از حال و هوای کرونایی مجلس چه خبر؟

مجلس پس از حدود یک ماه و نیم تعطیلی کرونایی، امروز میزبان وزرای دولت بود تا از آخرین اقدامات قوه مجریه برای پیشگیری از کرونا مطلع شود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری چندین جلسه مجازی امروز به صورت رسمی و با حضور وکلای ملت با رعایت فاصله گذاری راس ساعت ۹:۲۲ آغاز شد، البته امروز پای کرونا هم در چینش و نشستن نمایندگان بی تاثیر نبود و آنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صحن حاضر شدند.

از حال و هوای کرونایی مجلس چه خبر؟

 پارلمان قرار بود با شروع سال جدید همچون جلسات گذشته میزبان وزرای دولت برای ارائه گزارش وضعیت کشور و مسائل روز باشد، برای همین هم قرعه اولین حضور به نام رحمانی فضلی وزیر کشور، نمکی وزیر بهداشت و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه افتاد تا در گزارشی وضعیت فعلی کشور و موضوع شیوع،کنترل و اقدامات انجام شده درباره ویروس کرونا را برای نمایندگان تشریح کنند. البته تاخیر دولتی ها صدای مجلسی‌‎ها را درآورد، تا جایی که مسعود پزشکیان که در غیاب علی لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشت خطاب به امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت که «یعنی آقایان نمی‌توانستند خود را تا ساعت ۹ به مجلس برسانند؟ این امر برای دولت شایسته نیست که اعلام شود وزرا در راه هستند.»

تاخیر وزرای برای دقایقی وکلای ملت را از خود بی خود کرد و آنها نکات فاصله گذاری را فراموش کردند که این موضوع از نظر هیئت رئیسه پنهان نماند و ضمن تذکر به این افراد از روسای کمیسیون‌های تخصصی درخواست کرد تا برای ارائه گزارش پشت تریبون قرار گیرند تا وزرا خود را به خانه ملت برسانند.

از حال و هوای کرونایی مجلس چه خبر؟

پس از ارائه توضیحات روسای کمیسیون های مجلس، نمکی وزیر بهداشت و درمان به عنوان اولین مهمان در مجلس حاضر شد و به گزارش خود را ارائه کرد، نمکی درباره علت تاخیرش برای حضور در مجلس اعلام کرد که «پس از نماز صبح تا ساعت ۲ بامداد روز بعد در جلسات متعددی شرکت می‌کنم، امروز هم در جلسه اپیدمیولوژیک حضور داشتم و به همین دلیل با تأخیر در جلسه علنی حضور یافتم.»

او خطاب به وکلای ملت گفت که تاکنون ۷۱ میلیون نفر در بستر پرونده الکترونیک، در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا شرکت کرده‌اند. در حال حاضر حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های ایران خالی است، علاوه بر این تعداد حدود ۱۵ هزار تخت در نقاهتگاه‌ها آماده است.

وزیر بهداشت اضافه کرد که تا پایان اردیبهشت ماه به مهار ویروس کرونا خواهیم رسید و در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم. 

از حال و هوای کرونایی مجلس چه خبر؟

بعد از سخنان وزیر بهداشت، نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه پشت تریبون مجلس قرار گرفت و به ارائه گزارش پرداخت، او اعلام کرد که قرار است دو بار دیگر به حساب  سه میلیون نفر از واجدان شرایط یارانه کرونایی پرداخت شود که در مجموع دولت در ۴ وعده یارانه‌ای از اقشار آسیب پذیر حمایت خواهد کرد.

نوبخت ابراز امیدواری کرد که وزارت رفاه این بار به اصلاح بانک اطلاعاتی خود بپردازد تا زحمت دولت به هدر نرود و یارانه کرونا به دست افرادی که به آن احتیاج دارند برسند. سومین مهمان پارلمان وزیر کشور بود که او هم نکاتی را در حوزه کاری خود برای نمایندگان تشریح کرد.

بعد از ارائه گزارش دولتی‌ها، پزشکیان تاکید کرد که دولت نهایتا تا هفته آینده فرصت دارد برنامه ملی مبارزه با کرونا را کتبا و شفاها به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

نمایندگان مجلس پس از شیوع کرونا به دنبال بررسی و تصویب طرحی سه فوریتی برای قرنطینه کشور به مدت یک ماه بودند که امروز در مجلس آن را بررسی کردند که در همان ابتدای بررسی، نایب رئیس مجلس اعلام کرد که  این طرح از نظر قانونی اشکال دارد و اصلا هیئت رئیسه نباید آن را می‌پذیرفت، اما این طرح در صحن بررسی شد و در نهایت نمایندگان به روش قیام و قعود رای مخالف خود را با این طرح اعلام کردند.

از حال و هوای کرونایی مجلس چه خبر؟

 

بلافاصله بعد از رد شدن این طرح سه فوریتی، این بار پای سه فوریتی دیگری برای تغییر آیین نامه داخلی مجلس مطرح شد که در صورت تصویب این طرح زمینه برگزاری جلسات به صورت آنلاین و دوسویه را فراهم می‌کرد، با در دستور کار قرار گرفتن طرح تغییر آیین نامه، مخالفان و موافقان  نظرات خود را اعلام کردند  اما در نهایت این طرح سه فوریتی هم مورد مخالفت وکلای ملت قرار گرفت.

در پایان جلسه امروز خانه ملت، نمایندگان  مجلس از خدمات کادر پزشکی و درمانی کشور در مبارزه با ویروس کرونا قدردانی کردند با اعلام مسعود پزشکیان زنگ پایان  جلسه  مجلس با چاشنی کرونا به پایان رسید.

طبق برنامه ریزی هیئت رئیسه مجلس، فردا پارلمان بررسی صلاحیت خاوازی وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی را در دستور کار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
حیفه حقوقی که سره ماه میگیرند واقعا ظلمه بعضیا اینجوری بعضیا اونجوری
Iran (Islamic Republic of)
متین
۰۸:۲۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
کار خاصی نمیکنن بعد از یک ماه اومدن سر کار اونم نصفه و نیمه واقعا خسته میشن با این همه کار سنگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
البته بعضي از كارمندا و محافظا بدون ماسك رفت و آمد ميكردن و جون نماينده ها رو به خطر انداخته بودن
آخرین اخبار