نیمه تاریک ماه میزبان پیشرفته‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان می‌شود

وجود آلودگی نوری و سروصدای فراوان در سطح کره زمین سبب شده است تا بزرگترین تلسکوپ رادیویی منظومه شمسی نه در زمین بلکه در نیمه تاریک کره ماه ساخته شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان ناسا اعلام کرده اند طرحی برای ساخت تلسکوپ رادیویی در نیمه تاریک کره ماه در دست دارند که می‌تواند اطلاعات منحصربه فردی درباره اولین لحظه‌ها پس از انفجار بزرگ را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

قرارگرفتن یک تلسکوپ فضایی دررنیمه تاریک کره ماه می‌تواند سبب افزایش قابلیت رصد امواج رادیویی تلسکوپ فضایی شود. به نسبت تلسکوپ‌های رادیویی در کره زمین که به دلیل آلودگی نوری و امواج حاصل از فرکانس آنتن‌های رادیویی و تلویزیونی داده‌های دریافتی از آن‌ها می‌تواند آسیب ببیند،  استقرار تلسکوپ رادیویی فضایی در کره ماه می‌تواند سبب بهبود دریافت داده‌های علمی شود.

کارشناسان اعلام کرده اند یک دهانه آتش فشانی در نیمه تاریک کره ماه محل مناسبی برای تولید تلسکوپ رادیویی پیشرفته خواهد بود.

به گفته کارشناسان در صورت ساخت تلسکوپ در کره ماه، این وسیله تحقیقاتی بزرگترین تلسکوپ رادیویی باز در منظومه شمسی خواهد بود.


محققان در نظر دارند در جریان انجام ماموریت آرتمیس به کره ماه تجهیزات اولیه ساخت تلسکوپ فضایی را در کره ماه مستقر کند. انجام این ماموریت به دانشمندان امکان استقرار ربات‌ها و دیگر فناوری‌ها برای ساخت پایگاه فضایی در کره ماه را می‌دهد.


بیشتر بخوانید:  ساخت تلسکوپی فوق پیشرفته برای کشف نشانه‌هایی از حیات در فضا


کارشناسان در نظر دارند ابتدا مسکونی سازی را در کره ماه انجام دهند و پس از به دست آوردن نتیجه‌های مورد نظر در ادامه ماموریت‌های فضایی به سفر و مسکونی سازی سیاره مریخ بپردازند.

تلسکوپ رادیویی فضایی LCRT نامگذاری شده است. این تلسکوپ به ستاره شناسان این امکان را می‌دهد جزئیات بیشتری از فضا به نسبت نصب تلسکوپ در زمین را رصد کنند.


نیمه تاریک کره ماه بهترین منطقه برای نصب و استقرار تلسکوپ رادیویی است و فضا آن منطقه از کره ماه مانند یک محافظ طبیعی عمل می‌کند و مانع از بروز تداخلات رادیویی می‌شود.

ساخت این تلسکوپ فضایی به وسیله ربات‌های خودکار با کنترل و هدایت از سوی زمین یا پایگاه‌های مستقر شده در کره ماه انجام خواهد شد.

کارشناسان ناسا به تازگی اعلام کرده اند در نظر دارند پایگاهی در کره ماه به نام Artemis lunar base برای فضانوردان ماموریت آرتمیس بسازند. ماموریت آرتمیس در صورت به تعویق نیفتادن قرار است در سال ۲۰۲۴ انجام شود و اولین فضانوردان پس از دهه‌ها به کره ماه بازگردند.

افزون بر ماموریت آرتمیس، کارشناسان ناسا طرح ساخت جانشین ایستگاه فضایی بین المللی با نام گیت وی را در دست دارند که در مدار کره ماه قرار می‌گیرد و پایگاهی برای فضانوردان پیش از فرود بر سطح کره ماه خواهد بود.


به گفته کارشناسان تلسکوپ فضایی می‌تواند طول موج‌هایی بسیار بالا را ردیابی و رصد کند که به دانشمندان در اکتشاف‌های علمی کمک فراوان خواهد کرد.

این تلسکوپ فضایی قطری برابر با یک کیلومتر خواهد داشت و ساخت آن با کمک ربات‌ها و ایجاد توری مانند تار عنکبوت برروی دهانه قمری خواهد بود.

در مرکز تلسکوپ مجموعه‌ای از رشته‌های سیم وجود دارند که درمرکز به یک گیرنده معلق در فضا متصل می‌شوند.

پروژه تلسکوپ ماه دربخش اول سرمایه‌ای برابر با ۷ میلیون دلار کسب کرده که جزو ۲۳ طرح جدید ناسا برای اکتشاف‌های فضایی است.

از جمله دیگر طرح‌های نوآورانه ناسا بادبان خورشیدی، کاوشگر‌های مخصوص فرود بر سطح کره ماه و کاوشگر رباتیک برای کشف اسرار قمر انسلادوس سیاره زحل را نام برد.

کارشناسان اعلام کرده اند ساخت تلسکوپ رادیویی کره ماه امکان دارد بیش از یک دهه زمان نیاز داشته باشد.


منبع:Dailymail
انتهای پیام/

برچسب ها: کره ماه ، منظومه شمسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار