معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مطرح کرد؛

نحوه بازگشت به کار مشاغل در گام دوم فاصله گذاری اجتماعی/ مخالف اجرای طرح ترافیک در تهران هستیم

فرهادی گفت: گام دوم فاصله گذاری اجتماعی از فردا شنبه ۲۳ فروردین ماه به اجرا در خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد:‌گام دوم فاصله گذاری اجتماعی با رعایت موارد بهداشتی و صنفی از فردا به اجرا در می‌آید البته گام دوم در تهران به دلیل شاه راه بودن اقتصادی از ۳۰ فروردین به اجرا در خواهد آمد.

فرهادی گفت: از فردا صبح تمام مالکان و متصدیان واحد‌های صنفی و صنعتی، نه کسانی که شاغل هستند، یعنی مسئول واحد و نه کارگرها، باید به سایت وزارت بهداشت مراجعه و در آنجا ثبت نام کنند و یک سری اطلاعات کلی مانند طرح غربالگری را وارد کنند. این اطلاعات شامل کد ملی و آدرس و مشخصات واحد صنفی و صنعتی است و در آنجا رسما اعلام کنند که من مقررات بهداشتی را رعایت می‌کنم و عملا با رعایت این مقررات می‌توانم فعالیت واحد صنفی خود را با شرایط پاندمی کرونا، منطبق کنم و از نظر اقتصادی به فعالیت بپردازد. زمانی گام دوم موفق می‌شود که ذی نفعان و آحاد مردم مشارکت داشته باشند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: فاصله‌گذاری اجتماعی به معنای ساده یعنی واحد صنفی و صنعتی باید در راستای ارائه خدمت هم سلامت خود و هم سلامت مشتریان را تامین کند و هم از نظر اقتصادی به فعالیت خود بپردازد. 

فرهادی گفت: در تدوین این برنامه کلیه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی همکاری خوبی داشتند و امیدوارم ادامه پیدا کند. در گام دوم فاصله گذاری اجتماعی بخش خصوصی در کنار دستگاه‌های دولتی مشارکت داشته باشند. هیچ کشوری بدون مشارکت مردم موفق نمی‌شوند و باید توجه داشت که اتحادیه‌های و اصناف نمی‌توانند شبانه روزی نظارت کنند و ما باید خود ناظر بر اعمالمان باشیم و همکاران بهدشت محیط و دامپزشکی و نیروی انتظامی در کنار اتاق‌های اصناف حضور دارند، اما موفقیت گام دوم فاصله گذاری اجتماعی در گرو مشارکت واحد‌های صنفی و صنعتی است.

پلمپ و تعطیلی مشاغلی که در سامانه سلامت ثبت نام نکنند

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: اصنافی که اطلاعات خود را ثبت نکنند نمی‌توانند در گام دوم فاصله گذاری اجتماعی آغاز به کار کند و واحد صنفی که سایت سلامت ثبت نام نکند و تعهد ندهند، پلمپ و تعطیل خواهد شد، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، دامپزشکی و تمام دستگاه‌ها در این طرح مشارکت دارند، اما موفقیت این برنامه در گرو مشارکت واحد‌های صنفی و صنعتی است. کسانی که در این سایت ثبت نام نکنند، امکان فعالیت نخواهند داشت.

فرهادی درباره آلودگی آب به ویروس کرونا اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید امکان وجود ویروس کرونا در خروجی آب هست، پس باید در پروتکل‌ها تصفیه‌خانه‌های آب را ببینیم. در تمام پروتکل‌های ما از خواروبار فروشی گرفته تا کارخانه‌جات بزرگ بحث تصفیه آب دیده شده است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: هیچ مقاله علمی وجود کرونا در آب شرب را صد درصد ثابت نکرده است و ما به همین دلیل کلر آب را افزایش دادیم تا ویروس‌ها از بین بروند.

او درباره اینکه چه تضمینی است که خریدهای اینترنتی به شکل بهداشتی باشد، گفت: تعاملاتی با بخش الکترونیک وزارت صمت داشتیم. قبل از کرونا خیلی از مردم به خرید اینترنتی روی آورده بودند و ما ضوابط را اعلام کرده بودیم و وزارت صمت هم به ادارات خود اعلام کرد تا تمام کسانی که می‌خواهند در فضای الکترونیکی کار کنند، باید همان واحدهای صنفی برند شوند و توافق کردیم که عرضه خانگی و زیرزمینی ممنوع است.

ما صلاحیت ورود به مسائل شرعی را نداریم

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، پروتکل انتقال جسد حاشیه‌های زیادی داشته است، گفت: ما وزارت بهداشت هستیم و سعی ما رعایت اصول بهداشتی براساس مقالات علمی در هنگامی است که فردی براثر ویروس کرونا فوت می‌کند. این ممکن است مشکوک باشد یا قطعا مثبت باشد. طبیعتا باید یک سری اقدامات بهداشتی برای متوفی انجام شود که ما آن را اعلام کردیم. ما صلاحیت ورود به مسائل شرعی را نداریم. اگر شرایط شست‌وشو و حفاظتی در آرامستان وجود داشته باشد، برای انجام این کار ما یک اصولی را اعلام کردیم که از آن اصول کوتاه نخواهیم آمد. مثلا غسال و تمام کسانی که درگیر شست‌وشو و غسل و کفن هستند، باید با پروتکشن کامل حضور داشته باشند.

ستاد مقابله با کرونا با اجرای طرح ترافیک در تهران مخالف است

فرهادی درباره اجرای طرح ترافیک در تهران از هفته آینده اظهار کرد: ما مخالف انجام طرح ترافیک در تهران هستیم؛ زیرا وقتی طرح ترافیک اجرا شود، فرد برای رفتن به محل کار باید از تاکسی، مترو یا اتوبوس استفاده کند، در تاکسی‌ها اعلام کردیم که باید دو نفر عقب سوار شود و در اتوبوس‌ها باید ۵۰ درصد ظرفیت سوار شده و در مترو‌ها هم ایستادن ممنوع است؛ چرا که این موارد منجر به ایجاد صف می‌شود و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند در تهران از ۳۰ فروردین خواهد بود لذا لازمه آن این است که شهرداری طرح ترافیک را به عقب بیندازد.

فرهادی درباره تاییده‌های سلامت شاغلانی که به کار باز می‌گردند، اظهار کرد: اگر واحد کوچک است باید فرم خوداظهاری را تکمیل و به شغل خود اعلام کند که من امروز در وضعیت سلامت هستم، در فاصله‌گذاری اجتماعی حتی اگر من مبتلا باشم، اگر فاصله یک تا دو متری را رعایت و از ماسک و دستکش استفاده کنم، تا زمانی که متوجه به ابتلا شوم، خطر شیوع به دیگران را کاهش دادم. ضمن اینکه راهنمای بازگشت شاغلین به کار را داریم که در آن پیش‌بینی کردیم اگر افراد مبتلا بودند چه باید کنند، اگر دوره نقاهت را گذارندم و تست مجدد من منفی شد، با مراجعه به پزشک متخصص طب کار می‌توانم گواهی شروع به کار بگیرم.

زباله‌گردی باید متوقف شود

او در پاسخ به این سوال که آیا زباله‌های خانگی عامل انتقال ویروس هستند؟ گفت: از همان ابتدای تایید شیوع کرونا به کشور نامه‌ای به شهردار و محیط زیست زدیم و درخواست کردیم که از زباله‌گرد‌ها جلوگیری کنند، ما اعلام کردیم ضمن احترام و زحماتی که همکاران ما در شهرداری تهران می‌کشند، مسئولیت به گردن متولیان آنهاست. زباله‌گردی با هر تمهیدی که امکان‌پذیر است باید متوقف شود. همه زباله‌ها در وضعیت اپیدمی کرونا، عفونی تلقی می‌شوند. چون ما مشکوک هستیم و نمی‌دانیم که مبتلا هستیم یا نه. باید از مردم بخواهیم با پسماند تولیدی خود با احتیاط بیشتری برخورد کنند و آن را به خوبی ببندند و در سطل زباله قرار دهند. در انتها زباله‌ها باید به وسیله شهرداری دفع بهداشتی شود و به چرخه بازیافت از مبداء برود البته بازیافت دستی کاملا ممنوع است.

فرهادی درباره انتقال ویروس از حیوانات گفت: تاکنون انتقال کرونا از حیوانات در حد نظریه‌های علمی است در هیچ مقاله‌ای تایید نشده و سازمان دامپزشکی هم رسما اعلام کرده اند که مورد انتقالی از حیوان نداشتیم.

فرهادی در پاسخ به اینکه ۲ هفته دیگر تا ماه رمضان داریم، امسال سال متفاوتی با سال‌های گذشته است و چه تمهیداتی اجرایی شده است، گفت: شب گذشته مقام معظم رهبری درخواست کردند که مردم در ماه مبارک رمضان در منازل خود به دعا بپردازند. طبیعتا اگر مراکز مذهبی مثل مساجد تعطیل باشد که بحثی نیست. اگر بسته نباشد، یکی از راهنما‌های ما به این امر اختصاص دارد که در تعامل با سازمان حج و زیارت، همین راهنما و دستورالعمل را می‌توانیم تغییر دهیم. در این خصوص باید کمی صبر کنیم.

فرهادی در پاسخ به این سوال که آیا آماری در خصوص تخلفات اصناف و مواردی که منجر به پلمپ محل شده باشد، دارید؟ گفت: در راهنماها یک جمله ثابت داریم و نوشتیم که این راهنما باید اجرایی شود و تمام مقررات مربوط به موازین بهداشتی به قوت خود باقی است. با اهرم‌هایی که دیروز داشتیم امروز هم عمل می‌کنیم. در ماده ۱۷ قانون نظام صنفی نوشته فرد صنفی موظف به رعایت الزامات بهداشتی است. این الزامات در شرایط فعلی همان راهنمایی است که در سایت بارگذاری شده است. آمار تخلفات را الان ندارم اما فکر می‌کنم که آمار کشوری در وزارت بهداشت مشخص شده و دکتر رئیسی و دکتر جهانپور این آمار را می‌دهند.

پروتکل های هر دستگاه را با نمایندگان آن نوشته‌ایم

او در پاسخ به این سوال که پروتکل‌ها با تاخیر تهیه شده و بعضا ایراداتی دارد. این پروتکل‌ها را چه کسانی تهیه می‌کنند و چه نظارت و بازبینی دارند؟ گفت: نسخه دوم این پروتکل‌ها بارگزاری شده یعنی دیر تنظیم نشده است. ما نسخه اول را داشتیم. نسخه دوم آخرینش تا نیم ساعت گذشته بارگذاری شده است و احتمالا ایرادات به نسخه اول بوده است. ما سعی کردیم با تمام دستگاه‌های مرتبط تعامل کنیم. مترو را با شهرداری تهران و متولیان مترو و نانوایی را با اتحادیه نانوایان تنظیم کردیم و در واقع هر دستگاه را با نمایندگان آن نوشتیم.

فرهادی افزود: برای اینکه بتوانیم نسخه دوم را در سامانه بارگزاری کنیم، یک هفته کار شبانه‌روزی واقعی انجام شده است. ممکن است اشتباه حتی غلط تایپی داشته باشد، اما هیچ‌گونه حساسیت و تعصبی در این راهنما‌ها وجود ندارد. هر لحظه‌ای که هر پیشنهادی از هر دستگاهی به دست ما برسد و منطقی باشد امکان بارگزاری مجدد آن وجود دارد. فقط باید نسخه‌های جدید اطلاع‌رسانی شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا ناظری در خصوص ضدعفونی کردن محل کار وجود دارد؟ گفت: نظارت از خود فرد شروع می‌شود. هیچ کس نمی‌تواند کنترل کند که آیا فرد دست خود را می‌شوید یا نه، پس هر کس باید خودش مراقب باشد. درست است که کرونا ویروس تنفسی است، اما در هوا منتشر نمی‌شود و روی سطوح می‌نشیند. پس دستگیره‌ها، شیر‌های آب، روشویی و متعلقات توالت انتقال دهنده است و اگر سیستم تهویه و هواکش خوبی داریم می‌توان از آب ژاول ۵ درصد به نسبت یک به ۹۹ را استفاده کرد.

فرهادی درباره به اینکه گفته می‌شود سگ‌هایی اطراف یکی از مراکزدرمانی مشکوک به کرونا بودند و جمع‌آوری شدند، گفت: این موارد مشکوک هستند و هنوز هیچ چیز قطعی گزارش نشده است. تا زمانی که این گونه مسائل قطعی نشود نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم. در مجموع خوشبختانه تا کنون انتقال این بیماری از حیوانات را نداشته‌ایم و سازمان دامپزشکی اعلامی نداشته است.

رعایت فاصله گذاری در اماکن مذهبی دشوارتر است

فرهادی درباره فعالیت اماکن مذهبی در ماه رمضان گفت: راهنماهای بهداشتی در اماکن مذهبی را می توانیم دوباره تدوین و به روز رسانی کنیم اما رعایت اصول بهداشتی در این اماکن سخت تر از سایر مکان هاست و در روزهای آینده تکلیف آن مشخص می شود.

فرهادی افزود: پروتکل های رعایت بهداشت در اماکن شغلی با توجه به آخرین اطلاعات و همکاری با نهادهای مسئول در یک کار شبانه روزی و ۲۴ ساعته در مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تدوین شد، ما نمی گوییم پروتکل ها اشکال دارد و حتی ممکن است غلط تایپی یا نگارشی یا نیاز به اصلاح داشته باشند و اکنون باید به اصناف یا مراکز صنعتی اعلام شود که نسخه جدید پروتکل بهداشتی را از سایت وزارت بهداشت دانلود و اجرا کنند.

او درباره اینکه پروتکل فعالیت تالارها و دانشگاه ها و مدارس تدوین و این موجب نگرانی مردم شده است،‌گفت: بازگشایی مدارس و دانشگاها فعلا در دستور کار نیست و تالارها ردخواست داشتند که در شرایط کنونی مثل رستوران ها غذای بیرون بر داشته باشند.

اصول فاصله گذاری اجتماعی در نانوایی‌ها

فرهادی درباره رعایت فاصله گذاری اجتماعی در واحدهای صنفی پرمخاطب نانوایی‌ها و تامین ماسک و تجهیزات لازم برای نانوایان گفت: اصول فاصله گذاری اجتماعی، رعایت بهداشت است که از قدیم هم بوده اما پس از شیوع بیماری کرونا، رعایت بهداشت فردی و بهداشت مرتبط با عوامل محیطی مهم تر شده است.

او افزود:‌ یکی از اصول فاصله گذاری اجتماعی در نانوایی‌ها دریافت وجه نقد در نانوایی‌هاست و باید از دستگاه کارتخوان یا اپلیکیشن استفاده شود. این کار هزینه‌ای برای نانوا ندارد و تا جایی که می‌دانم سیستم بانکی کشور نیز آماده خدمت است و نانوایی‌ها ملزم به گذاشتن میزی شدند تا هیچ کس وارد نانوایی نشود و افراد با فاصله بایستند.

فرهادی گفت:‌ شاطری که نان را طبخ می کند و پای تنور می‌ایستد نیازی به دستکش و ماسک ندارد اما کسی که نان را تحویل می‌دهد باید ماسک و دستکش استفاده کند و برای گندزدایی محل نانوایی نیز می‌توان از گندزداهای الکلی یا آب ژاول 5 درصد استفاده کرد و به نانوایی‌های بربری و سنگک هم اعلام کرده ایم تا این نانوایی‌ها میزی که در خیابان می‌گذاشتند باید بردارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
تا دولت نتونسته همه آحاد مردم رو مجبور به زدن ماسك و مغازه ها رو مجبور به زدن هواكش كنه حق نداره هيچ گامي برداره