اصول استفاده از ماسک در دوران اپیدمی کرونا

با توجه به شیوع ویروس کرونا لازم است درباره کاربرد و اصول استفاده از انواع ماسک ها اطلاعاتی داشته باشیم.

اصول استفاده از ماسک در دوران اپیدمی کرونابه گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدا باید با انواع راه‌های انتقال ویروس کرونا آشنا باشیم تا بدانیم از چه ماسکی و در چه مکان‌هایی استفاده کنیم.

راه‌های انتقال ویروس با هم متفاوت است و کرونا می‌تواند از طریق دو راه وارد سیستم تنفسی بدن شود؛ در مرحله اول ویروس از طریق قطره‌های ترشحی که از دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه و یا فریاد زدن پرتاب می‌شود،اندازه این ذرات از ۲۰ میکرون بزرگتر است و به علت سنگینی در جهت جاذبه  ۱ الی ۲ متر در هوا را طی می‌کند و توانایی معلق شون در هوا ندارد و این اولین راه انتقال ویروس کرونا در سطح جامعه است.

اگر ذرات میکروب از ۱۰ میکرون کوچکتر باشد به علت سبک بودن می‌تواند فاصله زیادی را در فضا طی کند، در هوا معلق بماند و بعداز گذشت زمان طولانی‌تر بر روی زمین و سطوح سقوط کند. در نتیجه این دومین راه انتقال ویروس است که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بیشتر دیده می‌شود و حاصل فعالیت‌های بیمارستانی ما است.

از دیگر نکات قابل توجه این موضوع می‌توان گفت ذراتی که اندازه آن‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ میکرون است رفتار‌های هر دو گروه را تقلید می‌کنند، همچنین ذرات کوچکتر از ۵ میکرون می‌توانند به طور مستقیم به پایین‌ترین قسمت ریه منتقل و باعث ذات الریه شوند.

اما ذرات بزرگتر از ۲۰ میکرون که روی سطوح مختلف سقوط می‌کنند، با دست آلوده از سطوح جدا می‌شوند و طی تماس با صورت ما را به ویروس کرونا مبتلا می‌کنند که این مورد اهمیت شستن دست‌ها را نشان می‌دهد.

بعضی شرایط مانند باد یا آب و هوای خاص می‌توانند ذرات این ویروس را به اندازه کوچکتر از ۱۰ میکرون تبدیل کنند،بنابراین این ذرات می‌توانند فاصله بیش از دو متر در هوا را طی کنند.


بیشتربخوانید: آیا استفاده از دستکش در خرید‌های روزانه برای پیشگیری از کرونا مفید است؟


بعداز آشنایی با نحوه انتقال ویروس کرونا نوبت به انتخاب ماسک می‌رسد که باید بدانیم کدام ماسک حفاظت مناسب در برابر این ویروس را انجام می‌دهد. ماسک N۹۵ و ماسک جراحی هر کدام ۹۵ درصد در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کنند، در حالی که ماسک‌های پارچه‌ای و اسفنجی در صد محافظتشان صفر درصد مشخص شده است.

ماسک‌های جراحی یا پزشکی می‌توانند از ورود ذرات بزرگ ترشحی ویروس به دستتگاه تنفسی جلوگیری کنند؛ اما به صورت محکم روی صورت قرار نمی‌گیرد و ذرات کوچک ویروس می‌تواند از آن‌ها عبور کند. برای استفاده از این نوع ماسک باید به موارد زیر توجه کنیم:
_ سطح خارجی ماسک جراحی آبی رنگ است و خاصیت ضدآبی دارد در نتیجه اگر این ماسک خیس شود خاصیت خود را از دست می‌دهد.
_ ماسک جراحی هر چندساعت یکبار باید تعویض شود.
_ بعد از یکبار مصرف این ماسک ،باید دورانداخته شود.

ماسک‌های N۹۵ دارای فیلتراسیون ۹۵ درصد هستند و روی صورت به طور کامل قرار می‌می گیرند، همچنین این ماسک فقط برای کادر درمان مناسب است و مردم عادی نباید در سطح جامعه از این نوع ماسک استفاده کنند و ماسک جراحی برای استفاده عموم مردم کفایت می‌کند.

نکته جالب این است که اکثر مردم فکر می‌کنند قطعه پلاستیکی بر روی ماسک بعنوان فیلتر محسوب می‌شود، درواقع بدنه پارچه‌ای ماسک نقش فیلتر را ایجاد می‌کند و دریچه موجود بر روی ماسک فقط هوای بازدم را به بیرون منتقل می‌کند و از جمع شدن دی اکسید کربن بازدمی جلوگیری می‌کند. اکنون در نظر بگیرید فرد مبتلا و ناقل ویروس کرونا هنگام عطسه و سرفه تمام قطرات تنفسی خود را از طریق فیلتر تعبیه شده بر روی ماسک n ۹۵ به بیرون منتقل می‌کند و این ویروس به طور کامل در هوا پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید: ماندن در خانه تنها راه قطع زنجیره بیماری کرونا

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ نکات بهداشتی مهم قبل و بعد از بیرون رفتن از منزل

بیشتر بخوانید: اسباب‌بازی‌های باتری دار و پارچه‌ای کودکان را چگونه ضدعفونی کنیم؟

بیشتر بخوانید: لزوم افزایش آگاهی مردم در خصوص بیماری کرونا

انتهای پیام/

برچسب ها: ماسک ، کرونا ویروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۰ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
اگه نگاه کنید وقتی یعنی از هرصد تا 80 تا ماسک نمیزند رعایت نیست میخوای به فکر چگونه استفاده اش باشند دولت باید سختگیری بیشتر اعمال کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
هيچ ماسكي نميتونه جلوي ويروس رو بگيره ولي همه بايد ماسك بزنن كه كسايي كه مبتلان ذرات دهنشون پرت نشه تو صورت بقيه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
یه روز میگفتید ماسک نزنید و بعد شبانه روز داخل اخبار گفتید حتماً ماسک و دستکش بزنید حالا دوباره اومدید میگید ماسک معمولی به درد نمیخوره . چرا اینقدر با روان مردم بازی میکنید؟؟؟
آخرین اخبار