پیشرفته‌ترین پهپاد‌های ایرانی/ ۱۲ هواپیمایی که دیروز به ارتش تحویل داده شد چه ویژگی‌هایی دارند؟

۳ نوع پهپاد شناسایی و رزمی صبح دیروز به نیروی هوایی و پدافند ارتش تحویل شد، به بررسی ویژگی‌های آن‌ها پرداخته ایم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران جزو کشور‌های پیشرو در عرصه هواپیمای بدون سرنشین است و در سال‌های اخیر شاهد طراحی و ساخت انواع مختلفی از پهپاد بوده‌ایم. از جمله آن‌ها می‌توان به پهپادی که دیروز با برد هزار کیلومتر به نیروی پدافند هوایی ارتش تحویل شد، اشاره کرد. امیر سرتیپ امیر حاتمی در تشریح مشخصات فنی هواپیما‌های جت بدون سرنشین چند منظوره، خاطرنشان کرد: این پهپاد‌ها با وزنی بالغ بر ۴۷۰ کیلوگرم و ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت پروازی، قابلیت اوجگیری و انجام عملیات در ارتفاع ۴۰ هزار پا را دارد. وزیر دفاع افزود: این پهپاد‌ها با برد هزار کیلومتر و مداومت پرواز ۱۸۰ دقیقه تولید شده‌اند.

در این مراسم همزمان با ارتباط ویدئو کنفرانسی با صنایع هسای اصفهان، حجم انبوهی از هواپیما‌های بدون سرنشین ابابیل ۳ و کرار که توسط متخصصان صنایع هوایی وزارت دفاع تولید شده است به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد. جام‌جم در گفت‌وگویی با امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش به بررسی جایگاه ایران در عرصه طراحی و تولید پهپاد در سطح جهانی پرداخته است. در صفحه امروز همچنین مشخصات برخی از پهپاد‌های کشورمان را مرور کرده‌ایم.

گفتگو با امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش در ادامه می خوانید :

جزو ۵ قدرت اول پهپادی جهان هستیم

هواپیما‌های بدون سرنشین رزمی که دیروز به ارتش تحویل داده شده است چه ویژگی‌هایی دارند؟
به کارگیری انواع پهپاد‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین در کنار هواپیما‌های با سرنشین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از راهبرد‌های اساسی ماست که طی یکی دو سال اخیر در این راستا گام‌های موثری برداشته‌ایم و مطالبات بسیاری را به وزارت دفاع اعلام کردیم.

در این راستا امسال هم که سال جهش تولید نامگذاری شده است تعدادی از این هواپیما‌ها که به طور مشخص ۱۲ هواپیماست تحویل نیروی هوایی شد. این هواپیما‌ها نسبت به نسل‌های قبلی خود از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار هستند از جمله میزان حمل محموله‌های هوشمند و بردشان افزایش یافته و از لحاظ مداومت پروازی ارتقا یافته و قابلیت پرواز با مدت زمان زیاد را دارند. همچنین از لحاظ شناسایی، مجهز به سامانه‌های پیشرفته مراقبت و شناسایی شده‌اند. در مجموع پهپاد‌های رزمی شناسایی هستند که قابلیت فعالیت در محیط‌های بسیار آلوده جنگ الکترونیک را نیز دارند، این‌ها جزو مطالبات ما بود که محقق شد و وارد ناوگان نیروی هوایی ارتش شده است.

جایگاه ایران به لحاظ توانمندی‌های پهپادی در مقایسه با کشور‌های منطقه و جهان چگونه است؟

از پیشرفت‌های بسیار خوبی در این زمینه برخوردار هستیم و می‌توان گفت در دنیا جزو پنج کشور اول در زمینه پهپاد هستیم. صنایع دفاعی ما، شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین نیرو‌های ما در این راستا گام‌های مهمی برداشته‌اند و امروز در ساخت هواپیما‌های بدون سرنشین به هیچ عنوان عقب‌افتادگی نداریم و بر لبه دانش حرکت می‌کنیم. چرا که فعالیت‌های خوبی از قبل آغاز شده و ادامه دارد، کارگاه‌های ساخت بسیار پیشرفته ایجاد شده است و در این زمینه به هیچ عنوان احساس کمبود نکرده و به منابع بیرونی متکی نیستیم و تمام نیازمندی‌ها و مطالبات خود را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشور و صنایع دفاعی تامین می‌کنیم و هر روز نیز به پیشرفت‌های جدیدی در این زمینه دست می‌یابیم.

امروز نیز پهپاد‌های تحویل گرفته شده نیازمندی‌هایی که در بعد مهمات هوشمند، سامانه‌های اپتیکی، سامانه‌های الکترونیکی، سامانه‌های ناوبری یا نشست و برخاست داریم برطرف می‌کنند. پهپاد‌های ما کاملاً به روز هستند و در این زمینه به موقع فعالیت خود را آغاز کردیم. وقتی در دنیا فعالیت پهپاد‌ها شروع شد ما نیز اقدام به ساخت این‌گونه هواپیما‌ها کردیم، در این زمینه به جوانان خود اعتماد کردیم و اجازه تحقیق، ساخت و پژوهش دادیم و در ضمن، سرمایه‌گذاری خوبی نیز در این زمینه انجام شده است. همچنین با مجموعه فعالیت‌ها و پشتیبانی‌هایی که در داخل کشور انجام شده توانسته‌ایم در موضوع پهپاد جایگاه خوبی داشته باشیم.

با توجه به نامگذاری امسال به نام جهش تولید؛ این موضوع به چه میزان در برنامه‌های رزمی نیروی هوایی مورد توجه خواهد بود؟
با توجه به شرایطی که شکل گرفت و فرمان رهبر انقلاب در زمینه جهش تولید؛ تلاش صنایع دفاعی ما این بود که از برنامه تعیین شده جلوتر حرکت کنیم و به این ترتیب بخشی از هواپیما‌ها را که قرار بود طی ماه‌های آینده تحویل بگیریم دیروز تحویل گرفتیم در واقع فرمان رهبری موجب تسریع در انجام این‌گونه امور شد.

شاید دشمن در این شرایط احساس کند تحریم‌ها بر توانمندی‌های ما اثر داشته است، اما با ارائه این‌گونه پیشرفت‌ها نشان می‌دهیم که تاثیری نداشته و ما با جدیت بیشتر برنامه‌های خود را در امور نظامی پیش می‌بریم.

 آیا تلاش‌های چند ماه اخیر ارتش در زمینه بهداشت و سلامت مردم در مقابله با کرونا، تاثیری بر آمادگی رزمی این نیرو‌ها دارد؟
فعالیت‌های ارتش در زمینه خدمت‌رسانی در جهت بهداشت و سلامت مردم و مقابله با کرونا به‌هیچ‌وجه تاثیر منفی بر آمادگی رزمی ما ندارد و به این ترتیب از آمادگی دفاعی ما کم نشده است. آن بخش از توان ما در جهت حراست از کشور و مرز‌ها که نیازمند هوشیاری کامل است کار خودش را انجام می‌دهد و این بخش که در اختیار بخش سلامت قرار گرفته تأثیری در کاهش توان رزمی ما ندارد. چه بسا در بخش‌هایی به نوعی رزمایش و تمرینی نیز داریم، به تعبیری نگاه نظامی‌گری هم به این موضوع داریم که اگر کرونا تهدید بیولوژیکی باشد باید توان مقابله و حفظ آمادگی در برابر آن را داشته باشیم.

برترین پهباد های ایران

ابابیل ۳
مشخصات: میان برد با قابلیت حمل محموله‌های مختلف الکترواپتیکی و رزمی
ماموریت اصلی: جمع‌آوری و ارسال داده‌های ماموریتی تصویری اپتیکی در مناطق مختلف کشور، انجام عملیات تهاجمی رزمی علیه اهداف مورد نظر
برد عملیاتی: ۱۵۰ کیلومتر

مهاجر ۴
مشخصات: سطح مقطع راداری کمتر نسبت به مدل‌های قبلی مهاجر، کاهش سطح هواپیما از روبه‌رو، کمک اثر سطح به بلند شدن پرنده در صورت برخاستن از باند و همچنین کاهش نیروی مقاوم القایی
ماموریت: مراقبت هوایی و شناسایی اهداف
برد: ۱۵۰ کلیومتر

حماسه
مشخصات: بال‌های پهن و بلند این پهپاد به شکل پاراگلایدر‌ها طراحی شده و باعث ایجاد مداومت پروازی بالا برای پرنده می‌شود. طول بدنه: ۵ متر، عرض‌بال: ۹ متر، ارتفاع: ۲ متر، وزن: ۲۳۰ کیلوگرم، توانایی حمل بار: ۲۰۰ کیلوگرم حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

کرار
مشخصات: پهپاد رزمی و استراتژیک با قابلیت حمل و رهاسازی محموله‌هایی در کلاس هواپیما‌های با سرنشین. دارای قابلیت نقطه‌زنی و مجهز به موتور توربوجت
ماموریت اصلی: انجام عملیات رزمی و انتحاری. انهدام اهداف سطحی

صادق
مشخصات: این پهپاد نمونه پیشرفته‌تر مهاجر ۴ است. از تغییرات این نمونه نسبت به مهاجر۴، نصب بال‌ها در میانه بدنه و تغییرات اندکی در طراحی بخش‌های دُم و اتصال آن به بال است. با تغییر اعمال شده در شکل بدنه پیرامون موتور، هوای بیشتری به موتور برخورد کرده که در نتیجه خنک‌کاری و عملکرد موتور بهبود می‌یابد.

فطرس
مشخصات فنی: بزرگ‌ترین و پهن پیکرترین پهپاد ساخت ایران است. طول بال: ۱۶ متر، مداومت پرواز: ۱۶ تا ۳۰ ساعت، برد عملیاتی: ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر، سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
قابلیت: حمل انواع موشک‎های هوا به زمین، کروز و راکت.
ماموریت: مواظبت از مرز‌های دریایی و خشکی، دیده‌بانی از خطوط لوله‌های نفتی، مخابراتی، کنترل ترافیک جاده‌ها، دیده‌بانی مناطق حادثه‌دیده در زلزله، آتش‌سوزی و سیل، محیط‌بانی برای حفاظت محیط‌زیست و ارسال فیلم و عکس‌های دقیق در تمام طول مدت مأموریت

مهاجر ۲
مشخصات: سطح مقطع راداری بسیار پایین، بهره‌گیری از سامانه کنترل و هدایت الکترونیکی نیمه خودکار یا تمام خودکار متناسب با مأموریت
ماموریت: مراقبت هوایی و عملیات شناسایی در مناطق دوردست و غیر قابل دسترس، جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز فرماندهان نظامی از جمله اطلاعات دورسنجی و تصاویر ویدئویی و ارسال اطلاعات به ایستگاه دریافت‌کننده به صورت زنده. اجرای کار‌های عملیاتی، پژوهشی و شناسایی
توضیحات: تصاویری که چندی قبل از ناو‌های هواپیمابر آمریکایی ضبط و منتشر شده بود توسط این پهپاد گرفته شده بود.

مهاجر ۳ (درنا)
مشخصات: برد بیشتر نسبت به مهاجر ۲ و مداومت پروازی و ایجاد تغییرات در طراحی بخش‌های اصلی بال و بدنه مهاجر ۲

مهاجر ۶
مشخصات: مهاجر۶ یک دگردیسی در کلیات طراحی خانواده پهپاد‌های مهاجر به شمار می‌آید و شباهت‌های زیادی به یکی از بهترین پهپاد‌های تاکتیکی اروپایی به نام فالکو ساخت ایتالیا دارد.

بال آن به قسمت بالایی بدنه نصب شده، اما شکل دم دوگانه است. امکان حمل سلاح در یک محل نصب زیر هر بال خود را دارد. یک سامانه الکترواپتیکی پایدار شده در زیر بدنه و پشت ارابه فرود جلو نصب شده است. این سامانه قابلیت دیده‌بانی در روز و شب با ردگیری و تعقیب اهداف مورد نظر را دارد. یک دوربین جلونگر هم داخل دماغه مهاجر۶ نصب شده است.

صاعقه
مشخصات: پهپاد صاعقه از خانواده پهپاد سیمرغ و یکی از انواع پهپاد‌های رزمی بردبلند، ساخت ایران است که با استفاده از فناوری پهپاد آمریکایی ۱۷۰- RQ به روش مهندسی معکوس، توسط صنایع هواپیمایی شاهد ساخته شده است.
قابلیت: حمل ۴ بمب هدایت‌شونده سدید که هوشمند و نقطه‌زن هستند.

شاهد ۱۲۹
مشخصات: طول: ۸ متر، فاصله دو سر بال ۱۶ متر، قطر بدنه: ۶۵ الی ۷۵ سانتی‌متر
ماموریت: ارتباط ماهواره‌ای در نیروی هوافضای سپاه و عملیات رزمی علیه اهداف دشمن
قابلیت: توانایی حمل چهار موشک هوشمند سدید با وزنی در مجموع ۴۰۰ کیلوگرم، دقت در هدف‌گیری با شعاع عملیاتی ۱۷۰۰ کیلومتر، سقف پروازی ۷۶۲۰ متر، یک شبانه‌روز مداومت پروازی با هر بار سوختگیری را دارد.

قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین پهپاد‌های ایرانی را بشناسید / ۱۲ هواپیمایی که دیروز به ارتش تحویل داده شد چه ویژگی‌هایی دارند؟

جذاب ترین اخبار امروز در سرویس وبگردی

مردی که ۸ سال لب به آب نزده است! + عکس

آی بارک‌الله به «بابا گیان» و ماشاالله به عوامل «نون خ ۲»

آیا بیداری هیولای خفته داعش در عراق و سوریه نزدیک است؟

از نشت مخزن سوخت تا جدا شدن موتور / بدترین هواپیما‌های تاریخ که با شکست مواجه شدند + تصاویر

نحوه شناسایی شماره‌هایی که به نام شما ثبت شده است

ناگفته‌های تکان‌دهنده پلیسی که سندروم دست بی‌قرار دارد/ بعد ضربه‌های شمشیر اشرار به این روز افتادم + تصاویر

سیر تا پیاز نقشه شبکه بن‌سلمان‌پسند علیه مردم ایران

پیشرفته‌ترین پهپاد‌های ایرانی/ ۱۲ هواپیمایی که دیروز به ارتش تحویل داده شد چه ویژگی‌هایی دارند؟

استتار‌های حرفه‌ای و حیرت‌انگیز حشرات در طبیعت + تصاویر

هیأت‌های مذهبی چگونه در روز‌های کرونایی پخش زنده با کیفیت ارائه دهند؟

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۲۱:۰۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما تو ادوات نظامی هیج شبه ای نداریم و همه دنیا می دونند واقعا حمله به کشور ما محاله ، توی صنایع پزشکی ، نانو، دارو هم خوبیم، فقط دغدغه ما اقتصاد و اجرای عدالت واقعی است ، یادمون باشه حق الناس حتی یاران امام حسین (ع) هم اگه داشتن برداشته نشده!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
وزارت دفاع در هر موضوعی که ورود کرد خوب درخشید حالا نوبت اقتصاد و اجرای عدالت واقعی است که شما منتظر آن هستید.در ضمن در صنعت مخصوصاً خودرو نیز باید ورود کند ودست وزارت خانه های نالایق بخصوص صنعت را باید کوتاه کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
داداش فکر تعویق کنکور هم باشید ما کلافه شدیم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۵:۱۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
دست همه بچه های صنایع دفاعی کشورم رو میبوسم وبهشون افتخار میکنم افرین برشماها
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۱۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
اخه یه عکسی / یه فیلمی / یه پروازی / یه بمباران نمایشی// این عکس ها هم که زدید باید با میکرسکوپ نگاهش کنی