محققان کره جنوبی در تازه‌ترین تحقیفات خود دریافته‌اند استفاده از ماسک کتانی و جراحی تاثیر چندانی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ندارد.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در بحبوحه بحران کرونا یکی از بزرگترین بحث‌ها استفاده از ماسک است؛ اینکه کدام نوع بهترین است؟ آیا استفاده از آن‌ها تاثیری دارد؟ و موارد دیگری که به نظر نمی‌رسد اجماعی در مورد آن‌ها وجود داشته باشد.

هفته پیش مراکز کنترل بیماری توصیه کردند که مردم هنگام خروج از خانه از ماسک پارچه‌ای استفاده کنند چرا که این احتمال وجود دارد که افراد هیچ علامتی از کووید ۱۹ را نداشته، اما ناقل ویروس باشند و آن را به دیگران هم انتقال دهند و این توصیه با تصور اینکه ماسک پارچه‌ای جاذب قطرات آلوده به ویروس بوده و مانع قرارگیری آن روی سطوح می‌شود، با هدف جلوگیری از سرایت ناخواسته آن از طریق مبتلایان به دیگران انجام شده است.

اما مسئله این است که هنوز مشخص نشده است آیا ماسک‌های کتانی و یا حتی ماسک‌های جراحی به طور مؤثر مانع از انتشار قطرات ویروس به محیط می‌شوند.

در آخرین مطالعه‌ای که توسط محققان کره جنوبی در این باره انجام شده، امکان اینکه این ماسک‌ها به‌ویژه در جلوگیری از شیوع بیماری مؤثر باشند، تقریبا رد شده است.

در این مطالعه محققان، دو بیمارستان سئول را که در آن‌ها مبتلایان به کووید ۱۹ از ماسک کتانی یا جراحی استفاده می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها از چهار مبتلای قطعی به کووید ۱۹ خواستند پنج بار در هر یک از ماسک‌های جراحی و کتانی سرفه کنند، سپس سطوح بیرونی و داخلی ماسک‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و در جریان این بررسی متوجه وجود ذرات کووید ۱۹ در هر سطح مورد آزمایش شدند.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ اما و اگر‌های استفاده از ماسک


مطالعات دیگری نیز نشان داده‌اند که استفاده از ماسک حتی در جلوگیری از شیوع ویروس آنفلوآنزا در محیط‌های شلوغ هم تاثیر چندانی نداشته است. با این حال محققان در این مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از هر نوع ماسک به مراتب بهتر از استفاده نکردن آن است؛ در واقع این مطالعه نشان داد که استفاده از ماسک کتانی می‌تواند تنها تا اندازه‌ای باعث کاهش بار ویروسی ذرات حاصل از آن شود.

تحقیق جدید در کره بر تجدید نظر درمورد این باور که استفاده از ماسک از هر دو نوع جراحی و کتانی راهی مطمئن برای جلوگیری از شیوع ویروس کروناست، تاکید دارد. در این میان ماسک‌های N95 استاندارد هستند، زیرا ۹۵ ٪ از ذرات را فیلتر می‌کنند، اما به دلیل کمبود، کادر درمان بیش از سایرین بر استفاده از آن اولویت دارند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، فاصله‌گذاری فیزیکی به همراه رعایت بهداشت مناسب موثرترین روش برای جلوگیری از شیوع بیماری است. مطالعاتی از این قبیل نشان می‌دهد که نباید اجازه دهیم ماسک‌ها ما را به احساس امنیتی کاذب سوق دهند. حتی در صورت استفاده از ماسک حتما باید به رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ضدعفونی کننده توجه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
قرار نبست ماسك جلوي عبور ويروسها رو بگيره چون هيچ ماسكي نميتونه جلوي عبور ويروسها رو بگيره ماسك فقط مسافت پرتاب ويروسها رو از چند متر به ده بيست سانتيمتر كاهش ميده پس اگه همه ماسك هم زده باشن نبايد بچسبند به هم و با ماسك هم ملت حداقل نيم متر بايد از هم فاصله داشته باشن
آخرین اخبار