نقش کتاب و کتاب خوانی در رشته روان شناختی کودکان

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: یکی از شاخص‌های مهم در توسعه یافتگی جوامع میزان مطالعه آن جامعه است.

علی بهرام نژاد مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: امروزه با رشد و توسعه شبکه‌های مجازی و بازی‌های کامپیوتری شاخص‌های مهم میزان مطالعه جامعه در بسیاری از جوامع رو به کاهش است، باز در این میان میزان مطالعه و خواندن و نوشتن کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است که در این فرصت به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

او افزود: همان گونه که جان‌لاک روانشناس مشهور می‌گوید انسان وقتی به دنیا می‌آید مغز او همانند یک لوح سفید است با رشد مغزی و یادگیری بسیاری از نقش‌ها در این لحظه نقش می‌بندد، بنابراین رشد مغزی و عاطفی کودک با مطالعه و فراگیری از این طرح رشد و نمو می‌کند.

بهرام نژاد بیان داشت: همانگونه که ما ماهیچه‌ها و عضلات خود را با ورزش تقویت می‌کنیم از طریق مطالعه و خواندن این عمل در مغز صورت می‌گیرد یعنی اینکه توانایی‌های ذهنی و مغزی از طریق خواندن و مطالعه تقویت می‌شود.

او تصریح کرد: تقویت خلاقیت و قوه تخیل که یکی از راه‌های پیشرفت بشر است و انسان از طریق قوه تخیل و خلاقیت تغییرات اساسی را در زندگی فردی و اجتماعی خود ایجاد می‌کند، این تقویت از طریق کتاب و کتابخوانی به دست می‌آید.

بهرام نژاد گفت: یکی از موضوعات مهم در سلامت روانی انسان مدیریت استرس و هیجانات منفی مثل خشم، اندوه و اضطراب است، یکی از روش‌های مدیریت استرس مطالعه است، چرا که در آن واحد به دو موضوع نمی‌تواند بپردازد وقتی که ما مطالعه می‌کنیم، چون بایستی توجه و تمرکز کنیم از موضوع اصلی استرس زا و اضطراب زا رهایی می‌یابیم و این بسیار مفید و کمک کننده و یک روش سازگار محسوب شود چرا که به اصطلاح عامیانه با یک تیر دو نشان می‌زنیم، اول اینکه به رشد قوای شناختی و منفی خود کمک می‌کنیم و دوم اینکه از این طریق استرس که یک عامل بیماری زاست را از خود دور می‌کنیم و مطالعه یک تکنیک مهم در کنترل افکار اتوماتیک و مزاحم است.

او افزود: بسیاری از مهارت‌های زندگی مثل همدلی و مهارت حل مسئله نیز در کتاب خواندن و مطالعه به دست می‌آید خواندن کتاب موجب می‌شود تا کودکان با شخصیت‌های درون کتاب احساس همدلی کنند، بخندند، گریه کنند و ... و این موضوع تربیتی است که کودکان آن را در دنیای واقعی به کار گیرند و این خود در بهبود روابط بین فردی کمک کننده و موثر است چرا که پایه و اساس یک رابطه بین فردی موثر و مفید توانایی رفتار همدلانه است، از طرفی از این طریق کودکان روش‌های سازگارانه حل مسائل را فرا می‌گیرند.

بهرام نژاد بیان داشت: پس از مطالعه و کتاب خواندن علاوه بر اینکه یک روش سرگرمی و فعالیت لذت بخش است در مدیریت هیجانات منفی و استرس رشد قوای ذهنی و مغزی و نهایتاً اصلاح روابط بین فردی می‌شود و همه این موضوعات در سلامت روانی اجتماعی انسان نقش کلیدی و موثر دارد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار