوبی و ایتالیا در آغاز مواجه با ویروس کرونا روی یک خط نمودار بودند، امروز کره جنوبی آمار کاهش جالبی در مبارزه با این آلودگی ارائه داده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در روز سوم ماه مارس یعنی سیزدهم اسفند سال قبل اعلام شد که ۵۱۸۶ نفر در کره جنوبی به ویروس کرونا آلوده شده اند و ۳۲ نفر هم فوت شده اند.

کره جنوبی بعد از چین دومین کشوری بود که گرفتار کرونا ویروس یا به عبارت دقیق‌تر کووید ۱۹ شده بود و با ۵۰ میلیون نفر جمعیت هر روز بیش از ۹۰۰ نفر مبتلا به کرونا ویروس شناسایی می‌شدند. کره جنوبی و ایتالیا تقریبا به طور یکسان گرفتار کرونا شدند و در روز سوم ماه مارس تعداد کسانی که در ایتالیا کرونایی شده بودند ۲۵۰۲ نفر بود.

در آغاز اگر چه وضعیت در کره جنوبی به مراتب بدتر بود، اما امروز می‌بینیم که کرونا ویروس در کره جنوبی تحت کنترل گرفته شده و آمار ابتلا به کرونا هر روز کمتر می‌شود و سیر نزولی پیدا کرده است. مردم کره جنوبی دوباره توانستند به خیابان‌ها بیایند و زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

کره جنوبی کرونا ویروس را چگونه شکست داد؟

پس از پیدایش کرونا ویروس، اولین کاری که دولت کره جنوبی انجام داد این بود که به سراغ ۴ شرکت بزرگ داروسازی در داخل مرز‌های خودش رفت و برای تولید کیت‌های تشخیص کرونا ویروس برای آن‌ها مجوز صادر کرد و در عرض ۱۷ روز این کیت ساخته شد و در تمام کشور شبکه‌ای از لابراتور‌های تست کرونا ایجاد شد به گونه‌ای که ظرفیت تست روزانه به ۲۰ هزار نفر رسانده شد.


بیشتر بخوانید: شاهکار‌های کرونایی؛ از مصرف الکل‌های صنعتی تا استفاده از روغن بنفشه


این کیت‌های تشخیص به طور رایگان در اختیار مردم قرار گرفت یعنی ۴۰ برابر ژاپن و ۱۲۰ برابر آمریکا تست روزانه انجام دادند. برای اینکه بتوانند نتایج این تست‌ها را بررسی کنند در سطح کشور ۹۶ عدد لابراتوار ایجاد کردند.

پزشکان و پرستاران کره جنوبی با پوشش‌های مخصوص به صورت خستگی ناپذیر فعالیت کردند تا جایی که وقتی ماسک و عینک خود را برمی داشتند آثار قرمزی و زخم بر چهره آن‌ها نمایان می‌شد، اما آن‌ها روی زخم‌ها را چسب زخم می‌زدند و به خدمت رسانی ادامه دادند.

کره جنوبی چگونه کرونا ویروس را شکست داد؟

دولت کره جنوبی همچنین جهت انجام تست کرونا برای جلوگیری از هجوم مردم به بیمارستان‌ها و انتقال ویروس به یک دیگر بیش از ۱۰۰ لابراتوار سیار ایجاد کرد که به همه محله‌ها رفتند و کیت تست کرونا را در بین اهالی توزیع کردند و تست گرفتند.

در جاده‌ها و اتوبان‌ها ایستگاه‌های تست کرونا تاسیس شد و در این ایستگاه‌ها از راننده‌ها و سرنشینان تست کرونا گرفته شد و در حین تست هم حتی به رانندگان اجازه داده نشد تا از اتومبیل هایشان پیاده شوند. در کره جنوبی فقط دولت با کرونا ویروس مبارزه نکرد؛ بلکه ملت هم با دولت همکاری و همراهی کردند.شهروندان کره جنوبی در تهیه و بسته بندی ماسک‌ها داوطلبانه کمک کردند و مردم به صورت خود جوش کمک‌های خیر خواهانه خودشان از قبیل پول و ماسک را اهدا کردند حتی صاحب خانه‌ها مبلغ اجاره را کم کردند و یا به طور کامل بخشیدند.

از همان روز‌های آغازین شروع کرونا ویروس بنا به تقاضای دولت، مردم از تماس با یک دیگر خود داری کردند و کوچه‌ها و خیابان‌ها برای چند هفته خالی از جمعیت شدند و حتی برنامه‌ها و مراسم‌های مختلف از جمله تئاتر و مسابقات بدون تماشاگر اجرا شدند و مراسم فارغ التحصیلی دبیرستانی‌ها هم فقط با حضور خود محصل‌ها و مسئولان مدارس برگزار شدند و برای والدین آن‌ها این امکان فراهم شد تا بتوانند مراسم را از طریق یوتیوب به طور زنده تماشا کنند.


بیشتر بخوانید: امنیت بیشتر در مقابله با کرونا؛ با خواب منظم و رژیم غذایی سالم


یک دانشجوی کره‌ای هم یک اپلیکیشن موبایل ساخت که بسیار جالب بود ، در این اپلیکیشن کسانی که تست کرونای آن‌ها مثبت بود می‌توانستند به طور ناشناس موقعیت خود را در اپلیکیشن اعلام کنند و دیگران هم می‌توانستند از روی نقشه‌ای که نرم افزار نشان می‌داد، بفهمند که آیا شخص کرونایی در نزدیکی یا مسیر آن‌ها هست یا نه؟ تا بتوانند بیشتر دقت کنند و از حضور در آنجا دوری کنند.

کره جنوبی چگونه کرونا ویروس را شکست داد؟

میزان دقیق بودن تست کرونا در کره جنوبی ۹۸ درصد اعلام شده و تست کرونا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و نتایج آن پس از ۵ الی ۶ ساعت مشخص خواهد شد. اگر نتیجه تست منفی باشد به فرد پیامک فرستاده می‌شود، اما شخصی که تست کرونای آن مثبت باشد با او تماس تلفنی گرفته و توصیه‌های لازم به او داده می‌شودُ همچین بلافاصله برای او پرونده پزشکی تشکیل و شخص در منزل خود قرنطینه می‌شود. دارو‌ها و لوازم مورد نیاز هم از طرف دولت برای او تامین می‌شود؛ زیرا بستری کردن همه اشخاص در بیمارستان‌ها خطر شیوع بیماری را افزایش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: توصیه‌های خبرنگار صدا و سیما برای پیشگیری از کرونا/ کدام ویتامین ها ویروس کرونا را شکست می‌دهند؟


علاوه بر این از طریق بررسی دوربین‌های مدار بسته تمامی محل‌هایی که فرد آلوده در دو هفته قبل به آنجا رفته  یا با دیگران تماس داشته شناسایی می‌شود. افرادی که با او در تماس بودند در صورت لزوم قرنطینه می‌شود و محل‌هایی هم که رفته است ضدعفونی می‌شوند.

به عنوان مثال وقتی مشخص شد یکی از بیماران شناسایی شده کرونایی به یک مرکز خرید رفته بوده آن مرکز خرید به مدت ۲ روز تعطیل و تمام مغازه‌ها و اشیای موجود در آن‌ها ضدعفونی شده اند. دولت همچنین در عرض چند روز تمام ماسک‌ها و مواد ضدعفونی کننده بازار‌های داخلی را خریداری کرد و در عرض یک هفته میلیون‌ها عدد ضدعفونی کننده و ماسک را به طور رایگان بین مردم خود تقسیم کرد.

دولت قیمت ماسک و مواد ضدعفونی کننده را کنترل کرد و اجازه نداد سودجویان قیمت آن را افزایش دهند همچنین اعلام کرد کسانی که بازار سیاه ماسک ایجاد کنند و گران فروشی یا احتکار کنند مبلغ ۴۲ هزار دلار جریمه و تا ۲ سال زندانی می‌شوند.

در مهار کرونا مردم کره جنوبی بسیار آگاهانه رفتار کردند و هنگام بیرون رفتن از منزل یا محل کار همیشه از ماسک استفاده کردند. بر اساس اعلام دولت کارفرمایان می‌بایست در طول ساعات کاری ۲ بار در روز باید درجه حرارت بدن کارمندان و کارگران خود را اندازه گیری کنند و هر روز محل کارشان را ضدعفونی کنند.

به کارفرما‌ها آگاهی‌های لازم داده شد تا در صورتی که یکی از افراد به آن‌ها علائم کرونا را بروز داد چه کار‌هایی باید انجام دهند؟ به این ترتیب دولت این امکان را فراهم کرد تا کار‌ها تعطیل نشوند و زیان اقتصادی به حداقل برسد. با این همه اقداماتی که انجام شده در کره جنوبی حدود یک میلیون امضاء جمع آوری شد و خواستار استعفای رئیس جمهور خودشان شدند آن هم به این دلیل که کرونا ویروس وارد این کشور شده است.

وضعیت اروپا در برابر کرونا چگونه است؟

ایتالیا از نظر شیوع و نرخ مرگ و میر وضعیت بسیار وخیمی دارد طوری که حتی ارتش این کشور کاروانی از ماشین‌های نظامی را برای حمل اجساد فوت شدگان کرونایی بسیج کرد. تعداد افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت می‌شد بسیار بیشتر است طوری که پزشکان اعلام کردند که تقریبا همه تست‌ها مثبت می‌شوند.


بیشتر بخوانید: آیا افراد چاق در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند؟


وقتی اوضاع بسیار وخیم شد ابتدا بخش شمال ایتالیا قرنطینه شد، اما ساکنان آن مناطق پیش از اجرا برای فرار از قرنطینه به بخش جنوبی کشور هجوم بردند که این اقدام آن‌ها باعث گسترش شیوع کرونا به سراسر ایتالیا شد و بعد هم کل کشور قرنطینه شد، اما دیر شده بود؛ چرا که کرونا ویروس در سراسر ایتالیا پخش شده بود. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند، اما مردم آن را فرصتی برای استراحت و تفریح دانستند و به خیابان‌ها سرازیر شدند، اما با شرط و شروط هایی:

۱_ باید برگه‌ای به همراه داشته باشند که آدرس منزل و دلیل بیرون آمدن آن‌ها از خانه روی آن نوشته شده باشد.

۲_ همچنین هر شخص از اشخاص دیگر حداقل ۱ متر فاصله را رعایت کند و رعایت فاصله توسط پلیس هم کنترل می‌شود.

کره جنوبی چگونه کرونا ویروس را شکست داد؟

به غیر از سوپرمارکت و داروخانه‌ها تمام مغازه‌های دیگر تعطیل شدند و داخل این مارکت‌ها و داروخانه‌ها هم علامت گذاری شدند که مشتریان باید از طریق این علامت‌ها فاصله خودشان با یک دیگر را حفظ کنند. در داروخانه‌ها ورود همزمان بیش از ۲ نفر ممنوع اعلام شد و در سوپر مارکت‌های بزرگ ورود همزمان بیش از ۲۰ نفر ممنوع شد. کسانی هم که برای ورود در صف نیستند باید فاصله حداقل ۱ متر را رعایت کنند و سفر‌های بین شهری  توسط نظامیان کنترل می‌شود.

برای رفتن به شهری دیگر اجازه مخصوص باید گرفته شود. دولت اعلام کرد کسانی که بدون مجوز خاص از شهر خارج شوند تا ۳ ماه زندان و به پرداخت ۲۰۶ یورو جریمه محکوم می‌شوند. کسانی هم که بدون هیچ دلیلی از منزل خارج شوند ۲۰۲ یورو جریمه می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بدون نام
۲۱:۴۸ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
کم کاری دولت و مردم خودمونو با تهمت زدن به بقیه جبران نکنید اگه اونا تونستن کرونا رو مهار کننن بخاطر اینکه دولت و مردمشون پایبند قانونن و همدل و همکار با هم شکستش دادن ، ما هم میتونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
ناموسا فاز اینایی که می گن این کشورا کرونا رو مهار نکردن و آمار بیرون نمیدن و دروغ میگن چیه؟؟
شما نکنه فکر کردید همه جای دنیا مثل مملکت خودتونه و مردم بقیه جاها مثل خودتون شل و ول و ساده لوحن؟؟
عامو بیشین بینیم باوو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام. دوستان عزیز، لطفا وقتی دارید انرژی منفی دادن را شروع می کنید توجه داشته باشید که فرهنگ کره چقدر به کار کردن و خوب کار کردن اهمیت میده. اگر اشتباه نکنم ،به نظر شخصیم، توی کار خیلی با هم تعارف نداشته باشند. حتی ممکنه برخوردهای خشنی هم برای درست انجام شدن کار صورت بگیره. البته نمی تونم نظر دقیق بدم.

بیایید قدری به این هم فکر کنیم که چقدر خودمون و بچه هامونو داریم با سبک اهمیت به کیفیت کار، حس مسئولیت، حق الناس و غیره رشد میدیم یا داریم اونها را در شرایطی تربیت می کنیم که فردا که به مسئولیتی چه کوچک و چه بزرگ برسند، بجای درست کار کردن به فکر رفاه خودشون باشند و غیره و بعد هم عملکرد بدشون را با غر زدن و غیره بپوشانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایرانی قهرمان ):(:
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
ما فقط بلدیم نظریه پردازی کنیم و پس از هر گندی که کسی میزنه ، ما پس از اون راه حل نشون میدیم. و در جایی زندگی می کنیم که هیچ کس مسئولیت کارهای خودشو قبول نمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
kosar
۲۰:۱۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
کره‌جنوبی‌خیلی‌زود‌توانسته‌کرونا‌را‌شکست‌دهد‌من‌خودم‌که‌عاشق‌کره‌هستم‌بابت‌این‌خبر‌خوشحال‌شدم‌وامید‌وارم‌که‌ایران‌نیز‌بتواند‌زود‌این‌ویروس‌را‌شکست‌بدهد
United States of America
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
کلا کره جنوبی و ژاپن در همه چی پیشرفته هستن. واقعا دمشون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
اونجا کیت رو ساختن به تعداد کافی در اختیار ازمایشگاه ها بیمارستانا و مراکز سیار تشخیص کرونا قرار دادن تا هر چه زودتر بفهمن چند نفر به طور قطعی مبتلا و ناقل هستن اینجا عوضش کیت میسازیم میفرستیم سفارت سوئیس تا روی امریکا رو کم کنیم بعد هر روز هزار نفر مبتلای جدید اضافه میشه روزی صد تا ادم میمیره ادارات هنوز بازن مردم تو خیابونان دلمونو خوش کردیم به salamat .gov که اره بابا شیب داره نزولی میشه ..
Spain
پژمان تورک تراختور
۰۷:۵۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
فدای دکترها و پرستارهای خودمون بشم .. واقعا مقابلشون روسیاهم و اصلا کم نذاشتند حاضربودم بمیرم و شهادتشونو نبینم ... بجای صحبت ازپرستارای کره جنوبی انگشت اشارتون سمت مسئولینی باشه ک قم را قرنطینه نکردند
Iran (Islamic Republic of)
عادل عارفی
۰۷:۵۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
اقای نویسنده دقیقا و خیلی برتر از کره، ایران بزرگ اینکارها رو انجام داد با این تفاوت که ایران تنها بود و کره پشتش به جهان گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
چین، کره جنوبی و ژاپن دروغ می گویند و با سیاست به چراغ خاموش در حال
اجرای سیاست ایمنی گله ای هستند. هرگز کرونا در این کشورها تمام نشده.
فقط دولتهایشان وانمود می کنند تمام شده تا هم دچار بحران اقتصادی نشود
و هم با کاهش سطح استرس مردم به طور خود به خودی احتمال بیمارشدن و مرگ و
میر هم کاهش می یابد. ضمن آنکه اگر هم دست بر قضا کسی مرد می گویند
بیماری دیگری گرفته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
تکنولوژی کره هم یادتون نره
و مطالبه گر بودن مردمشون. یعنی من ملت به این شدت مطالبه گر ندیدم که حتی یقه ی هنرمندارو میچشبیدن که فلانی تو چرا کمک نکردی
Iran (Islamic Republic of)
سیفیان
۲۳:۴۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
من به تمام عزیزان بهداشتی خسته نباشی میگم شما عزیزان افتخار این کشور ین فقط باکمک خداوندواراده شمامگرکاری انجام بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۳۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
همه چیز به من و شما بر میگرده، وقتی رعایت نکنیم مبتلا خواهیم شد، ماسک و دستکش و ضدعفونی کننده در شرایط ضروری لازمه نه در داخل خانه و خانه امنترین جاست، همه جا بهترین راهکار قرنطینه رو میگن و الان تو کشور ما اجرا میشه ولی دیگه از الان به بعد مقصر بخشی از مردم هستن که رعایت نمیکنن و همش بیرون هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
ماقابل مقایسه باکره جنوبی نیستیم،نه دولت مون،نه اقتصادمون ونه فرهنگمون.خیلی عقبیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
من به تازگی فیلمی از مسافرانی ا ز کشورهای همسایه در فضای مجازی دیدم که به قم آمده بودن نمیدانم تا چه حدی صحت دارد ما در خانه بمانیم ولی مسافران خارجی به راحتی تردد داشته باشن هیچ پیروزی در برابر کرونا نداریم وتلاش مردم وپزشکان وپرستاران را هم هدر میدهیم لطفا از صحت وسقم آن با خبر شوید
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۲۰:۴۱ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام.برای هزارمین بار وبه گفته ی تمام صاحب نظران حضرات فقط وفقط وفقط بیاییم روی آموزش وپرورش درست و اصولی و بنیادین سرمایه گزاری کنیم وبس!!!!!!!!!!!!!!!خلاص.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
کره جنوبی چگونه کرونا ویروس را شکست داد؟
به این صورت که از ترکمنستان و تاجیکستان و میانمار و لائوس یاد گرفت نباید آمار بیرون بده و مردم رو نگران کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
دق دلم را در آوردی خدایا زودتر شهاب سنگ رابفرست نجاتمون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
مردم باید رعایت میکردن و دولت هم باید سختگیری میکرد و از اول قرنطینه میکرد و اجازه فعالیت عید خریدنی ها رانمی داد و تجمعات لغو میکرد و منع آمد و شد میزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
چقدر از خوب بودن دولت کره میگن ، آخه همه فراموشکارند ، همین چند وقت پیش بود که رییس جمهور پیشین کره ، همون خانومه که حالا نامش یادم نیست ، به خاطر فساد مالی کلان که در ارتباط با شرکت های بزرگ و چند ملیتی کره بود پس از چندین ماه تظاهرات مردمی از سمت خودش برکنار و دادگاهی شد . به این میگید دولت خوب و مردمی ؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
قدرت مردمش آنقدر بود که اگر در راس مملکتشون کسی باشه که دست به اختلاس بزنه با وحدت اون و برکنار بکنن ، نه مثل کشور ما که رانت واختلاس عادی شده و ما هم به این باور رسیدیم که کاری از دستمون بر نمیاد ، و با شو چند ماه و دادگاه به جای فساد فی الارض ده پانزده سال به حکم زندان محکوم میشن وعاقبتش و که همه میدونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
تا زمانی که در تصور ما و بویژه تصمیم گیران، اندمیک شدن بیماری چنین واگیر دار و بومی شدن آن محتمل ترین سناریو بنظر می رسد، هیچگاه مثل کره جنوبی یا چین، هیچگاه، تاکید می کنم که هیچگاه نخواهیم توانست که بیماری را سرکوب یا اصطلاحا شکست بدهیم.
Iran (Islamic Republic of)
موسی پنده
۱۶:۵۱ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
بزرگ ترین مشکل کشور وجود بنیادها زیاد در اقتصاد که به احد الناسی جواب گو نیستن .و همچنین نهاد های موازی با دولت که تو همه چیز دخالت میکنن .همچنین در دنیا ودر کشور ها یک نهاد دینی هست ولی در ایران تا دلت بخواد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
خیر. مشکل این است که مثل کره شمالی یک قدرت متمرکز بیرحم نداریم که با امثال شما ماهیگیریان آب گل آلود برخورد کند. اتفاقا کره شمالی اصلا کرونا نتوانست بیاید چون کاملا بسته بود.
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
این میتوانیمه نه اونی که ما میگیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
کره ای که ارزو داشت روزی مثل ایران باشد ...
حالا اوضاع ما رو ببینین بحران کل کشو رو گرفته ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
ادم صبح که بیدار میشه حس مرگ بخودش میگیره تو ایران
اونایی که ندارن بیان بگن ما نداریم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
همیشه در شرق آسیا انواع بیماریها از آنفولانزای پرندگان تا سارس و هزارمریضی دیگه هست به خاطر همین مردم ودولتشون می دونند چه کار کننداما ماایرانی ها برای اولین بار بود با این نوع بیماریهای واگیردار مواجه میشیم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۴۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
اینجا هم در قم، ستاد نماز جمعه قم که یک نهاد مردمی هست. مدام از مستأجرین متضرر که درآمدی ندارند و تقریبا 2 ماه تعطیل هستد، اجاره بهاء طلب میکند و حاضر نیست ریالی تخفیف بدهد یا ببخشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
دروغگو دشمن خدا است.
Iran (Islamic Republic of)
اریا
۱۵:۴۳ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
اولا مقایسه با
ایتالیا چرا؟
باخودمون مقایسه کنید
دوما همه چیز از بالا به پایینه وقتی بخاطر فروش بنزین و ضعف اقتصادی اجازه میدن چندمیلیون سفر انجام بشه بعد درخواست میکنن سفر نرید
نفهمیدیم چیو باور کنیم
مایی که ۴۰ ۵۰ روزه نشستیم تو خونه بعد یه عده بی خیال بیرونن
تکلیف چیه؟
ماهم بیایم بیرون بهتره
چرا مثل هند سفت نمیگیرن برا کساییکه شبا میان تو بازار؟
Iran (Islamic Republic of)
Kovid-19
۱۵:۱۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
در اوايل طرح و اعلام رسمي بيمارستانها در رسانه ها به نداشتن ماسك و مواد ضد عفوني در سطح جامعه و تدبير تلويزيون حتي ساختن ماسك را به مردم آموزش ندادند و افرادي زيادي به بيمارستانها مراجعه كردند و بيمارستانها از پذيرش آنها خودداري كردند. و بسياري با داشتن ويروس در سطح جامعه ترددكردند و شيوع ويروس بيشتر از پيش شد . فرق ما با كره جنوبي در چيست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
ماسك + هواكش = نابودي كرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
یاد بگیرید ...
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۱۳:۵۲ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
اونوقت ما ایرانی های ازخود راضی هی بشینیم شعار بدیم که فرهنگ چندهزار ساله داریم و ازما بهتر نیست و.......
ملاک عمل اکنون ماست که ثابت کرد چطور افرادی هستیم!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
چه ربطی داره به فرهنگ ما!!!!!
Germany
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
چون فقط ادعا داریم ولی پای عمل معمولا کم میاریم بیشترمون
مثل کسایی که رفتن مسافرت و استوری میزاره در خانه بمانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
دوست عزیز ما تو شمال ویلا نداریم
بهتره جمع نبندی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
اتفاقا به فرهنگ ربط داره ما فرهنگ اجتماعی وکار گروهی نداریم هرچی میگن توخونه بمونید باز یه عده گوش نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۰۰ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
چرا به فرهنگ ربطی نداره، اگه اصول زندگی در مدارس فرهنگ سازی بشه خیلی در نتیجه کار اثر داره شما تصور کن اگه یک روز دیر مدارس را تعطیل می کردند و در آن یک روز در مورد پیشگیری به دانش آموزان آموزش می دادند در نتیجه کار خیلی موقر بود الآن خیلی از اولیا را دانش آموزان مجبور به مسافرت و بیرون رفتن از خانه می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۴۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
خب دولت مردان ما و مردم هم اگه قراره کرونا رو شکست بدن از کره الگو بگیرن، نه کیت های دقیقی داریم در حدی که میگن با HRCT بهتر میشه تشخیص داد نه مردم رعایت میکنند خدابه خیر بگذرونه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۱۰ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
ایران هم اگر از روز اول شهر قم را قرنطینه میکردند این همه کشتار نمی داد .
تا الان مجبور نمی شد بعد از ۴۰ روز به جای قرنطینه یک شهر کل شهرهای کشور را قرنطینه کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
هرچند من قمی نیستم ولی باید بگم هنوز بعد از ۵۰ روز نفهمیدی که کرونا توسط پزشکان قمی شناسایی شد، یعنی کرونا در قم کشف شد نه پخش شد. اگه همین پزشکای قمی نبودند شاید تا چندین روز شیوع بیماری در کشور گسترده می شد بدون اینکه کسی بفهمه.
جای اما و اگر یه خورده رعایت کنیم و در خانه بمانیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
کجای کاری؟
مگه چین وهان رو قرنطینه نکرد، پس چرا الان کرونا کل دنیا رو گرفته
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۵۱ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
سطحی نگر، دقیقا یعنی ایشون.
Germany
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
دیگه دست مردمه همه چی که متاسفانه یه تعدادی رعایت نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
دوست عزیز بهتر نیست به آمار قم و سایر شهرها نگاهی بیاندازید
واضح تر نشان خواهد داد کجا باید قرنطینه میشد
United Arab Emirates
علی
۱۸:۳۶ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
آفرین اگر قم را قرنتینه می کردتد ای بلا سر ملت نمی آمد.
Iran (Islamic Republic of)
علی۳۳
۱۳:۰۱ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
واقعا چرا ژاپن و کره جنوبی اندازه ایران تلفات نداشتن ؟؟ایران از همون اول اعتقادی به قرنطینه نداشت و اینکه پرواز های ایران به چین ادامه داشت و حتی الان هم ادامه داره..همون زمانی که صداو سیما میگفت این ویروس مثل سرماخوردگیه و توی خیابون و مترو همه جمع شده بودن که خبرنگار از اقای دکتر مصاحبه کنه راجب کرونا و توصیه میکرد در جای شلوغ حضور نداشته باشن .این در حالی بود که خود اقای دکتر مسائل بهداشتی رو رعایت نکرده بود و باعث تجمع شده بود .از اون موقع میشد فاجع رو پیش بینی کرد. ای کاش بجای اینکه بگیم بقیه کشورها بدبخت تر از ما هستن بیایم از همین کره و ژاپن الگو بگیریم و کاری کنیم مردم با فرهنگ تر باشن.
Singapore
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
همین تو اگه قرنطینه می کردند چقدر اعتراض می کردی که بلد نیستند بحران رو مدیریت کنن قرنطینه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
بیخود از مردم مایه نذار همه ی اینا برمیگرده به مسئولان کره ی جنوبی ساخت کیت, تست گیری از همه ی مردم هزینه کردن برای سلامت مردم نه مثل مسئولان کشور ما که جاده ها رو باز گذاشتن واسه مسافرت بعد گفتن مردم از خونه بیرون نیاید ادم نمیدونه باور کنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۶ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
چقدر ایتالیا شبیه ما عمل کرد.حالا ما ازشون کپی کردیم یا اون ها از ما، مسئولین ما از اون ها کپی کردند یا مسئولین اون ها از ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
مگه قرار نبود به قبوض برق و اب و تلفن و همراه مهلت بدن ؟ پس چرا برای خط تلفن همراه من اخطار اومده که مهلت پرداخت تا ۱۵ ام ؟ ما سر کار نریم تا کرونا را شکست بدیم و در آمد نداشته باشیم ولی همراه اول زودی پولش میخواد ؟ در ضمن تکلیف یکی که رمز دوم نداره و قرنطینه است چیه ؟ یعنی قرنطینه را بشکن بره عابر بانک برای پرداخت یک قبض؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
واقعاجای تحسین دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
همدلی و همراهی یکی از مهمترین کلید واژه هایی است که هرملتی داشته باشد به سخترین مشکلات پیروز خواهدشدبایددولت وملت به همدیگر اعتماد داشته باشندهمدیگرودرک کنندایمان داشته باشندمتاسفانه بیگانگان دراین چندسال تلاش کردن این موارد رادرکشورماضعیف کنند و این موضوع حل مشکلات را سخت کرده است بااینکه مادستورالعملهای دینی بسیارداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
رفتار دولت و ملت کره قابل ستایش است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
دروغگوییشان قابل ستایش است. دیگر آمار کرونا نمی دهند. توافق کشورهای شرق آسیا برای ایمنی گله ای با چراغ خاموش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
کره جنوبی دولت خوبی داره برای اینه
-
yasagh
۱۱:۵۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
سطح بالای فرهنگ مردم کره جنوبی به شدت مرا تحت تاثیر خودش قرار داد.چقدر بین دولت و مردم صداقت و شفافیت و همکاری و هماهنگی وجود داره. ایم مطلب را که می خواندم احساس می کردم که دارم یک طرحی را مطاله می کنم که با اجرای آن می شود ویروس کرونا را متوقفش کرد....
ملتی که حتما در سالهای آینده از آنها بسیار خواهیم شنید
ملتی که استارت پیشرفت شان را با ما زدند....
ما باید فکری به حال خودمان کنیم
تنها تفاخر به گذشته کافی نیست
عمل امروز ما هم برای اثباط این فرهنگ غنی لازم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
ساده لوحی شما من را بشدت تحت تاثیر خودش قرار داد.
چین، کره جنوبی و ژاپن دروغ می گویند و با سیاست به چراغ خاموش در حال
اجرای سیاست ایمنی گله ای هستند. هرگز کرونا در این کشورها تمام نشده.
فقط دولتهایشان وانمود می کنند تمام شده تا هم دچار بحران اقتصادی نشود
و هم با کاهش سطح استرس مردم به طور خود به خودی احتمال بیمارشدن و مرگ و
میر هم کاهش می یابد. ضمن آنکه اگر هم دست بر قضا کسی مرد می گویند
بیماری دیگری گرفته است.
-
yasagh
۱۱:۵۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
سطح بالای فرهنگ مردم کره جنوبی به شدت مرا تحت تاثیر خودش قرار داد.چقدر بین دولت و مردم صداقت و شفافیت و همکاری و هماهنگی وجود داره. ایم مطلب را که می خواندم احساس می کردم که دارم یک طرحی را مطاله می کنم که با اجرای آن می شود ویروس کرونا را متوقفش کرد....
ملتی که حتما در سالهای آینده از آنها بسیار خواهیم شنید
ملتی که استارت پیشرفت شان را با ما زدند....
ما باید فکری به حال خودمان کنیم
تنها تفاخر به گذشته کافی نیست
عمل امروز ما هم برای اثباط این فرهنگ غنی لازم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
متاسفانه بعضی از مردم جدی نمی گیرند. تا به این شکل باشد کرونا مهمان ما هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
واقعا رفتار مردم کره جنوبی تقدیر داره, مردم ما مثل ایتالیا رفتار کردند کاش مثل کره جنوبی رفتار میکردیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
ما چرا نتونستیم کنترل کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
چون ما اتفاقا راست می گوییم و کره جنوبی در حال دروغگویی است هرگز کرونا در شرق آسیا تمام نشده. فقط دولتهایشان توافق کرده اند به طور مصنوعی دیگر آمار ندهند. به این ترتیب هم استرس مردم کم می شود و در نتیجه ایمنی بدن مردم بالا می رود و احتمال ابتلا و مرگ و میر کم می شود و هم اگر کسی مرد می گویند از بیمتری دیگری بوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
پس ایران رو بگو که همه الکی از خونه هاشون بیرون میان! و خیابان ها مملو از جمعیته
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۲ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
برای این که در کره جنوبی آموزش در اولویت دولته، با آموزش میشه رفتارهای مردم را در حال و آینده تغییر داد، چه رفتار اجتماعی چه رفتارهای بهداشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
لطفا پیگیر شوید نرم افزار ماسک رو تو تلویزیون تبلیغ کنند من تو سایت باشگاه خبرنگاران دیدم دانلودش کردم واقعا عالی میشه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا اگه همه نصب کنن هم اطلاع رسانی ها و اخباراش موثق هست هم نقشه خوبی دارد و باعث میشود هر شایعه ای در شبکه های مجازی پخش میشود مردم باور نکنن
Germany
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
لطفادرموردش بگین چیه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۲۲ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
همه این موارد به خود دولت کره جنوبی برمی گردد که مردم قبولش دارن و دولت برای مردم کار و خدمت انجام میده مردمش از اولویت برخوردارن.اینجا پرستارا و دکترای ما هم صورتشون زخم میشه چسپ هم میزنن ولی کاراهایی که دولت کره جنوبی انجام داده اینا هنرش رو ندارن .اینجا اینترنت خانگی رو به زعم خودشون میخوان افزایش سرعت بدن بهش میگن پروژه.جالب نیست؟؟پروژژژهههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
شما همه چیز را گفتید ولی قرنطینه را نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
ملت ما از دولت ما بیشتر مقصر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
بعضیا یاد بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۰۲ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
کار این پزشکان زیادی ،
مثل کار کارفرمایی است که به فرد جویای کار می گوید برو وقتی بهت زنگ زدم بیا
سر کار بدون اینکه شماره آن فرد را داشته باشد ،
حالا این مدعیان به فرد می گویند دیگر کاری نداریم برو خانه تمام شد ،
و در آمارهایشان می نویسند تعداد بهبود یافتگان چهارصد درصد
یعنی از هر صد نفر چهار صد نفر !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
چراباایران مقایسه نمی‌کنید،این همه راه تو نو دورمیکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
خوبه یک مقدار از وضع اقتصاد خوب یک کشور شرق اسیا تعریف کردید کره با اقتصاد قوی خود در مرحله اول کرونا را شکست داد (ماسک مجانی یک مورد ان چیزی که هنوز در داروخانه ایران پولی هم گیر نمی یاد) مسئولان کشور ما هم عملکرد خود را با کشور مثل احیانا افغانستان قیاس می گیرند ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد کرونا در ان وارد شده اینها خوشحال هستند از لحاظ کشته دادن بعد از ۴ کشور قرار گرفته اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
کره جنوبی دروغ گفت. شما باور کردید. کرونا کره جنوبی را گرفت اما دولتش همه آمارها را سانسور کرد. رسانه ها مامور شدند اعلام کنند آمار بیماری کاهش یافته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
ما که خودمان کارمند وزارت بهداشت هستیم این کارها برای ما انجام نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
چقدر خوبه که ماهم از اونها این چیز ها رو یاد بگیریم هم مردم وهم مسولین ما
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۱۰:۴۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
افرین بر کره جنوبی درود بر شرفتان
درود بر این همبستگی ملی و این اراده و مدیریت قوی
Iran (Islamic Republic of)
ه
۱۰:۳۸ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
چرا راجب کارهایی که نوشتین تو ایران اجرا نمیشه مثلا همین ماسک و لوازم بهداشتی دولت بخره بیاد بین مردم پخش کنه ما حاضریم پولشم بدیم فقط حداقل ماسک بشه بخری الان که خیلی جاها نیست یا هر ماسک را ۵۰۰۰تومن میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
ای کاش کسانی که در خانواده مریض کرونایی دارند برای اعضای آن خانواده قرنطینه سخت بگیرن و از خانه بیرون نیایند تا انشاالله این زنجیره قطع شود و کشورمان از کرونا نجات پیدا گنه۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۳۵ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
مردم کشورمون ایران، اندازه مردم کره جنوبی فرهنگ همزیستی ندارن، دولت مون هم اندازه دولت کره جنوبی نتونست فعالیت کنه، رو هم میشه شکست مقابل کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
چرا خودتان رو با کره مقایسه نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
کشور ما رو باید با کره ی شمالی مقایسه کرد نه کره ی جنوبی
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۱۰:۰۸ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
اگر جناب دولت واقعا دل بسوزاند و قرنطینه را جدی بگیرد و اجباری کند، ما هم میتوانیم کرونا را زودتر از آنچه فکر میکنیم شکست دهیم، ملت ایران مسلمان است و طهارت و بهداشت را به خوبی رعایت میکند، همیشه در گرفتاریها همدل هستند و کمک حال، پس هیچ جای شکی نیست که کرونا تحت کنترل شود، خدایا مددی،
Iran (Islamic Republic of)
Pouy
۱۸:۱۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
اصل فرهنگه که بین مردم هنوز جا نیفتاده و تدبیرات لازم که دولت اون اول نتوستن مدیریت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
به این میگن تدبیر
نتیجه اش هم میشه امید به زندگی
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
با وجود این مسئولین وظیفه شناس مام شکستش میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
الان اینارو به ما میگید چیکار کنیم،
خب کره جنوبی یه کشور جهان اولیه اونوقت ما جهان سومی
-
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
همه اینها بر میگرده به فرهنگ مردم
شما ببین مردم چین و کره چطور تونستند این ویروس رو کنترل کنند ؟ اگه بعضی از ما ایرانی های خود خواه ار منازلمون بیرون نریم بخاطر گشت و گزار الان این ویروس در تمام ایران پخش نشده بود
متاسفم برای بعضی افراد که نمیتوان آنها رو انسان نامید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
آخه اونا دولتشونم درست تصمیم گرفتن اول به طور کامل قرنطینه کردن نه مثل ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
مقصر ما مردمیم چون یقه ی خودمونو با این انتخابمون رو نمیگیریم.
Germany
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
این کرونا چرا در روسیه و کره شمالی وجود ندارد !!! و یا خیلی کم وجود داره ؟؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
Pouy
۱۸:۲۰ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
جون با کشوارای دیگه روابط نسباتا سردی دارن رفت امد تو کشورشون کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
به این میگن تدبیر
و نتیجه اش امید به زندگی بوجود میاد
Germany
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
اوناماسکوموادضدعفونی مجانی دادنشون ماقیمت چندبرابرشده تازه میگن نیازنیست ماسک بزنیدنمیشه ریس جمهورشون راتازمان ریشه کنی کرونابه ماقرض بدن بلکه زودی ازایران هم ریشه کن بشه وشرایط عادی بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۶ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
تو ایران هم ماسک سیصد تومنی میشه پنج هزار تومان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
به نظر بنده کاری که کره جنوبی در مبارزه با کووید19 کرد انجام آن برای ایران غیرممکن و نشدنی است!
ما فقط می تونیم دعا کنیم که ابر و باد و مه و خورشید دست به دست هم بدهند تا شاید یه فرجی بشه!
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۸:۴۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
مثلا ایران به جای اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی (بخوانید قرنطینه) را قبل از تعطیلات اجرا کنند که آخر تعطیلات وقتی که کار از کار گذشته بود، اجرا کردند.
ماسک و مواد ضد عفونی آنقدر فراوون گیر میاد!!!
و خیلی موارد دیگر

ناظر محترم، اگر راست می گی این نظر رو تایید کن!!! (البته بعید می دونم)
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۴۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
عزیزم چون قبلا به اندازه کافی کیت تشخیص نداشتیم برای همین طرح قرنطینه نمی شد اجرا کرد، دولت تدبیر از زمانی که کرونا در چین جولان می داد کیت تولید می کرد، الآن کیت تولیدی ارز آوری هم داشت.
آخرین اخبار