ادعای عربستان درباره ترور شهروند منتقد سعودی نادرست است

رئیس جنبش اسلامی اصلاح عربستان اعلام کرد دلایل قاطعی وجود دارد که ثابت می‌کند بیانیه وزارت کشور عربستان درباره کشته شدن منتقد آل‌سعود اشتباه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، سعد الفقیه، رئیس جنبش اسلامی اصلاح عربستان، اظهار داشت دلایل قاطعی وجود دارد که ثابت می‌کند بیانیه وزارت کشور عربستان درباره کشته شدن عبدالرحیم الحویطی، شهروند سعودی و منتقد حکومت آل‌سعود نادرست است.

سعد الفقیه در گفتگو با این شبکه خبری گفت: «الحویطی تحت پیگرد امنیتی نبود، زیرا قبل از مرگش در چندین ویدیو ظاهر شده بود، اما اقدامی برای بازداشتش انجام نگرفت.»

وی افزود: «الحویطی به فعالی مسالمت جو شهرت داشت، او در ویدیو‌هایی مشاهده شده است و اگر تحت پیگرد بود بازداشت می‌شد، دوم اینکه او در ویدیو‌هایی مختلف انتقاد‌های حساب شده و مسالمت آمیز مطرح می‌کرد، سوم اینکه، پیش بینی کرده بود او را با اتهام‌های تروریستی ترور خواهند کرد.»

رئیس جنبش اسلامی اصلاح اعلام کرد: «چهارم اینکه ویدیو‌ها نشان می‌دهد قبل از شلیک گلوله به سوی الحویطی، این فعال منتقد بر روی سقف منزلش حاضر شده و خطاب به مردم در حال سخن گفتن بود. همه این موارد، بیانگر دروغگویی کودکانه و عجولانه نظام سیاسی عربستان است.»

نیرو‌های امنیتی عربستان در راستای عملیات آواره کردن اعضای قبیله «الحویطات» در چارچوب اجرای طرح محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی موسوم به طرح «نیوم»، عبدالرحیم الحویطی، یک شهروند این کشور را در روستای «خریبه» در شمال غرب عربستان را که از تحویل دادن خانه‌اش به نیرو‌های امنیتی این کشور ممانعت می‌کرد، به قتل رساندند.

‏‏نیرو‌های امنیتی با یورش به منطقه‏، خانه عبدالرحیم الحویطی را محاصره کردند و از وی خواستند از خانه خارج شده و آن را تحویل نیرو‌های امنیتی عربستان دهد که وی مخالفت کرد. در نتیجه درگیری‌هایی بین دو طرف صورت گرفت که در نتیجه این درگیری‌ها عبدالرحیم حویطی کشته شد.

پیش از این وبگاه مرآة الجزیره اعلام کرده بود، حکومت سعودی قصد دارد به بهانه پروژه ساخت شهر «نیوم» در شمال غرب عربستان، هزاران نفر از اهالی این منطقه را از منازل و زمین‌هایشان بیرون کند. این اقدام خشم اعضای قبائل ساکن در این منطقه را برانگیخته است.

اعضای قبیله «الحویطات» ساکن در شمال غرب عربستان اعلام کردند آل‌سعود می‌خواهد زمین‌هایشان را بدون پرداخت پول یا جایگزینی از آن‌ها بگیرد.

اجرای پروژه شهر نیوم موجب کوچ اجباری ۲۰ هزار نفر از منطقه خواهد شد. ولیعهد عربستان سعودی در آبان سال ۹۶ از طرح ساخت یک شهر جدید نوین در شمال غرب عربستان خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار