افزایش نگرانی‌ها نسبت به وضعیت آموزش کشور با شیوع ویروس کرونا

از موارد بحث در جلسه ۱۲۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، افزایش نگرانی‌ها نسبت به وضعیت آموزش در پی شیوع ویروس کرونا بود.

 

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۱۲۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست  سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

آموزش و پرورش و آموزش عالی تلاش کردند تا خلا‌های آموزشی را برطرف کنند

در ابتدای این جلسه عاملی طی سخنانی گفت: امیدوار هستیم سال ۱۳۹۹ سالی سرشار از آرامش و موفقیت برای مردم کشورمان باشد.

او افزود: هم آموزش و پرورش و هم آموزش عالی با همه توان خود تلاش کردند تا عدم برگزاری کلاس‌های آموزشی را جبران و خلا‌های آموزشی را برطرف کنند و تلاش‌های قابل تقدیری در این زمینه صورت گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اما به دلیل اینکه به فضای دوم مانند فضای اول نگاه شد و هر دانشگاه و مرکز آموزشی مستقلا اقدام به ایجاد زیرساخت و نرم افزار کرد و به منطق یک تلاش به منزله بینهایت تولید توجه نشد نشان داده شد که از آمادگی لازم برای انتقال آموزش به فضای دوم را نداریم که باید در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.

لزوم طراحی نرم افزار‌های ملی در زمینه آموزش

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم استمرار استفاده از ظرفیت‌های مجازی برای کشور در شرایط پسا کرونا به دلایلی نظیر لزوم کاهش رفت و آمدها، صرفه جویی زمانی، کاهش آلودگی هوا و بیماری‌ها وغیره ادامه داد: ما نیاز داریم تا نرم افزار‌های ملی در زمینه آموزش طراحی شود تا بتوانیم از ظرفیت فضای مجازی استفاده بیشتری داشته باشیم و کیفیت و استاندارد‌ها را ارتقاء دهیم. این حوزه نیازمند کار‌ها قوی و سرمایه گذاری‌های جدی است. شما می‌بینید که سامانه و پلت فرم‌های بزرگ و جهانی، طی ۲۰ سال گذشته بصورت جدی قدرتمند شده اند. ملاحظه می‌کنید که آلفابت، که شرکت مادر گوگل است، فقط در سال ۲۰۱۷، ۳۰ میلیارد دلار برای مراکز داده‌ای خود که حدود ۱۵ مرکز داده است، هزینه کرده است. ما باید به سمت ایجاد یک بستر ملی برای تامین کلیه خدمات آموزشی و پژوهشی باشیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: اگر نرم افزار‌های ملی و یکپارچه مورد توجه قرار نگیرد در بزنگاه‌هایی مانند کرونا با مشکل مواجه خواهیم شد.


بیشتر بخوانید: کنکور به صورت حضوری و با تاریخ منعطف برگزار می‌شود


روند شیوع کرونا در کشور به صورت مستمر رصد می‌شود

پس از سخنان عاملی، گزارش تهیه شده پیرامون تبعات و اثرات بیماری کرونا در نظام علمی و فناوری جهان ارائه شد.

علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه گفت: در اواخر بهمن ماه، همه گیری کرونا در کشور تشخیص داده شد و از آن تاریخ تا کنون روند شیوع بیماری کرونا به طور مرتب مورد رصد و پایش قرار گرفته است.

او افزود: از همان روز‌ها مسائل مربوط به کنترل و مدیریت روند شیوع بیماری کرونا از طریق کاهش ورود مسافران از چین و... در دستور کار قرار گرفت.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: گام‌های بعدی در زمینه مقابله با بیماری کرونا از طریق تعطیلی همه اماکن اجتماعی و غیره برداشته شد.

حقدوست گفت: مرحله بعدی که از اواخر اسفند ماه ۱۳۹۸ آغاز شد حمله و آفند به ویروس کرونا از طریق برنامه‌های هوشمند و ترسیم برنامه‌های راهبردی بلند مدت است.

نقشه وضعیت هر استان در زمینه ابتلا به کرونا ترسیم شده است

او افزود: از همان ابتدای کار تلاش شد تا مدل‌های شیوع و همه گیری کرونا با توجه به سناریو‌های مختلف فاصله گذاری اجتماعی تعریف شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با توجه به مطالعات انجام شده و در نظر گرفتن الگو‌های مختلف در زمینه فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه جامعه، ما میدانیم در اواخر بهار با چه تعداد بیمار روبرو خواهیم بود.

حقدوست گفت: با توجه به آمار‌های موجود، نقشه وضعیت هر استان در زمینه ابتلا به کرونا ترسیم شده است.

او افزود: در زمینه کنترل و پیشگیری از کرونا، کاهش ارتباطات انسانی و رعایت فاصله گذاری‌های فیزیکی از نقش بسیار مهمی برخوردار هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در سه سناریو بدبینانه، محتمل و خوشبینانه، گام‌های آینده کاملا مشخص است و در این مسیر، فاصله گذاری هوشمند باید بیشتر رعایت شود.

حقدوست گفت: امیدواریم با رعایت ضوابط و استاندارد‌ها بتوانیم تجمعاتی مانند آزمون سراسری و غیره را برگزار کنیم.

او افزود: با توجه به وضعیت موجود حداقل تا اواسط اردیبهشت در تهران قادر به بازگشایی مدارس نخواهیم بود.

 دانشگاه‌ها تلاش کردند تا ارتباط آموزشی با دانشجویان حفظ شود

در ادامه جلسه، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی سخنانی گفت: در شرایط فعلی و با توقف آموزش حضوری بر اساس نظرات مدیران بهداشتی کشور، ادامه ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان الزامی است.

او افزود: با توجه به وضعیت ایجاد شده، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تلاش کردند تا استمرار خدمات آموزشی و ارتباط آموزشی با دانشجویان حفظ شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: استفاده از فناوری‌های ارتباطی در فضای مجازی از اهم برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه استمرار آموزش در کشور است.

 غلامی گفت: حفظ سلامت دانشجویان، اساتید و کارکنان، سر لوحه برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و با در نظر گرفتن این موضوع مهم، برنامه‌ها اجرا می‌شود.

او افزود: باید دستورالعمل‌های صریح و موثر در زمینه برنامه‌های مورد نظر، هرچه سریع‌تر تدوین و اجرایی شوند.

وزیر علوم

حدود ۵۰ دانشگاه و مرکز آموزشی توانستند آموزش‌های خود را در فضای مجازی ارائه دهند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: حدود ۵۰ دانشگاه و مرکز آموزشی توانسته اند تا حدود ۹۰ درصد از آموزش‌های نظری خود را بر بستر فضای مجازی ارائه دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حدود ۶۰ درصد از اساتید توانسته‌اند تا نیمه فروردین، کلاس‌های جبرانی خود را در فضای مجازی برگزار کنند.

او افزود: البته بعضی از دانشجویان و مراکز آموزشی، امکانات و ظرفیت لازم برای برگزاری آموزش مجازی را ندارند، ولی با کمک‌های فناوری اطلاعات سعی شده تا این کمبود‌ها برطرف شوند.

منصور غلامی ادامه داد: دانشگاه پیام نور و دانشگاه جامع علمی کاربردی در این زمینه از توفیقات خوبی برخوردار بوده اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های غیر دولتی و غیر انتفاعی هم توانسته اند در فضای مجازی خدمات خود را ارائه دهند و بعضی از این دانشگاه‌ها با استفاده از نرم افزار‌های مخصوص خود وارد این حوزه شده اند.

او افزود: با توجه به وضعیت ایجاد شده و با هدف کاهش اضطراب و نگرانی دانشجویان، بخشنامه‌ها و مقررات لازم تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.

 بیماری کرونا نگرانی‌ها را نسبت به وضعیت آموزش بیشتر کرد

پس از سخنان وزیر علوم تحقیقات و فناوری، ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز طی سخنانی گفت: بیماری کرونا باعث شده تا نگرانی‌ها نسبت به وضعیت آموزش کشور بیشتر شود.

او افزود: البته بر اثر همین وضعیت، استارت آپ‌ها در عرصه آموزش، سلامت وغیره با رشد چشمگیری فعال شده اند.

تولید و انتشار محتوای جذاب و قابل استفاده در فضای مجازی بسیار مهم است

ستاری ادامه داد: رشد استارت آپ‌های آموزشی می‌تواند مرجعیت و مدیریت نظام آموزش و پرورش کشور را با تحت تاثیر قرار دهد و باید در این زمینه تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کنار ایجاد امکانات سخت افزاری، تولید و انتشار محتوای جذاب و قابل استفاده در فضای مجازی یک موضوع بسیار مهم است.

او افزود: با توجه به موضوع آموزش در همه زمان‌ها و همه مکان ها، باید با یک برنامه بلند مدت، حوزه تعلیم و تربیت متحول شود.
در جهان پس از کرونا ما با نگرش‌های نوین نسبت به مسائل مختلف مواجه خواهیم شد.

ستاری ادامه داد: پس از رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا باید موضوع آموزش از طریق فضای مجازی و استفاده از تفکرات نوین در آموزش و پرورش پی گیری و دنبال شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در جهان پس از کرونا ما با تفکرات و نگرش‌های نوین نسبت به مسائل مختلف در همه حوزه‌ها از جمله آموزش مواجه خواهیم شد.

ستاری ادامه داد: پس از رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا، موضوع آموزش از طریق فضای مجازی و استفاده از تفکرات نوین در آموزش و پرورش پیگیری و دنبال شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: در جهان پس از کرونا ما با تفکرات و نگرش‌های نوین نسبت به مسائل مختلف به همۀ حوزه‌ها و ازجمله حوزۀ آموزش مواجهه خواهیم شد.

دانشگاه آزاد اسلامی از همه گیری شیوع کرونا متحمل آسیب‌های زیادی شده است

 محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: با توجه به نظرات و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در زمینۀ فضای مجازی، باید نگرش‌ها نسبت به این فضا و برنامه‌ریزی برای استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی ایجاد شود.

او با اشاره به این نکته که دانشگاه آزاد اسلامی متولی بخش عظیمی از آموزش عالی کشور است، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از همه‌گیری شیوع کرونا متحمل آسیب‌های زیادی شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نباید نگاه به آموزش دولتی منحصر شود و حق بخش غیر‌دولتی نادیده انگاشته شود.

طهرانچی

 ۲۰ روز بعد از پایان امتحانات سال ششم متوسطه آزمون سراسری برگزار خواهد شد

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز طی سخنانی گفت: در مورد آزمون سراسری طبق مصوبات، ۲۰ روز بعد از پایان امتحانات سال ششم متوسطه یعنی کلاس ۱۲ آزمون سراسری باید برگزار شود.

او افزود: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، آزمون‌های کارشناسی‌ارشد، دکتری و دستیاری آموزش پزشکی در خرداد ماه برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: سناریوی مبتنی بر حذف فرآیند‌های زمان‌بر آزمون سراسری، از جمله مواردی است که برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

نباید اظهارنظر‌ها در مورد آزمون سراسری به تشویش اذهان عمومی منجر شود

خدایی گفت: این فرآیند‌ها بعضاً مربوط به انتخاب رشته و آزمون‌های عملی در برخی رشته‌های هنری، تربیت بدنی وغیره است.

او افزود: نباید اظهارنظر‌ها در مورد آزمون سراسری به تشویش اذهان عمومی منجر شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: سازمان سنجش آموزش کشور با همۀ دستگاه‌های مسئول در زمینۀ آموزش و پرورش و آموزش عالی، هماهنگی کامل دارد.

 پدیدۀ کرونا همۀ برنامه‌ریزی‌ها در زمینه‌های مختلف را به هم ریخته است

پس از سخنان دکتر خدایی، دکتر حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی گفت: پدیدۀ کرونا همۀ برنامه‌ریزی‌های ما در زمینه‌های مختلف را به هم ریخته است و نظام آموزشی هم از این درهم‌ریختگی در امان نمانده است.

او افزود: با توجه به سناریو‌های مختلف در زمینۀ شیوع کرونا باید برنامه‌های آموزشی نسبت به این سناریو‌ها توجه داشته باشد.

با توجه به راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی فعلاً امکان بازگشایی مدارس وجود ندارد

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی فعلاً امکان بازگشایی مدارس وجود ندارد و به همین دلیل، برنامه‌هایی برای جبران آسیب‌های وارد شده به نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش موظف است تا نسبت به فراهم کردن زمینۀ آموزش الکترونیکی، اقدامات لازم را انجام دهد.

او افزود: با توجه به راه‌اندازی شبکۀ اجتماعی دانش‌آموزان (شاد)، امکان برقراری ارتباط میان دانش‌آموزان و معلمان ایجاد شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع آزمون سراسری گفت: بر اساس جلسۀ اخیر شورای عالی آموزش و پرورش باید محتوای آموزشی برای زمان‌بندی مقرر به صورت کامل ارائه شود.

وزیر آموزش و پرورش

سال تحصیلی جاری به مدت یک ماه تا ۴۵ روز افزایش خواهد یافت

او افزود: بر اساس مصوبۀ ستاد ملی مقابله با کرونا، سال تحصیلی جاری به مدت یک ماه تا ۴۵ روز افزایش خواهد یافت.

حاجی‌میرزایی با اشاره به احتمال شیوع بیماری کرونا در فصل پاییز ادامه داد: با توجه به تجربیات به‌دست‌آمده، باید برای این احتمال هم آمادگی کامل داشته باشیم.

وزیر آموزش و پروش ادامه داد، در مورد دانش‌آموزان پایۀ دوازدهم می‌توانیم پایان اردیبهشت یا اوایل خرداد را پایان سال تحصیلی این دانش‌آموزان اعلام کنیم و پس از برگزاری امتحانات به مدت ۳ هفته، آزمون سراسری برگزار شود.

هفتۀ آینده ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری خواهد کرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هفتۀ آینده ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به گزارش‌های ارائه‌شده، در مورد بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری خواهد کرد.

او با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در مورد قدرتمند شدن در فضای مجازی افزود: باید این فرمایش ایشان با جدیت پیگیری شود تا بتوانیم در موقعیت‌های مشابه از این فضا استفاده بهتری کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته بعد از بازگشایی مدارس هم فضای مجازی به‌عنوان فضای مکمل در خدمت آموزش و پرورش خواهد بود.

هنوز هم مدرسه از موضوعیت و اهمیت برخوردار است

پس از سخنان دکتر حاجی‌میرزایی، دکتر کمره‌ای معاون آموزش متوسطۀ وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی گفت: تحولات مفهومی که در حوزۀ آموزش اتفاق افتاده است، می‌تواند موجب تغییرات مهم در نگرش به این موضوع مهم باشد.

او افزود: بیش از ۴ هزار حوزۀ برگزاری آزمون نهایی و ۴۰۰ حوزۀ تصحیح اوراق در کشور برای برگزاری آزمون نهایی مقطع متوسطه در کشور وجود دارد.

کمره‌ای ادامه داد: با توجه به نظرات مطرح‌شده در زمینۀ تربیت، هنوز هم مدرسه و کلاس درس از موضوعیت و اهمیت برخوردار است.

خدایی هم در زمینۀ برگزاری آزمون سراسری با توجه به وضعیت فعلی کشور گفت: با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری آزمون سراسری انجام شده است.

حسین کچوئیان هم در این جلسه، طی سخنانی گفت: شیوع و همه‌گیری کرونا، نظریات حاکم بر جهان غرب را به چالش کشیده است.

 از ستاد مقابله با کرونا درخواست شد موارد مربوط به نظام آموزشی با توجه به نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد

در ادامۀ جلسه، کبگانیان طی سخنانی گفت: از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون سراسری و آزمون نهایی مقطع متوسطه، مستقل از هم بوده و هیچ‌کدام جایگزین دیگری نخواهد بود.

او افزود: موضوع بعدی، برگزاری آزمون سراسری با تاریخ منعطف است، یعنی با توجه به شرایط و اوضاع شیوع کرونا، زمان برگزاری آزمون سراسری تعیین خواهد شد.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست شده تا مواردی که مربوط به نظام آموزشی کشور است، با توجه به نظرات شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری شود.

 لازم است به سمت طراحی و ایجاد نظام یکپارچه ملی خدمات آموزشی و پژوهشی الکترونیک حرکت کنیم

در پایان جلسه، عاملی نیز طی سخنانی گفت: با توجه به حضور همۀ نهاد‌های مسئول در ستاد راهبری اجرای نقشۀ جامع علمی کشور، مصوب شد تا کنکور با ملاحظه و در نظر گرفتن همۀ استاندارد و پروتکل‌های سلامت برگزار شود. بنا بر این بر اساس مصوبه جلسه ۱۲۸ ستاد نقش بطور حتم کنکور سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد، منتهی زمان برگزاری منعطف و تابع امتحان سال ششم دبیرستان خواهد بود؛ لذا هر زمان که امتحان سال آخر متوسطه برگزار شدپف ۲۰ روز بعد کنکور سراسری برگزار خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان ستاری ادامه داد، باید از همۀ ظرفیت‌های ملی یعنی بخش دولتی و خصوصی در زمینۀ آموزش و پرورش و آموزش عالی استفاده شود و شرکت‌های دانش بنیان در چارچوب استاندارد‌های کیفی و تربیتی آموزش و پرورش یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شوند.


بیشتر بخوانید: برگزاری کلاس‌های درس در فضای مجازی کیفیت مطلوبی ندارد


رئیس ستاد نقشه جامع علمی کشور به عنوان مصوبه دوم جلسه تاکید کرد: لازم است کمیته مشترک وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فنآوری، وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش و همچنین معاونت علم و فنآوری با هدف تصمیم سازی در خصوص پلتفرم ملی سامانه‌های خدمات آموزش و پژوهشی اقدام شود تا از اقدامات جزیزه‌ای و هزینه‌های موازی در این حوزه پرهیز شود و سرمایه گذاری پیوسته‌ای در خصوص نرم افزاری‌های خدمات آموزشی و پژوهشی صورت گیرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار