توقف پروژه‌های کلینیک ویژه تخصصی ۸ شهرستان به دلیل ناکافی بودن اعتبار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از توقف پروژه‌های کلینیک ویژه تخصصی ۸ شهرستان این استان به دلیل ناکافی بودن اعتبار خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا) اعلام کرد: ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه از ۱۰ پروژه کلینیک ویژه تخصصی، تنها ۲ پروژه در شهرستان‌های رشت و آستارا فعال شده‌اند، گفت: ۸ پروژه کلینیک ویژه تخصصی در شهرستان‌های رودسر، لاهیجان، لنگرود، آستانه، فومن، صومعه‌سرا، رودبار و تالش به دلیل ناکافی بودن اعتبار متوقف شده‌اند.

او با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه‌ها ۴۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: این منابع در حد منابع دانشگاه و حتی استان نیست و باید به صورت ملی تأمین شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای جبران عقب‌ماندگی‌های این استان در حوزه‌های مختلف سلامت را ضروری دانست و تاکید کرد: افزایش ارتقای توان این مجموعه در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی مستلزم تکمیل زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی است.

سالاری اظهار داشت: فرسودگی زیرساخت‌ها و کمبود تجهیزات گیلان در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش در شأن مردم گیلان نیست.

او ادامه داد: مطالبه به حق بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم این استان در کنار جمعیت شناور، می‌تواند منجر به ارائه خدمات مطلوب در بخش بهداشت و درمان شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: این مطالبه مردم گیلان در طول ماه‌های گذشته بار‌ها به صورت رسمی و غیر رسمی به استحضار مسئولان ارشد استانی و کشوری رسید و اینک با شیوع ویروس کرونا، جبران این کاستی‌های گذشته به یک مطالبه استانی تبدیل شده که همه دلسوزان نظام به ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های نظارتی و غیره به جد پیگیر جبران آن هستند.

سالاری با اشاره به نیازمندی‌های این استان در حوزه بهداشت و درمان تصریح کرد: این دانشگاه برای تجهیز و توسعه در حوزه بهداشت و درمان، نیازمند ۱۳ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال است.

او افزود: برای احداث و تکمیل پروژه‌های حوزه آموزش و پژوهش از جمله در سایت لاکان نیز ۴ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بخش فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی یا اورژانس ۱۱۵ گیلان را نیز نیازمند ۸۳۰ میلیارد ریال اعتبار عنوان کرد و تسریع در اختصاص این اعتبار برای انجام مأموریت‌های عادی همچون سایر استان‌ها را خواستار شد.

او با اشاره به ناتمام ماندن پروژه‌های طرح تحول سلامت به دلیل افزایش قیمت مصالح و تغییرات ایجاد شده در نقشه‌ها به دلیل شرایط جوی استان گفت: علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته از ۱۰ پروژه کلینیک ویژه تخصصی، تنها ۲ پروژه فعال شده‌اند و مابقی با ۵۰ درصد پیشرفت به دلیل ناکافی بودن اعتبار متوقف شده‌اند.

جان احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز با بیان اینکه عقب‌ماندگی‌های گیلان در حوزه بهداشت و درمان به دلایل منافع شخصی و بعضا سیاسی و جناحی، تاکنون از سوی مسئولان و متولیان بهداشت پنهان مانده بود، گفت: این امر موجب شد تا در حوزه بهداشت و درمان شاهد تزلزل در ارائه خدمات باشیم.

او افزود: همه باید واقعیت‌ها را هرچند تلخ باشد، به جهت مطالبه گری اعلام کرده و حق گیلان را استیفا کنند.

بر اساس این گزارش، به دنبال پیگیری‌ها به ویژه در بازه زمانی شیوع کرونا تاکنون بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار عاید حوزه سلامت گیلان شده است که علاوه بر تأمین بخشی از کمبود‌های زیرساختی و تجهیزاتی، توانسته بخش اعظمی از مطالبات کادر بهداشت و درمان را نیز بپردازد.

با توجه به گردشگر پذیر بودن استان گیلان و افزایش جمعیت شناور به ویژه در ایام تعطیل و تابستان، تکمیل پروژه‌های عمرانی در حوزه بهداشت و درمان استان یکی از اساسی‌ترین نیازمندی‌های این استان در جهت رشد و توسعه است و مسئولان ملی باید عقب‌ماندگی‌های گیلان در حوزه سلامت را که در بحران شیوع و اپیدمی کرونا خود را نشان داد، به‌عنوان یک تجربه تلخ تلقی کرده و با همت و نگاه دلسوزانه، هرچه سریعتر نسبت به مرتفع ساختن کمبود‌های حوزه سلامت استان اقدام کنند تا سهمی در افزایش شاخص‌های سلامت آن داشته باشند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.